Gilmore Girls

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » ons sep 28, 2005 12:28

Det korta svaret på AKS fråga: För de båda är tjurskalliga.

Det långa mer spoilriga svaret, som inte är helt okomplicerat: För Rory, som har börjat bli allt mer snobbig och knappt går att känna igen längre, annonserar att hon ska hoppa av Yale efter lite löjlig kritik från en praktikplats och det går inte hem speciellt bra med Lorelai.

De bråkar utan att egentligen prata om situationen och att Rory åkt fast för båtstöld eller att hennes nya pojkvän (the snob, the player) är ett dåligt inflytade och att Lorelai inte gillar honom hjälper heller inte till, men det som var spiken i kistan var när Lorelai bad Richard och Emily om hjälp med att prata med Rory om framtiden men istället fick hon se Rory flytta in i poolhuset hos R&E. R&E behandlar Rory som the Lorelai the never got och inreder poolhuset åt henne och låtsas som om inget har hänt, speciellt inte att Rory stal en båt eller att hon hoppat av Yale. Allt är frid och fröjd. Förutom att Lorelai brutit kontakten helt med dem, hon vägrade gå på rättegången, berättar inte att hon förlovat sig med Luke med mera.

Som jag sa först: för de båda är tjurskalliga. Och Emily och Richard är som vanligt helt inkapabla att hjälpa till.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » ons sep 28, 2005 12:29

AKS: Nu har du versionerna från en som är nöjd med seriens utveckling, och en som inte är riktigt lika nöjd. Enjoy! :D

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » ons sep 28, 2005 12:34

Nej, jag är inte riktigt lika nöjd, jag är snarare väldigt besviken. Inte på situationen egentligen, mer hur serien är numera, tycker den helt tappat bort den charm den en gång hade och Rory går ju inte att känna igen längre!

6.03: Jag försöker komma på något positivt att säga om detta avsnittet men det är svårt. Tråkig, jobbig hund. Tråkig, jobbig TJ. Tråkigt byggnadsjobb. Inte ens Paris lyckades leverera något speciellt. Jag har otroligt svårt för Rory numera, knock, knock, who's there? Inte Rory, istället någon tillgjord person. Och som vanligt noll kemi med Logan, bort med honom!

Men några bra sekunder:
Lorelai säger något rakt och ärligt till Luke för en gångs skull (om bröllopet)
Rory ser att det är på Yale hon hör hemma!
Äntligen fick vi se Lane denna säsongen (även om scenerna med bandet inte var så bra)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » ons sep 28, 2005 16:59

Tack för svaren! För mig som inte tittar var det mycket belysande att få två versioner av samma förlopp. Intressant.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » tor sep 29, 2005 16:29

Pretty in pink!

Bild

Släpps 13 dec.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » tor sep 29, 2005 16:45

Synd att DVDerna brukar vara riktigt dåliga. Avsnitten och en featurette typ.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » tor sep 29, 2005 16:47

Off skrev:Synd att DVDerna brukar vara riktigt dåliga. Avsnitten och en featurette typ.

Jupp, men den här gången var det åtminstone något kommentarspår. Amy Sherman-Palladino på det lysande avsnitt 100 har jag för mig.

Tänker inte börja köpa GG än på ett tag, eftersom jag började se serien så sent som i våras och m.a.o. har sett allt rätt nyligen. Men någon gång ska det bli av. Om inte annat ger man ju alla "macho"kompisar ytterligare något att reta en för. ;)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » tor sep 29, 2005 16:48

Postade precis box-bilden på Tv-land också, men det är ingen dvd jag kommer köpa.

Jag har s1-3 på dvd och det har varit dåliga features, nästan totalt värdelösa, förutom två saker (Kirks film och nån intervju), men på s5-boxen ska det åtminstone vara en commentary av Amy Sherman Palladino, till avsnitt nr 100 tror jag det var. Men fortfarande dåligt ja.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » tor sep 29, 2005 16:51

Gilmore Girls ska köpas alltså men det kommer många många andra serier före. Jag är en sån extramaterialsjunkie så bara avsnitten + något litet är klart avskräckande.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » tor sep 29, 2005 16:53

caffeineaddict skrev:Om inte annat ger man ju alla "macho"kompisar ytterligare något att reta en för. ;)

Om du gör det tycker jag att du ska sätta dvderna jämte något i still med Oz. Bara för sakens skull.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor sep 29, 2005 17:53

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Om inte annat ger man ju alla "macho"kompisar ytterligare något att reta en för. ;)

Om du gör det tycker jag att du ska sätta dvderna jämte något i still med Oz. Bara för sakens skull.

Trodde nästan du märkte att jag redan hade balanserat det så i hyllorna. Frank Sinatra jämte Slayer, När Harry Mötte Sally jämte Terminator. It's a thing.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tor sep 29, 2005 18:43

caffeineaddict skrev:Trodde nästan du märkte att jag redan hade balanserat det så i hyllorna. Frank Sinatra jämte Slayer, När Harry Mötte Sally jämte Terminator. It's a thing.

Den det där är inte tillräckligt hårt. The Terminator? Pffft, fucking Scooby-Doo type of movie.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor sep 29, 2005 18:50

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Trodde nästan du märkte att jag redan hade balanserat det så i hyllorna. Frank Sinatra jämte Slayer, När Harry Mötte Sally jämte Terminator. It's a thing.

Den det där är inte tillräckligt hårt. The Terminator? Pffft, fucking Scooby-Doo type of movie.

Sant, men den är rätt standard-macho. Får väl ställa WHMS bredvid Straw Dogs istället.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav ladymorganlefay » fre sep 30, 2005 14:46

project, få The Ankh att kolla GG... inledes NU. ska lura in henne här först och sen ska jag sakta ... hehehe,,, she´s mine now. :twisted:
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing from a web? No he *can’t*, cause he’s a *pig*. Look out! He is the *Spider-Pig*! ...
Användarvisningsbild
ladymorganlefay
Big Bad

Inläggav The Buffster » ons okt 05, 2005 13:34

Så nu har jag sett ikapp Gilmore Girls. Har sett halva säsong 5 och början av säsong 6 på ganska kort tid. WOW. Jag hade verkligen, verkligen saknat Gilmore Girls. Det är helt klart den serie som har störst förmåga att göra mig glad… och ledsen. Jag har onekligen börjat bli väldigt, väldigt blödig på senare tid. Jag har gråtit hur många gånger som helst. Men när Lorelai friade till Luke så var det befogat. Man hade väntat i så många år, jag menar vad annat kunde jag göra. Dom är bara så perfekta för varandra. Äntligen. När Lorelai såg på honom och insåg hur mycket han älskade Rory och hur mycket hon älskade honom. Det var så otroligt fint.
Jag gillar verkligen hur serien har utvecklats och håller alltså med caffeine. Det känns som om Rory och Lorelai aldrig har varit så långt ifrån varandra. Visst, man vet att det kommer att ordna sig, men ändå. Jag gillar att dom vågar låta det vara så åtminstone ett tag. Men det gör ont.

Till skillnad från Illyria så gillar jag den utveckling som Rory går igenom. Hon har alltid varit mer eller mindre perfekt. Men det kan ju ingen, inte ens Rory, vara så saker som när hon känner att hon inte klarar av skolan, behöver tid att tänka, är osäker på sig själv och gör dumma saker berör mig alltid väldigt mycket. Jag antar att det har till stor del att göra med att jag identifierar mig med Rory på väldigt många sätt. Vi är ungefär lika gamla och just nu så behöver hon lite tid för att fundera ut vad hon verkligen vill göra. Vilket är exakt vad jag håller på med. Jag tog visserligen ett års paus innan jag nu ska börja läsa vad jag nu bestämmer mig för att läsa.

När Mr. Huntzberger berättade för Rory att han inte tyckte att hon hade det som krävdes för att bli en riktigt bra journalist så gick det verkligen rakt in i mitt hjärta. Aj. Återigen väldigt mycket identifikation. Precis det som han sa till henne har jag alltid varit rädd att någon ska säga till mig. Jag kan jobba hur mycket som helst i skolan och vara hur duktig som helst, bra betyg o s v, men tänk om det inte räcker? Så ja, mycket medkänsla med Rory. Egentligen kan man kanske tycka att hon överreagerar. Att bli journalist har alltid varit henne dröm och hon låter en person krossa den. Men när jag tänker efter så hade jag verkligen inte hanterat något sådant så mycket bättre. Jag hade blivit helt förstörd. Så jag tycker nog att Lorelai borde ha varit mer förstående. Brukar tycka att hon är världens bästa mamma men i det här fallet så kändes det inte riktigt som om hon förstod hur mycket Rory behövde hennes stöd. Lorelai kan mycket väl tycka att det är fel beslut att hoppa av Yale men hon borde inse att Rory kanske behöver tid att tänka. Dessutom blir lättare för henne att övertala Rory om hon inte stöter bort henne.

Av alla dom saker som har hänt under dom avsnitt jag har sett så har en sak berört mig mer än alla dom andra. Jag tänkte inte på det under avsnittet utan det slog mig precis efter. Rory visste inte att Lorelai och Luke var förlovade. AJ. AJ. AJ. Först tänkte jag att måste ha missat något men nej Rory visste inte. Det gör så ont men jag älskar det. Och att Luke och inte Lorelai berättade det. Jävlar.

