Filmcitat-quiz (spoilers för alla möjliga filmer)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Filmcitat-quiz (spoilers för alla möjliga filmer)

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 20, 2005 23:36

Eftersom det finns en Buffycitat-quiz kan det kanske vara kul med en allmän filmquiz också, om inte annat för att slå ihjäl tid.

Jag börjar med en enkel; "You ain't leadin' but two things now, pal. Jack and shit. And Jack left town."
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » tor jan 20, 2005 23:46

Army of Darkness?
Om det är rätt är det här mitt citat:
"You see Bob, it's not that I'm lazy, it's that I just don't care."
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » tor jan 20, 2005 23:58

Office Space!

Aaaaah, två fantastiska filmer. (Har alltid önskat att Bruce Campbell skulle gjort en gästroll i Buffy... fast med tanke på alla Raimi-passningar serien gjort hade det kanske blivit väl uppenbart.)

Den här då:

"YOUR MOTHER ATE MY DOG?!?"
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 0:02

Braindead?! Om detta är sant har ju redan tre av världshistoriens bästa filmer citerats i den här tråden. :P
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » fre jan 21, 2005 0:04

Jäpp, Braindead. Peter Jacksons hittills största epos... eh... jo, just det. :P
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 0:05

Björn skrev:Jäpp, Braindead. Peter Jacksons hittills största epos... eh... jo, just det. :P

Jag vet inte riktigt om Braindead är hans största epos... jag tycker nog att Forgotten Silver hamnar precis ovanför. Och King Kong förstås, när den kommer.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 0:13

Jag gillar den där filmen som Michael J. Fox leker ghostbuster i.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » fre jan 21, 2005 0:14

Yog-Sothoth skrev:Jag vet inte riktigt om Braindead är hans största epos... jag tycker nog att Forgotten Silver hamnar precis ovanför. Och King Kong förstås, när den kommer.


Det kan endast ske om King Kong går lös på downtown Manhattan med en 40 meter bred motorgräsklippare. (Ärligt talat, varför göra remake på King Kong? NÅGON bättre idé borde han ju ha kunnat få...)

Nytt citat?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 0:19

"Why, you stuck up, half-witted, scruffy-looking nerf-herder."
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav malavel » fre jan 21, 2005 0:23

Björn skrev:Jäpp, Braindead. Peter Jacksons hittills största epos... eh... jo, just det. :P

Bad Taste är bättre än Braindead.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 0:34

malavel skrev:Bad Taste är bättre än Braindead.

http://www.sil.org/linguistics/Glossary ... dality.htm

Citatet har jag ingen koll på...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav malavel » fre jan 21, 2005 0:41

Yog: Vad är meningen med länken?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 1:45

malavel skrev:Yog: Vad är meningen med länken?

Jag är lite av en stavnings- och grammatiknörd... när du säger "Bad Taste är bättre än Braindead" menar du antagligen att du tycker att den är bättre, medan du i själva verket säger att den är bättre, och på så sätt menar att alla som tycker motsatsen har fel.

Därför tycker jag (!) att det är viktigt att man alltid är tydlig med skillnad på att något "är" och att man menar eller tycker något. Din sanning är inte allas sanning.

Det är detta som epitemistisk modalitet delvis handlar om, sanningshalten i ett påstående, etc...

EDIT: Ursäkta att jag är jobbig. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Off » fre jan 21, 2005 1:58

Om jag känner malavel rätt så menar han nog helt enkelt att alla andra har fel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 2:00

RalfiParpa skrev:"Why, you stuck up, half-witted, scruffy-looking nerf-herder."

Är det ingen som har koll på citatet? Jag visste inte att nerf-herder var ett begrepp, trodde bara det var ett band som har gjort en viss onämnbart kass låt. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 2:20

Yog-Sothoth skrev:
malavel skrev:Yog: Vad är meningen med länken?

Jag är lite av en stavnings- och grammatiknörd... när du säger "Bad Taste är bättre än Braindead" menar du antagligen att du tycker att den är bättre, medan du i själva verket säger att den är bättre, och på så sätt menar att alla som tycker motsatsen har fel.

Därför tycker jag (!) att det är viktigt att man alltid är tydlig med skillnad på att något "är" och att man menar eller tycker något. Din sanning är inte allas sanning.

Det är detta som epitemistisk modalitet delvis handlar om, sanningshalten i ett påstående, etc...

EDIT: Ursäkta att jag är jobbig. :)


Det här är dumt.
När någon säger "Star Wars är bra" tar man väl ändå för givet att det är dennes åsikt? Som "jag tycker" används av vissa personer får det mig att vilja gå lös i en matvaruaffär med en katana. Åsikter hit och dit, de flesta personer med åsikter har ändå usla åsikter och tror att de kan något om rap när de sitter och pratar på studio pop när de i själva verket är pinsamt okunniga wannabe-eklektiker som bara lyssnar på sånt för att de läst att Dizzee Rascal och Kanye West är det hetaste just nu i Nöjesguiden. Nej, människor behöver kontrolleras.

Yog-Sothoth skrev:Är det ingen som har koll på citatet? Jag visste inte att nerf-herder var ett begrepp, trodde bara det var ett band som har gjort en viss onämnbart kass låt.


Vissel, vissel.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 2:42

Yog-Sothoth skrev:
RalfiParpa skrev:"Why, you stuck up, half-witted, scruffy-looking nerf-herder."

Är det ingen som har koll på citatet? Jag visste inte att nerf-herder var ett begrepp, trodde bara det var ett band som har gjort en viss onämnbart kass låt. :)


FOR FUCK SAKE! EMPIRE! EMPIRE! Leia till Han Solo. Tittar ingen på klassikerna längre?

"Bastard Son of Barney! Die!" [Edit: rättade citat]
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 3:25

RalfiParpa skrev:Det här är dumt.
När någon säger "Star Wars är bra" tar man väl ändå för givet att det är dennes åsikt? Som "jag tycker" används av vissa personer får det mig att vilja gå lös i en matvaruaffär med en katana. Åsikter hit och dit, de flesta personer med åsikter har ändå usla åsikter och tror att de kan något om rap när de sitter och pratar på studio pop när de i själva verket är pinsamt okunniga wannabe-eklektiker som bara lyssnar på sånt för att de läst att Dizzee Rascal och Kanye West är det hetaste just nu i Nöjesguiden. Nej, människor behöver kontrolleras.

Det är inte dumt, det är ett bevis på hur egocentriska människor är. Och jag medger att det har att göra med hur det används... om någon bara slänger till med "Star Wars är bra" utan någon övrig värdering kan man ju utgå från att det är en personlig åsikt.

Men när någon säger "Du har fel, den filmen/det bandet/den låten är visst bra", då tyder det på en väldigt självupptagen person som saknar empati, eftersom personen i fråga då har höjt sin egen åsikt till ett slags lag och en sanning som överväger andra åsikter.

Så visst fan är det viktigt hur man uttrycker sig...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav adolvsson » fre jan 21, 2005 3:30

Yog-Sothoth skrev:
malavel skrev:Yog: Vad är meningen med länken?

Jag är lite av en stavnings- och grammatiknörd... när du säger "Bad Taste är bättre än Braindead" menar du antagligen att du tycker att den är bättre, medan du i själva verket säger att den är bättre, och på så sätt menar att alla som tycker motsatsen har fel.

Därför tycker jag (!) att det är viktigt att man alltid är tydlig med skillnad på att något "är" och att man menar eller tycker något. Din sanning är inte allas sanning.

Det är detta som epitemistisk modalitet delvis handlar om, sanningshalten i ett påstående, etc...

EDIT: Ursäkta att jag är jobbig. :)

Om nu vettig språkhållning är så viktigt för dig, tycker du inte det blir jobbigt i text om man varje gång man uttrycker en åsikt ska lägga till "Jag tycker", "min åsikt är", "imo", med mera?

Det är en åsikt. Naturligtvis är den objektiv.

Och Peter Jacksons bästa film är Svarta Änglar.

Vad var det där nån sa om citat?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 3:30

Yog-Sothoth skrev:Men när någon säger "Du har fel, den filmen/det bandet/den låten är visst bra", då tyder det på en väldigt självupptagen person som saknar empati, eftersom personen i fråga då har höjt sin egen åsikt till ett slags lag och en sanning som överväger andra åsikter.
Så visst fan är det viktigt hur man uttrycker sig...

Nej, pragmatik är precis lika viktigt som semantik.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » fre jan 21, 2005 3:59

Det är svårt att klara sig utan "är" eftersom vi på svenska brukar uttrycka oss så. Det ingår (på gott och ont) i vårt språkbruk. För att ta ett exempel:

Yog-Sothoth skrev:om någon bara slänger till med "Star Wars är bra" utan någon övrig värdering kan man ju utgå från att det är en personlig åsikt.


Det här innebär väl rimligtvis att
Yog-Sothoth skrev:visst fan är det viktigt hur man uttrycker sig...

bara är en personlig åsikt och inte är avsedd att vara mer? För du har väl inte höjt din
Yog-Sothoth skrev:egen åsikt till ett slags lag och en sanning som överväger andra åsikter.
, eller?

Men det här stämmer inte med hur jag uppfattade din uppmaning. Du uppmande oss att allvarligt tänka över hur vi skriver (och talar?). Som jag uppfattade dig så pekade du snarast med hela handen, och inget fel i det. Stå på dig. Vi läsare har säkerligen nog med integritet för att fundera över vad du säger och sedan antingen komma till slutsatsen att det där var inte så dumt, så ska jag också göra, eller förkasta vad du säger helt och hållet. Detta klarar vi trots att du änvänder ordet "är".

Ps. Hoppas du inte tar illa upp. Det var inte illa menat. Ds.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 10:12

latarmig skrev:Ps. Hoppas du inte tar illa upp. Det var inte illa menat. Ds.

Vad stolt jag blir att du upptäckte mina misstag! ;)

Jag menar inte att man skall helt och hållet förkasta folks rättigheter att kunna säga "är" istället för "jag tycker", men vad som är viktigt är vad den som säger det menar. Om personen tycker att det han säger faktiskt är mer sant (om det är en subjektiv åsikt), då är ju något fel, eller hur? Grejen är den att jag vet att det finns människor som faktiskt är övertygade om att Star Wars är bra och att andra har fel. Det kan väl aldrig vara bra...

Ang. citat så blev ju det senaste svarat på (Star Wars, hehe). Ett nytt då:

"Eat lead, sucker!!!"
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav malavel » fre jan 21, 2005 10:23

Yog: Ok, då förstår jag. Men länken hjälpte inte mig i alla fall. Jag trodde att det skulle vara ofint att specifiera hur säker man var på något.

Men annars så brukar jag ofta skriva 'är' när någon tidigare skrivit motsvarande. Och som latarmig skrev så verkar du inte så bra på att följa ditt eget råd. Sen är 'är' mycket lättare att skriva än 'jag tycker' eller liknande och nästan alla förstår vad man menar.

Det skulle dock vara väldigt intressant med en diskussion om bra eller dåligt kan vara objektiva sanningar.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 10:27

malavel skrev:Yog: Ok, då förstår jag. Men länken hjälpte inte mig i alla fall. Jag trodde att det skulle vara ofint att specifiera hur säker man var på något.

Men annars så brukar jag ofta skriva 'är' när någon tidigare skrivit motsvarande. Och som latarmig skrev så verkar du inte så bra på att följa ditt eget råd. Sen är 'är' mycket lättare att skriva än 'jag tycker' eller liknande och nästan alla förstår vad man menar.

Det skulle dock vara väldigt intressant med en diskussion om bra eller dåligt kan vara objektiva sanningar.

Det är helt klart svårt att skriva korrekt hela tiden, men jag anstränger mig för att så ofta som möjligt visa att det jag skriver är min åsikt och att jag inte ställer mitt vetande över någon annans. Objektiva sanningar kan kanske bli svårt tror jag, men objektiva fakta möjligen aningen lättare. Börjar ångra en aning nu att jag tog upp det här, hehe...

Ingen som har koll på citatet? ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav malavel » fre jan 21, 2005 10:35

Citat? Vadå? Håll dig till ämnet! :)

Men jag håller jag med dig. Jag brukar också störas av att vissa personer verkar tro att just deras åsikt är sann. I såna fall brukar jag vara väldigt noga med att skriva 'är'. En snubbe på dvd-forum blev lätt upprörd.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 13:48

För att rädda den här trådens existens postar jag åter igen det senaste citatet:

"Eat lead, sucker!"
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » fre jan 21, 2005 13:51

Yoggie: Ingen aning på vad det gäller ditt citat men jag kan däremot posta ett utav min favoritcitat

Real life sucks loosers dry. If you want to fuck with the eagles, you have to learn to fly
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 16:36

Ok... nu blev det två citat uppe samtidigt, så jag får väl svara själv på mitt: Bad Taste
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 16:42

VelocityBoy skrev:Real life sucks loosers dry. If you want to fuck with the eagles, you have to learn to fly

Heathers, bra film.

Nästa blir:

Laugh-a while you can monkeyboy!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav monkeyboy » fre jan 21, 2005 18:12

Moahahahaha
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron