JÄSINGEN vilken hetsig tråd
Vill inte leda in alla på en off-topic till.. men känner att jag ändå vill uttrycka min åsikt. Kan börja med att säga att jag tycker trådar som jämför och och analyserar Buffy är mkt intressanta.
Trist att vissa uppenbarligen nedvärderar andras åsikter och tycker att de själva är bättre på att bedöma om en serie är bra eller inte... är ju som att säga att en viss låt är bättre eller att en viss mat är godare, idiotiskt.
Alla har olika smak och ser olika saker i serier som de fastnar för... att börja rapa upp högskolepoäng är ju så löjligt så jag vet inte var jag ska ta vägen... att sen jämföra med en läkares FAKTA-kunskaper är ju urpuckat. =)
Jag älskar Buffy för att den ger mig en otroligt härlig känsla... jag älskar att titta på serien och att fundera efteråt på vad allt i den betyder.. för långt ifrån allt är självklart, mkt gömda saker bland de självklara metaforerna. Jag dras tillbaka mot Buffy hela tiden, och vill ha mer.. så känner jag inte för någon annan serie.
Sen kan man börja analysera
varför jag känner som ovan... kommer fram till att
karaktärerna och deras interaktion.. förhållanden och känslor är det absolut viktigaste. Jag är också en stor fan av allt
övernaturligt, superstyrka, magi, framtid.. (gillar således även Charmed, Smallville och Star Trek). Det
smarta språket i Buffy är också en viktig ingrediens.. så smart att man ibland inte förstår direkt vad de menar.. blir många aha-upplevelser när man se rom avsnitt. Även
musiken i Buffy är superb enl mig, klockren _storfilms_ musik.
----------------
Att placera Buffy, Angel, Smallville och Roswell i samma fack visar väl bara att man inte riktigt har "fattat" Joss och hans writers... precis som många andra som anser att Buffy är en löjlig serie.
Jag gillar Smallville.. nästan enbart pga. Clarks superkrafter (Allison Mack drar lite också)..men de har inga intressanta karaktärer som jag bryr mig om det minsta...(samma med Charmed) jag kan titta på Roswell också.. har sett första säsongen... tycker att storyn är rörig och tråkig.. känns som de har försökt efterlikna Arkiv-X lite....
Om jag ska placera serierna på en skala...
10--Buffy-Angel-------------------Voyager-------Smallville-Charmed---------------Roswell------------0
jahapp.. det var väl allt kanske... för denna gången..