Jag har idag kommit hem efter en vecka med klassen på filmfestivalen i Göteborg... Har hunnit med den höga siffran av en filmer.
"Ladies in Lavender", skriven och regisserad av Charles Dance - som dagen efter höll i ett Masterclass-seminarium. Han var en typisk engelsk snobb, men filmen var riktigt bra - mycket tack vara Judi Dench och Maggie Smith som innehade huvudrollerna.
Efter en hel del barhoppande och nära-döden-upplevelser med alla
tåg som kör omkring på
gatorna, samt irrande till och från olika delar av staden för att hinna med allt som stod på schemat, så känns det nu härligt att vara hemma vid datorn igen.
"Har du varit på toaletten?" frågade några från klassen mig innan vi skulle se ovan nämnda film på biograf Draken. "Nä..." svarade jag. Tydligen var det
enda klotter som fanns där: "Buffy och vampyrerna"..! Någon som känner sig skyldig (till att använda den fina svenska titeln)?
Ooh, men det bästa får jag ju inte glömma! Ett av våra obligatoriska seminarium var med hon som var filmklippare till
"Eternal Sunshine of the Spotless Mind"! Vi som var där fick se exklusivt, aldrig förut visat material från den först ihopklippta versionen av filmen!! Det var oerhört intressant att höra hur de resonerade när de diskuterade kronologin, hur mycket de följde Charlie K's manus, osv.