Andra serier...

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » fre aug 13, 2004 17:03

Illyria skrev:Jag fann större delen av s3 av 24 mest jobbig att titta på, kanske är det jag som tröttnat på formatet/uppbyggnaden men mest är det att saker såklart går fel i 23h och 55 min (typ) och det blir jobbigt att titta på ;)

Första säsongen tyckte jag däremot var väldigt bra, tvåan inte lika mycket. Kim var väldigt jobbig den säsongen.

Förstår vad du menar att allt går fel. Uppnås ett delmål så går samtidigt något fel och nya problem uppstår. Har i nuläget sett 4 avsnitt, och vissa lösningar känns inte helt klockrena. Men spänningen är på topp :)

I princip hela Kims historia i S2 kändes krystad och ansträngd, vilket ledde till ganska kraftiga troväridighetsproblem. Men även om vissa historier känns precis på detta viset så går det inte att komma ifrån att det hjälper till att bygga upp den spänningen som det ändå görs. (Imo)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » ons aug 25, 2004 18:00

Illyria skrev:Jag fann större delen av s3 av 24 mest jobbig att titta på, kanske är det jag som tröttnat på formatet/uppbyggnaden men mest är det att saker såklart går fel i 23h och 55 min (typ) och det blir jobbigt att titta på ;)

Första säsongen tyckte jag däremot var väldigt bra, tvåan inte lika mycket. Kim var väldigt jobbig den säsongen.

s4, karaktärer:Jag vill inte att Tony och Michelle ska försvinna, damn.

Såja samtliga 24 avsnitt avklarade och ännu ett hektiskt dygn. 24 bjuder på fantastisk spänning rakt igenom, i likhet med dem föregående säsongerna. Jag kan inte hålla med om att saker går fel hela tiden, då många delmål avklaras och lyckas. Men för att driva historien framåt krävs det att nya problem uppstår, och faktiskt så är det så att det som var styrkan med 24 från början har nu blivit dess svaghet. Så sammanfattningsvis så kan man ju säga att formatet börjar bli lite utjatat (som du nämnde) och framförallt bristerna i manuset blir mer tydliga.

Gillade också de sista timmarna bättre. Dem första 14 avsnitt tittade jag ganska slött på, ca 2 avsnitt per dag. De sista 10 tittade jag på två dagar.

Överlag så tycker jag det är roligt att se att man i en serie vågar vara lite Antiamerika i en amerikansk serie som handlar om terrorist hot.

Spoiler avsnitt 22 och framåt

En scen som jag gillade otroligt mycket är när Jack beordrar agentena att plocka in Jane i tältet med offren. Välspelat och välregisserat.

Bättre eller sämre än de två tidigare säsongerna är svårt att säga. Andra säsongen bjöd på fler spänningstoppar, men S3 var aningen jämnare och blev bättre och bättre, dippade dock en del dem sista avsnitten. Första säsongen kändes mest klockren rent storymässigt sett, men hade aldrig dem spänningstopparna.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre aug 27, 2004 15:18

Tobbe_E: (spoiler 24 S3):Absolut medhåll. Serien är som allra bäst när den tillåter/tvingar Jack att göra riktigt brutala saker i "rättvisans" namn. Som när han tänker kasta in Jane i tältet eller när han skjuter Chapelle. Mitt favoritavsnitt var länge det i S2 där han hotar döda terroristens barn om han inte börjar prata, även om jag blev förbannad när det visade sig ha varit en bluff.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » fre aug 27, 2004 15:27

caffeineaddict skrev:Tobbe_E: (spoiler 24 S3):Absolut medhåll. Serien är som allra bäst när den tillåter/tvingar Jack att göra riktigt brutala saker i "rättvisans" namn. Som när han tänker kasta in Jane i tältet eller när han skjuter Chapelle. Mitt favoritavsnitt var länge det i S2 där han hotar döda terroristens barn om han inte börjar prata, även om jag blev förbannad när det visade sig ha varit en bluff.

Spolier S2
Precis! Nu kommer jag inte ihåg vad han hette (terroristen), men hela jakten på han och hur han fångas och upplösningen när Jack hotar att ta död på hans familj är grymt bra. Så bra så att det är svårt att sitta still i soffan

kom på en sak till som kan vara värt att ta upp. Något som jag störde mig lite lätt på.

Spoiler S3
Jacks eventuella dubbelmoral. Även om Jack gör det ganska uppenbart för Tony (och pubbliken) att det bästa sättet är att låta bytet av Jane och Michelle ske, så tycker jag han saknar total förståelse för Tony. Hur hade Jack gjort i Tonys position? Jag tycker svaret på den frågan är ganska givet och det stör mig lite.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 15:28

Jag har sett ungefär 7 avsnitt av Odyssey 5 och faktiskt, det är intressant även om det ibland blir lite ficklampor-i-mörker-ala-X-files. Karaktärsutveckling och huvudpersoner som är långt ifrån säkra på sin sak. Givetvis är den nerlagd.

För de som inte är införstådda i serien: en handfull personer är uppe i en rymdfärja när de plötsligt ser jorden förstöras. De blir upplockade av en mystisk individ och deras medvetanden skickas tillbaka i tiden till deras gamla kroppar. De ska hindra hela alltet från att gå pfffft. Men det är mer komplicerat än så.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » fre aug 27, 2004 15:40

Mer komplicerat än att bli bortförda av en utomjording, åka tillbaka i tiden och försöka rädda världen från att gå under. Daaaaaaaaaamn!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Noggster » fre aug 27, 2004 17:55

24 är ju sååå tråkigt. Första säsongen höll knappt fullt ut, och sen dess har det bara gått utför.

Förresten så så jag Joan of Arcadia eller vad serien heter, har ungeför mig att någon rekommendera den ett par sidor tilllbaka. Den var ju även den väldigt tråkig, kändes som vilken tonårsdrama som helst... Bara hennes kontakt med gud (om det nu var gud) är skillnaden.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 18:08

Jag vet att de skapades samtidigt och att Joan of Arcadia började visas innan, men för mig är det ändåp en urvattnad och blek femtekopia av Wonderfalls.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » fre aug 27, 2004 18:12

Jag har försökt titta/engagera mig i JoA men avsnitten är aldrig intressanta nog att jag ännu sett ett helt. Riktigt blek i jämförelse med härliga Wonderfalls.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav mattek72 » fre aug 27, 2004 22:49

Min favorit serie är utan tvekan våra värsta år! (Buffy får ursäkta,men så är det.)

Övriga serier som jag följer eller har följt.

Förhäxad (Alyssa milano aaarrgghh )

Spin city (härlig humor)

C.S.I/C.S.I Miami (Mycket välgjorda)

Simpsons (?)

Baywatch (För silikonets skull! Nä seriöst,första säsongerna höll faktiskt en rätt bra nivå.)

I övrigt så har jag nog slö tittat på det mesta.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav Noggster » lör aug 28, 2004 1:19

Förhäxad är enormt dålig, avsnitten är verkligen löjliga och säger ofta emot sig själva. Men du har helt klart rätt, Alyssa Milano får en plats på min top10 iaf.

Spin City bleknar enligt mig av serier som Vänner, eller Bättre upp.. Off Centre som går precis innan! The chau project!

C.S.I. Kan jag hålla med om, underbar serie. Det saknas en riktig rödlinje visst, men avsnitten funkar bra standalone. C.S.I. - Miami har jag dock aldrig uppskattat, karaktärerna känns så stela och tråkiga i jämnförelse med dom i Orginalet.

Simpsons är även det underbart, fast jag föredrar faktiskt futurama. Och detta är trots mitt naturliga hat mot Sci-Fi serier.

Baywatch tänker jag inte äns kommentera, blä.

- förresten, det var ingen som lyckades titta på One Three Hill i söndags? Enligt dom på Kanal5 så ska det vara en serie i samma stuk som OC, tvivlar på hurvida detta är sant eller inte. Men man kan ju aldrig vara säker.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav noike » lör aug 28, 2004 1:25

Noggster! Precis, CSI och CSI: Miami är två helt skillda saker där den förra står för kvalitet.

Och Futurama före Simpsons? Två tummar upp.

Lista favoritserier är dock svårt. Jag har en hel drös och om jag ska räkna upp dem på beställning så kommer jag att glömma bort hälften.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 1:31

Noggster: Jag har sett både OC och OTH s01 och jag tycker nästan OTH är bättre.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Langtry » lör aug 28, 2004 1:32

Jag är tv-serieoman. Ser ungefär hur många som helst känns det som.
Dead like me, Red Dwarf, Wonderfalls, O.C, West Wing, Simpson, Futurama, Farscape, B5, Firefly, CSI, Off center, Spin City, Star trek i olika varianter, Black Books...
Listan kan bli väldigt lång men jag ger mig nu =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav noike » lör aug 28, 2004 1:32

Off: beskriv gärna OTH mer ingående.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » lör aug 28, 2004 1:34

Vad Langtry skrev. Jag har i och för sig lite svårt för Star Trek, men man kan inte se för många serier.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 1:41

OTH:

Kort version = Basket, brudar, biffiga killar

Handlar om en skola och några ungdomar där. Skolans lever för basket och spelarna i laget är såklart väldigt populära. Största stjärnan är son till en föredetta spelare i laget som nu pressar honom hårt för att lyckas. Pappan har även en annan son sen ett tidigare förhållande men han lämnade kvinnan när han fick reda på att hon var med barn. Barnet växer upp och börjar också spela basket. Han går med i basketlaget och bråk uppstår. Runt detta är det såklart kärlek, bekymmer och slagsmål precis som i OC.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Zaxx » lör aug 28, 2004 1:47

Ja då får man kolla upp OTH då... men detdär med basket... my ghad! Lamerass sport :P

(löjlig skojjpik åt Off)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav gaspode » lör aug 28, 2004 2:01

oth har intressantare förutsättningar än OC, men oth har inte Seth och Summer. OC är fortfarande min favorit av de två, men jag gillar båda. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 2:10

Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » lör aug 28, 2004 2:14

Den korta versionen av OTH stämmer inte riktigt, brudar och biffiga killar? Och bara för det är en dramasåpa jämför den inte med OC :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 2:15

Är inte killarna biffiga, kanske inte.

Jag tycker OTH och OC är väldigt lika därav jämförelsen.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » lör aug 28, 2004 2:23

Mer exakt vad är det som är väldigt lika?

Jag har sett båda serierna (s1) och skulle kunna peka på vissa likheter men samtidigt avfärda dem som "standardiserat serieinnehåll".
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 2:33

Det är väl ganska mycket som är standardiserat serieinnehåll i en dramasåpa? Båda handlar om ungdomar i highschoolåldern. Båda handlar om kärlek, relationer till föräldrar och kompisar. Jag förstår inte hur man inte skulle kunna jämföra dem?

Men men vi ser väl olika på det helt enkelt. Vad skulle du jämföra den med?
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav malavel » lör aug 28, 2004 2:39

Nån som sett The 10th Kingdom? En kompis rekomenderade den. NBC-miniserie (från 2000) om Snövit, Askungen och Rödluvan som bossar över olika länder. Rutger Hauer är med. Låter kul.

Edit: Fick 8,1 på IMDB.
Senast redigerad av malavel lör aug 28, 2004 2:41, redigerad totalt 1 gång.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 2:40

Låter onekligen intressant.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » lör aug 28, 2004 2:47

Jag ogillar att hela tiden jämföra men...

Om det standardiserade nu är jämförelsen så skulle den kunna jämföras med vilken annan ungdomsdramasåpa som helst, right? Det är inte just OC den är väldigt lik, men det är så poppis att jämföra just med OC these days ;)

Exempel:
Lucas är outsider i basketlaget, Ryan är outsider i rikemanskvarteren.
Lucas gillar Peyton som redan har en pojkvän, Ryan gillar Marissa som redan har en pojkvän
osv, utan att spoila för mycket :)

Men det är standardiserat och ingen av dem kan ju sägas vara en ripoff på den andra när första säsongen sändes samtidigt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 2:48

Det är väl inte en ripoff för att man gör jämförelser? Två saker kan vara lika stilmässigt och därmed gör man liknelser. Dina exempel är saker jag gör jämförelser mellan. Vi menar nog inte samma sak när vi säger jämföra.

edit: lite text till
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Noggster » lör aug 28, 2004 2:51

Off: Din sammanfattning (eller bilden på bruden) fick inte riktigt mitt intresse, men i god tro på din smak så ska jag försöka se avsnittet som går nu på söndag. Sen när jag inte gillar det kommer jag hit och kräver tillbaka den timmen i mitt liv du precis norpat!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Illyria » lör aug 28, 2004 3:05

Det jag säger är att jämförelsen/likheterna är standardiserade sådana och därför ser jag inte den "väldiga" likheten mellan OTH och OC. Isåfall är den lika mycket lik nån annan sådan serie. Det finns större likheter mellan t ex Tru calling, Wonderfalls och Joan of Arcadia för de har en gemensam nämnare utöver standarden.

OTH är som OC, OC är det nya Beverly Hills, North Shore är det nya Melrose place och numera låter alla engelska band som Coldplay.

(Ja, jag är otroligt trött på alla jämförelser som alltid måste förekomma, ser hellre saker för vad de är :))
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film