Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav madskellig » tis okt 17, 2006 19:53

3x03 Väldigt bra, men inte lika bra som de två första Cliffhanger upplösningen var väl lite nja, men jag gillade i stort sett allt annat. Gaius och Six är alltid bra, och scenen då Boomer gick på New Caprica och någon kastar flaskan gillade jag. Allt mellan makarna Tigh har också blivit intressant, trodde jag aldrig att jag skulle tycka men där ser man.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör okt 21, 2006 12:23

(spoiler 3.04) Ellen Tigh är döööööd! Och Gaius är kvarlämnad med cylonerna. Men nån mer kan jag tycka borde ha gått åt, var fullkomligt beredd på att exempelvis Gaeta skulle försvinna (och en stund oroade jag mig t.o.m. för Dee, så att de kunde bygga upp mot en Apollo/Starbuck-reunion). Känns lite... platt... att hela ockupationen är avklarad utan en endaste kär karaktär massakrerad och fallen i striden.

Var det någon mer som kände sig lite besviken över att vi inte fick en sarkastisk och bitsk kommentar från Starbuck när hon såg Fatollo? Lite fel ögonblick just då kanske, det kommer förhoppningsvis i nästa avsnitt.

Men annars var det en höjdare, avsnittet försvann på en kvart kändes det som. Och när Galactica trodde de hade nått sitt slut var iofs vändningen ganska förutsägbar, men det var ändå en spännande och fin scen.

Hmm, borde de inte ha någon form av omval, tekniskt? Om presidenten avsätts sådär, blir det då det "andra partiets" ledare som automatiskt tar över den rollen? Det verkar ganska mysko. Nog för att Laura skulle vara helt utan motstånd i ett val just nu, men likväl..

Anyway, good show. Längtar redan till nästa vecka.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör okt 21, 2006 12:36

Gah! Nu blev jag återigen bestraffad för att jag var tvungen att markera första raden. caffeine, du hade inte skrivit ett kort omdöme utanför spoilertaggarna!! Allt är ditt fel. :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Matt » lör okt 21, 2006 19:37

3x04
Riktigt jävla bra. Från början till slut
Men
Where do we go from here
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Ruccola » lör okt 21, 2006 23:41

Så jäääävla bra! Jag satt med ett leende på läpparna hela avsnittet nästan.

Sweet rymdfajt! Så snyggt, spännande och välgjort att det som sagt kändes som om avsnittet tog en kvart.

Kul vändning med Thrays barn :)

Men nu är vi ju tillbaka i förra säsongen, begränsat till rymdflottan, igen. Minus Pegasus dessutom. Jag litar dock på att det blir bra även i framtiden.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav madskellig » tis okt 24, 2006 0:09

Jag kan inte älska den här serien mer än jag gör just nu, helt omöjligt (spoiler 3x04) Satt på helspänn genom hela avsnittet, men jag måste säga att det var lite trist att av de karaktärer vi känner ordentligt, så var det bara en som gick åt (och det var inte ens i striden). Inte för att jag vill förlora någon, men det gör att det känns lite för enkelt.

Men det var ett mindre klagomål i ett annars höjdaravsnitt: Ellen Tighs död, anfallet, scenen mellan Starbuck och Leoben, då pegasus dyker upp och går under, twisten med Starbucks barn... Alldeles fantastiskt genomfört.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav brat » tis okt 24, 2006 21:04

1x01-1x05
Ifall ni undrar så ska jag berätta att jag fortfarande ser serien, och att jag blir mer och mer besatt. Allra mest gillar jag Kara. (Så de senaste två avsnitten som handlade om hennes äventyr var riktigt bra!) Men även Baltar är härlig. Det (den) enda som jag har svårt med i serien är presidenten. Något dryg och jobbig människa. Opassande hybris. Avsätt henne... helst på en närliggande planet.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav madskellig » tis okt 24, 2006 21:12

brat skrev:1x01-1x05
Ifall ni undrar så ska jag berätta att jag fortfarande ser serien, och att jag blir mer och mer besatt. Allra mest gillar jag Kara. (Så de senaste två avsnitten som handlade om hennes äventyr var riktigt bra!) Men även Baltar är härlig. Det (den) enda som jag har svårt med i serien är presidenten. Något dryg och jobbig människa. Opassande hybris. Avsätt henne... helst på en närliggande planet.

Jag började faktiskt undra om du hade gett upp serien ;) Mhm, jag tycks mig minnas att jag tyckte som du om presidenten. Och Kara är underbarast :D

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav brat » fre okt 27, 2006 20:22

1x06
Här väntar man hela veckan och så får man bara ett tråkigt BSG avsnitt. Hmpf. Massor av politik. Mest bara om presidenten och mekanikern och hans cylonflickvän. Bara en rolig scen, mellan Starbuck och Baltar. Han hälsade på henne på sjukhuset.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav AKS » lör okt 28, 2006 18:07

3.05: Återigen ett bra avsnitt. Fortsätter det så här lär S3 bli den bästa BSG-säsongen hittills.

Alltså, jag visste ju att Gaeta skulle få en sista sekunden-räddning, men jag blev ändå alldeles "Yes!!!" då Starbuck började snacka om den där hundmatskålen. Dessutom älskade jag sista scenen med Chief och Gaeta. Gaeta som blir helt spänd -- "Vad ska hända nu?" - och sen slappnar av och så börjar de bara äta...

Hittills den här säsongen tycker jag att Baltar varit tråkig. Så också i detta avsnitt.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » lör okt 28, 2006 18:34

Jag har fortfarande alla avsnitt i säsong 3 helt osedda. Det känns fantastiskt. Speciellt när jag har tjuvkikat på kommentarerna utanför spoilerblocken och det bara är positivt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » lör okt 28, 2006 20:04

3x05
Jag gillade aldrig Tigh, innan säsong 3, då han helt plötsligt var väldigt bra! Nu tillbaka på skeppet är han dock igen en hemsk gammal sur gubbe :x
Det där dom höll på med... Jag blev otroligt arg och upprörd. När dom gav sig på Gaeta blev jag så arg! Så otroligt arg. Först när Tigh gick på honom. Jag ville att han bara skulle säga "Du borde tacka mig, gubbe, för utan mig hade alla varit kvar på planeten" eller något.
Sen Starbuck. Jag tänkte i början av avsnittet att nu gillar jag henne, förut har jag aldrig direkt brytt mig, men nu är hon bra, och sen visade hon sig vara en av idioterna :x
Jag var så arg, jag tänkte att jag inte ens ville se mer. Jag tänkte att jag lika gärna kunde stänga av och aldrig se serien igen.
För jag trodde att dom ville att man skulle sympatisera men "cirkeln", för det nämndes ju aldrig vad Gaeta faktiskt gjort, förutom när han berättade det för Starbuck och det bara ignorerades.
Jag trodde att Gaeta kanske skulle dö men jag blev så glad när det kom fram vad han gjort. Jag trodde att Chief visste att det var han som var källan! Dom pratade väl med varanndra någon gång?!
Det var i alla fall fantastiskt när alla idioterna insåg hur dumma dom var. Hah!!!
Så jag gillade inte avsnittet förns slutet.
Undra vad som kommer hända nu. Det finns väl risk för att det kan bli tråkigt igen (eller, det var väl aldrig tråkigt, men innan slutet av förra säsongen tyckte jag inte alls att serien var lika bra som jag tyckt under den här säsongen)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Bender » mån okt 30, 2006 22:23

3x05 Bra bra bra!
Gillade den starka kopplingen till våran värld(domstolar utan advokater, bristande bevisföring m.m) och ett tag var jag rädd att Gaeta skulle skickas ut i rymden, det vore väldigt bra dramaturgiskt men jag hade verkligen saknat karaktären.

Undrar vad som händer härnäst? Gaius verkar ju ha det lite hett om öronen men annars står det väl rätt still?!? Hoppas Dee spolar Adama Jr snart!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » mån okt 30, 2006 23:09

3.04
Ding dong the witch is dead. Äntligen. Och såklart Pegasus skulle komma och hjälpa till, det kändes väntat, men det var ett väldigt bra avsnitt ändå.

