Vampyrfråga

Ett forum för att prata om Angel

Vampyrfråga

Inläggav Skutten » tis sep 21, 2004 20:02

Undrar lite över hur det fungerar med när vampyrer gör andra till vampyrer eller när dom bara dör...ehm förstår ni? först trodde jag det bara var kvinnor som kunde göra det men det är väl fel antar jag?
Skutten
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 sep 2004
Ort: Stockholm, SÖDERBRÖDER

Inläggav latarmig » tis sep 21, 2004 20:28

Hej och välkommen Skutten.

Buffy förklarar det i inledningsavsnittet till BtVS "Welcome to the Hellmouth" 1x01:

Buffy: To make you a vampire they have to suck your
blood. And then you have to suck their blood. It’s
like a whole big sucking thing.

Senare i Angel (AtS) förklaras det ytterligare (kommer inte ihåg vilket avsnitt). Vampyren måste suga ditt blod tills du nästan dör, då rispar vampyren sig själv så att det blöder och låter dig suga. Även om du egentligen inte vill kommer du när du är på väg att dö att gripa efter varje halmstrå till liv och därmed suga i dig vampyrens blod. Därefter dör du, men efter en obestämd tid (vilket verkar variera högst betydligt) kommer du att krafsa dig fram ur din grav som nybliven vampyr. Könet på vampyren eller offret har ingen betydelse.

Om en vampyr bara suger ditt blod tills du dör så kommer du att förbli död.
Senast redigerad av latarmig tis sep 21, 2004 20:50, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Koala » tis sep 21, 2004 20:35

Välkommen Skutten!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Skutten » tis sep 21, 2004 22:48

Aha tack latarmig, var jevligt länge sen jag såg säsong 1 av buffy och har inte sett det avsnittet av angel än :P . Tack förresten :)
Skutten
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 sep 2004
Ort: Stockholm, SÖDERBRÖDER

Inläggav latarmig » ons sep 22, 2004 0:17

Ingen orsak, alltid kul att sprida lite buffyversekunskap.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav BePatient » sön sep 26, 2004 11:39

Det är inte helt avgörande vad gäller könen, men det är fortfarande av betydelse. Vampyrmyten trogen så ligger det mycket sensuell kraft i just bitandet, och framför allt omvändandet.
säsong 3
Tydligast exempel blir det i något av de sista avsnitten i säsong 3, där Angel livnär sig på Buffy.
Man ser sällan kvinnliga vampyrer med kvinnor, och ännu mer sällan manliga med män. Och det är inget jag säger bara för att vara kinky, har faktiskt för mig att Joss talar om just detta på något kommentatorspår.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Lipton » tis sep 28, 2004 15:26

BePatient skrev:
Man ser sällan kvinnliga vampyrer med kvinnor, och ännu mer sällan manliga med män.


Om man inte tittar på En vampyrs bekännelse då för där är de ju män med män.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Noggster » tis sep 28, 2004 15:33

2st med samma avatar, nu blir mig förvirrad.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tis sep 28, 2004 15:33

Lipton skrev:Om man inte tittar på En vampyrs bekännelse då för där är de ju män med män.


Jo men det är fortfarande en sensuell handling det är bara det att Ann Rice är lite mer liberal än de flesta vampyrförfattare :)

Appropå Ann Rice så var hon nyligen inne på amazon.com och försvarade sig mot läsares kritik vilket slutade med ett flame war och tillslut gick amazon in och tog bort hennes inlägg och de flesta svaren... inte så proffsigt av henne kan man tycka :|
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » tis sep 28, 2004 15:34

Noggster skrev:2st med samma avatar, nu blir mig förvirrad.


Hon har bara bytt handle, Vampis alltså.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » ons sep 29, 2004 16:07

:) Stämmer, jag har bara bytt nick. Det andra var inte riktigt jag.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Lipton » lör okt 02, 2004 14:53

Vampyren som dödade Faith´s väktare sa de var så gammal att han fått klövar. Kommer alltså Angel och spike också att få klövar när de når det åldern. :?: :rolleyes:
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 15:03

Inte nödvändigtvis. The Master fick ju mer ormlika drag. Angel kanske kommer att se mer ut som en grävling och Spike som en påfågel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr. Angelus » lör okt 02, 2004 15:56

noike skrev:Inte nödvändigtvis. The Master fick ju mer ormlika drag. Angel kanske kommer att se mer ut som en grävling och Spike som en påfågel.


