Tim Minear-nyheter (och The Inside)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tam » sön jun 12, 2005 4:47

Det var ju bra. Blir jättebra det här.

Blev glad att Tim återanvände han som spelade Denver i Angel 2x2. Har alltid gillat honom där mycket. Gillar överhuvudtaget återanvändande av gamla skådisanställda så det var ju trevligt att det fanns så mycket av det här.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav AKS » sön jun 12, 2005 9:46

adolvsson: Vad kan jag säga? För mig var i så fall inte Minear bra nog på att ta fram karaktärsmomenten för det jag kommer ihåg är inget sånt. Förutom ett par scener med Peter Coyote. Men okej, att jämföra den med procedurals som CSI kanske är lite orättvist (om än inte befängt -- my god, you're annoying me like the wind, adolvsson). Men det hindrar inte att det känns som att jag sett detta hundra gånger förut. Men den serie denna kanske ska jämföras med är Profiler som jag dock gillade från första början. (Det var nu flera år sen jag såg serien så jag vet inte vad jag skulle tycka om serien nu.) Profiler hade ju en grym övergripande arc som jag dock tror blev lite för utdragen innan det var över (och sen försvann ju huvudrollsinnehavaren vilket verkligen var... not good.)

Men i slutändan så är det inte befängt att denna serie ger mig procedurals-vibbar. Det är *min* upplevelse av seriens första avsnitt och om det, enligt andra, ändå gör mig befängd: well, whateva man.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön jun 12, 2005 11:49

The Inside är en kriminalserie och jag brukar normalt inte följa sådana serier, jag vet t ex att CSI är mest baserat på fallen och lösningarna, men jag har aldrig följt serien så jag skulle inte kunna jämföra med den. The Wire är den första kriminalserie jag följt på... någonsin kanske (X-Files är inte en kriminalserie på det sättet) och vad jag hittills dömt serien på är vad jag tyckte om pilot-avsnittet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön jun 12, 2005 12:05

Jag ville bara smyga in och säga hur mycket jag håller med adolvsson. Han är bra han. AKS, trots din gudinna status, så har du fel ;)

måste nog se om det också.

Jag gillar och har följt CSI* och The Inside och CSI skiljer sig mycket. adolvsson tog upp det mesta. Profiler följde jag en del och stämningen i de båda serierna överensstämmer ganska väl. Hoppas och tror att The Inside kommer att bli betydligt bättre än Profiler.

*CSI gillar jag just för att man sätter bevisen i fokus. En serie *måste* inte innehålla långa svepande karaktärsutvecklingar, eller långa storyarcs, så länga det runt om känns intressant. I mitt fall gör det det, älskar kriminalteknik och även om jag nog innerst inne vet att vad som händer i CSI inte överensstämmer med verkligheten alla gånger så finns det ingen gräns för hur mycket jag vill vara just dem kriminalteknikerna. Det är min inre dröm att arbeta så....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » sön jun 12, 2005 13:36

Nu har jag också tagit mig tid att se avsnittet.
Jag tyckte att det var mycket bra.
Bättre än CSI* för dom uppenbara anledningarna.
Men någon NCIS är det inte!

*Jag har sett alla avsnitt av alla CSI-serierna.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav adolvsson » sön jun 12, 2005 15:58

AKS: Befängt var ett starkt ord, men medvetet. Jag ville retas, men inget allvarligt. Verkar som jag lyckades lite väl bra. Jag är för snäll för att retas, egentligen. Det blir aldrig som man tänkt sig. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. No hard feelings?

:lovebunny:
(Yeah, I went there, I went with the bunny. Whatchagonnadoabout it? Besides, this time, it was sooo called for. She's a godess. She can strike me down! Respect the lovebunny. Yeah)

Vad jag försökte få fram, var mer att jag förstår proceduralsvibbarna, men bara var förvånad att inte fler såg under dom. Vilket naturligtvis inte är en diss mot publiken, bara oväntat.

Och bara för att understryka, har jag inga problem med att folk inte tycker som jag. Trots att det är Timmy.

Och fortsätter The Inside i den här takten, lär jag nog bli riktigt passionerad i mitt missionerande.

Tob: You my new best friend. Ho ho ho.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav adolvsson » mån jun 13, 2005 11:05

Liten intervju med Peter Coyote:
"It's not a lab show. You don't have people saying, 'Let's flush this with five cc's of dexothorpan.' This is about unexpected turns the human mind can take. Each character has personal and ethical limits, except Web. Just when you think he has rendered himself completely corrupt, it turns out he's ahead of everybody."

http://www.villagevoice.com/screens/0524,tv2,64888,28.html

I frikkin' love quotes like that!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav carre » mån jun 13, 2005 11:16

jag gör en Noggster med att säga:
oj, är det en pilot ute redan? *måste ladda ner innan jag åker till skåne*
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Simon » mån jun 13, 2005 13:13

En sak jag absolut håller med om, Adolvsson, är att det kändes filmiskt. Den kändes inte uppdelad på klassiskt cliffhanger-innan-reklamen-vis utan hade en mycket mjukare och mer naturlig kurva. Sen tycker jag fortfarande att tjejen var jätteblek och att repliken som "so am I" innan hon och hennes kollega stiger in i hissen levereras fel. Hela scenen där innan hissen är ett bra exempel tycker jag.

Hon lider av "nu säger jag min replik och väntar sedan på deras"-syndromet.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Off » tis jun 14, 2005 3:29

Tyckte första avsnittet visade stor potential. Älskade den lite mörka känslan över alltihop. Släng in lite arc i detta så kommer jag vara mycket nöjd.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav carre » tis jun 14, 2005 10:24

Såg den igår. Ser bra ut och så. Jag måste vara sämst på att kommentera avsnitt.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav monkeyboy » tis jun 14, 2005 15:51

ey skrev:Såg den igår. Ser bra ut och så. Jag måste vara sämst på att kommentera avsnitt.

Jag är tvåa isåfall...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav AKS » tis jun 14, 2005 19:18

Om ingen här håller med mig så kan jag ju trösta mig med att Matt Roush gör det:

During the summer, you'd think the networks would try something new. Instead, we get endless reality retreads, and in one of the few new scripted network dramas, Fox's The Inside (Wednesdays, 9 pm/ET), we're treated to yet another procedural crime drama, only uglier than usual. Rachel Nichols is a find as the beautiful, troubled Rebecca Locke, a rookie agent assigned to the FBI's Violent Crimes Unit. Her tortured past (a childhood kidnapping) makes her unusually intuitive and receptive to chasing creepy psychos, but the show too often mistakes sordidness and gore for actual suspense. When it comes to The Inside, I want out.

Inte för att jag håller med om "uglier". Serien är snygg och hittills har vi väl inte sett så mycket gore? (Fast jag är väl iofs inte rätt person att fråga. Jag har inget minne av att nyinspelningen av Texas Chainsaw Massacre var särskilt blodig, men på TV-land säger de att den är det... :)) Men jag menar, seriens första avsnitt kommer ju inte ens i närheten av tidiga Millennium-avsnitt vad gäller gore (eller kvalitet). Egentligen håller jag väl inte med om nånting (vid närmare eftertanke) förutom att Roushs näst sista mening indikerar att han inte tycker serien är så spännande. Det håller jag med om. Hittills.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » tis jun 14, 2005 20:00

AKS skrev:förutom att Roushs näst sista mening indikerar att han inte tycker serien är så spännande. Det håller jag med om. Hittills.

Jag tycker inte att en serie behöver vara spännande för att vara bra. Jag tycker inte att CSI eller andra sånna serier är spännande heller men ändå intressanta och bra (och ibland spännande).
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » tis jun 14, 2005 20:04

Det har jag verkligen inte påstått heller. Jag har bara sagt att jag håller med Roush om att serien inte är spännande. Men jag personligen skulle vilja att The Inside var mer spännande (och det har den ju alla möjligheter att bli -- det har ju bara gått ett avsnitt) och jag tror jag skulle tycka att den var bättre om så var fallet. En serie som The Inside förväntar jag mig ska vara något spännande i alla fall, men då gäller det att komma bort från klichéfallen eller alternativt lyckas göra mig mycket "investerad" i karaktärerna.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Simon » tis jun 14, 2005 23:31

AKS, jag är på din sida. Vet inte hur du missat det. :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav AKS » ons jun 15, 2005 7:03

Simon: Ah, jag har ju läst dina inlägg, men måste ha glömt att du är på min sida. Men nu är det härligt att veta det i alla fall. Du och jag, Simon, du och jag... :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tor jun 16, 2005 9:13

s01e02: I like it, bra karaktärsuppbyggnad förutom den andra kvinnliga rollen, hon känns något för anonym fortfarande (delvis även Baldwins karaktär). CoTW var halvintressant, känns som de borde kunna göra mer här för att ge serien ytterligare något unikt och mer engagerande. Annars är det stabilt och jag hoppas de bygger vidare och utvecklar en större arc och att det inte tar för lång tid, dvs att den först kommer komma fram i säsongsavslutningen... vill se mer Rebecca och hennes bakgrund och vad chefen verkar ha för hemligheter.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor jun 16, 2005 9:16

Var hittade du avsnittet?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tor jun 16, 2005 9:20

Filelist, men det finns listat på mininova också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor jun 16, 2005 9:25

Tack!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor jun 16, 2005 13:11

Kan väl ärligt säga att jag är någonstans mitt i vad det gäller Inside-piloten. Det var bra, men inte überbra. Många saker verkar lovande (skådisar, teman, ton) men om det bara blir standalone kan det lätt bli alldeles för CSI. Reaktionen påminner mig mycket om den jag hade första gången jag såg City of... och, tja, se hur det slutade. :P

Jag är obestämd angående Rachel Nichols (hette hon va?) men annars gillar jag casten skarpt. Bara de blir vettiga karaktärer nu också.

