Veronica Mars

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » sön jan 23, 2005 23:24

Jag gillar Mac som karaktär (fast inte så mycket som många andra och jag har ingen större önskan av att se henne igen), men tycker att hon som spelar henne bara är en halvbra skådespelare. Hon är entonig och det känns som att hon kollat lite för mycket på early Willow för att det ska vara hälsosamt. Fast scenen med hennes mamma...

...med händerna mot glasrutan var allt bra äcklig. Fy fan, vad jag hatar såna scener. Och om mamman hade velat ha tagit på sin dotter så hade hon kunnat veva ner rutan, det är ju inte så att de var på varsin sida av ett fängelseglas eller så. Urgh!

Håller med om att VM och hennes pappa engagerar, men enligt mig engagerar Logan minst lika mycket. Vilket j-vla skitliv den stackaren har!

Han har gått från obligatory psychotic jackass till en tredimensionell karaktär. Hans liv är oerhört intressant, enligt mig. Sen Return of the Kane har hans historia bara växt och sen senaste avsnittet har t.o.m. Tråk-Duncan fått en intressant twist... vilka episoder? Har han verkligen inget minne av de tre dagarna runt sin systers död? Och Weevil är alltid Weevil... kanske minst intressant för tillfället, men han förgyller alltid scenerna han är med i. Som enminutersscenen i Silence of the Lamb.

Så, på slutet tycker jag att alla karaktärer i serien (utom möjligtvis roliga Wallace) har fått intressanta scener. Jag tycker att nästan alla är intressanta nu.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tinwiel » sön jan 23, 2005 23:36

Spoiler
Men kanske det kändes för intimt för dom att ta på varann utan glas mellan? Dom är ju faktiskt främlingar, och sen ligger det ju säkert 13 års funderingar och längtan bakom gesten också, så då blev det bara mot rutan... eller jag vet inte. Jag tyckte att den var fin i alla fall.

Än så länge har jag inte blivit så engagerad i Logan, men man fick ju en liten föraning som faktiskt gjorde en nyfiken och han blev genast mer intressant. Han var inte standardmodellen av en rik, bortskämd, arrogant brat. Så jag tror att det kommer bli mer spännade framöver när det gäller Logan, hoppas dom fortsätter på den vägen, jag ser fram emot fortsättningen. Nu ska jag se avsnitt 12. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » sön jan 23, 2005 23:40

AKS skrev:Så, på slutet tycker jag att alla karaktärer i serien (utom möjligtvis roliga Wallace) har fått intressanta scener. Jag tycker att nästan alla är intressanta nu.

det kan nog stämma att Wallace är lite endimensionell som karaktär (än då länge) men avgudar samspelet mellan honom och Veronica. Jag bokstavligen stortrivs då dem har scener ihop.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön jan 23, 2005 23:45

Jag tycker om Wallace, men han är inte så intressant. Och jag håller med om att scenerna mellan honom och Veronica är härliga.

1.12
Det är så bra i senaste avsnittet då hon sitter vid datorn och man tror att det är en voice-over och hon snackar om Wallace och han: "I'm still here!" :) Han ställer upp för sin girl, han! (Med tanke på att han inte gick hem förrän Veronica var klar med vad det nu var hon höll på med

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav VelocityBoy » mån jan 24, 2005 0:58

Tob skrev:det kan nog stämma att Wallace är lite endimensionell som karaktär (än då länge) men avgudar samspelet mellan honom och Veronica. Jag bokstavligen stortrivs då dem har scener ihop.

Jag håller med... scenerna mellan VM och honom är alltid varma och roliga, jag hoppas att det kommer bli mer sådant

Spoiler s12
I senaste avsnittet var han ju med massor vilket var superbra
Senast redigerad av VelocityBoy mån jan 24, 2005 9:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav RalfiParpa » mån jan 24, 2005 7:36

Då har det till slut hänt, på allvar den här gången. Nej, nej, inte alls som sist. Jag har redan kommit över Natalie Portman.
Jag är kär. Kär. I Kristen Bell, i den fiktiva (NEJ! Säg det inte, det är inte sant!) karaktären Veronica Mars och i TV-serien Veronica Mars överlag.
Det här är avgjort det bäst som hänt TV sedan Firefly började visas. Okej, nu var kanske Fireflys tv-sändningar en katastrof av enorma mått men ni förstår.
Det här är overkligt bra.
Istället för att berätta vad jag gillar (Veronica!) tänkte jag ta upp vad jag har svårt för i serien.
01. Veronica Mars
Nej, missförstå mig rätt nu. Veronica är underbar, söt, ljuvlig, vacker, bedårande, snygg, förtrollande, älskvärd, smart, fascinerande, gullig, engagerande, rolig, sympatisk, inspirerande och allt det där men det finns tyvärr ett "men".
Min främsta invädning är att flickan är för påhittig. Herregud, låt henne ha fel någon gång. Då kanske hon - hemska tanke - utvecklas till en fullt realistisk karaktär.
Jag köper att hon har råd med all dyr utrustning trots att hon bor med en förälder i en liten lägenhet och enligt egen utsago är helt pank men varför måste hon alltid få sista skrattet? Det här slog mig ungefär när hennes "pojkvän" (redan förträngt hans namn men han gav mig starka Riley-vibbar) slet upp sitt knarkpaket och hittade ett brev från Veronica (ja, för hon är alltid ett steg före alla andra - hon är ju Veronica Mars) där det visade sig (chock!) att hon varit honom på spåret sedan dag ett.
Fast allra, allra värst var nog hennes Sherlock Holmesande (mitt språkbruk skulle ge svenskalärare hjärtattacker- det där var alltså ett verb) i 1x10 när hon berättar vad som egentligen hände den där pokerkvällen. Ni som sett avsnittet förstår. Och när Veronica personligen ger sig in i pokerspelet i sagda avsnitt visas det förstås att hon kan blanda kort som en professionell croupier. Ja, för hon är ju Veronica Mars och hon kan allt.

Så jag har utvecklat en synopsis för ett framtida avsnitt, vi får se om UPN nappar.
1x20 "Crazy motorcycle fraud"
Veronica kommer en storskalig konspiration på spåren. Det visar sig att en rik unge använder sin farsas motorcykelfirma för att blåsa pensionärer på sin pensionsfond. Veronica blir kontaktad av en av en son till en blåst pensionär som berättar om problemet. Lite tråkigt detektivarbetande följer och innan varje paus säger Veronica förbryllat "But that means....<lägg in tråkig plot twist här>".
Så i slutet samlar hon den rika svindlaren, pensionären och hans son för att berätta vad hon har kommit fram till, ackompanjerad av häftig musik och kamerazoomningar. Det visar sig att sonen var boven i dramat hela tiden och kontaktat den rika ungen för att genom en plan som inte överlever närmare granskning lägga händerna på sin pappas (alltså pensionären) arv som för tillfället är tillskrivet den andra sonen. Ännu en plot twist inträffar när det visar sig att svindlaren själv tänkte roffa åt sig arvet och till sist avslöjas det att pensionären bara låtsades spela blåst för att se om han kan lita på sin son. Han skulle nämligen fördela arvet jämnt mellan de två men ändrar nu sig och ger allt åt den andra sonen. Veronica kände inte till de här två sista sakerna och blir helt förkrossad. Så hon går hem gråtande, lyssnar på usel emo-pop hon upptäckt via Pitchforkmedia och tröstäter chokladglass direkt ur paketet. Hon somnar. Avsnittets enda relevanta episod inträffar när spök-Lilly uppenbarar sig för Veronica och säger åt henne att torka tårarna och ger henne en ledtråd som kan hjälpa till i att lösa mordfallet.
Avsnittet slutar med att Veronica vaknar upp och börjar gå igenom gamla dokument i jakt på något hon hon missat tidigare.

