Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Mr Chase » mån jun 21, 2004 22:21

Snart börjar en gammal klassiker på SVT2. "Gasljus" med Ingrid Bergman och Charles Boyer.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons jun 23, 2004 16:45

Chase: Darn it att man var borta! Jag har inte sett Gasljus, vilket känns lite synd. Oh well, man får ju alltid fler chanser förr eller senare.

Psycho Beach Party är väl i bästa fall lite fånigt smårolig. Men, hey, Nicky Brendon som surfare och Lauren Ambrose i en huvudroll så det är ju helt klart värt att se om man inte har något bättre för sig.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » tor jun 24, 2004 14:44

"Satan's School for Girls" går i kväll på TV3 kl 2100.

Är den något att se förutom det faktum att Julie Benz är med?
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Giles » tor jun 24, 2004 15:06

Jag har hört att den ska vara hyffsad på sin höjd, men jag ska nog se den ändå, har ändå inget för mig ikväll.
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion

Inläggav sus@n » tor jun 24, 2004 15:42

Jag har sett den men kommer inte i håg någonting..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Tob » lör jun 26, 2004 1:52

Tittade på DET idag, och redan från början så misstänkte jag att killen som spelade Richi var Seth Green. Vilket stämde. Alltid roligt att se skådisar från buffyverse i andra roller. Han var ju rejält mycket yngre nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön jun 27, 2004 1:10

Nu ska det bli filmfestival i lägenheten! Har så jävla mycket att se som jag inte har hunnit titta på. Nu ska jag göra ett ordentligt försök att mer eller mindre låsa in mig och dränka mig i film. Really looking forward to it. :)

En del stort, en del litet, en del smalt, en del brett, mycket gammalt, lite nytt.

Jag lär säkert skrika med stora bokstäver, fetstil och smileys om jag hittar några riktiga guldkorn.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Giles » sön jun 27, 2004 1:17

Jag avundas dig caffeineaddict, jag har absolut inget alls att titta på och så lär de förbli ett bra tag framöver :(
Användarvisningsbild
Giles
Minion

Inläggav AKS » sön jun 27, 2004 14:54

Yay! Äntligen Dawn of the Dead!! SKa se den på bio ikväll och jag hoppas att det blir en perfekt avrundning på en veckas ledighet (sommarjobbet börjar imorgon, :().
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav malavel » sön jun 27, 2004 16:05

Såg den för några dar sen. Tyckte den var ok. Men jag är inte överdrivet förtjust i den typen av filmer.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav AKS » sön jun 27, 2004 20:49

Men det är *min* tyyp av film. :) Jepp, jag gillade filmen. Mycket t.o.m.. En svag 4 skulle jag ge den (1-5) eftersom den är oerhört välgjord, mycket underhållande och de flesta skådisarna... bra. Sarah Polley och Mekhi Phifer står ut (Phifer pssar i dylika roller, men det känns som att han är typecast). Ving Rhames är också bra. Filmen är desstom rolig. Tyckte att detta var mycket kul:

Ana frågar varför zombierna kommer till köpcentrat. Jag tror att det är Ving Rhames karaktär som svarar (parafras, people!):
"I don't know. Instinct perhaps."
Instinkt att ge sig av till köpcentrat! :D

Annars hade filmen gärna fått vara mer gory även om it's not lacking, if you see what I mean.

(minispoiler)
Motorsågen användes enligt mig på ett bättre sätt än i The Texas Chain Saw Massacer och dess uppföljare *sammanslaget.*

Sen så är det ju alltid hemskt med djur i filmer. Höll på att gå åt så fort hunden var med i en scen. Tycker att det är fruktansvärt då djur utsätts för fara i film. Skit i människorna, rädda djuren, ungefär. :) Var det inte Zola som uttalade sig om detta fenomen en gång? Vad irriterande att inte komma ihåg...

