av A bear » mån feb 04, 2008 11:14
Cloverfield.
(Spoilers för den hyperkänslige - inga direkta detaljer)
Efter all hype kan man egentligen inte bli annat än besviken; och med det i minne blev jag faktiskt glatt överraskad. Trots all hysch-hysch är det ju i botten en ganska enkel film, och en rätt bra sådan.
Folk har beskrivit den som Godzilla möter Blair Witch (jag skulle väl lägga till Miracle Mile där), och på sätt och vis stämmer det ju helt (monster, handhållet amatörfoto). Samtidigt är det också något helt annat. Ungefär som The Host (eller OK, ibland lite väl mycket som The Host) handlar det inte så mycket om de stora konsekvenserna av att ett monster förstör en stad som om vad som händer en liten grupp "vanliga" människor mitt uppe i sina liv som handlar mitt i alltihop och måste försöka överleva. Här ser man skillnaden mellan att ha ett gäng nobodies som bara springer omkring och skriker och att ha en bra manusförfattare (Goddard yay!) som kan skapa trovärdiga karaktärer man faktiskt lär känna och bry sig om på 80 minuter.
Kameraarbetet - allt filmat från en endaste videokamera - är irriterande ibland, visst, och har man anlag för åksjuka bör man nog fundera på om man ska se det här. Men även om det finns ögonblick där det blir lite väl otrovärdigt (herregud, om du ska klättra mellan två hus bör du kanske inte ha kameran framför ansiktet?) så... Alltså, så fort det händer någon stor olycka idag är det amatörerna som fångar det mesta som vi ser på nyheterna. Tänk på 9/11, tsunamin, vad som helst; det är skakiga videokameror och suddiga mobiltelefonfoton som kablas ut av CNN, och det här känns verkligen autentiskt.
Dessutom förtjänar filmen beröm för att fokus inte ligger på VARFÖR det händer utan bara på kampen för överlevnad långt borta från taktikrum och laboratorier. (En av huvudpersonerna vänder sig vid ett tillfälle rakt in i kameran och säger "If you're watching this, you probably know more than I do.") Situationen är alltid mer skrämmande än förklaringen.
Cloverfield förtjänar inte riktigt hypen. Den behöver inte hypen heller för den delen. Det är "bara" en monsterfilm, men det är ju King Kong också. Fullt så bra är den inte, och det är lite för mycket man har sett förr, men jag behövde inte klippa naglarna i morse.3/5.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01