Oscar!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav malavel » tor jan 27, 2005 20:04

Sideways: Snark. Till och med sämre än Spiderman 2. Fanns väl nån enstaka kul scen med.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » tor jan 27, 2005 21:29

malavel skrev:Sideways: Snark. Till och med sämre än Spiderman 2. Fanns väl nån enstaka kul scen med.

Fast du har ju gjort dig ökänd här med konstig och felaktig smak.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » tor jan 27, 2005 21:33

noike skrev:
malavel skrev:Sideways: Snark. Till och med sämre än Spiderman 2. Fanns väl nån enstaka kul scen med.

Jag är fan med malavel på denna, den var inte speciellt ninja.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav RalfiParpa » tor jan 27, 2005 22:05

Jag gillade. Paul Giamatti for president. Eller något.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav malavel » fre jan 28, 2005 9:18

noike skrev:

Med betoning på felaktig då? Yog! Hjälp!

poser: Jag saknar ord. Snyft. Nån som tycker som jag. Måste skriva ner det i dagboken. Snyft.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » fre jan 28, 2005 12:27

malavel skrev:

Med betoning på felaktig då? Yog! Hjälp!

Fniss.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » lör feb 26, 2005 12:24

Är det någon som vet vilka som får vara med i publiken? Jag funderar nämligen på om det finns någon chans att SMG kan vara med.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör feb 26, 2005 13:24

CG: Jag tror hela akademin (kring 5000 människor) bjuds in, och får ta med en gäst var. Dock är det nog långt ifrån alla som kommer. Där de är nu finns bara strax över 3000 platser, så det kan nog ofta handla om först till kvarn, även om de som är nominerade just det året naturligtvis prioriteras. Ofta bjuds ju icke-Oscar-relaterade skådisar och kändisar ändå in för att t.ex. presentera ett pris eller något annat fånigt. Tror t.o.m. SMG har gjort det något år, eller är jag helt ute och snurrar?

I slutändan så vet jag alltså inte. :) Men hon borde inte vara bland de topp-prioriterade då varken hon eller Freddie någonsin har kommit i närheten av att nomineras till något, eller kan anses ha nått någon form av enorm ikonstatus. Vissa personer som aldrig har kommit i närheten av Oscarn bjuds ju ändå in helt enkelt för att de är dem de är (exempel numero uno: Ahnohld), men jag tror inte SMG riktigt har nått de höjderna än.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör feb 26, 2005 13:40

Sen var det ju en skandal att Arnold inte fick en Oscar efter Kindergarten Cop.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » lör feb 26, 2005 14:16

Off skrev:Sen var det ju en skandal att Arnold inte fick en Oscar efter Kindergarten Cop.

Men han vann en Astrí för det. (Bästa Framställande av Österrikare i Amerikansk Film.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön feb 27, 2005 9:53

Tänker nån mer än jag (som sitter i sällskap med mini-postarna dajacke [tidigare William_The_Bloody, inte den nya felstavade varianten] och meleth) hålla sig vaken för denna filmnördens schlagerfestival (as in: total crap, and still I watch...)? Ser gärna att vi håller tråden aktiv under natten, så man har något att göra under alla de reklampauser som leder till att SVT's kommentatorer som ofta verkare tröttare och tråkigare än jag själv sitter och babblar.

Förresten, mina val (alltså inte de jag tror kommer vinna, utan de jag tycker borde vinna) i de kategorier där jag har sett mer än en nominerad:

Film - Million Dollar Baby
Tycker den var överlägsen de andra fyra, även om Aviator och Sideways var riktigt bra filmer de med.

Regi - Clintan eller Scorsese
Vilket som. Clintan för att han gjorde en så oväntat bra film, och för att jag verkligen uppskattar hur han använder och skapar en effekt med hjälp av lågmäldhet och genom att undvika stora sentimentala Hollywood-ögonblick och Scorsese bara för att händer det inte nu så händer det nog aldrig (men det sa jag iofs för två år sen också). Dessutom är Aviator en film där man verkligen märker hur kul han tycker det är att regissera. Hela filmen har ett vibrant liv som höjer den över de flesta andra biopics (och alla de andra som dyker upp i årets nomineringar).

Bästa manliga huvudroll - Don Cheadle
För att han är en favorit, och för att han får en svår roll att verka så lätt. Han är så naturlig och så stark att man inte tänker på att det handlar om skådespeleri, vilket måste hållas högt. Jag kommer inte klaga om Jamie Foxx plockar hem den heller, för han är oerhört bra, men hans skådespel märks på ett annat sätt, vilket väl är oundvikligt när man gör en skicklig imitation av en sådan kändis. Intressant nog är Clintan och DiCaprio klart tunnast här, trots att jag tycker de är med i starkare filmer än de andra tre. Om Paul Giamatti hade varit med hade jag hejat på honom, förra årets bästa manliga huvudroll överhuvudtaget.

Bästa kvinnliga huvudroll - Hilary Swank
Mycket av orsaken till att jag älskar MDB så mycket som jag gör. Ohyggligt stark roll. Frågan är bara om hon inte vann lite för nyligen (även hon banne mig är ännu bättre här). Om det inte blir hon så ser jag gärna att Catalina Sandino Moreno tar hem det. Hon var det tveklöst bästa i en bra men lite överskattad film. Winslet var bra som fan i Eternal Sunshine, men inte riktigt lika stark. Staunton och Vera Drake i helhet är överskattade. Risken är väl dock stor att Annette Bening plockar hem det, och hennes film har jag inte sett.

Bästa manliga biroll - Clive Owen
Grym roll! Closer är en fruktansvärt bra film, trots att Roberts och Law inte är så där överdrivet skickliga (och Natalie, även om bra, är inte så bra), och Owen är en stor del av detta. Men som många har argumenterat är det kanske en alldeles för otrevlig och osympatisk roll för att få PK-rösterna. I såna fall blir det väl Morgan Freeman, vilket jag inte heller skulle ha några problem med. Han är jävligt bra i MDB även om det i mångt och mycket handlar om "Morgan Freeman-rollen". En jävligt stark kategori i år, jag gillar alla fem skarpt. Fast Alda är med alldeles för lite i Aviator, även om han är bra, och Foxx är för i helvete tveklöst huvudrollen i Collateral! Haden Church vore en klart acceptabel vinnare, även om det är rätt utsagt löjligt att han blev nominerad när hans partner in crime Paul Giamatti inte blev det.

Bästa kvinnliga biroll - Sophie Okonedo
Vilket, naturligtvis, aldrig kommer hända. Hon är grymt bra på precis samma sätt som hennes onscreen-make, Don Cheadle, och jag trodde och kände med henne i varenda sekund av filmen (som annars var lite standard, men med de suveräna skådisarna som höjde hela grejen). De andra fyra är klart dugliga och t.o.m. väldigt bra hela bunten, men Okonedo är överlägsen. Eftersom det inte kommer bli hon, så bryr jag mig inte så mycket om vem som vinner egentligen, de andra är ungefär jämvärdiga. Fast det är klart, det vore kul om Virginia Madsen vann, bara för att Sideways förtjänar något för det fina skådespelet, och hon har nog större chans än Haden Church.

Originalmanus - Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Mästerverk som t.o.m. får den nästan uttjatade tidshopps-kronologin att fungera utmärkt. Roligt, rörande, komplicerat utan att vara rörigt. Jävligt smart. Helt överlägsen de andra. Aviator är väl på en andraplats låååååångt efter. De andra tre är standardmanus som jag inte ger sådär överdrivet mycket för.

Omarbetat manus (översätts det så?) - Before Sunset
Förra årets bästa film som skulle ha haft en hel bunt nomineringar om jag hade styrt världen. MDB och Sideways är också väldigt starka (jag har inte sett Motorcycle Diaries) så jag skulle inte klaga överdrivet om någon av de vann, men damn it, jag är tokförälskad i Sunset och vill absolut se den vinna! Bara det inte blir Finding Neverland....

Foto - House of Flying Daggers
Jag har bara sett House och Aviator, och jag är en sucker för den sortens övernaturligt vackra foto som finns i House. Men Aviator är onekligen jäkligt snygg den med. Och så verkar även A Very Long Engagement vara (måste ses snart). Bara det inte blir Mel Gibsons gubben på korset-film eller något som helst pris till den skräckinjagande kombon Joel Schumacher + Andrew Lloyd Webber....

Redigering - The Aviator
För att tre timmar biopic flyger förbi och aldrig blir tråkigt, vilket alltid tyder på ett extremt starkt redigeringsarbete. Och för att jag är ett så stort fan av Schoonmakers arbete med Scorsese annars. Skulle inte direkt klaga om det blev MDB heller iofs, men någon av de två.

Resten av de tekniska bryr jag mig ärligt inte om, och tyvärr har jag inte hunnit/kunnat se tillräckligt många av de icke engelskspråkiga, animerade eller dokumentärfilmerna för att dra några beslut. Snabba gissningar säger Incredibles som animerad, Super Size Me som dokumentär och The Sea Inside som icke engelskspråkig.

Phew!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » sön feb 27, 2005 11:18

Jag ska sitta uppe! Och bra precis då galan är över är det dags att hoppa på bussen till jobbet... :) Gjorde så förra året också och man klarar det förvånansvärt bra även om jag var lite konstig på måndag eftermiddag. Hehe.

I år kan jag ju dessutom ha datorn stående eftersom jag nu har bredband. Bara jag kommer ihåg det...

Kommer inte att gissa i år. Förr om åren har jag sett flera av filmerna som är nominerade. I år nästan ingen alls (i alla fall inte av de som är nominerade i de viktigaste klasserna). Skulle dock vara roligt om Jamie Foxx tog hem en dubbel. Annars har Don Cheadle varit en av mina absoluta favoritskådespelare sen Picket Fences-tiden så om han vinner är jag en happy girl.

Förresten, har sett Eternal Sunshine... som var betydligt bättre än jag trodde. Cool och intressant och den känns verkligen "ny". Hoppas alltså på den för manus-Oscarn.

Men som sagt, i år skulle det bara vara löjligt att gissa eller ens *vilja* att nån vann (förutom i de kategorier jag talat om ovan). Detta gör det lite mindre intressant än vanligt att sitta uppe -- vissa år har jag hållit så mycket på personer att jag haft extremt hög puls då vinnaren lästs upp (Edward Norton i Am Hist X t.ex, -- måste ha varit 1999). Men kul ska det bli...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön feb 27, 2005 13:07

Härligt. Jag lär nog också sitta uppe, trots att jag inte har sett mycket av filmerna som är nominderade, så är det ändå något visst med oscarsgalan.

Första året jag har bredband och dessutom en bärbar dator. Underbart.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav CheeseGuy » sön feb 27, 2005 13:32

Självklart ska jag sitta uppe, även om jag inte är lika engagerad i år (ingen LOTR...).

Jag faktiskt sett alla filmer i en av kategorierna, nämligen specialeffekter (Spider-Man 2, I, Robot och HP3). Det är ju inte den tyngsta kategorin direkt, men det är kul ändå. HP är förstås överlägsen.

Annars vore det kul om Eternal Sunshine... och Sideways får något pris.

Nu funderar jag på om jag ska försöka se Finding Neverland och/eller Million Dollar Baby innan galan börjar.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav AKS » sön feb 27, 2005 13:35

CheeseGuy skrev:Jag faktiskt sett alla filmer i en av kategorierna, nämligen specialeffekter (Spider-Man 2, I, Robot och HP3). Det är ju inte den tyngsta kategorin direkt, men det är kul ändå. HP är förstås överlägsen.

Hey, där har jag också sett alla filmer. Tycker nog att I, Robot var bättre än HP3 där. Iofs såg jag HP3 då jag var jättetrött i Glasgow, men mitt intryck av specialeffekterna var bättre för I, Robot.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » sön feb 27, 2005 14:12

Jag blev inte särskilt övertygad av effekterna i I, Robot, till stor del p.g.a. att man ser så tydligt att det är filmat mot en green screen (eller vad det nu kallas?). Då gillar jag faktiskt Spider-Man 2 bättre.

Men som sagt tycker jag att HP3 är överlägsen. Förutom att effekterna i sig ser klart mer realistiska ut så är de väl dessutom mer avancerade (jag antar att organiska saker är det) och fler. Men lustigt nog slår ingen av filmerna förra årets vinnare (ROTK).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön feb 27, 2005 14:13

CheeseGuy skrev:Nu funderar jag på om jag ska försöka se Finding Neverland och/eller Million Dollar Baby innan galan börjar.

Million Dollar Baby är så överlägsen att det nästan är löjligt! Let it be the one.

Heh, jag har inte sett en enda av de tre specialeffektsfilmerna... tror bestämt jag helt har snurrat bort från blockbuster-filmerna? :eek:

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön feb 27, 2005 15:28

AKS skrev:Kommer inte att gissa i år. Förr om åren har jag sett flera av filmerna som är nominerade. I år nästan ingen alls (i alla fall inte av de som är nominerade i de viktigaste klasserna).

Men det är ju då man ska gissa! Jag har aktivt undvikit att se nominerade filmer sedan de klargjordes, allt för att kvalitetsåsiker inte ska komma ivägen. Mycket roligare då för man kan faktiskt heja på en riktig skitfilm bara för att det känns rätt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Bender » sön feb 27, 2005 17:24

Det sämsta med hela Oscarsgalan måste vara musikmomentet när man får höra dom nominerade låtarna. Oftast är dom både tråkiga och sliskiga. Ett perfekt tillfälle att gå ut och få lite luft eller fixa mat.

Är inne på min 6:e Oscarsnatt, börjar bli en tradition nu...

Kommer det skrivas här under natten eller är det irc som gäller?

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav AKS » sön feb 27, 2005 18:09

noike skrev:Men det är ju då man ska gissa! Jag har aktivt undvikit att se nominerade filmer sedan de klargjordes, allt för att kvalitetsåsiker inte ska komma ivägen. Mycket roligare då för man kan faktiskt heja på en riktig skitfilm bara för att det känns rätt.

Hehe, ja så kan man ju också se det! Fast jag tycker nog att det är roligare att ha sett filmerna.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön feb 27, 2005 18:11

Kanske fullt möjligt att jag skriver ett inlägg eller två, men jag blev indragen till http://oscar.shanshu.org/ av adolvsson.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Binchy » sön feb 27, 2005 23:25

Jag och maken fuskar, och spelar in det, och skyr allt vad nyheter heter imorgon innan vi har sett det. Så jag kanske återkommer med kommentarer i morgon kväll när maken gått och lagt sig (han är lite svartsjuk på mitt BF-ande).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tob » mån feb 28, 2005 3:40

Jaha nu satt man här då. 6 timmar sömn och ganska utvilad. Tippade på dvdforum och utan att i princip ha sett något alls så blev det lite tråkigt. Men vi får se hur det går att gå på känsla och snacket runt omkring. Förra året gick det grymt bra, men då hade jag till skillnad från detta året sett det mesta.

Bästa film
The Aviator

Bästa manliga huvudroll
Leonardo DiCaprio

Bästa kvinnliga huvudroll
Annette Bening

Bästa manliga biroll
Morgan Freeman

Bästa kvinnliga biroll
Cate Blanchett

Bästa regissör
Martin Scorsese (The Aviator)

Bästa originalmanus
Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Bästa manus
Sideways

Bästa animerade film
The Incredibles

Bästa utländska film
Mar adentro

Bästa foto
The Aviator

Bästa scenografi
The Phantom of the Opera

Bästa kostym
The Aviator

Bästa klippning
The Aviator

Bästa ljud
The Aviator

Bästa originalmusik
The Passion of the Christ

Bästa sång
The Phantom of the Opera

Bästa smink
The Passion of the Christ

Bästa ljudklippning
Spider-Man 2

Bästa specialeffekter
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Bästa dokumentär
Super Size Me

Bästa kortfilmsdokumentär
Autism Is a World

Bästa animerade kortfilm
Birthday Boy

Bästa kortfilm
Everything in This Country Must

Ha en trevlig natt, alla som sitter uppe.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tam » mån feb 28, 2005 4:37

Chris Rock - kul kille.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav CheeseGuy » mån feb 28, 2005 4:55

Tam skrev:Chris Rock - kul kille.

Ja, jag hoppas verkligen att han fortsätter att mobba varenda person i Hollywood. Och Bush. Och akademin.

Kul att Sideways vann för manus baserat på förlaga! Nu hoppas jag verkligen att ESOTSM vinner för orginalmanus.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån feb 28, 2005 5:03

Buhuu... ingen Oscar till Before Sunset. :( Påminner alla återigen om att se den! Men skönt att Sideways fick något lite större iaf.

LOL åt den kortfilmsnominerade killen som satt och sov när de läste upp hans nominering och visade honom i bild.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån feb 28, 2005 5:33

caffeineaddict skrev:Buhuu... ingen Oscar till Before Sunset. :( Påminner alla återigen om att se den! Men skönt att Sideways fick något lite större iaf.
Ska se bägge i veckan hade jag tänkt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån feb 28, 2005 5:53

noike: Extremt viktigt att du har sett Before Sunrise innan du ser Before Sunset vill jag bara påminna om. Den ena gör den andra bättre och vice versa.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån feb 28, 2005 6:08

caffeineaddict skrev:noike: Extremt viktigt att du har sett Before Sunrise innan du ser Before Sunset vill jag bara påminna om. Den ena gör den andra bättre och vice versa.

Jo, men det har jag. Million Dollar Baby skas också ses.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » mån feb 28, 2005 6:17

Underbart, bara underbart att Eternal Sunshine of the Spotless Mind tog hem en oscar för bästa manus.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film