Prison Break

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » tis sep 27, 2005 17:30

Myepisodes tipsade jag om i den andra tråden och det är extremt smidigt, skulle inte kunna ha koll på alla serier annars.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Glorificus » tis sep 27, 2005 17:54

Nice, tack för tipsen! Nu slipper jag sprida mina "nytt avsnitt?!"-utrop till fler trådar. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tis sep 27, 2005 18:18

Yep, 1.06 var lätt bäst hittils.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Peppe » tis sep 27, 2005 21:53

1x06 Lätt bästa hitills, håller med LWes, jag hatar snuskmannen...
Otroligt spännande avsnitt, men går inte upp emot Oz riot :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Illyria » tis sep 27, 2005 21:55

1.06: första mer intressanta avsnittet sedan piloten. Det händer ju faktiskt saker, men frågan är hur upplösningen blir... Hoppas den kan hanteras på ett bra sätt och att de kan hålla uppe tempot från detta avsnittet. Vi fick reda på mer om planen också, men det är fortfarande mycket som jag inte förstår hur det ska gå ihop.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Glorificus » ons sep 28, 2005 0:34

1x06
Gaah! Cliffhanger! Vad elakt.

Prison Break är högst uppe på toppen med Veronica Mars denna tv-säsong som de serier jag inte kommer att kunna vänta längre än nödvändigt med att se nya avsnitt av.

Hittade tittarsiffrorna för förra avsnittet, 1x05:
Total households: 5.8/9; 7.80 million viewers; 18-49: 3.8/9

Nästan åtta miljoner, det är bra. Men det får inte bli lägre än så... med tanke på att det är en FOX-serie.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav caffeineaddict » ons sep 28, 2005 9:03

1.06: Måste hålla med om att det här var det bästa avsnittet av Prison Break hittills.Fortfarande långt ifrån utmärkt skrivet, men den här gången var det i alla fall inte tråkigt och man slapp alla de stentrista klyschiga händelserna utanför fängelset. Dock kan jag inte säga att jag är ett fan, men det här höll intresset. Värst är dock fortfarande Scofields cellkamrat, han är den mest irriterande klyscha jag har sett på ett bra tag.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Glorificus » tor sep 29, 2005 17:49

Intressant PB-artikel, med Dominic Purcell-intervju: http://tv.zap2it.com/tveditorial/tve_ma ... 1|,00.html

Serien spelas in i ett genuint gammalt fängelse i eller utanför Chicago... det måste fungera bra för att skapa rätt stämning på inspelningarna.

Tittarsiffrorna för det sjätte avsnitt placerade FOX på fjärde plats för 9 p.m-sloten...
"Prison Break" also lifted FOX, coming in at 5.4/8.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » fre sep 30, 2005 13:20

Ok, så vi förväntade oss att säsong 1 av Prison Break skulle vara 13 avsnitt eftersom 24 tar seriens plats i vår. MEN nu har FOX beställt 9 avsnitt till så att det blir en full 22-avsnitts-säsong!
Ingen vet dom hur det skall gå till i deras schema.

Don't take my word for it: http://www.thefutoncritic.com/cgi/newswire.cgi?id=6992

Bra eller dåligt? Jag tycker alltid att mer är bättre, men i det här fallet är jag lite tveksam.
Det blir nog bra, eftersom jag älskar serien och så...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre sep 30, 2005 15:20

LWes skrev:Ok, så vi förväntade oss att säsong 1 av Prison Break skulle vara 13 avsnitt eftersom 24 tar seriens plats i vår. MEN nu har FOX beställt 9 avsnitt till så att det blir en full 22-avsnitts-säsong!
Ingen vet dom hur det skall gå till i deras schema.

Yeesh... då måste man ju fan bestämma huruvida man ska orka titta vidare eller inte... nästa avsnitt får bedöma, det vill jag ju iaf se.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » fre sep 30, 2005 15:30

Läste det där för någon dag sedan och jag är väldigt tveksam till hur det. Plötsligt ska vara 9 avsnitt till, hur segt blir inte det? Möjligen om de faktiskt lyckas bryta sig ut och sen är på rymmen... men nja.

Ett stort problem tycker jag är fallet, det är ointressant.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Glorificus » tis okt 04, 2005 0:08

Snart får man se ett nytt avsnitt.

:D
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » tis okt 04, 2005 20:29

Jag älskar serien. Hur skall man klara dom två kommande veckorna utan nya avsnitt!

1x07
Jag älskar det när tjejen och killen åkte till DC och fick telefonsamtalet om att dom är döda. Det är spännande.
Fan ta den jävla snuskmannen som dödade vakten trots allt. Jag blev helt shockad när han gjorde det.
Dom borde dödat honom så fort han såg flyktvägen, för han kommer absolut skapa mer trubbel längre fram.
Han förtjänar ju inte heller att få fly, till skillnad från dom andra.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tis okt 04, 2005 22:01

1.07:LWes: Eum, på vilket sätt "förtjänar" Stormare att få fly?

Jag ska inte förneka att serien har blivit mer underhållande de senaste två avsnitten, men det finns fortfarande en grym massa brister. Framförallt behöver serien (känner ni igen att jag har pratat om det här förut? ;) ) en moralisk gråskala. Inte lika mycket svart och vitt, onda och goda. Tre gånger under avsnittet gavs det chanser att låta bröderna ha ihjäl någon när det "nästan" var nödvändigt, men alla gångerna dog de på andra sätt. De drog t.o.m. fram det gamla Disney-sättet med att låta bad guys dö genom att falla över stup.

Ett bombsäkert sätt att ha gjort mig mer förtjust i serien hade ju varit om Stormare och Scofield hade insett att vakten hade "behövt" dö och tagit ett gemensamt beslut om det. Då hade vi haft någon form av intressant dramatisk utveckling.

Inte så mycket av världens mest irriterande cellkamrat, tack och lov.

Och vad var det med Stormares extrema (ja, ännu mer än vanligt) överspel i borrscenen? Skrattade högt åt det.

Ska ärligt erkänna att sjuksköterskan är grymt charmig. Gillar henne som fan. Inte karaktären så mycket kanske (lite tunn), men hon är inte bara vacker som satan utan verkar dessutom vara en riktigt kompetent skådis vilket är ovanligt i den här sortens serier, särskilt för kvinnor (där det ofta brukar handla om tunna kvinnoroller spelade av tunna skådespelerskor, så en av två är inte så illa).

BTW, när ska skurkar i sådana här serier/filmer lära sig att man inte ringer och hotar folket som försöker leta fram "sanningen"? Antingen dödar du dem direkt (shit, kunde du döda vicepresidentens bror or whatever kunde du väl ha prickat dem därifrån?). Nu sporrar du dem ju bara vidare och avslöjar dessutom rätt hundraprocentigt att det finns en hemlighet att leta fram... Alla de bitarna av serien känns kopierade ur varenda halvdan B-thriller från de senaste 30 åren och går så mycket på autopilot att det inte känns som att någon i något led brydde sig särskilt mycket om dem utan bara hade dem där för att skapa någon form av handling? Och nu är jag verkligen ute på ett sidospår, men hade inte en serie om en kille som försöker bryta ut sin grymt skyldige bror varit betydligt intressantare? Eller, vafan, jag saknar nog helt enkelt de första säsongerna av OZ. ;)

Oj, det blev långt. Godkänt avsnitt. Inte mer, men godkänt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Peppe » tis okt 04, 2005 22:12

1x07 Håller med om att den brister lite här å var, och jag tycker scenerna utanför fängelset är ganska tråkiga, men dom 2 senaste avsnitten har varit väldigt underhållande, kommer nog inte bli så i framtiden dock :(
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav LWes » tis okt 04, 2005 22:14

caffeineaddict skrev:1.07:LWes: Eum, på vilket sätt "förtjänar" Stormare att få fly?

Ett bombsäkert sätt att ha gjort mig mer förtjust i serien hade ju varit om Stormare och Scofield hade insett att vakten hade "behövt" dö och tagit ett gemensamt beslut om det. Då hade vi haft någon form av intressant dramatisk utveckling.

Men han behövde ju inte dö, så det hade jag starkt ogillat. Man kunnde ju lita på honom, dom hotade ju trots allt hans familj och innan det räddade dom hans liv från snusk-mannen.
Snusk-mannen skulle dom ha dödat. ingenting kan gå bättre för dom med honom i gänget...

Stormare "förtjänar" att fly för att han vill skydda sin familj. och, han förtjänar säkert att sitta i fängelset också, men som tittare gillar man honom och kan acceptera att han kommer ut därifrån till skillnad från snusk-mannen som man vet kommer göra massa hemska saker om han kommer ut.

Visst hade det varit intressant om Lincoln hade varit skylldig, men då hade hela konspiration-delen försvunnit och jag älskar det så jag gillar det som det är.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » tis okt 04, 2005 23:13

caffeineaddict skrev:Ska ärligt erkänna att sjuksköterskan är grymt charmig. Gillar henne som fan. Inte karaktären så mycket kanske (lite tunn), men hon är inte bara vacker som satan utan verkar dessutom vara en riktigt kompetent skådis vilket är ovanligt i den här sortens serier, särskilt för kvinnor (där det ofta brukar handla om tunna kvinnoroller spelade av tunna skådespelerskor, så en av två är inte så illa).

Jag tänkte precis skriva det! Jag har iofs tänkt det redan sedan det första avsnittet (och inte bara för att sjuksköterskor är heta), men det blev ju extra bra nu när hon hamnade i fara. De andra karaktärerna skiter jag fullständigt i.

I övrigt håller jag med (bortsett från att jag inte irriterar mig på cellkamraten). Det känns som att det hade varit så enkelt att höja serien ett snäpp. Ös på med lite gråskala, ge någon av karaktärerna en personlighet osv. Så jävla svårt kan det ju inte vara.

Men jag gillade ändå det här avsnittet riktigt mycket för att vara Prison Break. Lätt det bästa hittils, spännande och underhållande rakt igenom. Trots bristerna vill jag nog ändå säga att "så här ska det se ut".
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Glorificus » tis okt 04, 2005 23:26

LWes skrev:Jag älskar serien. Hur skall man klara dom två kommande veckorna utan nya avsnitt!

Neeeej! Jag som tyckte det skulle bli tortyr att vänta en vecka på nästa avsnitt..! Två?!

Fast samtidigt är det härligt när man blir så beroende av en serie att man är desperat efter nya avsnitt. ;)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Glorificus » lör okt 15, 2005 19:12

Prison Break Special "Behind the Walls" finns på TPB och mininova. ;)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » lör okt 15, 2005 20:20

Glorificus skrev:Prison Break Special "Behind the Walls" finns på TPB och mininova. ;)

Är det intressant och underhållande?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Glorificus » lör okt 15, 2005 20:46

LWes skrev:
Glorificus skrev:Prison Break Special "Behind the Walls" finns på TPB och mininova. ;)

Är det intressant och underhållande?

Har inte hunnit se det ännu, tänkte göra det senare ikväll. Man vet aldrig med de här bakom kulisserna-programmen nu för tiden, en del visar ju mest bara klipp från de avsnitt man redan sett. Men jag återkommer i morgon med någon kommentar om det här. ;)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Illyria » lör okt 15, 2005 21:36

Jag tyckte det mest verkade vara en sammanfattning så det hoppade jag över att ladda hem.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tam » lör okt 15, 2005 22:05

Gillade piloten. Ska se ikapp.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Tam » sön okt 16, 2005 3:46

Ikapp. Bra serie.
Först gillar jag att han skådespelaren heter Wentworth. Eftersom fängelset i Kvinnofängelset heter så. Gillar väl honom som karaktär (Scofield) också. Det metodiska, men samtidigt i grunden desperata och kaotiska i flyktplanerna. Och så handlar det om syskon så jag bryr mig.

