Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav wyndham » mån mar 03, 2008 17:55

Jag är förresten inget fan av Inland Empire. Den var spännande i en timma och sen blev den liksom förutsägbar. Eftersom den fokuserade så mycket på mordgåtan blev det lite för mycket "jaha? inget mer?"-känsla av upplösningen.

Filmer där handlingen utspelar sig inom olika ramar har jag ofta svårt för. Dom brukar försöka vara för listiga för sitt eget bästa. Lynch lägger visserligen mer krut på det poetiska och konstnärliga, men konceptet är ändå påfrestande.

Roligast var att se Jeremy Irons göra nåt vettigare än Eragorn.

Men... Kul att så många här tyckte om den. Det är ju roligt att se filmer man tycker är bra.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » mån mar 03, 2008 23:16

Flugan (Cronenberg-versionen)

Jag måste säga att jag hade väntat mig mindre, av nån anledning. Kanske för att jag visste att jag hade sett bitar av den (trodde jag hade sett mycket mer) när jag var liten (och vissa delar skrämde iofs skiten ur mig då). Jag visste att det hade varit en ekonomisk succé och antog att det nånstans skulle betyda att han hade låtit sig Hollywoodfieras för en film. Hur fan kunde en hardcore Cronenberg-film ha kunnat hitta en storpublik, tänkte jag?

Men oj så fel jag hade. Det här var hardcore om något. Effekterna är fan sjukt effektiva, och det var inte bara när jag var liten som den här lyckades skrämma skiten ur mig är jag beredd att säga nu (abort-mardrömmen kan utan större problem komma att haunta även mina mardrömmar...).

Nu är jag i complete awe av Cronenberg och hans skills, och även om A History of Violence nog fortfarande är den enda av hans enda filmer som jag är beredd att kalla ett rent mästerverk så kommer flertalet av de andra filmerna nära. Flugan är inte långt ifrån den heller. Jag inte bara absurt imponerad av hur han lyckas behålla ett konsistent tema rätt igenom alla genrer och stilar på filmer (det där med kroppsmodifikation av alla de sorter, ni vet...) utan också hur jävla to the point och effektiv han är i sitt filmskapande! I en tid när var och varannan film dras ut till seghetens gränser och tangerar på 2½-timmeslängder så tror jag inte det finns en minut i en enda Cronenberg-film jag sett, från The Brood till Eastern Promises, som inte är direkt nödvändig för att berätta historien på bästa sätt. There is no fat to trim here, allt är fan kondenserat ner till renaste form. Sånt kräver enorm talang och förståelse för sitt hantverk. Flugan är 95 minuter lång. Den skulle vara en sämre film på både 94 och 96 minuter.

Nu har jag ju bara ett gäng av de där tidiga kvar, plus att det väl är dags att se om de som jag såg för länge sen innan jag hade koll på precis vad som gjorde Cronenberg till Cronenberg (främst eXistenZ och Spider).

4 / 5

Tack til Nicklas för lånet, nu ser jag fram emot Making Of-dokumentären. :)

(edit) M. Butterfly har jag kvar också insåg jag. Den hör man inte mycket av. Av god anledning? (/edit)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav eriked » mån mar 03, 2008 23:23

Just det. Flugan skulle jag se idag.. Imorn då.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav noike » mån mar 03, 2008 23:24

caffeineaddict skrev:Tack til Nicklas för lånet, nu ser jag fram emot Making Of-dokumentären. :)

Kommentarspåret också. Kommentarspår med Cronenberg måste lyssnas på, det är så enligt lag. Eller bör vara för de är sjukt bra, fulla med riktig information och torr humor.

(edit) M. Butterfly har jag kvar också insåg jag. Den hör man inte mycket av. Av god anledning? (/edit)

Alldeles för länge sedan jag såg den, den var ny och jag hade inte mycket till filmsmak. Men jag kommer ihåg den som rätt seg och oengagerande. Men jag vill se om den, det kan ju mycket väl ha ändrats.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån mar 03, 2008 23:26

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Tack til Nicklas för lånet, nu ser jag fram emot Making Of-dokumentären. :)

Kommentarspåret också. Kommentarspår med Cronenberg måste lyssnas på, det är så enligt lag. Eller bör vara för de är sjukt bra, fulla med riktig information och torr humor.

Ooh. I'll try and find the time. Tack för påminnelsen.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån mar 03, 2008 23:28

De kompletterar varandra för Cronenberg själv är inte med så mycket på dokumentären. Han har ju redan gett sin syn på saker och ting -- vilket är lite synd men samtidigt blir det inte mycket repetitivt som sägs.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tam » tis mar 04, 2008 4:39

Flugan vill jag också se (om), för nu är min uppfattning om den lite som Kalles pre-numera. Kan den möjligen lånas vidare hitåt?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav noike » tis mar 04, 2008 12:30

Tam skrev:Flugan vill jag också se (om), för nu är min uppfattning om den lite som Kalles pre-numera. Kan den möjligen lånas vidare hitåt?

Jodå. Han kan bara skicka vidare den när han är klar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tam » tis mar 04, 2008 12:32

Superschysst!

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis mar 04, 2008 12:57

Jag borde nog hinna njuta färdigt av extramaterialet innan nästa torsdag, så jag plockar med den till dig då, Aron.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tam » tis mar 04, 2008 18:42

Dunderhyvens!

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav adolvsson » tis mar 04, 2008 20:56

Den bästa sommaren
:lovebunnier:
Rolig, romantisk, gripande, varm, supersöt och alldeles, alldeles underbar. Kjell Bergqvist har nog aldrig varit bättre, tillbakahållen och ovanligt lugn. Jag vill vara kär med någon. Jag vill pussas med Ulf Malmros.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav wyndham » tis mar 04, 2008 21:20

I'm Not There var en mycket trevlig film. Stundtals mycket upphetsande. Bruce Greenwood gör en fin insats i en av filmens mest lyckade utsvävningar i fri form. Sämre saker: doku-pastisch med Julianne Moore m.fl., "förhörsscenerna" med den Cave-liknande dylan. Bättre saker: den sanslösa castingen (Heath och Bale :lovebunnier: ), giraffer och Beatles!
This machine kills fascists!
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » tis mar 04, 2008 23:11

Uwe Boll om hur han "vågar" lägga Postals release på samma datum som Indiana Jones and the Sisterhood of the Traveling Pants:

Spielberg gets sloppy. We saw that with War of the Worlds (spoiler WotW) (why the fuck the older brother survived?) and also in parts of Jaws, E.T., Munich etc.! My performance in Postal as ‘Nazi Theme Park Owner’ outperforms easily Ben Kingsley in Schindler’s List!

:D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tis mar 04, 2008 23:17

Underbart storhetsvansinne om inte annat.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » ons mar 05, 2008 21:08

Förutom Whisper of the Heart så har jag de senaste fyra-fem dagarna sett några andra filmer också. Kör igenom dem lite kort:

The Guardian
Kevin Costner är världens bästa ytbärgare. Ashton Kutcher vill bli bättre. Kevin blir Ashtons lärare och de clashar ganska så rejält på den hårda utbildningen. Om man ser den beskrivningen av handlingen så får man nog ganska snabbt en känsla för hur denna film är. Och så är den också. Jag är inte så negativ som jag låter. Filmen är okej-->helt okej (alltså, inte bra), men hade kunnat vara något bättre om de klippt ner den med en kvart-tjugo minuter.

Ratatouille
Pixar gör det igen... En bra rulle. Men jag kan inte förstå alla dessa fyror och femmor och "Pixars bästa film" som jag sett på många ställen. Filmen är bra och charmig, men enligt mig inte mycket mer än det.

Älskade kortfilme Lifted dock! :D

1408
"Klassisk rysare" eller nåt sånt är det intryck jag fått = ingen torteras till döds eller torteras med en fisk à la Nilecity. Trevligt. Om det faktiskt skulle vara så att den var... rysansvärd nånstans. Inte en enda hemsk scen. Eller ens en scen där man hoppar till. Inte en enda gång kände jag mig skrämd eller oroad eller... nånting åt det hållet. Då är det ganska misslyckat enligt mig. John Cusack är dock bra, men vad annars?

Zodiac
Bästa filmen jag sett på ett bra tag. Sen Grave of the Fireflies kanske. Oerhört snygg film, ett fantastiskt hantverk. Men så är det ju Fincher också. Inte lika bra som Fight Club, men bättre än Seven. Ett bra drama, men det kan nog vara bra att veta att de aldrig fick tag i mördaren/mördaren aldrig blev fälld innan man ser den för annars kanske man blir besviken av upplösningen. Jag tror iofs inte att jag skulle ha blivit det, men en del blir nog det. Jake Gyllenhaal imponerade mig i denna film, men överlag var det ju ett fantastiskt cast.

Bristande Bevis/Fracture
Anthony Hopkins och Ryan Gosling. Skådespelartalang saknas i alla fall inte i denna film. Courtroomdrama/thriller som dock inte kan anses vara mer än godkänd, trots allt. Aldrig riktigt engagerande enligt mig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Binchy » ons mar 05, 2008 21:51

AKS skrev:1408
"Klassisk rysare" eller nåt sånt är det intryck jag fått = ingen torteras till döds eller torteras med en fisk à la Nilecity. Trevligt. Om det faktiskt skulle vara så att den var... rysansvärd nånstans. Inte en enda hemsk scen. Eller ens en scen där man hoppar till. Inte en enda gång kände jag mig skrämd eller oroad eller... nånting åt det hållet. Då är det ganska misslyckat enligt mig. John Cusack är dock bra, men vad annars?

Jag tyckte den var RIKTIGT obehaglig. Men nej, kanske inte någon hoppa-till-scen. Jag har iofs cellskräck, så att inte komma ut är ungefär det mest läskiga jag kan tänka mig, och att sen rummet materialiserades/personifierades av hans döda dotter tyckte jag också var rejält obehagligt. Nu var det ett bra tag sen jag såg den, men det kvarstående intrycket är som sagt att den var RIKTIGT obehaglig.

Så olika man kan tycka, och bra är väl det. Tänk om alla gillade samma filmer, och vi bara hade gulliga Disney-filmer... DET vore också riktigt obehagligt. :P
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav wyndham » tor mar 06, 2008 0:52

No Country For Old Men idag. Fyfan vad spännande. Uppåt väggarna. Pang poff.

Fyra Javier Bardem-kramar av fem möjliga.

Väntar med spänning på tungviktare nummer två - There Will Be Blood.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav adolvsson » tor mar 06, 2008 21:30

Åh, varför och hur har jag missat det här?
DVD-boxen »Svenska stumfilmsklassiker«. 35 mm-kopior har restaurerats av Svenska Filminstitutet och ackompanjeras av nyskriven musik

Körkarlen är den enda jag sett tidigare (och gör inget misstag, den må vara markerad 1921 men är hursom finfint exempel på varför svensk film är bra film), även om jag äger Criterions utgåva av Häxan. Ingen enorm mängd extramaterial fast det som finns verkar vara intressant och ändå mer än vad som brukar hittas på svenska utgåvor av inhemska klassiker. Behöver!
Senast redigerad av adolvsson tor mar 06, 2008 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tor mar 06, 2008 22:10

adolvsson skrev:Ed Brubaker hade inte fel när han påstod att Before the Devil Knows You're Dead är den bästa film Sidney Lumet har gjort på en jävla massa år. Intensiv. Tokigt bra manus och stark regi gör sitt, vad som dock eleverar filmen över tröskeln är skådespelarna. Fyjävlariminlillalåda.

Word. Jag kan inte ge den ett betyg, det går bara inte, jag får helt enkelt inse att jag är personen som inte gör det och leva med det.

Fy helvete vilken film. Den här hade platsat i bästa filmklassen på Oscarsgalan mycket mer än vissa av de som blev nominerade. Hänsynslöst, intensivt, rörande och omskakande.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Rombat » fre mar 07, 2008 15:50

Dragonlance har varit ute sen 15:e Januari och jag lyckas märka det nu. :P

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Rombat » fre mar 07, 2008 18:46

Rombat skrev:Dragonlance har varit ute sen 15:e Januari och jag lyckas märka det nu. :P

Aaaaah! Mina ögon! Sämsta animationerna någonsin!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » fre mar 07, 2008 19:38

Rombat skrev:
Rombat skrev:Dragonlance har varit ute sen 15:e Januari och jag lyckas märka det nu. :P

Aaaaah! Mina ögon! Sämsta animationerna någonsin!

Inte som den här då alltså?
[vimeo]749804[/vimeo]
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » fre mar 07, 2008 22:41

Den enskilde medborgaren
Nej, Claes Eriksson, det här var väl inte helt lyckat. Visst fanns det några riktigt kul scener och visst är det ett beundransvärt ämne, för få som det är står upp för den enskilde medborgaren, men helheten känns mest som enskilda scener staplade på varandra. Som en sketchfilm utan sketcherna. Och flera scener hör ihop med varandra, och man kan se var dom olika historierna har gått in i varandra, det sker tyvärr utan någon riktigt utveckling. Vi får se vad dom gör, inte varför. Väldigt synd, Claes, jag vet ju att du kan bättre.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav eriked » lör mar 08, 2008 0:07

Om 45min kommer jag bevittna den bästa filmen sedan 'Last Action Hero' här nere i den lokala biografen. Uppladdningen inför Rambo har börjat.
Senast redigerad av eriked lör mar 08, 2008 14:23, redigerad totalt 1 gång.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav caffeineaddict » lör mar 08, 2008 1:10

Såg den skittrevliga, tajta, spännande lilla noiren The Narrow Margin tidigare ikväll och den var en sån där film som gör precis vad man väntar sig och gör det jäkligt väl. Hade småproblem med slutet men ändå riktigt mysig gammal noir. Och nu märkte jag att de visst hade plockat med William Friedkins "hej jag är ett fan!"-kommentarspår på rippen så nu lyssnar jag på det i bakgrunden medan jag sitter här. Han verkar iofs tro att han pratar till folk som aldrig tittat på film förut (eller för den delen ens den här filmen, han vill inte avslöja filmens twistar i spåret... tror han alltså att folk lyssnar på kommentarspår utan att ha sett filmen innan?), men han passar ändå på att göra spåret till en genomgång av/studie i noir-genren och det är ganska småintressant.

(edit) IRLG! Nu har han kommit in på ett sidospår och sitter och babblar om hur The Passion of the Christ är en noir-homage. :D (/edit)

(edit 2) Han har snygga poänger om hur orsaken både till att vissa noirer fungerar så bra som de gör, och är så effektiva, är ironiskt nog att de inte tar timeouts för att analysera karaktärerna och prata om "varför de gör vad de gör". Det är en fin poäng. Det är pulp fiction och nånstans behöver vi faktiskt inte veta känslorna bakom varför snuten inte tar mutor och varför han är så hårdkokt som han är. Magin och tempot försvinner när vi måste börja prata om allting eller ge alla timeouts för att ha menande blickar i spegeln. Det är inte Bergman-studier av det mänskliga psyket och det faktum att den här filmen inte stannar för en sekund och därför kan berätta hela historien på 71 minuter är till dess fördel. Jag börjar tänka på Tony Soprano: What happened to Gary Cooper? The strong, silent type. That was an American. He wasn't in touch with his feelings. He just did what he had to do. See, what they didn't know was once they got Gary Cooper in touch with his feelings that they wouldn't be able to shut him up! And then it's dysfunction this, and dysfunction that, and dysfunction ma fangul! (/edit)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » lör mar 08, 2008 1:50

Det finns en femtimmars-version av Kusturicas Zigenarnas tid?! :eek: Varför har ingen någonsin sagt något?!

Karagarga är fantastiskt! :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » lör mar 08, 2008 1:51

!!!

Den vill jag ha av dig sedan. Vill och vill. Kräver.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » lör mar 08, 2008 1:51

Southland Tales

Jag har inget att säga.
Det var svårt att hänga med, och filmen lämpade sig inte riktigt som mys-kvälls-film.
Jag tänker se om den under bättre förutsättningar och kanske förstå vad som hände. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav caffeineaddict » lör mar 08, 2008 1:53

noike skrev:!!!

Den vill jag ha av dig sedan. Vill och vill. Kräver.

Sorgen uppstod två minuter senare när det visar sig att den bara finns släppt (och rippad) på rysk DVD... utan engelska subs. Och ingen person med dubbla språkkunskaper har kommit för sig att sätta sig ner och fansubba fem timmar till engelska... :cry:

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film