The Sopranos

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » mån maj 01, 2006 14:09

6.08"It's wrong!"

Så, nu är Sopranos tillbaka. Lysande avsnitt.

Ett par stora grejor:
- Nya tider. Sägs mycket om det, från den där härliga scenen i storkedjecafét i början till slutscenen. Dr Melfi tar ju upp det också. De stora tar över, de små familjeföretagen manövreras ut. Så hur kommer det att speglas hos våra antihjältar? New York (Phil) lutar rejält på NJ (Tony) för att få Vito åtgärdad...

- Tony vill inte vara otrogen, vill vara otrogen, kan inte vara otrogen (skjortknappsscenerna - skitsnyggt) och går sen hem och skriker åt Carm.

- Brokeback Vito. Nu är han garanterat körd. Att ringa hem var nog inte smart.

- AJ! Scenen mellan Tony och AJ utanför bilen - så nära de väl någonsin kommit till att tala om sina känslor för varann - och så naturligtvis, AJ ärver farsans panikattacker. Vi är tillbaka där serien började, fast med nästa generation. Nya tider.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav The Buffster » mån maj 15, 2006 17:48

Glömde helt bort att kommentera 6.09 Christopher gifter sig. Men nån tjej som man knappt känner till. Saknanden efter Adriana var nästan överväldigande.

6.10 Vitos kärlekshistoria är väldigt söt. Det gör det ännu värre för man vet ju att det kommer att sluta illa. Eller ja det har väl redan gått illa i och med att Vito stack i det här avsnittet. Jag tycker så synd om honom. Hemskt var det också när han sköt den där killen. Och så är han tillbaka i New Jersey. Nästa avsnitt lär bli bra.

Janice är helt otroligt jobbig. Jag blir alltid helt tokig på henne när hon är med. När hon gick omkring i huset med Ginny sittande där, så jävla kallt.

Och Johnny får 15 år... Gillar hans karaktär, från början verkade han väldigt hård men med tiden har man t ex fått se hur mycket han bryr sig om sin fru.

Det här var bra, men jag räknar med att det kommer att bli ännu bättre.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Off » tis maj 16, 2006 23:32

6.10

Jag hatar verkligen allt som Janice gör och säger. Hon är den vidirigaste karaktären i någon tv-serie någonsin. Ska bli spännande att se vad som händer med Vito. Kommer han kanske köra någon slags Blaze of Glory grej eller kommer han be om nåd med någon slags tanke om att han kan bli förlåten? Han kanske bara vill äta pasta?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav A bear » tor maj 18, 2006 20:53

6.09 var sisådär, men 6. 10 börjar få fart igen.
Börjar rätt lugnt med en del höjdarrepliker.
JANICE: What does he get? Merciless ridicule! About his weight, about his model railroading...
TONY: He's a grown man!
JANICE: Oh, but it's OK for Neil Young?
TONY: He owns LionEl!
:D :D :D Interna Neil Young-skämt är något av det roligaste jag vet. Det är väl typ jag och så han som skrev det här avsnittet som tycker det, men desto större skäl att älska det.

TONY: Dick Cheney for president. Of the fucking universe.

Och så scenen med Johnny Sac och svågern. "The coffee. With the chicory. Our friend with the stomach. I suck at this."

Men sen kommer det igång en del. Även om Janice är riktigt osympatisk är hon intressant för vad hon får fram hos Tony - det blev t ex en av de bästa shrinkscenerna på länge. Stackars Bobby Baccalà är både pussy- och bosswhipped och åstadkommer ingenting. Och så Vito då, som måste sticka just när han är som lyckligast... i nästa avsnitt kommer (måste) något stort hända med honom. Gillar skarpt scenen där han skjuter ihjäl en stackars oskyldig hederlig kille... som för att markera att han måste gå tillbaka till sitt gamla liv efter att bara några dagar tidigare hjälpt till att rädda livet på någon. Lite "History Of Violence" över det där.

