DVDforum-kommentarerna from "back then" (och om någon undrar, ja, jag är ledig och uttråkad idag.

---
Hade tyvärr blivit spoilad angående Xanders skada, men det var ändå så brutalt att jag hoppade till. Ett oerhört bra avsnitt, tyckte jag. Lätt det bästa sedan Conversations With Dead People och därmed det tredje bästa denna säsong.
Inte mycket negativt, så vi går väl igenom det som fanns snabbt: ingen Anya, typiskt att Spike måste vara barbröstad i scenen med Faith (finns det någon klausul i Marsters kontrakt som säger att han måste visa skinn varje vecka?), och jag gillar inte att Giles såg arg ut på Buffy, när han snarare borde sett ledsen ut och insett varför hon reagerade som hon gjorde (vore mycket mer "in character" ). Sen kändes väl Caleb lite mycket som "Glory igen!" när han kastade omkring Buffy. Och hur vet Andrew historien om Faith (även om det kan ha många förklaringar)?
Allt annat är bara att jubla över. Finfina internskämt och kommentarer om tidigare avsnitt som inte känns krystade (Ultimate Drew! Ultimate Drew!). Avsnittet har mycket Faith, men inte för mycket, Buffy fick äntligen tillbaka mer av sin mänsklighet (och det här är ytterst personligt, men jag tyckte Gellar var vackrare än på länge. Särskilt, av någon anledning, när hon spelade The First. Jag kanske bara är helt twisted iofs.

Och främst (och han förtjänar en egen rad och fet text): Nicholas Brendon! Xander! The Zeppo Forever! En av mina tre favoritkaraktärer som (säkerligen mycket medvetet) fick tre stora scener som alla visade hans olika sidor: först en komisk (drömmen), sedan en gripande (talet om Buffy) och sedan hans modiga stridande i slutet, ända tills han ådrar sig sin skada. Hur kommer Anya reagera?
Ang. Nathan Fillion (som spelade Caleb, den nye Big Bad) så har jag nu sett hälften av Joss kortlivade scifi-western Firefly som är mycket underhållande. Där spelar ju Fillion huvudrollen som coole kaptenen Reynolds. Det kommer kännast ytterst lustigt att växla mellan Fillion som hjälte i en serie och ytterst brutal ONDSKA i en annan (samma sak med Gina Torres som ju nu dykt upp på Angel och som också spelar en huvudroll i Firefly). Men jag gillar honom och tycker han är en bra skådis.
Det här behöver väl knappast tilläggas, men jag kan knappt vänta på de sista avsnitten nu! Även om det faktiskt bara är lite mer än en månad till det yttersta slutet...