02. Karaktärerna
Än en gång tar jag i alldeles för mycket. Ändra det där till "Vissa karaktärer". Jag har generellt svårt för att sympatisera med gnällande rika kids och Logan och Duncan är kanske inte undantagen som bekräftar regeln. Logan må vara rolig vid enstaka tillfällen men jag har fortfarande inte utvecklat något som kan tas för intresse för karaktären och för det mesta vill jag bara boxa honom i magen när han ger Weevil den ena rasistiska gliringen efter den andra. Rika kids alltså. De har aldrig stil, bara sin farsas pengar och en översittarattityd.
Duncan ställer jag mig lite kluven till. Till en början gillade jag honom som fåordig, bedövad och apatisk och Lilly-scenen i 1x03 var riktigt härlig men sedan dess har karaktären varit så spretig och ointressant att jag inte vet var jag ska ta vägen. Författarna verkar inte riktigt ha bestämt sig för vad de ska göra med Duncan än och det irriterar mig då där finns massor med potential.
Och så har vi förstås Wallace. Jag kan bara föreställa mig allt brainstormande som krävts för att skapa den här synnerligen endimensionella karaktären. Han är svart alltså säger han saker som "Daaamn" (på det där speciella sättet, ni vet) och "That's wack!". Utveckla genast! För övrigt är han väldigt lik en ung Q-Tip, om någon har en aning om vem det är.

Till Sist
När jag läser det här vekar det som att jag hatar mer än vad jag gillar. Det stämmer inte. Jag har inte ens nämnt Veronicas och Keiths samspel så jag gör det nu: det är fantastiskt.
Jag älskar den här serien trots att den fortfarande är väldigt trevande men det kanske är förståeligt då serien inte ens är ett år gammal. BtVS blev inte världens bästa serie på en säsong (verkligen, verkligen inte). Och på tal om serien om vampyrer och blondier så är Veronica Mars en av få serier som kan blanda allvar/humor/spänning/vadsomhelst lika bra som BtVS, utan att det ena tar skada av det andra.
Så huvudarcen är galet fängslande. Varje avsnitt ger oss några pusselbitar som jag med stor entusiasm och pipan nära till hands försöker passa in. Här finns ett gäng frågor som jag vill ha svar på:
    Vem är egentligen Abel Koontz?
    Vilken relation har x karaktär till y karaktär? (Weevil och Lilly till exempel)
    Vad visade blodprovet?
    Vad är det Duncan inte kan minnas?
Och så förstås miljondollarfrågan och det jag hoppas att allt riktigt krut sparas till: Vem mördade Lilly Kane? Både understryket och i fetstil för att markera hur viktigt det är.

Summa summarum min nya favoritserie som jag kommer följa slaviskt hädanefter.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav AKS » mån jan 24, 2005 10:05

Håller med dig om det mesta RalfiParpa, förutom det om Logan då... men det börjar ju bli gammalt vad jag tycker om honom så jag ska inte motivera mina åsikter återigen. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Matt » mån jan 24, 2005 10:47

AKS skrev:Håller med dig om det mesta RalfiParpa, förutom det om Logan då... men det börjar ju bli gammalt vad jag tycker om honom så jag ska inte motivera mina åsikter återigen. :)

Jag tror AKS är lite kär ;)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav AKS » mån jan 24, 2005 10:55

Jag tror att jag är mycket kär.

:)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tinwiel » mån jan 24, 2005 15:04

Buhu! Jag har laddat hem två olika versioner (eller kanske samma version men dom hade inte exakt samma namn) av VM s1 e12, och det var konstig bild på båda. Ni vet när det blir fyrkanter överallt, så det inte går att se nåt. Har ni haft samma problem eller är det jag som saknar någon codec? Jag har inte haft några problem med nån av dom andra avsnitten... och jag håller på att förgås av spänning om jag inte får se avsnitt 12 snart. :(
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav malavel » mån jan 24, 2005 15:14

Tinwiel: Jag hade inga problem med 1x12.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Illyria » mån jan 24, 2005 15:15

Jag hade heller inga problem med avsnitt 12, men har du testat spela filen i mer än ett program? VLC klarar det mesta och fungerar den inte där är det antingen fel på filen eller så saknar du någon codec ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinwiel » mån jan 24, 2005 15:18

VLC? Vad är det för nåt? Jag har spelat den i Windows media player och Power DVD. Äh, jag tyckte det var konstigt då det bara var det avsnittet som inte funkade.... Det blir codecjakt då...
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Illyria » mån jan 24, 2005 15:20

VLC är en bra spelare, den är inte så kinkig som andra med att spela upp filer. Det där med att säga vilken codec som skulle kunna saknas är svårt tycker jag.

http://videolan.org
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinwiel » mån jan 24, 2005 15:28

Tack Illyria för hjälpen, jag har laddat hem spelaren nu, det verkar funka! Nu blir det lasagne framför tvn... :D
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Tinwiel » mån jan 24, 2005 16:39

Spoiler s 1 e 12
"Say repressed homosexuality".... oh my god, vilken klockren replik! *skrattar fortfarande en halvtimme efter* :D Det här avsnittet var bra.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav AKS » mån jan 24, 2005 17:05

Jepp, den repliken fick mig att skratta högt (och det händer inte ofta!).

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 24, 2005 22:55

Nu har jag äntligen sett de två första avsnitten av VM. Jag vet inte hur reglerrna är här, men jag spoilermarkerar för säkerhets skull.

Saker jag tycker om:
Kristen Bell är bra i rollen, dock lite "alldaglig", dvs hon ger inget bestående uttryck hos mig. Jag skulle nog inte känna igen henne på stan. Hennes pappa och den afroamerikanska killen är också bra och det känns som att det är en bra kemi där.
Storyn är rätt intressant och det skall bli spännande att se hur hela mord-arcen löser sig (jag antar att den sträcker sig över hela säsongen?).
Jag gillar hur de har använt hennes berättarröst för att förklara i bakgrunden, jag tycker inte den metoden funkar alltid men här är den bra.

Saker jag tycker är lite konstiga/ologiska:
I piloten fick jag väldigt mycket Buffy-vibbar. Inte nog med att Bell stundvis är väldigt lik SMG i både utseende och talsätt; en high school i södra Kalifornien, blond tjej som jagar skurkar, nördig person som blir utsatt av mobbare, blonda brottsbekämpande tjejen ställer sig på mobboffrets sida, varpå killen blir en i "gänget" och hjälper till med the crime fighting... låter lite bekant?

Motorcykelgänget känns hyfsat autentiskt, men "rikemanshuligangänget" känns inte helt logiskt, varför skulle de åka runt och vandalisera och jobba sig? Normen är ju att folk med pengar ägnar sig åt mindre fysisk brottslighet, t ex droger, inte slår sönder bilar, etc.

Det verkar som att VM har det rätt gott ställt för sig, trots att det kanske inte går så bra för hennes pappas affärer. Hon har en bärbar Mac och en bärbar PC, en feeeet digitalkamera och en hyfsat ny cabbad bil. Detta tänkte jag inte så mycket på förrän jag läste det i beskrivningen på IMDB, men nu när jag vet om det håller jag med.

Nåja... många serier är inte helt hundra i början, så det kanske bättrar sig. Men över lag tycker jag att det är en trevlig serie, jag ger den några avsnitt till. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » mån jan 24, 2005 23:31

http://tv.zap2it.com/tveditorial/tve_main/1,1002,271|93130|1|,00.html:
LOS ANGELES (Zap2it.com) "Buffy the Vampire Slayer" co-star Alyson Hannigan's latest stab at becoming a network television sitcom star has lasted less than two weeks. ABC confirms that the actress has departed the comedy "In the Game" over creative differences.

Earlier this month, Hannigan signed on for the Jennifer Love Hewitt series playing the best friend of Hewitt's character, a sports television producer who becomes an on-air star. Originally developed for last fall, "In the Game" has been undergoing a number of changes and as the second pilot was being conceived, Hannigan's character went in a direction that didn't interest the 30-year-old actress.

"Alyson Hannigan came on into a role as the process was going through the week," ABC Entertainment President Stephen McPherson says. "The role kind of diminished just based on the storytelling that was going on. She was unhappy and wanted off the show, so we allowed her to leave."
Sara Gilbert has reportedly been added to the "Game" cast, but the part has been downgraded from a co-starring role to a recurring character. Gilbert's tenure with the show may also be brief, given that the former "Roseanne" co-star is doing a comedy project with The WB.

Meanwhile, after the network pulled a planned "In the Game" panel for the Television Critics Association, McPherson was left to explain that show's ongoing status.

"I always found it odd when networks put up shows that they hadn't really seen yet or that they were reworking entirely and said, 'Hey guys, it's going to be fantastic,'" McPherson explains. "We don't know that yet because we haven't seen it. We shot a pilot. We thought there was tremendous potential, specifically in Ed O'Neill and Jennifer. So we reshot last week. I'll see a rough cut of it probably Thursday or Friday."

Hannigan, best know for her years as Willow Rosenberg on The WB and UPN's "Buffy," will still be returning to the small screen in the near future. As was reported last week, Hannigan will make a guest appearance on UPN's "Veronica Mars," playing the daughter of Harry Hamlin's Aaron Echolls. While conceived as a one-shot cameo, it could become a recurring part for Hannigan. Her episode will air on Feb. 22 and she has at least one important fan in the cast.

"When I met her, I was just floored at home wonderful she was," "Veronica Mars" star Kristen Bell told reporters last week. "She has a very sweet presence about her, very grateful, respectful. She's a wonderful woman to work with, I think, and was very sweet. And you know, I was just asking her questions about her experiences and she gave me some guidance and she was lovely."
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tinder » mån jan 24, 2005 23:42

Yog-Sothoth skrev:Saker jag tycker om:
Kristen Bell är bra i rollen, dock lite "alldaglig", dvs hon ger inget bestående uttryck hos mig. Jag skulle nog inte känna igen henne på stan. Hennes pappa och den afroamerikanska killen är också bra och det känns som att det är en bra kemi där.

Oj så olika man kan tycka. Har absoluta motsatta åsikten om Kristen, allt annat än en "alldaglig" flicka. Smälte för henne från första scenen.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Tinkerbelle » tis jan 25, 2005 21:19

Vad heter introlåten egentligen?
Och vem gör den?
jag måste ladda ner den,den har visst fastnat i min hjärna.. :)
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tis jan 25, 2005 21:25

Tinkerbelle: Dandy Warhols - We Used To Be Friends

Den har fastnat i min hjärna med...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis jan 25, 2005 22:26

Konstigt nog har den inte fastnat i min hjärna trots att jag aldrig hoppar över "creditsen". Hm... Jag kommer ihåg delar av texten, men inte alls hur den går. Underligt. Texten känns dock väldigt Veronica-Logan i alla fall: "A long time ago we used to be friends / but I haven't thought about you lately at all" (parafras).

Fast med tanke på Logans små (stora) gliringar i första avsnittet har de nog tänkt på varandra i alla fall...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav monkeyboy » tis jan 25, 2005 22:38

På tal om creditsen, var det någon som fattade varför hon läraren med samma namn som sin pappa (Sydney Poitier) var med?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav AKS » tis jan 25, 2005 22:39

Nej, inte en aning. Väldigt underligt. Var hon med i 2-3 avsnitt?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tis jan 25, 2005 22:50

Det var väl meningen att hon skulle haft en större roll, men sen blev det inte så? She's gone now ivarjefall, vilket är bra.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis jan 25, 2005 22:54

Yoghurt Söttand skrev:Kristen Bell [...], dock lite "alldaglig"

Se, det är sådana här saker som gör att ingen tycker om dig. Det och din näsa. Du borde verkligen göra något åt din näsa.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav VelocityBoy » tis jan 25, 2005 22:57

caffeineaddict skrev:Tinkerbelle: Dandy Warhols - We Used To Be Friends

Mig gör den bara arg... irriterande inledningslåt till en så bra serie.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Tinwiel » tis jan 25, 2005 22:59

caffeineaddict skrev:Tinkerbelle: Dandy Warhols - We Used To Be Friends

Min med. Nu vet jag vilka det är... ladda ned..
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Illyria » tis jan 25, 2005 23:05

VelocityBoy skrev:Mig gör den bara arg... irriterande inledningslåt till en så bra serie.

Först gillade jag inte valet av titellåten men den passar verkligen serien, men den börjar dock lite plötsligt och hade kunnat haft en bättre/längre inledning.

VB: vad hade du velat se/höra istället?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film