Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » mån feb 04, 2008 0:51

LauraP skrev:bra svensk film, vad är det för tokigheter.

Det finns sådana, jag har sett dom! Flera stycken, faktiskt!!

Fast inte Darling, trots att den ligger här hemma. Någon dag, någon dag...

noike skrev:Men "halvmesyrer" är Tim Burtons mellannamn. Du kan inte kräva att han ska vara någon han inte är!

Jag är ung och naiv. Och ganska så vacker. Det är mina stackars svagheter.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav LauraP » mån feb 04, 2008 0:54

adolvsson skrev:
LauraP skrev:bra svensk film, vad är det för tokigheter.

Det finns sådana, jag har sett dom! Flera stycken, faktiskt!!

Fast inte Darling, trots att den ligger här hemma. Någon dag, någon dag...

ja snart, jag tror att du kommer att gilla den!
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav A bear » mån feb 04, 2008 11:14

Cloverfield.

(Spoilers för den hyperkänslige - inga direkta detaljer)

Efter all hype kan man egentligen inte bli annat än besviken; och med det i minne blev jag faktiskt glatt överraskad. Trots all hysch-hysch är det ju i botten en ganska enkel film, och en rätt bra sådan.

Folk har beskrivit den som Godzilla möter Blair Witch (jag skulle väl lägga till Miracle Mile där), och på sätt och vis stämmer det ju helt (monster, handhållet amatörfoto). Samtidigt är det också något helt annat. Ungefär som The Host (eller OK, ibland lite väl mycket som The Host) handlar det inte så mycket om de stora konsekvenserna av att ett monster förstör en stad som om vad som händer en liten grupp "vanliga" människor mitt uppe i sina liv som handlar mitt i alltihop och måste försöka överleva. Här ser man skillnaden mellan att ha ett gäng nobodies som bara springer omkring och skriker och att ha en bra manusförfattare (Goddard yay!) som kan skapa trovärdiga karaktärer man faktiskt lär känna och bry sig om på 80 minuter.

Kameraarbetet - allt filmat från en endaste videokamera - är irriterande ibland, visst, och har man anlag för åksjuka bör man nog fundera på om man ska se det här. Men även om det finns ögonblick där det blir lite väl otrovärdigt (herregud, om du ska klättra mellan två hus bör du kanske inte ha kameran framför ansiktet?) så... Alltså, så fort det händer någon stor olycka idag är det amatörerna som fångar det mesta som vi ser på nyheterna. Tänk på 9/11, tsunamin, vad som helst; det är skakiga videokameror och suddiga mobiltelefonfoton som kablas ut av CNN, och det här känns verkligen autentiskt.

Dessutom förtjänar filmen beröm för att fokus inte ligger på VARFÖR det händer utan bara på kampen för överlevnad långt borta från taktikrum och laboratorier. (En av huvudpersonerna vänder sig vid ett tillfälle rakt in i kameran och säger "If you're watching this, you probably know more than I do.") Situationen är alltid mer skrämmande än förklaringen.

Cloverfield förtjänar inte riktigt hypen. Den behöver inte hypen heller för den delen. Det är "bara" en monsterfilm, men det är ju King Kong också. Fullt så bra är den inte, och det är lite för mycket man har sett förr, men jag behövde inte klippa naglarna i morse.
3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Binchy » mån feb 04, 2008 23:18

Vi såg Atonement igår. Vi började på den förra veckan, men då var det så sent att vi somnade nästan ifrån den och stängde av istället. Men igår såg vi hela, från början till slut. Den var... annorlunda. Flera scener fick man se flera gånger ur olika personers vinkel, andra scener fick man inte se alls, men kunde räkna ut att de hade inträffat. Väldigt sorgligt slut. Ett bra argument varför barn inte ska vittna - de inser inte konsekvenserna av sitt handlande, och de har lätt för att fantisera och tro på det de fantiserar om.

Potential goof: Briony har extremt blå ögon som barn, inte alls lika blå ögon som tonåring, och återigen extremt blå ögon som gammal.

Ett himla stort hus de bodde i. En stor del av filmen är ju Briony som går och går och går och går för att komma från en del av huset till en annan.

James McAvoy var ju inte jätteful, direkt... Oh, det är ju Mr Tumnus! Han är helt klart läckrare här.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav HeY » mån feb 04, 2008 23:26

Binchy skrev:Vi såg Atonement igår.

Kiera Knightley!!
Jag vill se Atonement, kanske till helgen...
Kiera Knightley!!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav AKS » mån feb 04, 2008 23:34

Atonement är grymt överskattad enligt mig. Mycket bra inledning dock då Briony är liten och det. Kriget dock... uäck.

James McAvoy är typ... ganska så trevlig att vila ögonen på. Och han är en fantastisk skådespelare IMO.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » tis feb 05, 2008 0:03

Atonement tyckte jag var bra. Överlag lite för tam för att bli riktigt bra, men slutscenen, och dess monolog höll fasiken på att höja filmen ett snäpp till en 4a. Jag blev oerhört tagen av just det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » tis feb 05, 2008 0:48

Jag älskade Atonement. Lite svag krigsstory, ja, men hur den påverkade och förhöll sig till resten av historien vägde upp det tyckte jag. Och hela filmen är ju så... nä, jag gick till synonymer.se för att hitta alternativ till "snygg", men flott och vass och snitsig fångar inte riktigt vad jag menar lika bra som snygg. Sjukt, galet snygg.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Binchy » tis feb 05, 2008 7:46

Ja, det är en väldigt SNYGG film.

Stackars flickan som spelar lilla Briony; hon är tydligen döpt till Saoirse Ronan, förnamnet ska enligt imdb uttalas som "sur-shuh" och betyder frihet på iriska. Att alltid behöva dels förklara hur det stavas när folk bara hör det, och dels behöva förklara hur det uttalas om folk bara ser det i skrift. Hon får nog ofta heta Sa-o-ir-se. Iriska namn passar trots allt bäst på Irland, där i alla fall en del kan iriska.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav AKS » tis feb 05, 2008 8:20

Tob skrev:Atonement tyckte jag var bra. Överlag lite för tam för att bli riktigt bra, men slutscenen, och dess monolog höll fasiken på att höja filmen ett snäpp till en 4a. Jag blev oerhört tagen av just det.

Jag var totalt oberörd av det du nämner här.

Men jag håller med om att det är snygg (foto t ex är ju ganska så lysande) och den är definitivt inte dålig, bara extremt överskattad.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tis feb 05, 2008 8:24

Binchy skrev:Stackars flickan som spelar lilla Briony; hon är tydligen döpt till Saoirse Ronan, förnamnet ska enligt imdb uttalas som "sur-shuh" och betyder frihet på iriska. Att alltid behöva dels förklara hur det stavas när folk bara hör det, och dels behöva förklara hur det uttalas om folk bara ser det i skrift. Hon får nog ofta heta Sa-o-ir-se. Iriska namn passar trots allt bäst på Irland, där i alla fall en del kan iriska.

Ja, det där var väl kanske lite ovanligt krångligt. Men jag älskar vissa iriska namn som Conor, Cillian och Róisín. Om man tar bort accenterna så funkar det sista namnet ganska bra. Fast iofs så är väl uttalet inte uppenbart.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav MissKittyFantastico » tis feb 05, 2008 10:27

Gone Baby Gone

Har inte orkat läsa mig igenom vad som skrivits om den tidigare här. Tar det lite kort i alla fall. Tyckte att den var bra och spännande.

Reflektioner:
*John Ashton får visst alltid spela polis.
*Casey Affleck ser inte ut som sin bror, men han låter vädigt mycket som honom.
*Bostondialekt är lite tokig.
*Jag förstår Michelle Monaghans funktion i historien och att hon behövdes men karaktären var riktigt snarktråkig.
*Jösses vilken mustasch!

Betyg 4/5.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 13:58

AKS skrev:Men jag älskar vissa iriska namn som Conor, Cillian och Róisín. Om man tar bort accenterna så funkar det sista namnet ganska bra. Fast iofs så är väl uttalet inte uppenbart.

Jodå, fast det blir mycket mindre uppenbart utan accenterna. Eh. Med varierande värden för "uppenbart" kanske.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sp1keout » tis feb 05, 2008 14:36

AKS skrev:Men jag älskar vissa iriska namn som Conor, Cillian och Róisín.[...]

Säg inte ord jag inte förstår :(
Vad är irisk?
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 14:43

sp1keout skrev:Vad är irisk?

Index-varianten.
Bild

Och en lite mer clean-cut variant
Bild

Och en kvinnlig:
Bild
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sp1keout » tis feb 05, 2008 14:48

Lät som en blandning av en Irländare och en Ivorian... Fast de borde ju inte se ut sådär, så jag hade nog fel, precis som jag antog :(
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 14:53

sp1keout skrev:Irländare

Ta bort blandningen och behåll det där så har du rätt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sp1keout » tis feb 05, 2008 15:20

Ja precis men vad är det för jekla slang!?

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav A bear » tis feb 05, 2008 15:23

sp1keout skrev:Ja precis men vad är det för jekla slang!?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Iriska

Jag tycker det är charmigt att inte alla skådespelare måste ta tråkiga anglosaxiska namn nuförtiden, jag.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 15:44

Vackert språk. Borde införas som officiellt i Sverige också tycker jag.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tis feb 05, 2008 16:29

noike skrev:Vackert språk. Borde införas som officiellt i Sverige också tycker jag.

Vi kunde införa det på prov i några småstäder på västkusten. Halmstad (sedermera Hailm'steagh), till exempel. Problemet är väl att Per Gessle (Peather O'Gesslaich) skulle börja göra Clannad-covers, men det får man ta.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 16:34

A bear skrev:Problemet är väl att Per Gessle (Peather O'Gesslaich) skulle börja göra Clannad-covers, men det får man ta.
Fast i jämförelse med vad han gör nu, är det så dåligt egentligen?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tis feb 05, 2008 16:38

noike skrev:
A bear skrev:Problemet är väl att Per Gessle (Peather O'Gesslaich) skulle börja göra Clannad-covers, men det får man ta.

"Theme From Harry's Game" med farfisaorgel och hockeykör?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 16:45

A bear skrev:
noike skrev:

"Theme From Harry's Game" med farfisaorgel och hockeykör?

Du har en jättestor poäng där men med hans smak skulle han hållit sig till den sentidare newage-Clannad. Tror jag.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis feb 05, 2008 16:51

noike skrev:Jodå, fast det blir mycket mindre uppenbart utan accenterna. Eh. Med varierande värden för "uppenbart" kanske.

Men jag menade ur svenskt perspektiv där accenterna i detta språk inte betyder något för 99,9% av befolkningen. Heck, inte ens 98% har koll på de franska accenterna så bättre att skippa dem om man skulle vilja ge namnet till ett svenskt barn. Annars blir det ju bara en massa underligheter. Jag känner en som heter Adelé. Hm? Hon uttalar det dock inte med akut accent på sista e:et. Enbart förvirrande.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 16:57

AKS skrev:Men jag menade ur svenskt perspektiv där accenterna i detta språk inte betyder något för 99,9% av befolkningen.

I knooow, men jag ville inte vara som %99 av alla andra.

Fast jag är inte så övertygad om att Róisín uttalsmässigt skulle inte fungera så bra på svenska. Men det beror väl på att min hjärna översätter det fonetiskt och kastar bort de stumma bokstäverna och då har vi något som ligger väldigt nära Russin.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis feb 05, 2008 17:00

Russin är gott. Nom nom nom.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tam » tis feb 05, 2008 17:03

För mig var det inte längesen jag lärde mig hur man uttalar Cillian.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav AKS » tis feb 05, 2008 17:08

noike skrev:Fast jag är inte så övertygad om att Róisín uttalsmässigt skulle inte fungera så bra på svenska. Men det beror väl på att min hjärna översätter det fonetiskt och kastar bort de stumma bokstäverna och då har vi något som ligger väldigt nära Russin.

Russin? Tok där! Iofs kan jag inte mycket, men de brukar ju säga Roshyn eller möjligen Ro-sheen i de filmer jag sett.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 17:20

AKS skrev:Russin? Tok där! Iofs kan jag inte mycket, men de brukar ju säga Roshyn eller möjligen Ro-sheen i de filmer jag sett.

Ja? Vilket blir russin i Svenska för nybörjare. (O:et blir något mellanting mellan o och u. Svårt att förklara. Och att s uttalas sh är vi i Sverige inte så bekanta med.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film