Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » sön maj 20, 2012 22:36

Han har en pistol av porslin som inte syns på eran radar!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » ons maj 23, 2012 1:00

Såg precis trailern för Chernobyl Diaries, som handlar om hur intet ont anande amerikanska turister åker till Tjernobyl och blir jagade av... MUTERADE UKRAINSKA KANNIBALER!

Det är spännande för att det är på riktigt!

Ser nu fram emot en storbudgetskräckfilm där turister i New York jagas av flaggviftande börsmäklarzombies som dog i 9/11. Det måste väl vara samma sak? Inte?

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » sön maj 27, 2012 1:32

John Carter.

Heliga koskor! En bra och underhållande martinéfilm!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tomas » mån maj 28, 2012 1:21

noike skrev:John Carter.

Heliga koskor! En bra och underhållande martinéfilm!

Håller med. Blev positivt överraskad, men mina förväntningar var rätt låga.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav eynosh » mån maj 28, 2012 22:51

Intouchables
Fransk film om gängkille som börjar ta hand om en rik snubbe. Egentligen typisk amerikansk storyline, men väldigt fin. Bra skådespeleri och inte för mycket klischeér. Me likey.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav AKS » tis maj 29, 2012 17:28

John Ajvide Lindqvist och Tomas Alfredson gör Bröderna Lejonhjärta. Hälften av det är ju gammalt, men Ajvide Lindqvist är ny för mig. Jag är definitivt för!

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sk ... ejonhjarta
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav herdware » tis maj 29, 2012 17:49

All makt åt Tengil, vår befriare!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Rombat » fre jun 01, 2012 20:04

Jag såg precis John Carter. Halvlipade och glädjeskuttade mig igenom hela filmen.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tomas » fre jun 01, 2012 20:50

Rombat skrev:Jag såg precis John Carter. Halvlipade och glädjeskuttade mig igenom hela filmen.

Glädjeskutt :)

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav wyndham » sön jun 03, 2012 21:20

Prometheus gjorde någa djärva tillägg i Alien-mytologin. Eller om man så vill, några jäklarns whacky banacky tillägg, men de används i alla fall som historiens utgångspunkt och inte som en skruvad vändning. Kör i vind. Och med tanke på hur mycket Firefly måste ha inspirerats av den smutsiga vardagen på Uppdrag Mords skepp i Alien måste det väl ses som ok att skeppet Prometheus nu ser ut som Serenity. Men sen finns det desto mer som jag inte gillar. Fassbinders cyborg, modellerad efter Peter O'Toole, är egentligen det enda som klingar äkta med originalvärlden. Allt annat är lite för mycket rymdäventyr med 11-årsgräns. Ja, nu efterhand kommer jag ihåg att jag frågade kassörskan hur länge Cabin in the woods skulle visas, och hon svarade: "Den kanske visas ett tag, den är ju vår enda skräckfilm." 2/5 till Prometheus.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav eynosh » mån jun 04, 2012 10:28

United med David Tennant som tränare för Man United på slutet av femtiotalet när flygplanet som skulle forsla spelarna tillbaks till England kraschade. Gick på ettan igår natt. Klart sevärd.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav sjostrand » mån jun 04, 2012 10:41

eynosh skrev:United med David Tennant som tränare för Man United på slutet av femtiotalet när flygplanet som skulle forsla spelarna tillbaks till England kraschade. Gick på ettan igår natt. Klart sevärd.

Och det säger du NU! :angry:
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav eynosh » mån jun 04, 2012 12:50

sjostrand skrev:
eynosh skrev:United med David Tennant som tränare för Man United på slutet av femtiotalet när flygplanet som skulle forsla spelarna tillbaks till England kraschade. Gick på ettan igår natt. Klart sevärd.

Och det säger du NU! :angry:

Hade det inte varit för att det var tomt på akuten kl 0100 igår så hade jag missat den också :)
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav A bear » mån jun 04, 2012 19:04

Är det bara jag som tycker de nya Star Trek-uniformerna ser lite... ähm... ska vi säga Starship Troopers-utan-ironin-aktiga ut?

Bild

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav herdware » mån jun 04, 2012 19:07

Som en sovjetuniform med vissa inslag av tredje rikets uniformer. Amirite?
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav A bear » mån jun 04, 2012 19:16

Sovjetiska med nazifärger, ja.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav gaspode » mån jun 04, 2012 19:36

ja, det kan ju inte vara av misstag precis eller?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav caffeineaddict » mån jun 04, 2012 20:23

Nämen HOPPSAN! :P

Och tekniskt gäller väl det här en serie, men på sätt och vis handlar det ändå mer om film så jag skriver det här: Anna och jag har nu sett de första fyra avsnitten av Mark Cousins The Story of Film: An Odyssey vars titel beskriver den ganska bra. Hela filmhistorien, dokumenterat och berättat av Cousins som är en av Storbritanniens största filmvetare. För de av er som är lite mer ordentligt filmintresserade är det guld. Mycket rena fakta vet man kanske redan, men värdet ligger i hur Cousins INTE försöker hålla sig objektiv utan låter sitt filmälskarhjärta styra till viss del. Han avslöjar preferenser, drar kopplingar mellan nya och gamla filmer, observerar väldigt snyggt hur det förflutna påverkat det som kommit senare och hur den samtida historien spelat in i detta. Hans syfte har väl egentligen vara att slita filmhistorien ur Hollywoods slutna händer. Nog sjutton måste Hollywood få spela in, men allt som allt tror jag inte han än så länge spenderat mer än en tredjedel av tiden där. Fyra (av femton) timmar in och vi är framme vid Andra världskriget. Väldigt, väldigt rekommenderat för de mer filmnördiga bland er.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån jun 04, 2012 20:59

Ja, håller med. En riktigt bra och intressant serie som i alla fall ökar på min allmänbildning om film.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tam » mån jun 04, 2012 22:51

Tack för tipset. Ska kolla in.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån jun 04, 2012 22:56

Jag tog den från KG (och seedar den). Du hade konto va?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » tis jun 05, 2012 7:38

Det bidde från isohunt, men snällt ändå!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav A bear » ons jun 06, 2012 12:01

Prometheus kan vara det bästa Ridley Scott gjort på länge... men då ska man veta att jag inte är någon fan alls av filmer som Russell Crowe spöar utlänningar, Russell Crowe spöar utlänningar II och Josh Hartnett skjuter ihjäl utlänningar.

Han gör ändå en hel del rätt här. Han har två huvudpersoner - Rapace och Fassbender - som inte bara är jävligt bra skådisar utan också potentiellt intressanta karaktärer, och får gott om chanser att visa det. Han vill tackla Stora Frågor Om Identitet Och Verklighet på ett sätt som han inte gjort sen, tja, Bladerunner. Han har återskapat världen från Alien, skalat bort alla uppföljarna, och återvänt till kärnan. Body horror, mörka korridorer, teknologi som sviker, Vi Är Inte Ensamma...

...och så kastar han bort mycket av det. För Prometheus är en film som inte riktigt vet vad den vill, och därmed inte gör något av det fullt ut. Den vill vara en film om konflikten mellan tro och vetande, men börjar stamma och byter ämne så fort den börjar komma in på något som går djupare än "Varför bär du fortfarande ett kors om halsen när du är vetenskapare?" Den vill vara en film om människans ursprung - både biologiskt och filosofiskt - men förlorar sig i en rörig, ogenomtänkt radda vonDänikenismer som inte ens hänger ihop inom storyn. Den vill vara en actionfilm med skräckövertoner, men är - framför allt i slutet - så underligt klippt att man inser att scenen i Russel Crowe spöar utlänningar II där Russell Crowe reser sig ur vattnet och ryter i slow motion faktiskt inte var en parodi utan helt enkelt vad 2010-talets Scott tror är bra bio. Han castar Guy Pearce som 90-åring (varför?!?), Idris Elba som sydstatare och Noomi Rapace som britt. Han famlar, han viftar med händerna, han gör stora explosioner med munnen och snor scener hej vilt från de tre första Alien-filmerna, han citerar kameraåkningar rakt av från 2001 för att låtsas som att han har något att säga, han låter karaktärerna fatta Stora Beslut på boliner så lösa att vi i publiken knappt ens hunnit fatta vad som händer...

OK, resultatet blir aldrig lika illa som, säg, The Phantom Menace. Fan vet om den inte, som film betraktat, rentav är bättre än Alien Resurrection (åtminstone funkar slutet bättre). Här finns saker (vanligtvis med Rapace, Fassbender eller båda) som skulle passat lysande i Alien-tetralogin om den nu inte redan var färdig, avslutad, och boxad. (Så det så.) Men så fort det handlar om mer än "O hjälp jag är fast mellan ett korrupt företag och en mordisk utomjording" blir det så rörigt att man förväntar sig en undertext med THIS IS WHAT RIDLEY SCOTT ACTUALLY BELIEVES.

3-/5.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » ons jun 06, 2012 15:23

Baserat på trailern kommer jag ha ett mindre stilistiskt problem med filmen — den teknologiska som alltid gör prequels till något som inte riktigt passar in. Egentligen tycker jag att de bode dummat ner teknologin så att det faktiskt hade känts som om att det utspelar före Alien och inte tja, femton jävligt utvecklingsrika år efter fjärde. Mån då kanske man inte får besökare för den ser gammal ut trots att det är lite av poängen med en prequel.

Mer störande när det är visuella regissörer som Scott.

Men jag kommer se den här till skillnad från vissa av Scotts senare filmer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tomas » ons jun 06, 2012 16:19

noike skrev:Baserat på trailern kommer jag ha ett mindre stilistiskt problem med filmen — den teknologiska som alltid gör prequels till något som inte riktigt passar in. Egentligen tycker jag att de bode dummat ner teknologin så att det faktiskt hade känts som om att det utspelar före Alien och inte tja, femton jävligt utvecklingsrika år efter fjärde. Mån då kanske man inte får besökare för den ser gammal ut trots att det är lite av poängen med en prequel.

Mer störande när det är visuella regissörer som Scott.

Men jag kommer se den här till skillnad från vissa av Scotts senare filmer.

Hade inget problem alls med skillnaderna i teknologisk nivå. Påkostad expedition jämfört med gammalt transportskepp och militära prylar byggda för att fungera och vara stryktåliga. Är troligt att Wayland var beredd att lägga enorma mängder pengar på utrustning för att öka chanserna att nå sitt mål. Tyckte filmen var bättre än väntat, trotts vissa problem.
Fassbender!

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav A bear » tor jun 07, 2012 0:34

Jo, just den skillnaden gör inte ondare än, säg, skillnaden mellan Serenity och Alliance-skeppen.

Det finns värre kontinuitetsfel än så i filmen.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav herdware » lör jun 09, 2012 21:10

Journey to the Mysterious Island (2012)
Sean Anderson (Hutcherson) partners with his mom's husband (The Rock) on a mission to find his grandfather, who is thought to be missing on a mythical island.

Äventyrsfilm med bl.a. The Rock, Luiz Guzman, Josh Hutcherson och Michael Caine. Kunde inte låta bli att se den som det Jules Verne-fan man var i tonåren.
Luiz Guzman spelar helikopterpiloten som ska flyga dem till ön. Naturligtvis är det alltid storm runt ön och de kraschlandar.
"Suspension of disbelief" har inte varit ett ledord i denna filmproduktion. Detta är riktigt dåligt faktiskt. Ön ifråga är Den hemlighetsfulla ön som tydligen sjunker och reser sig ur havet vart 140:e år. Trots detta har den fantastisk (och unik) flora och fauna. De rider på bin, hittar Atlantis (vilket är kul iom att Atlantis är med i en världsomsegling under havet och det ligger inte på den ön), hittar Nemos grav på ön där hans besättning begravde honom (fast vi alla vet att Nemo var den sista att dö och han dog i Nautilus), hittar Nautilus och laddar dess batterier med en elektrisk ål (som mest ser ut som en muräna).

Det här skulle kunna varit en rolig matinéfilm. Den misslyckas fatalt på nästan alla sätt. Undvik. 2/10.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav A bear » sön jun 10, 2012 21:31

The Decoy Bride. Dussinromcom som snubblas över mållinjen av en bra cast - David Tennant, Kelly McDonald, Dylan Moran, Federico Castellucio (Furio!). Harmlös, en sån där film som får en att önska att den gitte vara bättre än den faktiskt är, får då vore den nästan så bra som man skulle vilja att den önskade vara.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tomas » sön jun 10, 2012 23:50

herdware skrev:Journey to the Mysterious Island (2012)
Sean Anderson (Hutcherson) partners with his mom's husband (The Rock) on a mission to find his grandfather, who is thought to be missing on a mythical island.

Äventyrsfilm med bl.a. The Rock, Luiz Guzman, Josh Hutcherson och Michael Caine. Kunde inte låta bli att se den som det Jules Verne-fan man var i tonåren.
Luiz Guzman spelar helikopterpiloten som ska flyga dem till ön. Naturligtvis är det alltid storm runt ön och de kraschlandar.
"Suspension of disbelief" har inte varit ett ledord i denna filmproduktion. Detta är riktigt dåligt faktiskt. Ön ifråga är Den hemlighetsfulla ön som tydligen sjunker och reser sig ur havet vart 140:e år. Trots detta har den fantastisk (och unik) flora och fauna. De rider på bin, hittar Atlantis (vilket är kul iom att Atlantis är med i en världsomsegling under havet och det ligger inte på den ön), hittar Nemos grav på ön där hans besättning begravde honom (fast vi alla vet att Nemo var den sista att dö och han dog i Nautilus), hittar Nautilus och laddar dess batterier med en elektrisk ål (som mest ser ut som en muräna).

Det här skulle kunna varit en rolig matinéfilm. Den misslyckas fatalt på nästan alla sätt. Undvik. 2/10.

Hade faktiskt ingen aning om att filmen var baserad på boken... Gör den kanske något mer intressant än inte alls. Eller inte.

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav herdware » mån jun 11, 2012 0:18

Nej. Den är inte baserad på boken. Det är bara samma ö som i boken.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film