Har funderat på hur Kasey kunde vara en cylon-mix om babyn ska föreställa den första var förvirrande, och nu visade det sig att det inte var så.

3.05
Blev först väldigt tveksam till avsnittet: varför dödar de människor? De blir bara mindre och mindre kvar, men det blev genast bättre när det visade sig att de agera på egen hand, eller med ett idiotiskt beslut som backup. Gaeta lives! Intressant och naturlig uppföljning på förra avsnittet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån okt 30, 2006 23:26

(spoiler 3.05) Verkligen nästan precis hur bra som helst, och jag blev alldeles skrämd och fascinerad av hur lätt jag hade för att sympatisera med juryn/bödlarna. Även om det de gjorde var skrämmande och jag alltid är en dödsstraffsmotståndare så hade jag full förståelse för att de gjorde som de gjorde, särskilt i scenen där de avrättade Jammer. Till skillnad från t.ex. Illyria och LWes blev jag inte särskilt förvånad, tyckte Motståndsrörelsen gjorde det klart tidigt i säsongen att de planerade att avrätta alla som samarbetade med Cylonerna.

Det enda som var förvirrande var det faktum att Chief uppenbarligen inte visste att det var Gaeta som var läckan i Gaius "regering". Tyckte precis som LWes att det verkade som att det stod klart i 3.02, men nähä... Om det hade klargjorts bättre hade nog de scenerna varit starkare för nu satt jag bara och störde mig på att Chief inte tog upp det som en förmildrande omständighet tills jag slutligen insåg att han helt enkelt inte visste om det...

Rosslyns slutliga benådning av alla var helt klart det rätta beslutet att göra, även om än lite väl utopiskt IMHO. Hoppas dock verkligen att inte konflikterna med samarbetarna bara släpps nu, folk måste ju fortsätta misstro och behandla de som hjälpte Cylonerna annorlunda. Alla kan inte förlåta alla bara för att presidenten gör det.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » tis okt 31, 2006 0:15

Förvånad är inte riktigt rätt ord, speciellt som jag först trodde Laura redan blivit president igen och att det var väldigt underligt att hon skulle tillåta detta, men sen när själva komplotten avslöjades gillade jag avsnittet mycket bättre. Jag förstod heller inte att de gjorde så mot Jammer, fängelse, inte dödsstraff.

Långa rättegångar hade inte varit en lösning, Lauras är heller inte den allra bästa, men en intressant lösning samtidigt. Det bygger för konflikter.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Glorificus » tis okt 31, 2006 2:00

Bender skrev:3x05 Bra bra bra!
ett tag var jag rädd att Gaeta skulle skickas ut i rymden, det vore väldigt bra dramaturgiskt men jag hade verkligen saknat karaktären.

Medhåll. Jag hade tyckt ännu bättre om avsnittet om det hänt, men jag hade verkligen saknat Gaeta som karaktär. (Och just därför hade jag ändå gillat en sån "kill your darlings"-vändning i historien, men jag antar att jag är lika glad nu när vi får ha kvar Gaeta.)

Kul med Adama Sr och Jr:s lilla dialog om Fatollos vikt. :D
Jag fick förresten ett sms från en klasskompis tidigare i kväll, han har börjat se s3 nu: "Oh my god! Apollo är fet! My eyes! My eyes!" :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Bender » ons nov 01, 2006 22:57

caffeineaddict skrev: (spoiler 3.05) Verkligen nästan precis hur bra som helst, och jag blev alldeles skrämd och fascinerad av hur lätt jag hade för att sympatisera med juryn/bödlarna. Även om det de gjorde var skrämmande och jag alltid är en dödsstraffsmotståndare så hade jag full förståelse för att de gjorde som de gjorde, särskilt i scenen där de avrättade Jammer. Till skillnad från t.ex. Illyria och LWes blev jag inte särskilt förvånad, tyckte Motståndsrörelsen gjorde det klart tidigt i säsongen att de planerade att avrätta alla som samarbetade med Cylonerna.

Jag förstår inte hur du kunde hålla på bödlarna, de var ju väldigt tydligt på vilka lösa grunder dom anklagade folk på och att de anklagade inte hade möjlighet att försvara sig mer än i sista stund. Jag tycker inte själva dödstraffet var det hemska utan hur osaklig och hur känslostyrd deras argumentation var.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav caffeineaddict » ons nov 01, 2006 23:30

Bender: Höll på dem gjorde jag inte, men jag förstod dem och var inte förvånad över att de agerade som de gjorde. Men inte tycker jag de gjorde rätt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » ons nov 01, 2006 23:36

AKS skrev:3.05:
Alltså, jag visste ju att Gaeta skulle få en sista sekunden-räddning, men jag blev ändå alldeles "Yes!!!" då Starbuck började snacka om den där hundmatskålen. Dessutom älskade jag sista scenen med Chief och Gaeta. Gaeta som blir helt spänd -- "Vad ska hända nu?" - och sen slappnar av och så börjar de bara äta...

Jag kände mig inte det minsta övertygad om att Gaeta skulle överleva. För mycket jävelskap har hänt för att det ska finnas säkerhet, speciellt för en sådan som Gaeta som inte är en av dom största karaktärerna. Min reaktion blev dock precis densamma. Jag älskade att Gaeta inte bönade och bad, att Starbuck var den som tog upp hundmatskålen. Det gjorde scenen starkare, speciellt ansiktsuttrycken hos dom andra.

Matsalsscenen var egentligen rätt klyschig, men vid gudarna, det funkade så sablans bra. Gaeta har alltid varit en personlig favorit och han växte ett par rejäla steg här.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » tor nov 02, 2006 0:45

Så. Ikapp, jo, det är förtfarande bra men...

(spoiler 3.05) Ockupationen var över lite för lätt och framförallt för snabbt. Det var en av de intressantaste vändningarna som skett i serien och den är över på fem avsnitt? WTF?! En säsong tycker man att de borde kunnat mjölka den på utan problem. Gaius-scenerna är lite intetsägande och sega, alla människor i en flotta igen. Kommer det återgå till att vara the Fugetive in Space en jävla säsong till? Hoppas inte, men jag är orolig för det.

Eller, ännu värre, ska de driva runt som USS Enterprise?
Senast redigerad av noike tor nov 02, 2006 0:59, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor nov 02, 2006 0:59

noike: Jag håller med dig helt och hållet om det du skriver under spoilertaggarna. Alldeles för snabbt...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tor nov 02, 2006 1:04

AKS skrev:noike: Jag håller med dig helt och hållet om det du skriver under spoilertaggarna. Alldeles för snabbt...

Speciellt som det man fick se var oerhört bra. Det var välgjort, fyllt med saker som tittarna själva fick ta ställning till och... Gah! Något av det mest intensiva jag sett på hur länge som helst. Och så gör de så här. Jag är inte övertygad om att det var till det bättre, allra minst då de själva hela tiden bedyrat om att serien inte alls är en rymskepps-sf-serie som Star Trek. Men nu är de där igen. I ett rymdskepp. Drivandes planlöst bort från en jävligt bra sekvens.

Fem satans avsnitt. Nästan så att man undrar varför de ens försökte om de bara ska slite det ur händerna på en så snart.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor nov 02, 2006 1:08

Jag hade trott om inte en säsong så i alla fall ungefär hälften av de 19 avsnitt vi får av S3. Det fanns oerhörda potential i N.C.-storyn och dessa potential *uppfylldes* dessutom. De hade lätt kunnat spendera 9-10 avsnitt *minst* på N.C. utan att det skulle kännas utdraget. Min teori: Om det inte fungerade var de rädda att förlora tittare = tillbaka till den gamla tryggheten igen. Besviken är jag dock helt klart över att vi inte fick mer tid på N.C....

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tor nov 02, 2006 1:13

AKS skrev:Min teori: Om det inte fungerade var de rädda att förlora tittare = tillbaka till den gamla tryggheten igen.

Jag vet! Det är också en sådan sak. Kanske trodde jag lite för mycket på Ronald Moore, men jag hade hoppats att han hade kunnat säga emot de krafterna på tvbolaget och övertyga dem om att det hade gått. Jag menar, han lyckades övertyga dem att satsa på en närmast överallvarlig sf-serie som dessutom bygger på något av det löjligaste serierna som gjordes i efterdyningarna av Star Wars.

Och med tanke på att tittarsiffrorna sjönk under s2 -- antagligen på grund av att de bara drev runt i rymdskepp...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor nov 02, 2006 1:20

Ah, jag håller faktiskt inte med om det där under spoilerpratandet.
Inte för att jag hade klagat på 9-10 avsnitt på NC, men själv var jag redan innan rädd för att det skulle vara över på ett eller två avsnitt. Jag tyckte dom gjorde bra historia av det hela. Det sista, själva flykten från NC, rusades inte.

Fast det är klart, om S3 verkligen ska bli den bästa hänger ju på att det inte blir Star Trek nu. Vilket jag inte är speciellt orolig för.
Senast redigerad av adolvsson tor nov 02, 2006 1:29, redigerad totalt 2 gånger.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » tor nov 02, 2006 1:20

Jag hoppas de har något bra i baktanken för resten, speciellt mitten, av säsongen. Säsong 2 dalade för mig där, men hämtade sig mot slutet, och jag hoppas den här säsongen blir bättre där. Jag hade lätt kunnat se några fler avsnitt på New Caprica, de kanske var rädda för att det skulle bli för många politiska paralleller till vår värld? Fast jag gillade ju just det.

Planen kan ju inte bara vara att driva omkring.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tor nov 02, 2006 1:24

adolvsson: Ska S3 bli sista säsongen?!?! :eek:

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » tor nov 02, 2006 1:31

AKS skrev:adolvsson: Ska S3 bli sista säsongen?!?! :eek:

Nej, förlåt och ursäkta, jag vet inte hur jag kunde få det så tokfel. Två små bokstäver, korrigerat nu. Ordet skulle naturligtvis vara bästa.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tor nov 02, 2006 1:37

adolvsson skrev:Ah, jag håller faktiskt inte med om det där under spoilerpratandet.
Inte för att jag hade klagat på 9-10 avsnitt på NC, men själv var jag redan innan rädd för att det skulle vara över på ett eller två avsnitt. Jag tyckte dom gjorde bra historia av det hela. Det sista, själva flykten från NC, rusades inte.

Flyktavsnittet stressades inte nej, men fram tills dess? Det gick för snabbt, att inte haft ett sådant tidshopp mellan säsongerna hade hjälpt en hel del också även om jag gillade effekten av att kastas rakt in i helvetet.

(spoiler +Angel) Jag såg sista avsnittet i s2 som en nytändning och kasta in serien i ny riktning, ungefär som Home i Angel s4. Och det såg så ut där i början, så jag njöt fullt ut.

(spoiler bara BSG) Det hade äntligen höjts till den nivån som serieskaparna målat upp i intervjuer och liknande sedan början men inte riktigt levererat innan. De här fem avsnitten var verkligen hög klass och allvarligt tv-drama som inte funnits på hur länge som helst i någon genre. Vilket gör att återgången känns som ett stort "meh?" från min sida.

För skepp ute i rymden, med Cykloner efter sig, letande efter en mytologisk planet som kanske inte finns? Been there, done that. Det var så tjatigt i slutet av s2 att jag för ett tag funderade på att sluta titta trots att det var bra skrivet.

Jag hoppas de har en bra plan, för om inte var den här återgången det dummaste draget jag sett sedan... Tja. Nerläggningen av Wonderfalls/Firefly/Carnivále (take your pick).

adolvsson: bästa, sista. Rätt bra felstavning det där, med tanke på att bara sista bokstaven i orden är detsamma.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film