Eller så får dem inga drag alls pga. deras godhet. Man kanske bara får vissa drag om man "embrace evil" så att säga. Tror inte själv på den teorin, men ville gärna dela med mig av den. ;)
Buffy: "You don't know what feelings are."
Spike: "I damn well do! I lie awake every night."
Buffy: "You sleep during the day!"
Spike: "Yeah, bu-- You are missing the point."
Användarvisningsbild
Mr. Angelus
Minion
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Karlskrona

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 16:18

MrAngelus: fast de har ju fortfarande demonen i sig och det är ju den som infekterar kroppen likt en cancersvulst. Möjligen en cancersvulst penslad med marinad pga superkrafterna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör okt 02, 2004 16:22

Mmm... marinerad svulst...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 16:24

Jag vet, blev också hungrig när jag skrev det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör okt 02, 2004 16:25

People call us "weird", but I prefer "misunderstood genius".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 0:12

Lipton skrev:Vampyren som dödade Faith´s väktare sa de var så gammal att han fått klövar. Kommer alltså Angel och spike också att få klövar när de når det åldern. :?: :rolleyes:


Det är nog ganska länge tills de börjar förändras Darla var jag över fyra hundra år gammal och hon så fortfarande ut som orättvist vacker kvinna... jag minns inte hur gammal det var meningen att Kakistos skulle vara men jag gillar JRTs idé att det kanske beror på hur stark demonen inom en tillåts att växa.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr. Angelus » sön okt 03, 2004 12:14

VelocityBoy skrev:
Lipton skrev:Vampyren som dödade Faith´s väktare sa de var så gammal att han fått klövar. Kommer alltså Angel och spike också att få klövar när de når det åldern. :?: :rolleyes:


Det är nog ganska länge tills de börjar förändras Darla var jag över fyra hundra år gammal och hon så fortfarande ut som orättvist vacker kvinna... jag minns inte hur gammal det var meningen att Kakistos skulle vara men jag gillar JRTs idé att det kanske beror på hur stark demonen inom en tillåts att växa.


Om demonerna inom dem nu varierar i styrka...?! Allt det här är ju egentligen bara teorier osv. OM/när dem får drag, om dem varierar i styrka... önskar att Joss kunde komma, ge svar på alla dem frågorna och sedan lägga ner allt det här tjafset om diverse saker.

Men jag tror att alla vampyrer får vissa djurliknande drag med tiden. Och då menar jag med 'tiden', inte efter 500 år, utan snarare nån gång över 1000. (minst) Men jag tror inte att det är många drag, bara några få som sedan får utvecklas ifred.... Men dock inte samma drag hos alla vampyrer. Mästaren såg ut att ha fladdermus drag, och kakistos var mer som en bock eller något i den stilen.

EDIT: Kom just på en teori, kanske dem får dragen, pga. deras föda. Darla t.ex. kanske ser ut som en vanlig människa för att hon lever på människor. Kakistos kanske var i grekland ett bra tag, och när det grekiska.. "köket" började sina så fick han pröva på alla får och getter och fick därigenom vissa drag pga. djurens blod. Vad tycks om den här teorin? ;)
Buffy: "You don't know what feelings are."
Spike: "I damn well do! I lie awake every night."
Buffy: "You sleep during the day!"
Spike: "Yeah, bu-- You are missing the point."
Användarvisningsbild
Mr. Angelus
Minion
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Karlskrona

Inläggav Teo » sön okt 03, 2004 13:17

Så angel kommer snart bli en gris??
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Shetani » sön okt 03, 2004 13:30

Teo skrev:Så angel kommer snart bli en gris??


*roffle*
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 14:21

Mr. Angelus skrev:önskar att Joss kunde komma, ge svar på alla dem frågorna och sedan lägga ner allt det här tjafset om diverse saker.


Att diskutera serien, vad som sades och inte sades att verkligen gå ned sig i serien är vad siten handlar om enligt mig... jag är inte alls säker på att jag skulle vilja ha definitiva svar på allting. Serien skulle tilltala oändligt mycket färre personer om det fanns ett svar bara ett sätt att se på serien.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » sön okt 03, 2004 16:25

VelocityBoy skrev:Att diskutera serien, vad som sades och inte sades att verkligen gå ned sig i serien är vad siten handlar om enligt mig... jag är inte alls säker på att jag skulle vilja ha definitiva svar på allting.


