The Dubbelavsnitt Deathmatch (AVSLUTAD! Resultat sid 7)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

The Dubbelavsnitt Deathmatch (AVSLUTAD! Resultat sid 7)

Inläggav A bear » tis sep 20, 2005 13:42

Alltså, som efterlyst och i all hast diskuterat: en turnering enbart för dubbelavsnitt, eftersom dessa uppenbarligen råkade lite för illa ut i den vanliga turneringen.

Problemet, som nämndes i turneringstråden, är ju vilka avsnitt som ska räknas som dubbelavsnitt. Så här nedan har jag listat först de som jag tycker solklart är dubbelavsnitt, dvs ett enda avsnitt utspritt över två 42-minutersepisoder, och så några som jag är lite mindre säker på. Kruxet är ju dels hur noga avsnitt behöver hänga ihop för att ses som dubblar, och dels hur man drar gränser mellan avsnitt, speciellt i de där lååånga slutarcarna i 5, 6 och 7...

Mer eller mindre säkra:
Welcome to the Hellmouth/The Harvest
What’s My Line
Surprise/Innocence
Becoming
Bad Girls/Consequences
Graduation Day
The I In Team/Goodbye Iowa
This Year’s Girl/Who Are You?
The Yoko Factor/Primeval
The Weight Of The World/The Gift
Bargaining
Smashed/Wrecked
Seeing Red/Villains
Two To Go/Grave
End Of Days/Chosen

Lite mer osäkra:
Anne/Dead Man’s Party
The Body/Forever
Tough Love/Spiral
Once More With Feeling/Tabula Rasa
Conversations With Dead People/Sleeper
Bring On The Night/Showtime
Empty Places/Touched

De osäkra är ju avsnitt som hänger ihop – i några av fallen börjar ju rentav det andra avsnittet bara minuter efter att det första slutade – men som samtidigt känns rätt olika. Men samtidigt vill jag ju ha så många avsnitt som möjligt, så att det blir en turnering som tar mer än två omgångar...

Så: Är det någon som anser att något av de listade avsnitten INTE platsar som dubbel? Har jag missat något dubbelavsnitt? Låter den här pseudonomineringsrundan ligga ett par dar innan jag kör igång själva omröstningen.
Senast redigerad av A bear tor dec 15, 2005 22:48, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » tis sep 20, 2005 14:03

Jag har personligen aldrig sett OMWF/Tabula Rasa som en dubbel, men det är okej om andra vill ha kvar avsnitten. Samma sak med CwDP/Sleeper.

Och sen är det de där avsnittsparen från längre slutarcar... De är ju egentligen inte dubbelavsnitt utan trippelavsnitt osv. Där vill jag inte uttala mig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tis sep 20, 2005 15:18

The Wish/Doppelgängland?

CwDP/Sleeper ser jag inte som ett dubbelavsnitt, och slutarcarna i de sista säsongerna är ju mer än dubbla... vet inte var gränsen ska dras där riktigt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tis sep 20, 2005 15:52

Som sagt är ju frågan hur hård man ska vara. Jag ser knappt något av de lite mer osäkra avsnitten på din lista som dubbelavsnitt, men om vi ska försöka få med så många som möjligt så går de väl bra också. Eller så kan man ju satsa på att bara ha avsnitt som inte känns kompletta på egen hand (som Becoming, men inte The Gift t ex) för att det var synd om dem i den vanliga turneringen.

I vilket fall som helst tycker jag att de här avsnitten är helt givna dubbelavsnitt:
What’s My Line
Becoming
Graduation Day
Bargaining
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Re: The Dubbelavsnitt Deathmatch

Inläggav JRT » tis sep 20, 2005 16:42

A bear skrev:Welcome to the Hellmouth/The Harvest
What’s My Line
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
The I In Team/Goodbye Iowa
Bargaining

De kan jag se som dubbelavsnitt, men inte fler. Ska man börja ha med avsnitt vars handling hör ihop eller som ligger nära varandra i tid kan man få med hur många som helst. Visst blir det en futtig röstning, men ska det vara en turnering för dubbelavsnitt så ska det.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Re: The Dubbelavsnitt Deathmatch

Inläggav Tinwiel » tis sep 20, 2005 18:46

A bear skrev:Welcome to the Hellmouth/The Harvest
What’s My Line
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
Bargaining

Dom här tycker jag är dubbelavsnitt, resten är jag lite tveksam till..