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » sön jun 27, 2004 21:25

AKS: Har du sett originalet, och isf, hur står de sig mot varandra? Inte för att någon i hela världen skulle kunna få mig att tro att den nya är bättre, men det är ändå intressant att höra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » sön jun 27, 2004 21:54

Nej, ledsen. Har inte sett den. Och det är faktiskt en av de där filmerna som jag aldrig känt för att se. Finns några sådana trots att jag är oerhört filmintresserad. Ett annat exempel på sådana filmer är Jules et Jim och Cykeltjuven. Har ingen aning om varför, jag vill bara inte se dem. Iofs ville jag inte se Sommarnattens leende heller, men det visade sig ju vara en av e bästa svenska filmerna jag nånsin sett (om inte *den* bästa). Oerhört förtjusande. Så jag kommer nog att se den nån gång, men då blir det nog av slump om den går på TV. Kommer inte att hyra den.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön jun 27, 2004 22:05

Kom på att enda anledningen att jag gick in hit på forumet mitt i Tjeckien-Danmark (2-0!! :() var för att säga detta:

Några idioter (de flesta) som satt i salongen och såg Dawn of the Dead gick då eftertexterna började trots att det var uppenbart att filmen inte var slut. Mitt råd: Sitt kvar! Ni får ett se en fortsättning efter det egentliga "slutet" där. Vilka jäkla sopprötter alltså som går (3-0!!!!!) trots att filmen fortfarande pågår. Som vanligt är det som att fade to black fungerar som ett brandlarm... Utrymning! Utrymning! Himla irriterande.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Giles » sön jun 27, 2004 22:09

Ska ha det i åtanke imorgon för då ska jag också se den :)
Användarvisningsbild
Giles
Minion

Inläggav Illyria » sön jun 27, 2004 22:28

Varför går folk under eftertexterna, under vilken film som helst? Själv gillar jag att sitta kvar och se (eller halvtitta på) även dem, tycker de hör till filmer också. En slags lugn invaggning i verkligheten igen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Langtry » sön jun 27, 2004 22:33

Jag gillar också eftertexter, brukar sitta kvar för lite då och då kommer roliga saker mitt i eller efter eftertexten =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön jun 27, 2004 22:55

AKS: Jag förstår vad du menar. Vissa filmer, även om man tror de är bra, kan kännas lite "tunga" att ge sig på. Jules et Jim var en sådan film för mig med.

MEN DotD-originalet är VERKLIGEN inte så! Det är en av de mest sjukt underhållande filmer jag någonsin har sett. Första gången jag såg den tror jag var på en 14-tums-TV med dåligt ljud och jag var ändå som totalt fastklistrad. Påminde mig nästan om första gången jag såg Aliens i sin magi.

(Och eftersom du råkade ta upp det: visst är Cykeltjuven en betydligt tyngre film än t.ex. DotD, men den är också ett mästerverk och inte alls så "svår" som den kanske kan verka. Deppig, ja, men det är ungefär den simplaste av historier och den flyter fint och blir inte seg. Till skillnad från t.ex. Jules et Jim som är knepig både i story och utförande och känns därför ibland även seg (men den är ändå bra och klart sevärd, fast är IMHO några stenkast i kvalitet från DotD och Cykeltjuven)).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » mån jun 28, 2004 2:13

Låter lovande om Dawn of the Dead. Om vädret fortsätter på det här viset kanske man ska bege sig till biografen.

Angående eftertexter så går jag ibland såfort det börjar rulla. Detta beror oftast på om filmen varit bra eller dålig. Exempelvis gick jag såfort jag såg antydning till eftertext på Matrix 2-3 men stannade kvar under LotR-trilogin.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Mr Chase » mån jun 28, 2004 3:37

Den som stannade kvar under eftertexterna till The Phantom Menace kunde få höra Darth Vaders karaktärisktiska flås precis i slutet.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Langtry » mån jun 28, 2004 3:41

Finns nå'n film där några karaktärer ur filmen kommer tillbaka, pekar ut i salongen och säger nå't i stil med " Där är några som sitter igenom hela eftertexten"
Kommer just nu inte på vilken film, måste kolla upp det där.

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Mr Chase » mån jun 28, 2004 3:44

Jag gillar eftertexter skrapt, eller snarare möjligheterna att i lugn och ro (så lugnt det nu kan bli när alla andra reser på sig och går ut) lyssna på soundtracket.