Precis det är ju det som är det roliga, att diskutera små och stora frågor och att aldrig riktigt veta svaren, spekulationerna.

Tack för alla underbara förslag. Jag skrattar ihjäl mig. :D
Angel blir en gris. :D :D :D
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Lipton » sön okt 03, 2004 18:20

As any vamp who drains a slayer gains her power.

Då har Spike fått krafter i från 2st, alltså måste det ju vara ganska omöjligt för Buffy att vinna över honom. En vampyr är ju väldigt stark i sig + 2 slayerkrafter.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Mr. Angelus » sön okt 03, 2004 21:19

Lipton skrev:As any vamp who drains a slayer gains her power.

Då har Spike fått krafter i från 2st, alltså måste det ju vara ganska omöjligt för Buffy att vinna över honom. En vampyr är ju väldigt stark i sig + 2 slayerkrafter.


Det kan ju inte stämma... Buffy spöar ju skiten ur honom. Visst, han slåss bättre än dem flesta andra vampyrer, och ofta slåss han som en jämlike till buffy, men dubblet så stark?? I don't think so... :?
Buffy: "You don't know what feelings are."
Spike: "I damn well do! I lie awake every night."
Buffy: "You sleep during the day!"
Spike: "Yeah, bu-- You are missing the point."
Användarvisningsbild
Mr. Angelus
Minion
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Karlskrona

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 22:06

Lipton skrev:As any vamp who drains a slayer gains her power.

Då har Spike fått krafter i från 2st, alltså måste det ju vara ganska omöjligt för Buffy att vinna över honom. En vampyr är ju väldigt stark i sig + 2 slayerkrafter.


Säger de verkligen det? jag har inget minne utav det.

De menar kanske inte att man får deras hela krafter utan att man får en liten del och att det gör att han därför är nästan på hennes nivå.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » mån okt 04, 2004 7:55

Läste det på buffysdomain.com, det kanske bara är någon som tyckte att det lät bra och hittade på det själv?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Off » mån okt 04, 2004 13:18

Har jag aldrig hört i serien. Tror inte det sagts men jag är inte helt säker förstås. Det skulle förstöra rätt mycket av mytologin väl? Om en vampyr tar slayerns krafter kan väl inte den nya slayern få kraften och då är plötsligt vampyren slayern. Nej nu blev det rörigt.

Även om Buffy är övernaturligt stark har hon ju ibland problem med att vinna över vampyrer. Vampyrer som precis hoppat ur graven och inte vet sin egen styrka är en sak. Att möta en vampyr som Angel eller Spike som sett många slag och som lärt sig slåss och utnyttja sin styrka är en helt annan sak.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » mån okt 04, 2004 14:54

Vad jag vet sägs det aldrig att man får slayerns styrka. Däremot talas det ofta om slayer blood som någonting fantastiskt.

Spoiler 5x07 "Fool för Love"
När Spike dödat den kinesiska slayern säger han till Dru:
Spike: You ever hear them saying the blood of a
Slayer is a powerful aphrodisiac?
She looks at him, wanton hunger in her eyes.
Spike: Here, now. . . have a taste.


Spoiler 4x01 "The Freshman"
Buffy möter Sunday och de andra vampyrerna:
SpicoliVamp: Ok, but you gotta share the eatin’.
’Cause I’m thinkin’ slayer’s blood’s gotta be–Whoa!–
like Thai Stick.

Någon gång, minns inte när, talas det också om att när man en gång smakat slayer blood så duger ingenting annat


Off skrev:Vampyrer som precis hoppat ur graven och inte vet sin egen styrka är en sak. Att möta en vampyr som Angel eller Spike som sett många slag och som lärt sig slåss och utnyttja sin styrka är en helt annan sak.


Här tror jag det finns en skillnad till. En vampyr blir starkare med åren och det är nog inte bara deras större erfarenhet som gör att de blir svårare att döda. En gammal vampyr har betydligt större styrka än en ny. Jag skulle tro att förklaringen är att blod ger styrka och att ju mer de dricker (ju fler år de är vampyrer), desto starkare blir de.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron