Harry Potter och fången från Azkaban

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Harry Potter och fången från Azkaban

Inläggav Langtry » tor jun 10, 2004 0:19

Är nyss hemkommen från del 3 i Potterföljetongen.

Den här filmen har en annan regissör än de första två och det märktes lite på t ex att miljöerna var ändrade, (Hagrids stuga, delar av Hogwarths).

Jag gillade filmen men det var inte lika mycket action som i de förra, lite mer lowaction eller vad man kan kalla det...
I de tidigare filmerna var fler småsaker ut böckerna med.

Men sevärd är den =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Tob » tor jun 10, 2004 0:27

Så här skrev jag alldeles nyss på dvdforum:

Förväntningarna infriades och kanske till och med därtill. Som sagt var redan i första scenerna känns det att det är en ny regissör bakom projektet. Ett mattare foto och mörkare miljöer skapar en dystrare och mer gotisk stämning än de två tidigare filmerna. Ta tillexempel Quiddich matchen (iförsig väldigt kort i jmf med föregångarna) som spelades på kvällen och regnet öser ner. Det speglar nästan hela filmen igenom, och det passar mig bättre måste jag säga. Karaktärerna är väl inarbetade och sköter sig mycket bra, trots sin lilla roll så briljerar Gary Oldman som Sirius Black. Nya Dumbledore är en bra ersättare till Richard Harris.
Tack vare en mörkare stämning i filmen så känns det också allvarligare och vuxnare. Harry Potter är defintivt ingen renodlad barnfilm.

Harry Potter är fortfarande magiskt, fast på ett mer gotiskt vis.

Tyvärr så tappar filmen tempo i mitten, men egentligen är det bara petitesser för på det stora hela så bjuder Harry Potter på ett fantastiskt äventyr.

Jag drämmer till med en 9/10
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » tor jun 10, 2004 0:33

Blir väl att se denna när den går på tv eller något. Har inte läst någon Potter-bok och tycker de föregående filmerna är värda en titt en söndageftermiddag då man inte har något annat att göra. Låter ju lovande att den är lite mörkare förstås.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav skribb » tor jun 10, 2004 0:45

skall se denna på lördag. :)
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.

Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Now, let's be clear. The brain damage happened before I hit you.
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav Mr Chase » tor jun 10, 2004 1:49

Jag kom på att jag glömt att se tvåan.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Off » tor jun 10, 2004 1:50

Den var bättre än 1an (hur mycket det nu säger)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Mr Chase » tor jun 10, 2004 1:55

Och ettan var det väl två och ett halvt år sedan jag såg. Kommer inte ihåg så värst mycket.
Är de värda att investera på DVD någongång? Har aldrig öppnat en HP-bok.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav skribb » tor jun 10, 2004 9:38

kan jag nog tro. beror väl lite på vem man är antar jag :)
men det skulle nog inte vara bortkastade pengar :rolleyes:
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.

Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav skribb » tor jun 10, 2004 9:39

Off skrev:Den var bättre än 1an (hur mycket det nu säger)

tillräckligt mycket, tycker jag :P

Giles:

Cordy:
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav Tob » tor jun 10, 2004 11:46

Mr Chase skrev:Och ettan var det väl två och ett halvt år sedan jag såg. Kommer inte ihåg så värst mycket.
Är de värda att investera på DVD någongång? Har aldrig öppnat en HP-bok.

Både första och andra filmen säljs billigt (under hundra kronor) på de flesta ställena. Fina dubbeldiscar som är väl värda sitt pris.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Noggster » tor jun 10, 2004 14:46

Harry Potter är verkligen tråkigt, då jag aldrig läst en bok om detta så är min åsikt endast bildad på filmerna. Det är alltid så att filmerna börjar med en lovande handling, och har en rätt seriös ställning. Men så ska dom blanda in dom löjliga detaljerna överallt.. som verkligen visar att det är en barnfilm man tittar på och inget mer.

Jag säger som Off, harry potter är något som söndagseftermiddagarna är till för.. Och då finns det ändå en hel del mycket annat att titta på då.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Illyria » tor jun 10, 2004 17:16

Mr Chase skrev:Är de värda att investera på DVD någongång? Har aldrig öppnat en HP-bok.

