"Se om ALLT" vs "Se om DELAR"

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Hur många gånger har du sett HELA Btvs?

1
9
38%
2
8
33%
3
4
17%
4
2
8%
5
1
4%
Mer än 5 gånger
0
Inga röster

Antal röster : 24

"Se om ALLT" vs "Se om DELAR"

Inläggav Tob » mån jun 06, 2005 15:24

Utan att riktigt greppa det har jag fått ett sommarlov på nästan 3 månader på halsen. Skall inte jobba så mycket i sommar, skall inte heller vara ledig några längre perioder, med andra ord så har jag mängder av ledig tid utspridd under dessa månader.

Har en hel del film att se och även en hel del serier jag skall försöka mig ta igenom. Men sen så har vi det där med Buffyversa. Min kärlek till dess värld är stor, för att inte tala om gigantisk, och jag vill inte vara utan den under hela sommaren. Vad är problemet kan tyckas? bägge serierna på dvd och mängder av ledig tid, sätt igång och se kan man tycka. Men samtidigt vill jag inte titta sönder dem. Vissa avsnitt (vissa perioder) var kämpiga att ta sig igenom förra gången....och då hade jag ändå bara sett det en gång tidigare. Så bör man istället se utvalda delar av serien, vissa serier av avsnitt? Hur bör jag göra? Jag vill ju även i framtiden kunna se om hela serien utan att känna ett motstånd.

Det kan tyckas vara ett enormt ilandsproblem....men låt det vara det då och kom med råd och förslag.
Senast redigerad av Tob tis jun 07, 2005 23:42, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Re: "Se om ALLT" vs "Se om DELAR"

Inläggav noike » mån jun 06, 2005 15:30

Tob skrev:Men samtidigt vill jag inte titta sönder dem. Vissa avsnitt (vissa perioder) var kämpiga att ta sig igenom förra gången....och då hade jag ändå bara sett det en gång tidigare.

Bara sett dem en gång?! Jag har sett om alla avsnitt minst tre gånger, en del har jag nog sett 20 -- så jag vill påstå att det inte finns någon risk att titta sönder dem. Serien håller för omtitt hur bra som helst och vissa saker blir bara bättre.

Se om några favorit-avsnitt först och sedan plöj allt från början till slut. Det är mitt råd.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Gordo » mån jun 06, 2005 15:40

Jag tycker om att se allt i rätt ordning, har svårt att välja ut vissa delar av serierna och bara se dessa. Men om du förra gången kände att det var kämpigt att ta dig igenom alla avsnitten kanske du ska göra som noike förslår se dina favoritdelar först.

Kanske kan du låta de andra delarna vila lite innan du ser dem igen så att du blir riktigt riktigt sugen!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Re: "Se om ALLT" vs "Se om DELAR"

Inläggav Tob » mån jun 06, 2005 16:32

noike skrev:Bara sett dem en gång?!

För att förtydliga det hela så har jag alltså sett ALLT två gånger. Från början till slut rakt av. Hur mycket jag än tycker om serien så var vissa avsnitt eller perioder i serien kämpiga att sig igenom andra gången. Tex. svackan i säsong 4 blev en stor barriär, likaså svackan i säsong 6 och då skall vi inte tala om i stort sett halva säsong 2.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » mån jun 06, 2005 16:39

Halva säsong 2 är inte bra? Hela äsong 2 är underbar och dessutom verkar du negativt inställd till vissa andra delar också, talar det inte för sig självt då att du kanske inte bör titta kronologiskt?

Jag gillar verkligen att titta kronologiskt och det är precis vad jag har planerat att göra i sommar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Ai » mån jun 06, 2005 16:55

Jag har bara sett allt kronologiskt en gång tror jag. Jag är en super-hattare av stora mått och mår inte sämre för det. Jag håller med noike: se guldkornen/favoriterna först och sen sätter du dig och plöjer allt från början. Försök att hitta bra repliker/scener/delar i mindre bra avsnitt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tob » mån jun 06, 2005 18:50

Jag vill ju gärna se hela serien i kronologisk ordning en tredje gång. Frågan är om man nu under sommaren kan försöka plocka ut bra avsnitt, eller ev korta ner serien till någonslags easy light version där man behåller alla "viktiga" (och bra givetvis) avsnitt för att ändå kunna få en helhetsbild. Sen vänta åtminstonde något halvår, eller ev 1 år med att se om serien från början till slut, som sagt jag vill ju inte hamna i den situationen så att jag från början känner ett motstånd för att se serien från början till slut, dvs. innan jag ens börjar med första avsnittet tjostar inför svackperioder och "dåliga" avsnitt.

Jag skulle vilja börja skriva lite mer omfattande karaktärs analyser, men känner då att jag gärna vill ha sett allt åtminstonde tre gånger för att underlätta grundarbetet.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tam » mån jun 06, 2005 23:50

"Se hela serien i kronologisk ordning", för man inte hoppa nåt alls då? Se 2 avsnitt från säg s6 när man är i s3? Det skulle jag aldrig orka. Eller vid närmare eftertanke vore det nog en hit. Kanske gör så till hösten nån gång när mina arbetsdagar blir färre och längre emellan.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Zaxx » tis jun 07, 2005 0:04

Se om allt gör jag oftast med andra.. dvs min bror, eller kompis...

Just nu är det grannarna.

Kan iofs vara lite svårt att synka allt, men alla. Men om jag missar ngt avsnitt är det inte hela världen... jag ser ju det mesta iallfall.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav latarmig » tis jun 07, 2005 3:27

Det här är ett tema som tagits upp förut så mina åsikter kanske är kända. I vilket fall är jag en stor anhängare av att se rubbet i ordning, och jag har till och med svårt att förstå argumenten för att inte göra det, förutom att vissa människor gillar att hoppa mellan säsonger och avsnitt, det kan jag förstå (människor är olika), men att strunta i ordningsföljden av skälet att vissa avsnitt är sämre än andra ruskar jag bara på huvudet åt. Är det överhuvudtaget ett skäl? ;-) Tob, du klentrogne! :-)

Eftersom du redan sett alltihop två gånger ser jag lösningen som given, och jag tycker mig också märka vad som fattas dig i vad du skriver om hur du ser på problemet. Du skriver i termer av svackor i säsongerna, vilket innebär att du tittar (och tänker) på samma sätt som när man ser serien första och andra gången.

Första gången man ser serien reagerar man direkt på vad som händer, man har ingen aning om vad som ska komma och man ogillar karaktärer eftersom de eventuellt skulle kunna störa sådant som man älskar, och man blir förtjust i annat för att man hoppas på en viss historieutveckling.

Andra gången man ser den lägger man märke till svaga och starka perioder (man har minnet av svackor och reagerar utifrån dessa minnen negativt på det som man vet inte håller måttet, men på plusskontot måste räknas att man får gåshud redan när höjdpunkterna börjar närma sig). Däremot stör inte längre alla knäppa karaktärer som man avskydde första gången. Nu vet man vad som kommer att hända med dem och därför står man antingen ut med dem, eller börjar man älska dem.

Tredje gången man ser hela serien tycker jag att det är dags att strunta i allt vad bra och dåliga arcar och MOTW heter. Du vet ju redan vad som kommer att hända, du har redan helt klart för dig vad du gillar och vad du inte tycker om. De delarna är inte intressanta. Nu är det istället dags att kolla detaljer och försöka binda detaljerna till helheterna (det vill säga att jämföra med hela serien samt med AtS). Titta från början till slut med fjärrkontrollen i näven, pausa oavbrutet och tänk igenom vad du ser. Jag kan garantera att du kommer att finna att till och med "Killed by Death" (2x18) (ett av de sämsta avsnitten i min bok) är högeligen intressant. Det finns inte ett enda avsnitt i BtVS som inte skulle vara värt ett ingående studium.

Dessutom skulle vi andra BF:are få nöjet att läsa dina funderingar kring serien igen. Hur mycket jag än uppskattar newbiesarnas kommentarer (och det gör jag verkligen), så har jag på sistone börjat längta ännu mer efter de gamla rävarnas syn på BtVS.
latarmig
Big Bad

Inläggav Glorificus » tis jun 07, 2005 6:01

Zaxx skrev:Se om allt gör jag oftast med andra.. dvs min bror, eller kompis...

Just nu är det grannarna.

Tv:n på balkongen med volymen på max? Strategiskt.

Tips till Tob vid sega delar är att inte se dem tätt inpå varandra. Se kronologiskt men bara ett avsnitt per dag, eller rentav med flera dagar emellan. Då blir det mer "Aah, inget Buffy på två dagar, måste se!" istället för "Uuh, måste se de här fyra avsnitten nu..." ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Off » tis jun 07, 2005 6:32

Enda avsnittet jag brukar se for sig sjalv ar OMWF. Annars ar det bara sasonger rakt av.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » tis jun 07, 2005 11:34

Jag plockar det som andan faller på (vilken mening!). Har sett både BtVS och AtS två gånger kronologiskt, men nu ser jag ett avsnitt här och där. Fungerar utmärkt. Fast i sommar ska jag se om BtVS S4-S5 och AtS S2-S3 och då ser jag avsnitten i rätt ordning.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Binchy » tis jun 07, 2005 12:41

Även om man bestämmer sig för att se serien i kronologisk ordning så KAN man ju faktiskt hoppa över avsnitt om man nu inte tycker om det. Det sitter ju inte någon och kollar så att man verkligen ser allt i rätt ordning. :P

Jag föredrar att se i kronologisk ordning, och jag tror inte att jag hoppat över något, så dåligt tycker jag inte att något avsnitt är. Alla har ju några bra repliker eller scener.

Ska göra som latarmig föreslog och verkligen TITTA och analysera det jag ser! Jag gör ofta en massa andra saker medan jag tittar på TV; stryker, vattnar blommor, broderar, läser, äter, mm. Så jag är nog rätt okoncentrerad.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav sus@n » tis jun 07, 2005 15:26

Jag har fått mycket skit för mitt hoppande innan men allvarligt talat ser jag bara fördelen i att välja de avsnitten man gillar (ibland bara scener) som man gillar om man ändå har sett alla innan. Personligen tycker jag att du ska se de avsnitten du fördrar istället för att uthärda svackorna.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Tinwiel » tis jun 07, 2005 18:41

Jag har sett igenom alla avsnitt i ordning två gånger men sett dom flesta avsnitt i "oordning" fler gånger än så. Om man redan känner till vad som har hänt och vad som kommer att hända så finns det ju inga hinder för att se enstaka avsnitt. Själv gillar jag att välja ut avsnitt beroende på vad jag känner för att se just för tillfället...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » tis jun 07, 2005 23:48

Många tips och råd. Många visa ord, många poänger. Klokare? Nej. I grund och botten vill jag ju se om hela serien från start till början....det är så jag tycker Btvs skall upplevas, det är på det viset som serien blir allra bäst. Får ta några veckor nu då jag försöker se sånt jag faktiskt inte har sett och sen helt enkelt försöka känna av hur det känns angående Btvs.

Dead Zone S2 och S3
Battlestar Galactica S1
Arkiv X S1 (ep 21-24)
Arkiv X S2
Bablyon 5 S1

Wonderfalls på datorn
Charmed S1 på datorn

Och sen en hel hoper med filmer.

Äsh, det skall nog gå bra, känns bara lite mastigt nu i dagsläget, håller på att försöka ställa om mitt liv också sen maj-månad-tiden. Lättare sagt än gjort skulle jag vilja säga.

EDIT: Lade dit en omröstning också i tråden.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » ons jun 08, 2005 1:02

Binchy skrev:Det sitter ju inte någon och kollar så att man verkligen ser allt i rätt ordning. :P

Haha, du hade ingen brat eller Ai flåsande i nacken under förra femman-visningen. :P Jag vågade inte se avsnitt i förväg.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav ladymorganlefay » tor jun 09, 2005 16:03

förstår till fullo dilemmat om att "titta sönder " avsnitten. det vill man ju inte göra för allt i världen. vi (buffycrewt :D ) har löst det genom att varva Angel och Buffy... ¨på så sätt har vi alltid lite tillgång till Sunnydale.
(men det är väldigt svårt att låta bli att kika lite på olika avsnitt)
Dessutom har vi som regel att inte kolla utan varandra och i kronologisk ordning, på så sätt begränsar vi oss lite och inte "hestäter" hela säsonger... (men en bakfylledag så får man kolla 15 avsnitt, allt annat skulle vara grymt)
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing from a web? No he *can’t*, cause he’s a *pig*. Look out! He is the *Spider-Pig*! ...
Användarvisningsbild
ladymorganlefay
Big Bad

Inläggav Tob » ons jun 22, 2005 0:52

Efter en hel del eftertanke så har jag kommit fram till att försöka se om hela Btvs känns för mastigt. Jag siktar in mig på en Angel omtitt istället som jag faktiskt inte har sett mer än 1 gång. Dessutom känner jag att Angel vill jag verkligen se om nu, känner ett ruggigt sug efter serien, något jag faktiskt inte känner med Buffy än.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Djehuti » sön jun 26, 2005 2:41

Jag har själv sett hela serien i ordning en gång (och det gav betydligt mer än att se enskilda avsnitt här och där), men de flesta avsnitt har jag sett två, tre eller fler gånger.

Om jag får tillbaka min TV-serie hårddisk snart så funderar jag på en omtitt då jag inte har något vettigt att göra, eller så spar jag det tills jag flyttar till Linköping (vilket jag kanske gör)...annars så går ju Buffy just nu på femman, fast det händer ju titt som tätt att man missar det.

Har ju även en massa annat som jag behöver titta igenom. Den där nya 200 gigaren som jag köpte fylldes ju på några veckor, och ändå sitter jag bara på en 0.5-lina. ;)
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Återgå till Allmänt om BtVS