Kanske AtS borde få vara med och slåss också? Eller blir det tråkigt då för att det är så många som inte har sett Angel?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sjostrand » ons sep 21, 2005 9:11

Åtta eller sexton dubbelavsnitt kan vara bra antal om de ska ställas mot varandra...
Kör man första mot andra och sedan vinnaren mot tredje osv spelar antalet ingen roll...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav wyndham » ons sep 21, 2005 14:38

Förslag:
What’s My Line
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
Bargaining
Two To Go/Grave (visades trots allt som dubbel)
The I In Team/Goodbye Iowa (för att det ska gå jämnt ut. och den lär nog få det svårt i kvartsfinalen i vilket fall ;) )

Det blir ju som sagt inte mycket till turnering, men själv har jag svårt att klumpa ihop The Weight Of The World/The Gift, End Of Days/Chosen osv eftersom det är så enorma klasskillnader. Även avsnitt som hör ihop med cliff-hangers; This Year’s Girl/Who Are You?, The Yoko Factor/Primeval m.fl., är ändå fristånde avsnitt.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Illyria » ons sep 21, 2005 15:05

Officiella dubbelavsnitt, sådana som är markerade med 1 och 2 i avsnittsguider:

What's My Line?
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
This Year's Girl/Who Are You?
The Yoko Factor/Primeval
Bargaining
Two to Go/Grave
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » ons sep 21, 2005 16:58

This Year's Girl/Who Are You? tycker jag absolut är ett dubbelavsnitt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » ons sep 21, 2005 17:15

Tinwiel skrev:Kanske AtS borde få vara med och slåss också? Eller blir det tråkigt då för att det är så många som inte har sett Angel?

Jag är lite rädd för det. Vilket är trist; exvis "Five By Five"/"Sanctuary" eller "A Hole In The World"/"Shells" är ju absolut i klass med de bättre dubbelavsnitten i BtVS. Men AtS har också samma problem som s6-s7 har fast i ännu högre grad: arcarna är ofta så starka att det blir väldigt svårt att skilja ut dubbelavsnitt.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » ons sep 21, 2005 19:45

Jag håller med Illyria om urvalet av avsnitt. Visst är t ex This Year's Girl/Who Are You olika och självständiga avsnitt men de hör ihop innehållsmässigt och de små orden "to be continued" indikerar att författarna också ser dem som en helhet!

Illyria skrev:Officiella dubbelavsnitt, sådana som är markerade med 1 och 2 i avsnittsguider:

What's My Line?
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
The Yoko Factor/Primeval
Bargaining
Two to Go/Grave

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav sjostrand » ons sep 21, 2005 20:34

Eftersom det inte är så många tävlande så vore det kanske kul med en dags argumentation om varför ett avsnitt ska vinna innan omröstningen. Då får man reda på vad andra tycker gör avsnitten så bra...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav The Buffster » ons sep 21, 2005 23:11

Illyria skrev:Officiella dubbelavsnitt, sådana som är markerade med 1 och 2 i avsnittsguider:

What's My Line?
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
The Yoko Factor/Primeval
Bargaining
Two to Go/Grave

Jag håller med Illyria och Nyx om att dom här avsnitten borde tävla.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav mattek72 » mån sep 26, 2005 12:52

What's My Line?
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
The Yoko Factor/Primeval
Bargaining
Two to Go/Grave

Jag tycker att det ser ut att vara en bra lista att köra på.

sjostrand skrev:Eftersom det inte är så många tävlande så vore det kanske kul med en dags argumentation om varför ett avsnitt ska vinna innan omröstningen. Då får man reda på vad andra tycker gör avsnitten så bra...

Överraskande nog så tycker jag att This Year's Girl/Who Are You? bör vinna.
Av den enkla anledningen dessa avsnitt har stor betydelse för Faith’s utveckling, vilket får stor betydelse längre fram i serien.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav wyndham » tis sep 27, 2005 0:41

Spontant säger jag
1. Becoming
2. Surprise/Innocence
3. Graduation Day
4. Two to Go/Grave

Avsnittsguiderna ger väl det mest entydiga urvalet, men jag tycker inte att "to be continued" håller på långa vägar som definition. Conviction (A s5x01) någon? This Years Girl/Who Are You? hör nästan ihop på samma sätt som I was made to love you och The Body. Svårt att ranka två så oihopklumpningsbara avsnitt, men högre än femma blir det inte.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Nyx » mån okt 17, 2005 21:25

Go dubbelavsnitt death slam, Go! Bild
Försöker desperat få någon att dra igång röstningen.
Själv är jag för trött att tänka ut regler och förfaringssätt. (Skyller på att jag bara sov 2.5 h inatt pga utdraget buffymaraton. Bra ursäkt, eller hur?)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav A bear » tis okt 18, 2005 11:37

:oops: Ska ta tag i det. Försökte komma på något originellt sätt att sköta omröstningen, men när ingenting ploppade upp i skallen direkt så sorterade min hjärna bort det... Jobbig vecka just nu, men ska försöka hinna med att sätta upp det.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » tis okt 18, 2005 20:31

Go Bear! Yay! Ingen brådska dock. Vi kan köra igång nästa vecka lika väl. Bara det inte glöms bort för det är en rolig idé.

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav wyndham » ons okt 19, 2005 17:41

Såg om this years girl/who are you igår, och dom var ju faktiskt betydligt mer ihopklumpningsbara än jag mindes. T.ex. hade jag glömt hur mycket council-gänget var med i this years girl. En annan snygg uppbyggnad är ju "If I was her..."-dialogen.

Något som också slog mig var att Buffy nämner Olivia i Who Are You? I.o.m.d. så finns hon med i samtliga av säsongens Joss-avsnitt men inte ett enda av dom övriga. Fascinating...

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav mattek72 » sön nov 20, 2005 1:28

A bear skrev::oops: Ska ta tag i det. Försökte komma på något originellt sätt att sköta omröstningen, men när ingenting ploppade upp i skallen direkt så sorterade min hjärna bort det... Jobbig vecka just nu, men ska försöka hinna med att sätta upp det.

Hur går det? :rolleyes:
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav Nyx » mån nov 21, 2005 0:22

Snälla vänta! Inte börja förrän nästa vecka när jag kommit tillbaka från London/Tyskland! Jag vill ju vara med och rösta för tusan! Back on Monday!

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav A bear » mån nov 21, 2005 9:15

Nyx skrev:Snälla vänta! Inte börja förrän nästa vecka när jag kommit tillbaka från London/Tyskland! Jag vill ju vara med och rösta för tusan! Back on Monday!

Bra. Då har jag tid att sluta skämmas och tänka ut ett sätt att sköta omröstningen. Har velat göra den lite mer intressant med tanke på hur få avsnitt det är... även känt som hitta-en-metod-där-det-inte-bara-blir-så-att-alla-röstar-på-becoming-och-så-är-det-klart-sen.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » mån nov 28, 2005 21:06

*host. hum. Jag är hemma nu igen! No reason. Ville bara säga det! :)

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav A bear » tis nov 29, 2005 0:18

Nyx skrev:*host. hum. Jag är hemma nu igen! No reason. Ville bara säga det! :)

Senast onsdag. DEADLINE, Latbjörn.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » tor dec 01, 2005 0:37

SÅ!

Nu har jag snackat och dragit ut på det här så länge att det garanterat kommer att bli en besvikelse. MEN. Vafan, vi kör.

Alltså, följande avsnitt kommer att deltaga i tävlingen, eftersom de flesta verkar vilja ha få riktiga dubbelavsnitt hellre än många krystade sådana.
What’s My Line
Surprise/Innocence
Becoming
Graduation Day
The Yoko Factor/Primeval
Bargaining
Two To Go/Grave

MEN: För att göra det lite mer intressant än bara "fast röst på Becoming" och förhoppningsvis leda till lite diskussioner så ska varje avsnitt bedömas på tre faktorer:
Dubbelavsnitty goodness: alltså hur väl det fungerar som just ett enda 84-minuters avsnitt - flyt, cliffhanger, inga långa transportsträckor etc.
Arcy goodness: Dubbelavsnitt är ju i regel rätt arcbetonade, så alltså: hur väl avsnittet flyter in i hela överhandlingen för både säsong och serie.
Generaly goodness: tja, hur allmänt bra det är helt enkelt.

Varje faktor ska bedömas på skalan 1-4 där 1=blä och 4=spontanorgasm. Vinnaren blir avsnittet med högst snittpoäng.

Exempel: det hypotetiska och utom tävlan "I In Team"/"Goodbye Iowa" skulle av mig få:
DG: 2 (skiten är trots allt är ganska jämnt fördelad)
AG: 3 (det är svårt att förneka att här händer en hel del)
GG: 1 (det är kasst)

Medan det hypotetiska och utom tävlan "Once More With Feeling"/"Tabula Rasa" skulle få:
DG: 1 (det funkar inte alls som ett avsnitt, de är för olika)
AG: 4 (skojar ni? Alla avslöjanden, alla övergivanden, spuffyness...)
GG: 4 (bägge avsnitten är ju helt jävla briljanta)

Alltså får det första medelpoängen 2 (6/3) och det andra 3 (9/3). Om det låter knepigt så... det är jag som åtar mig att räkna ut medlen, allt ni behöver göra är att betygsätta ett avsnitt tre gånger.

Kan detta funka? Vad sägs? För i så fall kör vi igång på fredag med Welcome to the Hellmouth/The Harvest.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » tor dec 01, 2005 0:56

Roligt, A bear, med nytt röstningsförfarande mm. Tror att detta kan bli mkt intressant! Bild

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Gordo » tor dec 01, 2005 8:20

Bra upplägg!

Synd att det var så länge sedan jag så avsnitten, skulle vara kul att ha det lite färskare i minnet.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav wyndham » tor dec 01, 2005 19:04

Ett finfint upplägg måste jag säga. Detta kastar förhoppningsvis om en del i min lista. Måste börja tänka igenom det här så det inte blir för många 4-4-4.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav A bear » fre dec 02, 2005 11:01

LET'S GET READY TO RRRRRRRRRRUMBLE!

Inga klagomål, så då kör vi då. Första tagteam upp i ringen är:
Welcome To The Hellmouth (Part 1)/The Harvest (Part 2)

Bedömes 1-4 på
- Dubbelavsnitty goodness
- Arcy goodness
- Generaly goodness
enligt ovan.

Min egen röst:
DG: 2
AG: 3
GG: 2

Quotey Goodness (räknas inte in, men bara för skojs skull):
GILES:  But you didn't... hone.

Omröstningen öppen 48 timmar så här första gången eftersom det är helg och allt. Kör så det ryker!

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS