Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » mån aug 08, 2005 18:10

Idag står det lite om The Invisible i Empire Magazine. Jag visste att Den osynliges rättigheter köpts in, men jag visste inte att den faktiskt skulle bli film:

Following the triumph of Batman Begins, David Goyer's ongoing apology for Blade: Trinity continues with his next directorial project -- a remake of a Swedish thriller about a teenager who is in limbo after a vicious assault. His only chance of getting back into his body before he is shut out forever? The girl who attacked him.

Ska bli intressant att se denna nyinspelning. Kan inte vara så många svenska filmer som det faktiskt gjorts nya versioner av. Ja, exempelvis Jägarna har ju köpts in, men det har aldrig hänt nåt. Tyckte att originalet var en okej film och det ska bli intressant att se en ny version.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » mån aug 08, 2005 22:19

AKS skrev:Idag står det lite om The Invisible i Empire Magazine. Jag visste att Den osynliges rättigheter köpts in, men jag visste inte att den faktiskt skulle bli film:

Following the triumph of Batman Begins, David Goyer's ongoing apology for Blade: Trinity continues with his next directorial project -- a remake of a Swedish thriller about a teenager who is in limbo after a vicious assault. His only chance of getting back into his body before he is shut out forever? The girl who attacked him.

Ska bli intressant att se denna nyinspelning. Kan inte vara så många svenska filmer som det faktiskt gjorts nya versioner av. Ja, exempelvis Jägarna har ju köpts in, men det har aldrig hänt nåt. Tyckte att originalet var en okej film och det ska bli intressant att se en ny version.

Läste detta för någon månad sedan att det hade blivit klart med en nyinspelning. Manuset (eller rättigheterna) köptes ju upp mer eller mindre med en gång så fort filmen blev offentlig. Hur som helst ser jag faktiskt fram emot detta skarpt. Främsta anledningen är väl att det är så sällan sånt här händer.

Dessutom är Den Osynlige något så ovanligt som en riktigt bra svensk film som inte kan klassas som pretantiös dynga av större delen av befolkningen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav qarlsson » tor aug 11, 2005 16:38

Jag tog min häck och begav mig till Filmstaden Söder igår för att se Batman Begins och kom ut med ett fånigt leende på läpparna. Syndigt bra film. Inför titten hade jag i princip inga förväntningar alls och efter Schumachers totala magplask (som han förvisso bett om ursäkt för) var behovet av ytterligare en batman-film obefintligt. Så in glider Nolan med sin skildring som i min mening visar sitt skinande feta långfinger åt både Burtons och Schumachers tolkningar.

Visst har den vissa små brister men helhetsintrycket är att filmen på ett imponerande sätt lyckas leverera känslomässig dramatik, intressanta karaktärer, ren kickass-underhållning och mersmak i ett och samma paket.

and btw.. Cillian Murphy!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav AKS » tor aug 11, 2005 18:52

Cillian Murphy = me likey very much. Han är bra.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Magga » lör aug 13, 2005 13:32

Har nån här sett Emma Caulfields film Bandwagon?
Håller på att leta på Dc, men har en stark känsla att jag itne komma hitta den, vill väldigt gärna se.
Senast redigerad av Magga sön aug 14, 2005 15:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magga
Minion

Inläggav A bear » sön aug 14, 2005 1:21

Såg precis "The Machinist" och får väl stämma in i hyllningskören. Sjuhelvetes bra film (vilket jag mer eller mindre anade redan när jag insåg att Christian Bale och Jennifer Jason Leigh hade en massa scener mot varann).

Tydligen gick Bale ner nästan 30 kilo för rollen. Det är method acting, mina vänner.

Inte så lite Cronenbergkänsla över det. Påminner en smula om "Spider", både i den där långsamma takten, osäkerheten över vad som är verkligt och vad som är hallucinationer, den där krypande känslan att nånting kommer som vi inte kan stoppa...

Nä, jävla bra film helt enkelt. Även om slutet känns liiiiiite för enkelt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » sön aug 14, 2005 1:34

Jag såg Spider bara för någon dag sedan, har The Machinist kvar att se och den låter verkligen lovande. Måste se den snart.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » sön aug 14, 2005 1:46

Illyria skrev:Jag såg Spider bara för någon dag sedan, har The Machinist kvar att se och den låter verkligen lovande. Måste se den snart.

Vad tyckte du om Spider? Även som Cronenbergfan är jag lite osäker på om jag tycker den är fantastisk eller urusel... maken till lågt tempo har jag sällan upplevt. Men den funkar mycket bättre på DVD och med ljuset släckt än den funkade i halvfull biosalong med tutande mobiltelefoner...

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Zaxx » sön aug 14, 2005 2:04

Såg Eternal Sunshine idag, efter många dagars och veckors uppskjutanden...

Underbar film, skrämmande, rolig och tänkvärd på samma gång.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Illyria » sön aug 14, 2005 2:07

Kan tänka mig att den är något jobbig att se på bio (fullt med folk utan tålamod) men jag såg Spider i hemmamiljö och det fungerade perfekt. Långsammaste tempot jag varit med om någonsin, men det fungerar perfekt för filmen också. Den var väldigt bra.

Clothes maketh the man; and the less there is of the man, the more the need of the clothes.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » sön aug 14, 2005 2:07

Jag tyckte att Spider var helt okej. Inget mästerverk, men heller ingen snoozer trots det låga tempot. Bra skådespeleri i den också. Inte min favorit bland Cronenbergs filmer, men inget jag ångrar att jag sett direkt.

Jag såg förresten filmen på bio, men det är ju den sortens film som filmintresserade går på bio och ser (även om det tydligen inte var A bears upplevelse). Det var knäpptyst och inga störningar alls då jag såg den.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön aug 14, 2005 2:11

AKS skrev:Det var knäpptyst och inga störningar alls då jag såg den.

Perfekt bioförhållande. Eller en nästan helt tom salong fungerar ännu bättre.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön aug 14, 2005 2:16

Tyckte Spider var bra. Varken mer eller mindre. Långsamt men absolut inte seg. Snyggt foto, bra skådespeleri och ganska intressant hela tiden. Bra och stabil film helt enkelt. Sneglar nog upp emot en 4/5 om än väldigt svag.

Angående maskinisten, helt makalös film, underbar rakt igenom. Och nu när jag tänker på det så är den väldigt lik Spider i sitt utförande.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Lono » sön aug 14, 2005 2:38

Det lustiga är väl att The Machinist känns mer som en Cronenberg film än vad Spider gör. Men det är väldigt bra filmer båda två.
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder

Inläggav Yog-Sothoth » sön aug 14, 2005 12:38

Såg Mysterious Skin (med lilla Dawnie i en av rollerna), det var längesedan jag blev så illa berörd av en film... :( Men den var bra.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tob » mån aug 15, 2005 1:52

Glorificus skrev:Har precis sett I am David, skriven och regisserad av Paul Feig (jupps, Freaks & Geeks-skaparen Paul Feig).
Jag vet inte om det är min svaghet för "barn i krig"-filmer som påverkar mig, men jag måste säga att det här var väldigt bra. Kunde ha varit mindre barnvänligt - men det blev aldrig over-the-top, så historien klarade sig från att bli Disney-aktig. Vackert foto (inspelad enbart i Bulgarien!) och suverän musik höjde helhetsupplevelsen av filmen ytterligare några snäpp.

Filmen är baserad på en bok om en tolvårig pojke, David, som aldrig sett något annat än ett fångläger i Bulgarien. Han får hjälp att fly därifrån och försöker på egen hand ta sig till Danmark, men plågas av minnen från lägret och ovetskapen om vem han är. Det som gör historien intressant, och som man tagit fasta på i filmen, är att pojken aldrig sett vardagliga saker eller kunnat lita på andra människor. "Trust no one" upprepas några gånger och bara det uttrycket ger förstås lite X-files-vibbar, men det glömmer man snabbt tack vare den fängslande historien... med starka scener som där pojken ombeds att le för att få en bit bröd men inte vet hur man gör... Det är en gripande film, men med inslag av humor, och det märks att Paul Feig har lagt ned mycket omsorg på hela projektet.
Det som drar ned filmen lite är dels valet att låta alla prata engelska (i medelhavsländerna?!) - men enligt Feig själv ville han att man skulle koncentrera sig på skådespelarnas ansikten och inte distraheras av att läsa undertexter (pfft, amerikaner) - och dels det lite sockersöta som ändå skymtar fram (ungefär som om det vore Bambi som är ute på äventyr). Men det uppvägs av suveräna skådespelare, ett överlag bra manus med starka teman och vackert foto och musik, samt att historien är relativt oförutsägbar.
Ska definitivt köpa dvd:n för att lyssna på kommentarspåret. Och se filmen igen. 4/5.

Jag sade att jag skulle köpa den och det gjorde jag och har nu sett den också. Är inte riktigt lika lyrisk som Glory. Jag gillar temat i filmen skarpt. Hur man skall kämpa för att hitta något att leva för och det finns verkligen en hel del scener som är riktigt bra. Scenen som Glory nämner givetvis, men även scenen då han frågade flickan, Maria, om han log. Även om jag är svag för filmer med ett mörkare foto, älskar alla flashbackscener från lägret i filmen, så är den otroligt vacker. Miljöerna och fotot är strålande. Musiken gör sitt också, ett mycket stiligt soundtrack må jag säga.

Annars så känns den rätt spretig, historien drivs av en hel del luddiga händelser som känns malplacerade och inte helt trovärdiga. Mycket i filmen tar jag inte på allvar och då är det problem med tanke på genren. På något sätt känns det som att den inte vet riktigt vart den är på väg. Barn i huvudrollen kan alltid bli problem, jag kan väl inte påstå att Ben Tibbler gör bort sig i rollen som David, men något anmärkninsvärt var det inte och det hade nog behövts om det skulle kunnat bli riktigt bra. Att folk pratar Engelska i sig stör inte mig så mycket, däremot att var och varannan människa bröt på någon halvtaskig itialensk brytning går mig på nerverna och en sak till var när det unga paret som har problem med bilen försöker prata Engelska med David och kvinnan påpekar att mannen bör nog försöka sig på Italienska. Men ffs varenda italienare har pratat Engelska i filmen, på två sekunder tappar filmen otroligt mycket hos mig, blir galen på sånt.

5/10
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav qarlsson » mån aug 15, 2005 9:13

...och apropå Cronenberg är jag bara tvungen att nämna hur mycket jag ser fram emot hans nyaste A History of Violence. Spider har jag förövrigt inte sett än. Den försvann någonstans i The List* då den inte hade något givet nummer tilldelat. Trailer till A History of Violence:

http://www.apple.com/trailers/newline/a ... r_lrg.html

* Listan som består av allt man planerat att se och läsa.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav A bear » mån aug 15, 2005 13:15

qarlsson skrev:...och apropå Cronenberg är jag bara tvungen att nämna hur mycket jag ser fram emot hans nyaste A History of Violence.

Jo, det blir väldigt spännande. Även om jag oroar mig lite grann över en recension på imdb som kallar den en "normal" film... jag vill ha biorobotar, incestuösa tvillingar och demoniska dvärgkannibaler i min Cronenberg. (Och förresten... Viggo Mortensen?!?) Men det visar sig väl.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån aug 15, 2005 16:32

A bear skrev:Jo, det blir väldigt spännande. Även om jag oroar mig lite grann över en recension på imdb som kallar den en "normal" film...

Vad jag har hört ska den däremot ha med lite av hans vanliga teman: vad är verklighet och hur detta påverkar identiteten. Men visst, den ska vara lite mer "normal" -- främst eftersom även han behöver sätt att få finansiärer för hans mer personliga projekt. Spider var ju väldigt jobbig att göra då han knappt hade pengar alls.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav qarlsson » mån aug 15, 2005 17:31

A bear skrev:
qarlsson skrev:...och apropå Cronenberg är jag bara tvungen att nämna hur mycket jag ser fram emot hans nyaste A History of Violence.

Jo, det blir väldigt spännande. Även om jag oroar mig lite grann över en recension på imdb som kallar den en "normal" film... jag vill ha biorobotar, incestuösa tvillingar och demoniska dvärgkannibaler i min Cronenberg. (Och förresten... Viggo Mortensen?!?) Men det visar sig väl.

Incestuösa tvillingar och demoniska dvärgkannibaler tackas det inte nej till oavsett dag i veckan, men fullt normal tror jag inte den kommer vara. Jag kan tänka mig att de teman noike nämner som kännetecknande för DC kommer vara mer tydligt framträdande, satt i ett mer "normalt" kontext än vad vi är vana vid med Cronenberg. Är det så ser jag inga problem. Viggo är på förhand ett minus att oroa sig över. Vilket den där imdb-forumisten även bekräftar i sin kritik över hans förmåga att ge huvudrollen tyngd. Så allt är inte helt jippi-do men det ska bli intressant att se. Ed Harris ser förövrigt jäkligt hård ut i trailern.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Tob » mån aug 15, 2005 17:40

Nja, tror Viggo kan klara sig bra. I grunden i medioker skådespelare...men David Cronenberg har en grym personregi så jag tror det kan bli bra.

Annars ser filmen, av trailern att döma, ganska "normal" ut. Hoppas David kan ge den lite personlig prägel och lyfta fram det som nämnts.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » mån aug 15, 2005 18:36

En gammal Cronenberghjälte försöker förresten fixa nytt jobb:

http://www.walken2008.com/

JAG skulle rösta på honom. Men jag skulle nog inte vilja skaka hand med honom innan.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Off » tor aug 18, 2005 20:21

http://www.imdb.com/title/tt0458364/

Kommer bli bästa filmen 2006.

Jason Bateman
Zach Braff

Att Amanda Peet är med skadar ju inte heller. *yummy*
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Yog-Sothoth » tor aug 18, 2005 20:44

A bear skrev:En gammal Cronenberghjälte försöker förresten fixa nytt jobb:

JAG skulle rösta på honom. Men jag skulle nog inte vilja skaka hand med honom innan.

If you want to learn how to build a house, build a house. Don't ask anybody, just build a house.

Vet inte om jag skulle rösta på någon som har fällt ett sådant citat...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav A bear » tor aug 18, 2005 20:51

Yog-Sothoth skrev:
A bear skrev:En gammal Cronenberghjälte försöker förresten fixa nytt jobb:

If you want to learn how to build a house, build a house. Don't ask anybody, just build a house.

Vet inte om jag skulle rösta på någon som har fällt ett sådant citat...

Tja, om alternativet är någon som har fällt citatet
George W Bush skrev:I believe that human beings and fish can coexist peacefully.
så blir ändå valet rätt enkelt. (Inte för att dra igång nån politisk diskussion, men... )

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Yog-Sothoth » tor aug 18, 2005 20:55

Jag sade inte att jag skulle ha röstat på honom heller. :)

Angående film: http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 96,00.html

Varför är inte Serenity med, inte ens på listan längst ner?!?!
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav eynosh » tor aug 18, 2005 20:56

Och hur *** kan dom ha Harry Potter nästan längst ner? Skandal!
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav CheeseGuy » tor aug 18, 2005 21:05

Japp, skandal att Serenity inte är med, men det var ju inte oväntat. Men om den nu fungerar för både kritiker och publik i USA (det ser ju hyfsat ljust ut) så kanske svensk media får upp ögonen för den. Och den har ju världspremiär på filmfestivalen i Edinburgh i slutet av augusti, det borde också ge lite uppmärksamhet.

Eynosh skrev:Och hur *** kan dom ha Harry Potter nästan längst ner? Skandal!

För att det är sorterat efter premiärdatum?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav AKS » tor aug 18, 2005 21:16

Crash fanns inte med heller (vad jag kan se). Den ser jag fram emot hysteriskt mycket.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav qarlsson » fre aug 19, 2005 9:43

AKS skrev:Crash fanns inte med heller (vad jag kan se). Den ser jag fram emot hysteriskt mycket.

Den är jag också nyfiken på.

Men i övrigt fick dom iallafall med Land of the Dead (Go Georgie!) på listan vilket är trevligt. Serenity är i dagsläget nog alldeles för "liten" för att rapportera om. Den finns inte på deras radar, på samma vis som det tog ett himla tag för Sin City att dyka upp på tidigare listor.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film