av caffeineaddict » sön feb 27, 2005 9:53
Tänker nån mer än jag (som sitter i sällskap med mini-postarna dajacke [tidigare William_The_Bloody, inte den nya felstavade varianten] och meleth) hålla sig vaken för denna filmnördens schlagerfestival (as in: total crap, and still I watch...)? Ser gärna att vi håller tråden aktiv under natten, så man har något att göra under alla de reklampauser som leder till att SVT's kommentatorer som ofta verkare tröttare och tråkigare än jag själv sitter och babblar.
Förresten, mina val (alltså inte de jag tror kommer vinna, utan de jag tycker borde vinna) i de kategorier där jag har sett mer än en nominerad:
Film - Million Dollar Baby
Tycker den var överlägsen de andra fyra, även om Aviator och Sideways var riktigt bra filmer de med.
Regi - Clintan eller Scorsese
Vilket som. Clintan för att han gjorde en så oväntat bra film, och för att jag verkligen uppskattar hur han använder och skapar en effekt med hjälp av lågmäldhet och genom att undvika stora sentimentala Hollywood-ögonblick och Scorsese bara för att händer det inte nu så händer det nog aldrig (men det sa jag iofs för två år sen också). Dessutom är Aviator en film där man verkligen märker hur kul han tycker det är att regissera. Hela filmen har ett vibrant liv som höjer den över de flesta andra biopics (och alla de andra som dyker upp i årets nomineringar).
Bästa manliga huvudroll - Don Cheadle
För att han är en favorit, och för att han får en svår roll att verka så lätt. Han är så naturlig och så stark att man inte tänker på att det handlar om skådespeleri, vilket måste hållas högt. Jag kommer inte klaga om Jamie Foxx plockar hem den heller, för han är oerhört bra, men hans skådespel märks på ett annat sätt, vilket väl är oundvikligt när man gör en skicklig imitation av en sådan kändis. Intressant nog är Clintan och DiCaprio klart tunnast här, trots att jag tycker de är med i starkare filmer än de andra tre. Om Paul Giamatti hade varit med hade jag hejat på honom, förra årets bästa manliga huvudroll överhuvudtaget.
Bästa kvinnliga huvudroll - Hilary Swank
Mycket av orsaken till att jag älskar MDB så mycket som jag gör. Ohyggligt stark roll. Frågan är bara om hon inte vann lite för nyligen (även hon banne mig är ännu bättre här). Om det inte blir hon så ser jag gärna att Catalina Sandino Moreno tar hem det. Hon var det tveklöst bästa i en bra men lite överskattad film. Winslet var bra som fan i Eternal Sunshine, men inte riktigt lika stark. Staunton och Vera Drake i helhet är överskattade. Risken är väl dock stor att Annette Bening plockar hem det, och hennes film har jag inte sett.
Bästa manliga biroll - Clive Owen
Grym roll! Closer är en fruktansvärt bra film, trots att Roberts och Law inte är så där överdrivet skickliga (och Natalie, även om bra, är inte så bra), och Owen är en stor del av detta. Men som många har argumenterat är det kanske en alldeles för otrevlig och osympatisk roll för att få PK-rösterna. I såna fall blir det väl Morgan Freeman, vilket jag inte heller skulle ha några problem med. Han är jävligt bra i MDB även om det i mångt och mycket handlar om "Morgan Freeman-rollen". En jävligt stark kategori i år, jag gillar alla fem skarpt. Fast Alda är med alldeles för lite i Aviator, även om han är bra, och Foxx är för i helvete tveklöst huvudrollen i Collateral! Haden Church vore en klart acceptabel vinnare, även om det är rätt utsagt löjligt att han blev nominerad när hans partner in crime Paul Giamatti inte blev det.
Bästa kvinnliga biroll - Sophie Okonedo
Vilket, naturligtvis, aldrig kommer hända. Hon är grymt bra på precis samma sätt som hennes onscreen-make, Don Cheadle, och jag trodde och kände med henne i varenda sekund av filmen (som annars var lite standard, men med de suveräna skådisarna som höjde hela grejen). De andra fyra är klart dugliga och t.o.m. väldigt bra hela bunten, men Okonedo är överlägsen. Eftersom det inte kommer bli hon, så bryr jag mig inte så mycket om vem som vinner egentligen, de andra är ungefär jämvärdiga. Fast det är klart, det vore kul om Virginia Madsen vann, bara för att Sideways förtjänar något för det fina skådespelet, och hon har nog större chans än Haden Church.
Originalmanus - Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Mästerverk som t.o.m. får den nästan uttjatade tidshopps-kronologin att fungera utmärkt. Roligt, rörande, komplicerat utan att vara rörigt. Jävligt smart. Helt överlägsen de andra. Aviator är väl på en andraplats låååååångt efter. De andra tre är standardmanus som jag inte ger sådär överdrivet mycket för.
Omarbetat manus (översätts det så?) - Before Sunset
Förra årets bästa film som skulle ha haft en hel bunt nomineringar om jag hade styrt världen. MDB och Sideways är också väldigt starka (jag har inte sett Motorcycle Diaries) så jag skulle inte klaga överdrivet om någon av de vann, men damn it, jag är tokförälskad i Sunset och vill absolut se den vinna! Bara det inte blir Finding Neverland....
Foto - House of Flying Daggers
Jag har bara sett House och Aviator, och jag är en sucker för den sortens övernaturligt vackra foto som finns i House. Men Aviator är onekligen jäkligt snygg den med. Och så verkar även A Very Long Engagement vara (måste ses snart). Bara det inte blir Mel Gibsons gubben på korset-film eller något som helst pris till den skräckinjagande kombon Joel Schumacher + Andrew Lloyd Webber....
Redigering - The Aviator
För att tre timmar biopic flyger förbi och aldrig blir tråkigt, vilket alltid tyder på ett extremt starkt redigeringsarbete. Och för att jag är ett så stort fan av Schoonmakers arbete med Scorsese annars. Skulle inte direkt klaga om det blev MDB heller iofs, men någon av de två.
Resten av de tekniska bryr jag mig ärligt inte om, och tyvärr har jag inte hunnit/kunnat se tillräckligt många av de icke engelskspråkiga, animerade eller dokumentärfilmerna för att dra några beslut. Snabba gissningar säger Incredibles som animerad, Super Size Me som dokumentär och The Sea Inside som icke engelskspråkig.
Phew!