"In the end, you're always by yourself. You're all you've got."
Er trogne Buffy-reporter rapporterar live från Reading, UK. Jag såg säsongsavslutningen i torsdags och har nu haft ett dygn på mig att tänka på detta.
Del ett börjar mycket bra, Irland i slutet av 1700-talet. Angel som berusad ungdom. Hela episoden är en härlig lek med tidslinjen. En bra övning i konsten med flashbacks (förfinat intill perfektion i en annan älskad tv-serie).
Buffy är så otroligt lättlurad, man blir nästan irriterad. Fajten på bibblan var överraskande. Joss höjer "the stakes". Xander fick sin hand bruten. Wow. Allvar nu. Och sedan, Drusilla dödar Kendra! Vi får verkligen hoppas att Buffy är starkare än Kendra i framtiden, vid nästa "show-down".
Andra delen, höjer tempot än mer, är än bättre. Mycket nära en tia. Scenerna med Spike, Buffy och Joyce är fantastiska. Gärna mer av det. Nu fick Spike en något mindre roll i slutet än vad man kunde önska. Varför inte suga ut lite mer ur Angelus/Spike-konflikten?
Buffy är verkligen ensam, de andra är inga springare, torn eller löpare, de är bara bönder. Joyce's reaktion i köket var sann, och hela scenen var stark. Kanske blivit annorlunda om Buffy bett Spike att ta på sig "the game face"?
Spänningen i avsnittet var kompakt, inte ens Cordelias "comic releif" kunde bryta den...
Cordelia: You should listen to him. The hair, it's so flat, and the
lips...
När sedan Angelus torterar Giles (åh, Giles!) blir det bara bättre och bättre. Men, varför så barntillåtet? Vad hände där egentligen? Tortyr av genitalier?
Och sedan kommer den i förtid annonserade slutscenen. Tyvärr något spoilad för mig. F**k. Det ligger en otrolig spänning i det faktum att Whistler och andra redan gjort klart att om Angel väcker Acathla, det enda sättet att släcka honnom igen är genom att döda Angel. Otroligt vilket drama. Är Buffy man nog för sin uppgift? Vad kommer hända? Spänningen byggs upp. Willow gör sin grej. Buffy på väg... "the end of the road"...
Men nu till spoilern. De har ju för tusan lagt in bilden med svärdet genom bröstet på Angel i menyn på dvd'n. Vanvett! Min upplevelse blev splittrad när jag satt och väntade på den bilden. Förbannelse.
En kommentar om stackars Angel. Han är något av en "wimp"? Eller? När han kommer tillbaka till Buffy är han inte så värst stursk. Kan de vara så att desto mildare man är som människa, desto djävligare blir man som vampyr?
Avslutningsscenen är i alla fall mycket stark. Buffy, Buffy... Jag kan inte hjälpa dig!
Åh, vilken fasa att behöva vänta på nästa säsong! När börjar den?
Betyget? Är detta bästa avsnittet hittills? Jag sticker ut hakan och säger att "Passion" är snäppet bättre än detta...
Betyg: 9