av c0bra » lör jul 24, 2004 15:32
Att göra om dessa böcker till filmer utan att göra ett fiasko verkar inte vara möjligt. Har man läst böckerna över 10 gånger styck så är det ju iofs inte så konstigt att man stör sig så mycket på allting så inte är med i filmerna, alla små detaljer. Visserligen tyckte jag att de 2 första filmerna hade med en hel del, även om de inte var bra. Nu kommer 3an och det är mer en ungdomsfilm än föregångarna, även bättre effekter och mer spänning.
Men det regisören tappar på som den förre regisören lyckades bra med är att få med det magiska i filmen, och framförallt det som är viktigast för oss harry potter fans, så många detaljer som möjligt, att få filmen så lik boken som möjligt.
När jag såg denna film på bio, med högre förväntningar än jag hade på föregångarna pga den goda kritiken som jag tyckte fick filmen att låta som en film mer passande min smak och så tycker jag att i böckerna tar kvaliten verkligen ett steg uppåt när man går från bok 2 till 3, så ville jag efter de första 20 minuterna gå ur salongen, det ända som höll mig kvar var att jag faktiskt hade betalat 105 spänn för att få se denna film.
Jag vet ju självklart inte hur det är att se filmen utan att ha läst böckerna och då inte gå miste om alla detaljer, precis som Illyria sa:
Dumbledore var fruktansvärt _HEMSK_. Ingenting av hans lugnande, överlägsna, visa och samtidigt mysiga, ödmjuka jag visas upp i filmen. Han är bara en gammal gubbe man knappt lägger märke till.
Lupin som man känner igen från böckerna på ett obeskrivligt sätt, han är nog en av de karaktärerna i böckerna jag gillar mest, är helt värdelös i filmen! usch.
Dementorerna är patetiska! Dom ska glida sakta och skrämmande nere på marken, inte flyga omkring som ett par raketer uppe i luften vilket får dom att se så otroligt fåniga ut och sättet att visa på hur dom suger ut glädjen och hoppet ur sin omgivning var ju desto värre, att få se en del av ansiktet tänjas ut och sen tillbaka.
När man läser i böckerna läggs en stor vikt på att beskriva Harrys känslor och som i dom flesta böckerna man blir insugen i blir man ju otroligt besatt av känslorna i boken, man blir tex glad då det går bra för huvudkaraktären osv. Harrys känslor för Sirius när han får veta lögnen om att Sirius hade ihjäl hans föräldrar(vilket han tror är sant) är i boken väldigt utformade och väl beskrivna, då blir det så jäkla löjligt att se en liten ful fjant som inte ens liknar den Harry Potter jag känner igen i boken sitta och grina och skrika ut att han hatar Sirius, dessutom tycker jag han gör det på ett dåligt sätt.
Jag hoppas verkligen på att 4an kommer att vara en mer välgjord film vilket blir svårt med värdelösa skådespelare och en idiot till regisör.
Betyg på filmen utifrån min synvinkel: 2/10
Senast redigerad av
c0bra sön nov 07, 2004 20:43, redigerad totalt 1 gång.