Ok, så har jag äntligen fått en kompis på kroken att börja titta på Buffy. Jag vill involvera, introducera och till slut diskutera...

Trots att jag har väldigt många vänner som numera sett och därmed uppskattar Firefly har det varit lite svårare att få dem intresserade av Buffy (nja, mycket faktiskt). Nu verkar det dock som att O är sugen på att ge serien en chans. Jag har lovat att ordna en best-of BtVS på ca 30-40 avsnitt. Om han gillar serien kommer jag givetvis ordna så att han får se hela serien, något som jag vet att många av er kommer att rekommendera.
Ett likanden resonemang fördes av Niklas i en tråden "Om man bara vill se det viktigaste ur säsong 1" i avdelningen "Buffy Säsong 1"
Jag vill övertyga O om seriens förträfflighet. Jag vet att han gillar Firefly skarpt och han uppskattar känslan mellan skådespelarna, dialogen och humorn, men också de dramatiska och känslostormande bitarna. Så jag vill prioritera de Buffy-avsnitt som passar in på den beskrivningen, troligen kommer många stand-alone-avsnitt att väljas bort, och man bör fokusera på de "viktiga" och dramatiska avsnitten. Givetvis måste seriens humor och karaktärsutveckling också komma med.
Jag har funderat på följande lista av avsnitt från de första tre säsongerna (fet stil är i princip "klara"). Är detta ett bra urval? Det är lite för många avsnitt, så vilka kan man ta bort? Vilka har jag missat?
1x12 Prophecy girl
2x01 When she was bad ???? (Dark Buffy)
2x03 School hard ??? (Intro Spike + Dru)
2x06 Halloween
2x07 Lie to me ?? (Angel, Spike, bra avslutningsscen, alla ljuger)
2x13-14 Surprise / Innocence
2x15 Phases ??????? (Nja)
2x17 Passion
2x21-22 Becoming
3x04 Beauty and the beasts ?? (men are beasts)
3x06 Band candy
3x08 Lover walk
3x09 The Wish ?? (It’s a wonderful life)
3x12 Helpless ?? (Mr. Giles/Buffy)
3x13 The Zeppo ??? (Xander-centric, kul)
3x16 Doppelgängland
3x17 Enemies ?? (lura Faith, twist)
3x18 Earshot ??? (roligt, Buffy hör tankar)
3x20 The prom