Och så Johnny i fängelse. Vad innebär det för maktbalansen, och för kontakterna med NY?

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Off » mån maj 22, 2006 14:31

6x11

"..but still you kinda' have to admire him. It's not all talk with this guy."

hahahahaha

Här hände det en jäkla massa och detta var nog början på en lång och blodig fight. Psykologscenerna har varit otroligt "givande" på slutet och jag var helt säker på att Tony skulle slå sönder AJ ute i garaget.

Ett helt suveränt avsnitt.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav CheeseGuy » mån maj 22, 2006 15:29

6.11 Vitos slut borde ha känts mycket mer, men i övrigt håller jag med Off. Väldigt bra avsnitt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav The Buffster » mån maj 22, 2006 18:24

6.11 Fantastiskt! När Sil och Carlo dödade den där killen, "Sil hit him first". Så bra. Och jag tyckte nog att Vitos död kändes. Och hur Phil bara satt där, helt uttryckslös. Var helt livrädd för att Tony skulle slå AJ i garaget, som tur är så blev det inte så. Dessutom var dom givetvis tvungna att plåga mig lite extra genom att ha med Adriana. Inte många avsnitt kvar nu. Jobbigt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav A bear » mån maj 22, 2006 23:02

6.11Tillbaka till drömstilen från början av säsongen. Sånt gillar vi.

Synd på Vito. Tony spelar tuff, men han vill verkligen inte ha ihjäl Tony. Han ryar åt Sil att Vito skulle ha hållit det hemligt fast han vet att det är precis vad Vito gjorde...

Och Tony är back in black. Med en strippa från Bada Bing. Han mår inte bra. Intressant scen med Dr Melfi också - för ett ögonblick trodde jag faktiskt att hon skulle tala öppet om det faktum att Tony är en massmördare.

Carm är lika vilse som Tony var i början av säsongen. Bryter nästan tystnadslöftet med Rosalie, drömmer om Ade...

Och så är det väl på en väldigt skör tråd om det ska bli krig eller inte nu. Så vad händer i sista avsnittet, mellan New York och Jersey, mellan Tony och AJ, mellan Tony och Carm, med Chris, med Phil...?

Fast mordet på den där tjocksmocken i köket var det roligaste serien haft med på länge. Sil som klänger på hans rygg... :D

Höjdaravsnitt. Kanske ännu mer så beroende på vad som händer om en vecka. EDIT: TVÅ veckor? Vafan?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » mån maj 22, 2006 23:36

Vilken jävla säsong det har varit hittills. Och jag trodde faktiskt det var säsongsavslutningen det här, så satan vad glad jag blev när jag insåg att det är ett avsnitt kvar. Och hur är det, visst är den en sådan där Shield-esque B-säsong sen också, om nåt halvår eller år eller så?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån maj 22, 2006 23:39

caffeineaddict skrev:Vilken jävla säsong det har varit hittills. Och jag trodde faktiskt det var säsongsavslutningen det här, så satan vad glad jag blev när jag insåg att det är ett avsnitt kvar. Och hur är det, visst är den en sådan där Shield-esque B-säsong sen också, om nåt halvår eller år eller så?

Jäpp, januari. Så de lär ju lämna oss på en cliffhanger, di jävlarna... men innan dess förväntar jag mig åtminstone tre rejäla detonationer.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Off » mån maj 22, 2006 23:39

caffeineaddict skrev:Vilken jävla säsong det har varit hittills. Och jag trodde faktiskt det var säsongsavslutningen det här, så satan vad glad jag blev när jag insåg att det är ett avsnitt kvar. Och hur är det, visst är den en sådan där Shield-esque B-säsong sen också, om nåt halvår eller år eller så?

Ja det är väldigt shieldigt av sig.

edit: så snabb du var då björne
Senast redigerad av Off mån maj 22, 2006 23:43, redigerad totalt 1 gång.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » mån maj 22, 2006 23:40

Off skrev:

Nja, alltså, Shield har ju inte gjort så innan, men visst är det "andra halvan av säsong 5" och inte "säsong 6" som det kallas när Shield startar upp igen?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » mån maj 22, 2006 23:44

caffeineaddict skrev:
Off skrev:

Nja, alltså, Shield har ju inte gjort så innan, men visst är det "andra halvan av säsong 5" och inte "säsong 6" som det kallas när Shield startar upp igen?

De sa att det skulle vara så innan men jag förstår inte riktigt varför. Det ska ju vara ett monsteruppehåll och det är ungefär lika många avsnitt kvar som i en vanlig säsong.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » mån maj 22, 2006 23:46

Off skrev:
caffeineaddict skrev:
Off skrev:

De sa att det skulle vara så innan men jag förstår inte riktigt varför. Det ska ju vara ett monsteruppehåll och det är ungefär lika många avsnitt kvar som i en vanlig säsong.

Håller med om att det är jättefånigt i teorin, men förhoppningsvis leder det till att de gör som med OZ S4 och släpper "två" säsonger på DVD för priset av en. ;)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » mån jun 05, 2006 16:28

6.12 Ett ganska stort "jaha". Inte ett dåligt avsnitt på något sätt, men knappt medelmåttigt för att vara Sopranos och inte mycket att ha som säsongsfinal.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Off » mån jun 05, 2006 20:23

Är väl bara att hålla med mr ost. Hade förväntat mig mycket mer.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav A bear » tis jun 06, 2006 13:01

6.12Gillade avsnittet skarpt som sådant, men håller med om att man hade förväntat sig någon större knall än så med tanke på hur länge det dröjer till nästa avsnitt...

Hela den här minisäsongen knyts ju ändå ihop rätt väl, börjar och slutar på sjukhuset, att Tony hittar något utöver maffian att leva för. AJ tar stormsteg i ett avsnitt (scenen där han ger bort sin cykel är något av det roligaste jag sett på länge, och sen står han faktiskt på sig mot Tony!) medan Chris börjar rasa raka vägen åt helvete. Trodde faktiskt ett tag att NYC tänkte whacka honom - DET hade varit en cliffhanger av rang.

- He was last seen in New Jersey!
- So was the Hindenburg! :D

Alltså, många lysande karaktärsögonblick (Carm tjatar om Ade -> Tony får äntligen tummen ur med byggtillståndet :D ) men som "säsongsavslutning" kanske lite för händelsefattigt.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Off » tis jun 06, 2006 13:06

A bear skrev:6.12Gillade avsnittet skarpt som sådant, men håller med om att man hade förväntat sig någon större knall än så med tanke på hur länge det dröjer till nästa avsnitt...

Hela den här minisäsongen knyts ju ändå ihop rätt väl, börjar och slutar på sjukhuset, att Tony hittar något utöver maffian att leva för. AJ tar stormsteg i ett avsnitt (scenen där han ger bort sin cykel är något av det roligaste jag sett på länge, och sen står han faktiskt på sig mot Tony!) medan Chris börjar rasa raka vägen åt helvete. Trodde faktiskt ett tag att NYC tänkte whacka honom - DET hade varit en cliffhanger av rang.

- He was last seen in New Jersey!
- So was the Hindenburg! :D

Alltså, många lysande karaktärsögonblick (Carm tjatar om Ade -> Tony får äntligen tummen ur med byggtillståndet :D ) men som "säsongsavslutning" kanske lite för händelsefattigt.

De stormsteg AJ tar kändes alldeles för snabba. Det hade varit något som växt fram i vanliga fall, nu var det en 180-graderssväng bara sådär.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav A bear » tis jun 06, 2006 13:25

Off skrev:De stormsteg AJ tar kändes alldeles för snabba. Det hade varit något som växt fram i vanliga fall, nu var det en 180-graderssväng bara sådär.

Skulle nog hålla med mer om jag trodde att det var något permanent över dem. Det är ett steg i rätt riktning, men känner jag AJ rätt lär det inte dröja länge innan det går åt helvete med det också. Jag menar, herregud, AJ som plastfarsa? Han är ju typexempel på en ADHD-unge, ingen chans att MatureAJ håller mer än ett avsnitt eller två. Men han verkar åtminstone fatta åt vilket håll han BEHÖVER gå.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » tis aug 08, 2006 21:53

Ville bara påpeka för dom såsom Björn som jag vet har jagat billigare Sopranos-boxar att de svenska utgåvorna för tillfället kostar 299 spänn/säsong på CDON. Det står dessutom att det är någon form av "nyrelease" vilket jag hoppas betyder att exempelvis S1 inte längre består av en ful, bloatad box med varenda skiva i en egen snapcase, och dessutom 4:3 istället för 16:9. Så vet jag nämligen att det var på de första releaserna av S1 (och kanske även S2 & S3).

Ska kolla upp detaljer, men om det ser bra ut måste jag nog faktiskt köpa S5, även fast jag har S1-S4 på R1. Det är fan inte värt att betala mer än dubbla priset bara för att det ska se snyggt ut i hyllan...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » tis aug 08, 2006 23:05

caffeineaddict skrev:Ville bara påpeka för dom såsom Björn som jag vet har jagat billigare Sopranos-boxar att de svenska utgåvorna för tillfället kostar 299 spänn/säsong på CDON. Det står dessutom att det är någon form av "nyrelease" vilket jag hoppas betyder att exempelvis S1 inte längre består av en ful, bloatad box med varenda skiva i en egen snapcase, och dessutom 4:3 istället för 16:9. Så vet jag nämligen att det var på de första releaserna av S1 (och kanske även S2 & S3).

Ska kolla upp detaljer, men om det ser bra ut måste jag nog faktiskt köpa S5, även fast jag har S1-S4 på R1. Det är fan inte värt att betala mer än dubbla priset bara för att det ska se snyggt ut i hyllan...

Aaaah. Men... fortfarande samma trista extramaterial - dvs fullständig brist på extramaterial - på de tidiga säsongerna. Vet inte hur det ser ut på de senare. Herregud, de har så långa säsongsuppehåll, kan de inte ta sig tid någon gång där och göra lite kommentarsspår?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » ons aug 09, 2006 1:28

A bear skrev:Aaaah. Men... fortfarande samma trista extramaterial - dvs fullständig brist på extramaterial - på de tidiga säsongerna. Vet inte hur det ser ut på de senare. Herregud, de har så långa säsongsuppehåll, kan de inte ta sig tid någon gång där och göra lite kommentarsspår?

Kommentarspår är väl det som finns om något (dock inte mycket annat, onekligen)? På mina R1:or ser det iaf ut så här:

S1
- Commentary on "Pilot" by creator David Chase and moderator Peter Bogdanovich.

S2
- Commentary on "Commendatori" by director Tim Van Patten.
- Commentary on "From Where to Eternity" by director Henry J. Bronchtein and line producer Ilene Landress.
- Commentary on "The Knight with White Satin Armor" by director Alan Coulter and line producer Ilene Landress.
- Commentary on "Funhouse" by director John Patterson.

S3
- Commentary on "The Telltale Moozadell" by writer/actor Michael Imperioli.
- Commentary on "Pine Barrens" by director Steve Buscemi.
- Commentary on "Amour Fou" by creator David Chase.

S4
- Commentary on "The Weight" by writer Terence Winter.
- Commentary on "Everybody Hurts" by writer/actor Michael Imperioli.
- Commentary on "Whoever Did This" by writers Robin Green and Mitchell Burgess.
- Commentary on "Whitecaps" by creator/writer David Chase.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » ons aug 09, 2006 7:43

I stand corrected. Varför inte det stod på den utgåvan jag kollade kan man... äh. Får nog bli ett köp ändå om chefen säger ja om löneförhöjning.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » ons aug 09, 2006 10:41

A bear skrev:I stand corrected. Varför inte det stod på den utgåvan jag kollade kan man... äh. Får nog bli ett köp ändå om chefen säger ja om löneförhöjning.