Och minst ett riktigt klassiskt Tim-ögonblick också: "Damn. Did that backwards."

Ser onekligen fram emot andra avsnittet idag. Särskilt med tanke på hur tomt med TV det känns nu under sommaren. Nästan så man funderar på att ge S2 av 4400 en chans...
Senast redigerad av caffeineaddict tor jun 16, 2005 13:36, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tor jun 16, 2005 13:14

Då Adam Baldwin och tjejen står och rotar igenom en av Rachel Nichols väskor (sorry, kan inte namnen!) så kändes det också lite... BtVS/AtS vad gäller humorn, alltså.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » tor jun 16, 2005 15:27

Ep2

Kalasbra. Man har en riktigt bra karaktärsbas, hoppas verkligen man utnyttjar det. Och när så många serier av denna typen inte är spännande så lyckas man här. Stämningen är vass som tusan. Jag gillar det.

Fan om Fox lägger ner detta nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tor jun 16, 2005 19:32

1.02:Bättre än första avsnittet, även om fortfarande lite för standalone för min smak (men det visste vi ju redan att det skulle vara). Dock vill jag gärna se mer av Baldwin och Finneran, innan det blir så att serien delas upp i tre huvudroller och tre bikaraktärer (för så verkar det ju nästan nu). Härligt med stabila gästskådisar som Michael Bowen, även om hans slut var lite väl standard för den här sortens historia. Jag gillar fortfarande tonen, och ibland hittar de ett mörker som verkligen tilltalar mig.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor jun 16, 2005 20:03

caffeineaddict skrev:1.02:Jag gillar fortfarande tonen, och ibland hittar de ett mörker som verkligen tilltalar mig.

Jo, hur allt ser ut och hur karaktärerna interagerar är riktigt bra. handlingen har än så länge varit lite för självklar. Det hade varit trevligt med en mer synbar arc (det ska finnas två arcer under de tretton avsnitten.) men jag tror att den första är mer av karaktärsarc -- vilket känns lite konstigt. En handlingsarc till att börja med hade nog varit bättre -- ungefär som i Homicide s1.

Caffe vill inte läsa det här, verkligen inte, stanna borta, du kommer att få hjärtstillestånd: Men jag tycker ändå the Inside är bra mycket intressantare än Homide eftersom handling är underordnat karaktärer för mig. (JAG VARNADE DIG! ÄR DU SJUK MÄNNISKA? VILL DU DÖ?!)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor jun 16, 2005 20:28

Jag tyckte faktiskt piloten var snäppet vassare än det här avsnittet. Kanske för att CotW fick mer utrymme och var aningen förutsägbart, och även om det var en del karaktärsutveckling så drev inte fallet den karaktärerna vidare lika mycket som förra veckan. Om ni förstår vad jag svamlar. Den här gången kändes det mer CSI.

Fast jag tycker fortfarande det rockade stenhårt, make no mistake about that. Mörkt, störande och skitsnyggt.
Och hur ofta våldtas egentligen en man av en annan man klockan nio en helt vanlig onsdagskväll i amerikansk TV?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav CheeseGuy » tor jun 16, 2005 21:49

adolvsson sade precis vad jag tycker om avsnittet... Om det första avsnittet var City of så var det här Lonely Hearts.

caffe: (mindre spoiler för de ett par avsnitt framåt)Tydligen (har jag läst någonstans, men kommer tyvärr inte ihåg var) ska de första (tre eller fyra tror jag) avsnitten bygga upp Web-Rebecca-Paul-triangeln och sedan ska Baldwin och Finneran få mer utrymme. Apropå det så känns tech guy väldigt meningslös som regular, men han får kanske också mer plats senare?
Senast redigerad av CheeseGuy tor jun 16, 2005 22:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tor jun 16, 2005 22:00

CheeseGuy: det skadar inte att spoilermarkera om framtida avsnitt?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » tor jun 16, 2005 22:26

Tuffar på med samma uppfattning som efter första avsnittet. Hon är lam, hennes partner är lite lik Bruce Campbell och förmodligen mest trevlig att höra prata i serien såhär långt och fallet denna veckan får också smisk av standardfallet i CSI i min mening.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film