Jag fullständigt avskyr när TV-stationer antingen pratar sönder eftertexterna och/eller klipper bort dem sådär mitt i. Grrr... argh :evil: !
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav adolvsson » mån jun 28, 2004 7:21

Dawn of the Dead, original vs remake. Är nyinspelningen bättre? Nej, men däremot är det den bästa sortens nyinspelning; den är annorlunda. DotD anno 2004 tar grundtemat och skapar en ny film, lägger till och fläskar ut, och till skillnad från t ex nya versionen av Motorsågsmassakern så görs det bra och med lite tanke bakom att faktiskt skapa något som skräms litegranna. DotD-04 skiljer sig mer än tillräckligt från sin föregångare för att hua existensberättigande och lyckas samtidigt visa att zombiefilmen fortfarande lever (hah!).

Kort sagt: Jag gillade filmen förbaskat mycket.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav malavel » mån jun 28, 2004 11:12

Langtry skrev:Finns nå'n film där några karaktärer ur filmen kommer tillbaka, pekar ut i salongen och säger nå't i stil med " Där är några som sitter igenom hela eftertexten"
Kommer just nu inte på vilken film, måste kolla upp det där.

Spiceworld.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav AKS » tis jun 29, 2004 21:00

caffeine: Nu får du mig att vilja se DotD-originalet!! Hmm, får kanske hyra den ändå... Och drar du in Aliens (världshistoriens bästa film -- Get away from her, bitch!) i det hela... ja, herregud.

Du får mig *nästan* att vilja se Cykeltjuven, men Jules et Jim känner jag numera ännu mindre för. :D

Ang. eftertexter. Rent generellt så brukar jag aldrig springa ut direkt. Men det händer ibland då jag har fem minuter på mig att springa tvärs genom stan för att ta mig till busstationen (liten stad, låter det som, hehe). Annars brukar jag alltid stanna längre än 80% av övrig publik som rusar ut så fort det är fade to black. Ja, som ett brandlarm, som sagt. Jävligt irriterande. Men ibland stannar jag hela eftertexterna som under Dawn of the Dead t ex. och under senaste Harry Potter vilket jag inte rekommenderar: de är absurt långa. Eftersom vi var i Skottland då vi såg den tänkte vi se om de angav locations bara på kul sådär. 20 minuter senare (kändes det som): Filmed on location in... Scotland. Inget mer. Det var ju bara att skratta. :)
Senast redigerad av AKS tis jun 29, 2004 21:06, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Langtry » tis jun 29, 2004 21:05

Har sett Ju-Onidag, jag gillade den :)
Ska bli spännande att se hur den med SMG blir.

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Zaxx » tis jun 29, 2004 21:55

AKS: ett fel där ;) (Get away from her, you'(r)bitch!)

har fått tag på 2004 DotD nu... finns det ngn textning släppt än?

divxsweden har en under översättning iofs.. men ingen annan?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav caffeineaddict » ons jun 30, 2004 0:03

AKS: Om vi säger så här, se Jules et Jim någon gång i framtiden, för det är den värd. Men prioritera den inte hälften så högt som original-DotD eller Cykeltjuven (för att säga det på ett annat sätt, på en skala 1-5 är både DotD och Cykeltjuven gyllene femmor medan Jules et Jim är typ 3½ eller kanske 3,75 om jag är snäll).

När jag var tio och såg Aliens första gången var det absolut den bästa film jag någonsin hade sett. Efter att nu ha sett den 25+ gånger så är den fortfarande kvar i Top 20. Such a fucking masterpiece! "I may be synthetic, but I'm not stupid."

(För att jämföra kan jag säga att DotD och Cykeltjuven båda två klarar sig in på Top 50, m.a.o. är det också alldeles fantastiska filmer.)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Zaxx » ons jun 30, 2004 0:19

vad är Jules et Jim o Cykeltjuven för filmer?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav caffeineaddict » ons jun 30, 2004 0:32

Dramaklassiker, som alltid är sådana där påstådda måsten för filmnördar. ;)

Cykeltjuven: http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=A5335

Jules et Jim: http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=A26712

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film