av Illyria » ons mar 07, 2007 20:24
102: JIC är faktiskt underhållande, älskar hur han ploppar in sig själv i berättelsen och det får dig ju att undra vad som egentligen är sant. Sen gillar jag verkligen hans tempo på berättelsen, och han passar ju perfekt som recapper för avsnittet i början (med pilar!), det gäller att hänga med och serien kräver uppmärksamhet av tittaren. I love it.
Det är nästan så serien gränsar till dramakomedi, även om det är rätt mörk humor, så är det mycket humor blandat med allt hemskt. Scenen när de ska göra sig av med Louie, efter Tommy hämtat släggan, var nästan för mycket men jag spolad dock aldrig förbi något.
Förutom Tommy var det rätt mycket fokus på Kevin här och det var trevligt att se honom växa som karaktär och att det finns mer bakom där, var lite rädd för att de inte ska låta övriga bröder få lika mycket fokus som Tommy, men kör de den här stilen så kommer jag gilla det. Och givetvis så vänder Jenny Tommy ryggen, men vi vet ju redan vad hon egentligen tycker när hon inte går på vad hennes pappa säger och hon låter sig skrämmas av "lite blod", och såklart måste vi få med angsten av att de inte är ihop. Jag tror heller aldrig de agerat på sina känslor tidigare.
Och "Captain Janeway" som mamma, vet inte riktigt vad jag tycker om hennes karaktär ännu, men jag hoppas hon är med mer framöver (hon är ju bara gästskådespelare).
Det var som väntat inte ett lika bra avsnitt som piloten, för det är svårt att toppa, men ett riktigt bra avsnitt och de lyckas återigen att få till ett väldigt bra slut som verkligen får dig att se fram emot nästa. Ett avsnitt går verkligen fort och du kan se hur alla problem sakta men säkert växer till sig, som tur är så finns det ju ett till avsnitt att se den här veckan.
103 (som är webbavsnittet): Det är fortfarande många personer som introduceras, skulle behöva lite olika familjeträd att titta på för att hänga med ibland, som den här "boss" Nicky åker för att träffa, hängde inte riktigt med i vilket sammahang han är boss men tydligen är det han som tagit över efter Sal och inte Nicky. Kan ju bli ytterligare en maktstrid där då det är tydligt vad Nicky egentligen är efter.
Jag tycker inte det är mer våld i det här avsnittet än tidigare, om nu det ska vara anledningen till att det inte visades på tv, men det kan ju också vara för att det kanske inte direkt flyttar fram berättelsen så mycket, även om jag tycker det händer en del viktiga saker och för den som gillar serien är det ett bra avsnitt. Klart att vi vill se efterspelet med Tommy och Jenny (vill att hennes man tas upp mer snart), mer om Jimmy i fängelset, plus att vi får mer bakgrundshistoria i form av flashbacks, varför Kevin vill få ut Jimmy och att han faktiskt ber Joey om hjälp. Plus allt Tommy försöker göra, men jag undrar hur det här spelar in med nästa avsnitt om du inte sett händelserna här, det kan ju egentligen inte vara något som en vanlig tv-tittare tappar för mycket av utan fortfarande kan hänga med, att vissa saker förklaras (igen) i nästa avsnitt. T ex varför Nicky nu vill ha än mer pengar från Tommy och hur/varför Jimmy är ute från fängelset.
Min kommentar om förra avsnittet att det är väldigt mycket komedi också passar heller inte inte in här, förutom lite på slutet på sjukhuset när Sean har vaknat, och jag tror inte avsnittet egentligen enbart visas på webben pga våld. I de första avsnitten är det viktigt att berättelsen flyttas framåt och håller tittarna kvar, inte enbart de som redan fastnat för serien.
Det var rätt tydligt att mannen skulle bli påkörd av något också, det har använts i andra serier på sistone, och står någon sådär mitt i vägen så är det klart något händer. wink2.gif En sak går bra (Sean), en sak går inte bra (Jimmy), och det är intressant hur Jimmy tror Tommy vill ta över som ledare, nu kommer Tommy få än mer att göra med Jimmy ute. Kanske att Kevin kan börja lita mer på Tommy också.
Nu väntar jag bara på att det ska bli tisdag igen och ett nytt avsnitt.