V - Besökarna (Orginalet på TV6 på fredagskvällar!)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

V - Besökarna (Orginalet på TV6 på fredagskvällar!)

Inläggav Jodokast » lör jun 13, 2009 19:53

Har börjat följa original miniserien som sänds kl. 10 på TV6 i långfilmslånga avsnitt. Riktigt underskattad serie om utomjordisk invasion faktiskt.
Går in på djupet och skildrar ganska bra hur människor hanterar den situationen.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav Binchy » lör jun 13, 2009 20:17

Är det den som gick på svensk TV på åttiotalet? Been there, done that. Man hade ju lite mindre att välja på på den tiden, men det här var helt klart en sevärd serie då. Vete katten om jag vill se den igen...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav sfinx » lör jun 13, 2009 20:44

Jag var orolig att jag skulle sitta och bli generad, men det enda som generat mig är olika hjältars alltför uppknäppta skjortor.
Intressant casting tycker jag också.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Tob » lör jun 13, 2009 21:52

Binchy skrev:Är det den som gick på svensk TV på åttiotalet? Been there, done that. Man hade ju lite mindre att välja på på den tiden, men det här var helt klart en sevärd serie då. Vete katten om jag vill se den igen...


Är säkert sevärd nu också....om man har ett öppet sinne, men jag väntar hellre på nyversionen som är på gång än att se om den gamla varianten.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Jodokast » lör jun 13, 2009 23:58

Tycker som sagt att orginalet håller bra, det enda som är riktigt daterat hitills var effekten när Diana åt ett stort marsvin och att laserstrålarna går lite långsamt.
Såg trailern för rebooten och tyckte det såg sådär ut... Hoppas sexan fortsätter att visa resten av serien också.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav sfinx » mån jun 15, 2009 0:07

Tob skrev:
Binchy skrev:Är det den som gick på svensk TV på åttiotalet? Been there, done that. Man hade ju lite mindre att välja på på den tiden, men det här var helt klart en sevärd serie då. Vete katten om jag vill se den igen...


Är säkert sevärd nu också....om man har ett öppet sinne, men jag väntar hellre på nyversionen som är på gång än att se om den gamla varianten.

Faktum är att jag har blivit orolig för att nya versionen ska bli så perfekt att charmen som faktiskt finns i den gamla ska försvinna.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Jodokast » mån jun 15, 2009 3:13

Sfinx: Den risken är faktisk överhängande. Jag blev inte särskilt impad av trailern för den nya serien heller.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav Tob » mån jun 15, 2009 7:19

För mig tror jag charmen har mycket med nostalgi att göra och floppar nyversionen så lär det bero på annat än utebliven charm.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sfinx » mån jun 15, 2009 8:41

Tob skrev:För mig tror jag charmen har mycket med nostalgi att göra och floppar nyversionen så lär det bero på annat än utebliven charm.

Det ska bli spännande i vilket fall, faktiskt.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav caffeineaddict » mån jun 15, 2009 11:14

Jag och Anna började se första miniserien förra veckan på DVD. Fantastiska effekter, helt klart ett sevärt första avsnitt om än VÄLDIGT 80-tal ibland. Mycket skådisar man kände igen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån jun 15, 2009 12:45

Jag har mer problem med osubtiliteten i originalserien. Allt är så... övertydligt. Vilket kan vara charmigt på sitt sätt, men jag klarar inte av sådant vid omtittar — alls.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » mån jun 15, 2009 23:36

Jag hade rätt kul åt den extremt jättelånga scenen när paradorkestern spelar Star Wars-marschen samtidigt som besökarna lastar ur mängder av tekniker i orange overaller. Den höll på i säkert fem minuter. Jag är ju så gammal att jag minns förtjusningen och skräcken första gången V gick på tv. Det var det enda vi kunde prata om i skolan dagarna efteråt. Då var den ju verkligen jättebra. Därför känns det lite fel att se om och märka att åren har gått för både mig och serien. Men lite charmig är den ändå fortfarande!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Catfight » tis jun 16, 2009 4:16

Jag som aldrig ahr stet serien tidigare mste säga aytd en äÄR bra! om man vill se den så-. Jag har absolut inget emot dåliga specialeffekter eller dylikt snarare tvärtom! Jag älskar den äldre typen av filerm/serier där man var tvungen att jobba lite för effekterna och inte barabgjorde allt på dartorn. I love it! V är bra, när man ser det nu,. (Att jag bara har sett ett och ett halvt avsnitt bore inte räknas in i det här resonemanget :) )
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav Jodokast » ons jun 17, 2009 14:39

Nyx skrev:Jag hade rätt kul åt den extremt jättelånga scenen när paradorkestern spelar Star Wars-marschen samtidigt som besökarna lastar ur mängder av tekniker i orange overaller. Den höll på i säkert fem minuter.


Håller med totalt tycker iof att det var rätt ok att den var så lång. Musiken gör det ju uthärdligt otroligt coolt att de bemödade sig att "cleara" Star Wars musiken eftersom det förstärker känslan att samhället i V är på riktigt och inte fiction. Jag tycker det var klockrent ihopsatt.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav Tomas » ons jun 17, 2009 22:02

Såg delar av avsnittet (måste ha varit det första?) och tyckte också att det var riktigt kul med orkesterns val av musik.

Edit:
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Murnau » tor jun 18, 2009 22:12

noike skrev:Jag har mer problem med osubtiliteten i originalserien. Allt är så... övertydligt. Vilket kan vara charmigt på sitt sätt, men jag klarar inte av sådant vid omtittar — alls.

Jag har också stora problem med det. Det är en serie med ett budskap, som tror att den är så himla subtil, och det blir irriterande när den inte är det alls. Det hade kunnat vara OK om det var på ett charmigt sätt, men det vet jag inte riktigt om jag tycker att det blir. Nån gång ibland glimtar det väl till förstås.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav AKS » fre jun 19, 2009 10:17

Jag tror inte alls att de tror att de är subtila. De är ju så uppenbara själva iom att juden finns där. Jag tror definitivt inte att de lider av några villfarelser om hur uppenbara de är.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Jodokast » fre jun 19, 2009 23:15

noike skrev:Jag har mer problem med osubtiliteten i originalserien. Allt är så... övertydligt. Vilket kan vara charmigt på sitt sätt, men jag klarar inte av sådant vid omtittar — alls.


Håller inte med här. Tycker det är ett större problem när serier är "underberättade" och för långsamma att följa upp sidotrådar eller huvudhandlingar se bara på Lost eller Heroes som har stora problem med detta och försöker vara svårare än vad de behöver vara. Jag tycker berättandet i V är bättre eftersom det är mer rakt på sak. Dessutom upprepas väldigt lite av handlingen eller motvieringen till handlingar i serien vilket oftast är ett stort ofog.

Bra avsnitt i kväll förresten!
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav noike » fre jun 19, 2009 23:45

Rakt på sak kan vara väldigt befriande, det kommer jag inte säga emot. Däremot får jag en känsla av att V-författarna inte litar på tittarnas intelligens, allt måste mer eller mindre förklaras direkt och utan att ge utrymme för tolkningar. (Detta behöver inte vara deras fel, det kan mycket väl vara tvlandskapet 1984 som tvingade fram det.) För mig är V mer som en bok av Asmiov än Iain Banks. Båda går att beskriva som rymdopera, fast jag blir uttråkad till döds av Asimov för det ger inte hjärnan mer än plywood-flisor. Men jag tycker samtidigt att det finns en bra kärna i V. Att tillåta sig vara subtil behöver inte betyda att det ska bli Pynchon-komplicerat.

(
Lost och Heroes... De lider av helt andra problem även om de kanske kan tyckas vara snarlika så är de inte det. Heroes håller krampaktigt tag om superhjälte-clichéer som var dåliga redan när de som visste vad de höll på med försökte sig på dem. ("Björn Ranelid försöker sig på skriva SF" skulle man kunna beskriva den serien med, för den har inte en gnutta självinsikt vilket V faktiskt har en hel del av.) Lost lider mest av att de har en massa manusförfattare över hela kvalitetspektrat som inte får prata med varandra.
)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » lör jun 20, 2009 1:58

noike skrev:(
Lost och Heroes... De lider av helt andra problem även om de kanske kan tyckas vara snarlika så är de inte det. Heroes håller krampaktigt tag om superhjälte-clichéer som var dåliga redan när de som visste vad de höll på med försökte sig på dem. ("Björn Ranelid försöker sig på skriva SF" skulle man kunna beskriva den serien med, för den har inte en gnutta självinsikt vilket V faktiskt har en hel del av.) Lost lider mest av att de har en massa manusförfattare över hela kvalitetspektrat som inte får prata med varandra.
)

*ser framför sig hur nicklas börjar knåpa på en parentes-tag*
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Jodokast » mån jun 22, 2009 1:24

Noike: Kan inte uttala mig så mycket huruvida manusförfattare pratar med varann eller inte på Lost men där är det största problemet att de verkar uppfinna hjulet (storyn) medan de filmar vilket äsllan är speciellt lyckat men ibland hittar de ett spår som funkar, tyvärr är det mest rörigt.
När det gäller heroes tycker jag inte alls att de kör med superhjälte klicher. Snarare tvärtom fristående avsnitt med en bossfight i varje hade varit sjukt mycket bättre och mer serietidningsaktigt. Nu blir det bara utanförskapsdrama vilket har gjorts en massa gånger redan varav X-men är sjukt mycket bättre.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav adolvsson » mån jun 22, 2009 1:32

Jodokast skrev:När det gäller heroes tycker jag inte alls att de kör med superhjälte klicher.

Har du läst superhjälteserier?

För den sakens skull påpekar du själv att det bara är utanförskapsdrama som redan gjorts en massa gånger i t ex X-miljö. Det om något är väl ändå hur man beskriver en kliché.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån jun 22, 2009 2:11

Kom på en sak som kanske känns väldigt radikalt: men det där hade varit utmärkt för en helt egen tråd.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Jodokast » mån jun 22, 2009 16:46

Adolvson: Jag påpekade att ska man göra superhjälte skildringar om utanföskap bland superhjältar så är X-men bra exempel på sådan inte heroes.

Jag har läst en del serietidningar främst Marvel och de har en lättsamhet i sitt berättande som inte finns i Heroes som istället försöker vara dramatisk och nyskapande på en och samma gång men bara tillkrånglat.

Som Noike påpekar kanske det hör hemma i en egen tråd. Men ex. tycker jag det finns en likhet i berättandet hos ex. Marvel och V, visst det är inte super mycket undertexter men det kan vara rätt så befriande.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav adolvsson » mån jun 22, 2009 19:16

Jodokast skrev:Adolvson: Jag påpekade att ska man göra superhjälte skildringar om utanföskap bland superhjältar så är X-men bra exempel på sådan inte heroes.

Absolut, det är inget som jag ens tänker låtsas säga emot (vilket knappast kommer som en överraskning om man vet vad jag tycker om Heroes), men du sa mer än så, du sa att Heroes inte kör med superhjälteklichéer och från min synvinkel kan det knappast vara ett mer felaktigt uttalande. Det är mycket möjligt att man inte lider av det (vilket jag i allra högsta grad kan respektera), och har man inte läst mycket serier kanske man inte ens märker det, men faktum kvarstår ändå att det där med originellt tänkande inte direkt har varit en drivkraft i författarrummet på Heroes.

Vilket inte behöver vara en dålig sak, märk väl, man kan ta gamla idéer och överanvända klichéer och göra nytt och fräscht och annorlunda av det. Vilket dock inte Heroes har gjort, där återanvänder dom alla gamla idéer rakt av utan en gnutta självdistans och, ja, därför är också serien värsta sortens klichéfabrik.

Utöver det håller jag faktiskt rent generellt med dig, även om det beror lite på exakt vad man läser och även om det alltid finns undantag, att Marvel ofta är lättsammare (vilket iofs nog mest beror på att Heroes tar sig själv alldeles för seriöst) och att en standardiserad superhjälteserie sällan har alltför mycket undertext. Marvels mutanter som analogi till homosexualitet eller vår världs minioriteter av andra slag kan väl knappast benämnas som subtilt. Så, återigen, ingen emotsägelse där heller.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Jodokast » ons jun 24, 2009 9:56

adolvsson skrev:Absolut, det är inget som jag ens tänker låtsas säga emot (vilket knappast kommer som en överraskning om man vet vad jag tycker om Heroes), men du sa mer än så, du sa att Heroes inte kör med superhjälteklichéer och från min synvinkel kan det knappast vara ett mer felaktigt uttalande. Det är mycket möjligt att man inte lider av det (vilket jag i allra högsta grad kan respektera), och har man inte läst mycket serier kanske man inte ens märker det, men faktum kvarstår ändå att det där med originellt tänkande inte direkt har varit en drivkraft i författarrummet på Heroes.

Vilket inte behöver vara en dålig sak, märk väl, man kan ta gamla idéer och överanvända klichéer och göra nytt och fräscht och annorlunda av det. Vilket dock inte Heroes har gjort, där återanvänder dom alla gamla idéer rakt av utan en gnutta självdistans och, ja, därför är också serien värsta sortens klichéfabrik.



Det beror väl ganska mycket på vad man definierar som superhjälte klicher. Jag tycker nog främst att Heroes hade tjänat på att använda fler sådana ex. Peter Parkers frustration över att vara spindelmannen på ett sätt som går ut över hans privatliv, jobb och kärleksliv. Det är väldigt bra i serien, lite mindre bra (mer in your face utan nyanser i filmen). I heroes gnäller och filosoferar mest karaktärerna över sina krafter. Håller också fast att serien hade tjänat på att ha enskilda avsnitt med superskurkar i större grad.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav Jodokast » lör jul 04, 2009 1:51

Bra avsnitt ikväll med starka star wars och star trek vibbar i look framför allt. Hoppas bara sexan nu fortsätter och visa tv-serien också. Det som visat hitills var ju ursprungligen två miniserier.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav A bear » tis jul 21, 2009 23:55

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » ons jul 22, 2009 0:04

Lät ju inte helt tokigt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons jul 22, 2009 0:06

Nej låter intressant, synd bara att hon från Lost har huvudrollen. Hennes botoxade panna (hoppas jag, för annars måste det vara jobbigt att alltid ha EXAKT samma ansiktsuttryck) tål jag inte.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron