av adolvsson » ons maj 11, 2005 17:25
Satan i gatan! Så ska en säsongsavslutning tas. Ser att det dykt upp några kommentarer sedan jag började skriva mina små ord, men såhär mycket text tar ett tag att plita ner.
Mördaren. Aaron Echolls. Tja, jag är inte besviken. Avslöjandet kändes visserligen inte som någon större överraskning, men det gjorde heller ingenting alls eftersom man skötte det som man gjorde. Villospår in i det sista och det kändes verkligen som om det kunde gå och vilket håll som helst. Men framför allt så lät man inte bara Aaron slås i handbojor efte det stora avslöjandet, utan man spelade vidare, spelade ut en rejäl dos action och drama. Gillade förresten verkligen fighten mellan Aaron och Keith, som kändes riktigt rå och brutal, och jag tappade hakan en aning när det faktiskt började brinna. Lite synd att förlora karaktären, eftersom jag tillhör dom som verkligen gillade honom, men i slutändan kan jag inte klaga. Vad vore det för poäng om mördaren var någon jag ville bli av med? På det hela taget väldigt, väldigt snyggt skött. Och framför allt lyckades man undvika att trampa i dom fällor t ex Murder One eller Twin Peaks (beroende på vem du pratar med, antar jag) snubblade i.
I början av avsnittet var jag rädd för att finalen skulle kännas en aning platt efter förra veckans intensivitet, ett tag verkade det luta åt det, men jag hade fel och för det är jag evigt tacksam. Rob Thomas rockar gatan!
Faderskapet. Wow. Bara... wow. Visserligen borde jag känna mig besviken, eftersom jag verkligen gillade möjligheten att Thomas & Co skulle ha så pass stora testiklar att de vågade låta två syskon (om än halv-varianten) ha sex på bästa sändningstid, men scenen när Keith berättar för Veronica härskar all möjlig materia att det är värt det. Med risk för att låta min beryktade manlighet ta skada; jag kunde inte hålla tårarna tillbaka. That tsunami ain't got shit on me. Lysande. För att inte tala scenerna med Veronicas mamma. En av flera plottar som förs över i nästa säsong, och det älskar jag. Känns som om karaktärsutvecklingen kommer få ett rejält uppsving hädanefter.
Cliffhangern. Gah, vem var det? Wallace? För Veronica behöver en vän, och eftersom hans mamma är på sjukhus med Keith bör han veta vad som hänt och därför, som sig bör om man är bästa vän, skynda till bästa vännens sida. Kanske Duncan, eller möjligtvis Leo? Veronica kan nog tänkas behöva en vän överhuvudtaget. Är det Logan, och allt är okej? För att han på nåt sätt lyckades smita undan stora stygga bikergänget. Eller är det Weevil? För hon vet att han tror Logan är skyldig, och hon är glad att han knackar på innan han gör nåt dumt? Eller är det Weevil som har gjort något dumt, och Logan ligger på botten av sjön eller i en gränd sönderslagen? Måste säga att jag hoppas på det sista, det låter som bra grund för drama i säsong 2.
Kristen Bell. Vilken pärla, vilken stjärna. Underbar. Underbart att få se henne spela ut hela registret här. Överlag kändes karaktärerna intressantare än på länge. Duncan behövde inte ens gå i psycho-mode för att undvika tråk-epitetet. Weevil lyste till efter att ha haft för lite att göra ett tag och lovar gott inför framtiden. Lite för lite Wallace, kanske, men dels har grabben trots allt haft en rejäl dos utveckling under säsongen, dels är jag glad att man inte försökte tvinga in honom i upplösningen bara för sakens skull. Det hände tillräckligt mycket ändå. Han får fler chanser. Och så Logan. Bättre än någonsin. Efter idag är jag verkligen glad att han inte var mördaren, trots allt.
Summering. Lite ojämn säsong, men som första säsong får man räkna med det, och serien har haft mycket att leva på ändå. Inser ni att den här tråden är 52 sidor lång nu? Jämfört med de andra trådarna för enskilda serier är den helt klart ohotad. Fantastiskt. Dom två sista avsnitten har helt klart varit säsongens bäst, och finalen, tja, det är som jag sa såhär en säsongsavslutning ska tas. Fullmatat, känslosamt, dramatiskt och sällan har jag känt mig mer tacksam för vetskapen att en säsong två är garanterad.
Det var nog allt för stunden. Mycket att säga, och jag kan inte tänka mig att allt är sagt. Klart är i alla fall detta, att Veronica Mars första säsong slutade med en vinnare. Jag är glad och nöjd, allt över förväntan.
Kristen Bell!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Blogg |
Twitter |
Instagram |
Facebook |
LinkedIn