Öppna böckerna, de är ljusår bättre än filmerna. Garanterat :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Mr Chase » tor jun 10, 2004 22:30

Illyria skrev:Öppna böckerna, de är ljusår bättre än filmerna. Garanterat :)

Mycket tveksamt om jag kommer att öppna någon HP-bok. Jag har så mycket annat som pockar på uppmärksamheten i mina bokhyllor.
DVD:er för under hundralappen låter bättre så att man iaf kan få en liten koll på modern populärkultur (nej malavel, jag snackar inte om allmänbildning här ;) !).
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Langtry » tor jun 10, 2004 22:33

Mr Chase skrev:(nej malavel, jag snackar inte om allmänbildning här ;) !).

Good one mr C :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav malavel » tor jun 10, 2004 22:43

Fnys. Vilka påhopp! :(

:)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav kaos » tis jun 15, 2004 2:14

Illyria
håller med dig
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad

Inläggav Illyria » tis jun 15, 2004 3:21

Nu har jag även sett filmen som tråden handlar om och den var verkligen ej bra. I många avseenden. Det kändes mest som om den var extremt löst baserad på boken snarare än tog vara på det som verkligen är Harry Potter. Och för den som inte läst boken så lämnades mycket dåligt förklarat eller tom oförklarat. Skulle kanske ge den... 4/10
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » tis jun 15, 2004 13:28

Illyria skrev:Nu har jag även sett filmen som tråden handlar om och den var verkligen ej bra. I många avseenden. Det kändes mest som om den var extremt löst baserad på boken snarare än tog vara på det som verkligen är Harry Potter. Och för den som inte läst boken så lämnades mycket dåligt förklarat eller tom oförklarat. Skulle kanske ge den... 4/10

Det känns som ditt omdömme om filmen baseras på besvikelsen över att boken är så mycket fylligare.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tis jun 15, 2004 15:16

Tobbe_E skrev:Det känns som ditt omdömme om filmen baseras på besvikelsen över att boken är så mycket fylligare.

Nej det tycker jag inte, det går ju inte att göra en film exakt på boken och det hade jag inte heller förväntat mig. Men jag hade heller inte förväntat mig att de skulle gå så långt ifrån den och ändra på så mycket, för det har de verkligen gjort. Inte bara historien utan även karaktärerna, miljöerna och hela "kulturen" som är Harry Potter-världen. Tycker helt enkelt den kunde ha gjorts så otroligt mycket bättre.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » tis jun 15, 2004 15:41

Det var inte menat som något påhopp.

Det är svårt att göra filmer på böcker. Överliggande problemet är väl att en bok uppfattas på olika vis hos varje person. Alla har sin egna bild av hur allt ser ut och hur personerna är osv. Det är svårt....
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tis jun 15, 2004 16:39

Klart alla har sin egen uppfattning men när något ändras dramatiskt från hur det beskrivs i boken till hur det är på film, t ex hur miljön runt Hogwarts ser ut i denna filmen. Det är väldigt långt ifrån Rowlings beskrivning och hur det sett ut i de två tidigare filmerna.

Själv tycker jag att "nya" Dumbledore är hemsk, var tog den auktoritära men men samtidigt snälla och visa gamla farfarn med glimten i blicken vägen? Det hade verkligen Harris anammat men nu känns han som en vilken gammal gubbe som helst och knappast någon som Voldemort skulle känna sig hotad av. Sen var Lupin riktigt skrattretande. Men att så mycket lämnas oförklarat är nog det som stör mig mest, det känns inte som filmen har någon röd tråd rakt igenom. I stora drag: Varför lämnar Harry Dursleys? För han trollat? Hela filmen börjar med att han sitter och säger "lumos maxima"...
Vad har "the grim" för betydelse?
Varför är Sirius en animagus?
Varför har han brutit sig ut just nu och hur vet han att Peter/Scabbers är med Ron på Hogwarts?
Varför verkar plötsligt Harry och Lupin vara bästa vänner sedan länge och går på långa promenader och diskuterar saker?
Hur känner Lupin och Sirius varandra? osv, jag skulle kunna fortsätta...

För en film som är mer än två timmar lång kändes den väldigt inneshållsfattig och med tanke på boken den är baserad på finns det otroligt mycket mer att ta av.

Det är bara att konstatera att jag gillar böckerna - och inte filmerna :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav c0bra » lör jul 24, 2004 15:32

Att göra om dessa böcker till filmer utan att göra ett fiasko verkar inte vara möjligt. Har man läst böckerna över 10 gånger styck så är det ju iofs inte så konstigt att man stör sig så mycket på allting så inte är med i filmerna, alla små detaljer. Visserligen tyckte jag att de 2 första filmerna hade med en hel del, även om de inte var bra. Nu kommer 3an och det är mer en ungdomsfilm än föregångarna, även bättre effekter och mer spänning.
Men det regisören tappar på som den förre regisören lyckades bra med är att få med det magiska i filmen, och framförallt det som är viktigast för oss harry potter fans, så många detaljer som möjligt, att få filmen så lik boken som möjligt.

När jag såg denna film på bio, med högre förväntningar än jag hade på föregångarna pga den goda kritiken som jag tyckte fick filmen att låta som en film mer passande min smak och så tycker jag att i böckerna tar kvaliten verkligen ett steg uppåt när man går från bok 2 till 3, så ville jag efter de första 20 minuterna gå ur salongen, det ända som höll mig kvar var att jag faktiskt hade betalat 105 spänn för att få se denna film.
Jag vet ju självklart inte hur det är att se filmen utan att ha läst böckerna och då inte gå miste om alla detaljer, precis som Illyria sa:

Dumbledore var fruktansvärt _HEMSK_. Ingenting av hans lugnande, överlägsna, visa och samtidigt mysiga, ödmjuka jag visas upp i filmen. Han är bara en gammal gubbe man knappt lägger märke till.
Lupin som man känner igen från böckerna på ett obeskrivligt sätt, han är nog en av de karaktärerna i böckerna jag gillar mest, är helt värdelös i filmen! usch.
Dementorerna är patetiska! Dom ska glida sakta och skrämmande nere på marken, inte flyga omkring som ett par raketer uppe i luften vilket får dom att se så otroligt fåniga ut och sättet att visa på hur dom suger ut glädjen och hoppet ur sin omgivning var ju desto värre, att få se en del av ansiktet tänjas ut och sen tillbaka.

När man läser i böckerna läggs en stor vikt på att beskriva Harrys känslor och som i dom flesta böckerna man blir insugen i blir man ju otroligt besatt av känslorna i boken, man blir tex glad då det går bra för huvudkaraktären osv. Harrys känslor för Sirius när han får veta lögnen om att Sirius hade ihjäl hans föräldrar(vilket han tror är sant) är i boken väldigt utformade och väl beskrivna, då blir det så jäkla löjligt att se en liten ful fjant som inte ens liknar den Harry Potter jag känner igen i boken sitta och grina och skrika ut att han hatar Sirius, dessutom tycker jag han gör det på ett dåligt sätt.
Jag hoppas verkligen på att 4an kommer att vara en mer välgjord film vilket blir svårt med värdelösa skådespelare och en idiot till regisör.

Betyg på filmen utifrån min synvinkel: 2/10
Senast redigerad av c0bra sön nov 07, 2004 20:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder

Inläggav Mr. Angelus » tor sep 09, 2004 16:31

Tycker att filmen var bra, men att den inte kunde mäta sig med boken. Är väldigt nöjd med dementorena och Vingfålle. Tycker däremot att han som spelar Professor Lupin inte alls passar. I böckerna får man sig en mental bild av honom som tyvärr den skådespelaren inte liknar. Filmen får trots det 7/10 i betyg... skulle fått högre men två saker talar emot... Lupin och Harry Potter känslan som finns i de två föregående filmen var mindre/annorlunda.
Buffy: "You don't know what feelings are."
Spike: "I damn well do! I lie awake every night."
Buffy: "You sleep during the day!"
Spike: "Yeah, bu-- You are missing the point."
Användarvisningsbild
Mr. Angelus
Minion

Återgå till TV-serier och film