Resten händer det väl inte så mycket intressant kring. Burrows son har Nip/Tuck-Gina, och henne gillar jag, som mamma så det går an. Stormare får också jobbet gjort rätt bra tycker jag. Och doktorn. Konspirationen har en del intressanta småsaker i sig, men lyckas den blir ju utbrytningen onödig och det vore ju antiklimaxigt så där får det hända nåt urspårat snart. Egentligen inget av det mindre bra stör mig nämnvärt vilket ju är bra.

caffeine: ska det vara en serie där det betyder mycket när nån dödar nån, vilket jag personligen uppskattar i en serie, är det inte riktigt där än. Ska folk dödas varje gång det vore bra drama i korta loppet betyder det till slut nada. Men du vill ju ha Oz, så jag antar det är det du efterlyser. Well, I don't. Dödandet får vänta.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Glorificus » mån okt 17, 2005 20:49

Tam skrev:Gillade piloten. Ska se ikapp.

Tam skrev:Ikapp. Bra serie.

Bra jobbat. ;)

LWes skrev:Är det intressant och underhållande?

Behind the Walls tycker jag var riktigt bra. Men det kanske är för att jag älskar serien... så du gillar det nog lika mycket, LWes. Speciellt en sak som Wentworth Miller (Scofield) säger om vad som är möjligt att det händer i serien. :D

Det var en resumé av handlingen, ja, men den bestod inte bara av klipp från serien och en utomstående berättarröst. Det som gjorde det hela intressant och underhållande var framför allt det faktum att skådespelarna själva berättade historien från sina perspektiv. Så man får en djupare förståelse för serien. Härligt att se och höra de här skådespelarna tala så engagerat om allt som har med PB att göra!
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » mån okt 17, 2005 21:59

Ok, coolt. Då ska jag se det. :)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » ons okt 19, 2005 21:37

Nu har jag sett den och jag tyckte att den var riktigt bra och underhållande och informerande och kul.
Man fick mycket bra information, som vad som skulle kunna hända när dom bryter sig ut ur fängelset, det gillade jag att höra.
Om det verkar som om författarna har koll på allting i alla fall.
Det var kul att höra Peter Stormare prata, för han lät inte alls likadant som i serien.
Det är alltid kul att höra skådespelarna berätta om hur spännande och bra dom själva tycker att serien är.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » tis okt 25, 2005 13:33

1x08: Fenemonalt avsnitt
Wow, massa saker härnder!
Utvecklingen med LJ är fantastisk, nu är han på rymmen! Hoppas att han kommer i kontakt med Veronica och Nick som också är på rymmen!
Aaaaaa! Fortsättnignen kan inte komma fort nog!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » tor okt 27, 2005 13:36

Så där nu har jag sett ikapp avsnitt 6-8.

Satan, det var tight, iaf avsnitt 6 och 8. Det är något visst med fängelseuppror. Säga vad man vill om serien men det är välgjort och när det faktiskt händer något så blir det väldigt spännande. Snuskgubben tycker jag tillför mycket, faktiskt den enda karaktären som jag tycker påverkar mig (ok då, jag håller med caffe om sjuksköterskan, hon är mysig) på något sätt. Han är obehaglig som fan, psykopoatisk och otrevlig och framförallt når det ut igenom min skärm.

Annars, så tycker jag serien saknar mycket trovärdighet, planen känns planerad in i minsta detalj och ändå går det mesta åt skogen. Lika lätt som allt går åt skogen löser det sig. Känns som för mycket tillfälligheter och trovärdigheten tar skada ordentligt, och då har iag jag, svårt att leva mig in i det fullt ut.

Konspirationsscenerna utanför fängelset känns i nuläget nästan intressantare än fängelsescenerna.

Sen känns det som serien hade kunnat bli mycket bättre. Satsat mer på karaktärer och på mindre händelser på fängelset, själva rymningsplanen hade kunnat få ligga och puttra i bakgrunden istället för att vara så central. Serien hade vunnit på att försöka skildra ett fängelseliv, mer eller mindre extremt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tor okt 27, 2005 14:29

1.08 De återkommande inkompetenta agenterna, klarar de att göra något rätt? Sweet att Junior lyckades ta ett foto, men han verkar väldigt ensam där ute... Att vicepresidenten är inblandad kändes nästan lite väl mycket. Annars ett bra avsnitt, förstår fortfarande inte hur de ska få med alla ut, speciellt inte brodern.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film