Gilmore Girls lyckas beröra mig som få andra serier. Jag älskar också att det mitt i alla känslostormar är hur roligt som helst. Jag är verkligen helt överlycklig nu när Gilmore Girls har börjat igen. Serien har varit hur bra som helst i drygt fem säsonger. Säsong 4 (bortsett givetvis från säsongsavslutningen) räknar jag nog som en svacka. Säsong 5 var riktigt, riktigt bra men säsong 6 har definitivt potential att bli ännu bättre. Det har börjat fantastiskt!

Men, 6.04 borde komma idag va? Jag hittar det inte, jobbigt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Noam » ons okt 05, 2005 14:26

The Buffster skrev:Men, 6.04 borde komma idag va? Jag hittar det inte, jobbigt.

nope, sändes inte... Baseball playoffs..
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav noike » ons okt 05, 2005 14:48

CyberAL skrev:

Tror det var olika i olika regioner. En hel del verkar ha sett det.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Noam » ons okt 05, 2005 17:09

noike skrev:
CyberAL skrev:

Tror det var olika i olika regioner. En hel del verkar ha sett det.

du har rätt, de traditionella rippgrupperna verkar ha missat det, men nu ramlade det in en release..

Gilmore.Girls.S06E04.XviD-ORENJi
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Noam » ons okt 05, 2005 20:22

och nu kom de riktiga:

Gilmore_Girls.6x04.Always_A_Godmother_Never_A_God.HDTV_XviD-FoV
Gilmore.Girls.S06E04.HR.HDTV.AC3.5.1.XviD-CTU
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Illyria » ons okt 05, 2005 20:31

Bra! Hoppas de dyker upp snart också, inte sett till ännu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Gordo » ons okt 05, 2005 20:50

Jag längtar också!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Off » ons okt 05, 2005 20:52

Dagens avsnitt är värt en extra hyllning eller två.

6x04
Äntligen lite Lane&Rory time. Lite snack mellan mor och dotter var det dags för men vettefan om det blev så mycket bättre. Inte fullt så mycket skrikande som innan iaf. Något säger mig att Rory inte kommer ha en pojkvän länge till. Kan det kanske vara katalysatorn till en återförening mellan mor och dotter?
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Noam » ons okt 05, 2005 22:13

Illyria skrev:Bra! Hoppas de dyker upp snart också, inte sett till ännu.

Well, you know where to find it..
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav noike » ons okt 05, 2005 22:20

CyberAL skrev:
Illyria skrev:Bra! Hoppas de dyker upp snart också, inte sett till ännu.

Well, you know where to find it..

Men... Du är då en DC-kåt rackare...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » ons okt 05, 2005 22:21

På närmaste välsorterade torrentsida.

Tyvärr har jag inga höga förväntningar på avsnittet, vilket kanske är en bra grund, de kan få överraska mig.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Noam » ons okt 05, 2005 22:36

noike skrev:Men... Du är då en DC-kåt rackare...
filåt :/
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Gordo » tor okt 06, 2005 7:35

Illyria skrev:På närmaste välsorterade torrentsida.

Tyvärr har jag inga höga förväntningar på avsnittet, vilket kanske är en bra grund, de kan få överraska mig.

Nu finns den i alla fall på mininova, kom upp igår kväll.
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Illyria » tor okt 06, 2005 7:47

6.04 Lite närmare kom de tjurskalliga två i detta avsnittet. Inte mycket, men lite. Det blev ivarjefall mer tydligt att de saknar varandra och båda är för tjurskalliga att göra upp/säga förlåt/prata osv.

Det var ett okej avsnitt, men förutom det lilla miniframsteget hände inte mycket. Allt med Sookie/Jackson var i princip ointressant. Tyckte det var konstigt att Lane och Rory inte alls pratat på flera månader och deras möte kändes något avigt... Och Rory i poolhuset (kläderna) och att hon gör Emilys "jobb" bevisar bara hur lite hon passar in i den världen. Det gick ivarjefall att känna igen Rory mer i detta avsnittet men hon är fortfarande inte sig själv.

Som vanligt ogillar jag starkt Logan och hans sätt, hans vänner är hemska de med, och alla scener med Logan och Rory känns forcerade. Verkligen noll kemi. För att inte tala om vilken hemsk karaktär Logan är. Bort med Logan.

Bort med Logan. Bort med Logan. Bort med Logan. Bort med Logan. Bort med Logan. Det kommer jag fortsätta kommentera tills han försvinner.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » tor okt 06, 2005 7:52

Illyria: Du låter som jag gör när jag tittar på VM.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Gordo » fre okt 07, 2005 21:48

6x04
Nu börjar jag tröttna på att Rory och Lorelai inte kan mötas på halva vägen. Scenerna mellan dem var okej men det känns som om serien haltar när de två inte finns i varandra liv.

Logan och Rory känns verkligen som ett lite udda par men jag tyckler ändå att de har varit intressanta fram tom nu. Men nu börjar det avta lite, hoppas Logan försvinner så att det kan komma in en ny karaktär.

Säsongen började bra men nu tycker jag att det måste hända något snart!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film