Björn: Alltid värt att kolla här när man är intresserad av extramaterialslistor, regions-skillnader o. dyl: http://www.dvdcompare.net/

Tror jag pratade om den sidan i Stockholm i juni, men sedan glömde skicka över länken.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » lör jan 20, 2007 6:31

S7/S6-fortsättnngen börjar 8 april ifall nån undrar.
Ja, det suger och, ja, säsongen kommer förstöra allt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Capt. Peroxide » lör mar 03, 2007 0:31

Hahaha, jag håller på att se om S1, och egentligen tycker jag Livia är sjukt jobbig (alltså inte för arcen, där är hon bra och nödvändig, men det blir liksom lite mycket ibland), men i E7 Down Neck är hon underbar! Dels så klart i tillbakablickarna, men framför allt i sättet hon är farmor på. Först påminner hon AJ om att Tony snodde en bil när han var 10, sen lär hon honom att psykiatri, det är bara "a racket for the jews!" Bra grej att tuta i barnbarnet... Särskilt med tanke på vilken positiv bild serien i stort ger av psykologi och psykiatri.

Ville bara påpeka för dom såsom Björn som jag vet har jagat billigare Sopranos-boxar att de svenska utgåvorna för tillfället kostar 299 spänn/säsong på CDON. Det står dessutom att det är någon form av "nyrelease" vilket jag hoppas betyder att exempelvis S1 inte längre består av en ful, bloatad box med varenda skiva i en egen snapcase, och dessutom 4:3 istället för 16:9. Så vet jag nämligen att det var på de första releaserna av S1 (och kanske även S2 & S3).

Dude, kolla in No 1 Video på Götgatan i Stockholm (finns på nätet också, http://www.no1video.se) – de har en grej där man får köpa boxar för 250:- styck om man tar två. Och de har en hel del Sopranos-säsonger. Vet inte om det är de med bäst extramaterial, men i alla fall. Klart värt.

OT: Sen bör man ju plocka upp Herzog/Kinski-boxen och boxen med 10 Dario Argento-filmer enligt samma deal.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav caffeineaddict » ons mar 14, 2007 15:22

Ja, nu närmar det sig när de har bytt bild på hemsidan och lagt upp en sån där stämnings-teaser... http://www.hbo.com/sopranos/

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » fre apr 06, 2007 10:09

Hej! Visst har ni inte missat att den bästa TV-serie som fortfarande produceras som inte handlar om ett gäng bildsköna superhjältar eller Baltimore fortsätter på söndag?

Och om ni helt enkelt inte kan vänta finns det första avsnittet (6x13) ute på det där stora, snåriga nätverket som i folkmun kallas internet redan nu.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » fre apr 06, 2007 10:12

RalfiParpa skrev:Hej! Visst har ni inte missat att den bästa TV-serie som fortfarande produceras som inte handlar om ett gäng bildsköna superhjältar eller Baltimore fortsätter på söndag?

Nejdå, inte en chans. Men skulle Heroes alltså vara bättre än Sopranos?! För jag antar att det var den du menade med "bildsköna superhjältar".

Ja, FNL och Heroes ska man ta tag i efter att de första säsongerna är klara...

RalfiParpa skrev:Och om ni helt enkelt inte kan vänta finns det första avsnittet (6x13) ute på det där stora, snåriga nätverket som i folkmun kallas internet redan nu.

DET hade jag däremot missat. Men jag tror jag väntar ändå.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » fre apr 06, 2007 10:17

caffeineaddict skrev:Men skulle Heroes alltså vara bättre än Sopranos?!

Nej. Inte än i alla fall. Ge den lite tid.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film