Vilka ser på BtVS?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vilka ser på BtVS?

Inläggav rust » ons sep 01, 2004 18:07

Tänkte starta en tråd om vilka ni tror utgör de största grupperna som sitter bänkade framför Buffy varje veckodag eller som till och med äger en eller flera säsonger på DVD/VHS? Är det pre-pubertala flickor eller nostalgiska studenter som fortfarande bor tillsammans med sina föräldrar (jag, med andra ord) Särskilt könsaspekten på det hela vore intressant att ta upp. Kvinnliga karaktärer dominerar serien men är det verkligen tjejer som utgör den största målgruppen?
rust
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons sep 01, 2004 18:22

Jag är kille, student och inte särskilt nostalgisk :)

Jag tror det är en ganska stor spridning då Buffy tilltalar många på flera olika sätt. Vissa ser serien för humorn, andra för spänningen och en del för hela hopkoket. Jag är en av dem som älskar alla aspekter av Buffy och finner inget konstigt med det. En bra serie kan älskas av alla oavsett ålder och kön.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons sep 01, 2004 18:25

Off skrev:Jag är kille, student och inte särskilt nostalgisk :)


Den beskrivningen får passa in på mig med.

Det som jag tror bryter mest mot folks förväntningar vad det gäller Buffys tittarskara, är att många (de flesta?) av de mer "seriösa" (m.a.o. som följer serien, inte bara strötittar) tittarna är 20+ trots att många verkar ha fått för sig att det är en s.k. "tonårsserie".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons sep 01, 2004 18:55

Jag är kvinna och 27 år gammal. Alltså tillhör jag inte den målgrupp som Buffy enligt "fördomarna" har.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » ons sep 01, 2004 21:36

Jag är en 29 årig nostalgisk kille... som verkligen är jätteförtjust i college miljö och överhuvudtaget coming-of-age teman så den biten av serien är väldigt viktig för mig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » ons sep 01, 2004 21:44

Jag är en 18åring hane som studerar journalistik och har en katt som heter Zingo. Han är orange.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Ai » ons sep 01, 2004 21:46

Själv är jag 37, kvinna och nyutexaminerad ingenjör. Jag ingår väl knappast i föreställningen av en normal Buffy-tittare...

Jag håller med VB. Det har varit mig varmt om hjärtat sen åttitalets boom av tex John Hughs filmer. Breakfast Club och St. Elmos Fire kommer alltid högt på min lista av favoritfilmer fortfarande.

Något som jag tycker mig märka är att många som tittar är välutbildade (på 'papper' eller autodidakta), välartikulerade (även om dom bara är 14 år) och har en tendens att analysera saker de ser.

De/vi nöjer oss sällan med att följa en serie bara för att täcka upp en timme av dagen med nån form av sysselsättning. Dom/vi har högre krav! 8)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » ons sep 01, 2004 21:57

Ai skrev:De/vi nöjer oss sällan med att följa en serie bara för att täcka upp en timme av dagen med nån form av sysselsättning. Dom/vi har högre krav! 8)


Det är verkligen mer än att döda en timme om dagen... så här i ett ögonblick av sjukdomsinsikt skulle jag säga att serien betyder alldeles för mycket för mig :?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Pazuzu » ons sep 01, 2004 21:59

Jag är en kvinnlig student på 20 år och jag läser till bibliotekarie. Eftersom jag inte känner någon som gillar Buffy, har jag trott att jag varit bland de äldre tittarna, men sedan jag hittade hit har den föreställningen försvunnit. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Zaxx » ons sep 01, 2004 22:25

Vilken spridning!!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Sparvid » ons sep 01, 2004 22:56

Räknas "nostalgisk arbetslös kille som fortfarande bor tillsammans med sina föräldrar" som en kategori helt skild från nostalgiska studenter?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Off » ons sep 01, 2004 22:58

Samma sak annat namn.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav suprmicael » ons sep 01, 2004 23:56

Jag tror att jag är målgruppen. Man, 39 år, bor ensam i skogen men tänker skaffa katt. Har visserligen universitetsutbildning men jag skriver inte här så mycket eftersom jag tänker trögt och skriver långsamt. Blir på bra humör av serien.
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 13 mar 2004
Ort: Lekeberg

Inläggav Saftis » tor sep 02, 2004 1:22

Jag är en snart 20årig man som läser andra året på biologlinjen. Trots att jag är fattig :rolleyes: student så har jag lyckats införskaffa alla säsonger av Buffy på DVD. Bor för övrigt hemma fortfarande.
Swim away little oysters, swim away home!

CHANCE - What’re you doing?
SIMON - I was trying to comfort you--
CHANCE - Comfort my ass. Trying to come on to me when I’m in the middle of being emotionally scarred. How low can you go, Simon?
SIMON - I NEED that two hundred bucks! Please, Chance?
Användarvisningsbild
Saftis
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 jul 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Zzzarka » tor sep 02, 2004 10:10

tja.. 20årig student som bor hemma ;) ... fast inte så nostalgisk ... gillar serien för att den helt enkelt är bäst :) ...
+Zzzarka
Användarvisningsbild
Zzzarka
Minion
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 mar 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Joamna » tor sep 02, 2004 10:13

19årig arbetslös, bor ej hos mor å far. dock så är jag nostalgisk över gymnasietiden, men det var jag ju inte när jag började se på serien..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » tor sep 02, 2004 10:22

snart 20-årig tjej som pluggar och har fullt upp med precis allt, hinner ändå ta mig tid för buffy. eller det är inget jag väljer själv...skolan och allt annat blir lidande på grund av mitt buffyberoende. tror inte det är bra att så mycket av ens tid går åt till en tv-serie men det finns inget jag kan göra åt saken. jag är fast i dess våld.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav rust » tor sep 02, 2004 14:39

Kul att se att det finns så många olika buffy-fantaster därute... Det verkar som om det är överhängande många av det manliga könet. Än så länge så har jag dock inte hört någon teori om hur/varför en serie med så mågna kvinnliga karaktärer tilltalar så många pojkar/män? Även om serien visserligen behandlar rent generella problem under uppväxttiden så finns det även en mängd avsnitt som är rent "tjejiga" om ni förstår vad jag menar. Är det ett sätt att leva ut den kvinnliga sidan av psyket?
rust
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » tor sep 02, 2004 15:29

Vilka avsnitt är rent "tjejiga"?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav jonas. » tor sep 02, 2004 16:39

Kille, 15 år. går på högstadiet. inte speciellet nostalgisk. men kommer kanske sitta i gungstolen och tänka tillbaka på hur sunkikt högstadiet var back in the days ;)
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav noike » tor sep 02, 2004 17:41

Matt: the Prom måste ju vara tjejigt. Avsnittet har ju som sidospår att bli dumpad av sin äldre kille och alla är uppklädda och danser. Görtjejigt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Langtry » tor sep 02, 2004 20:36

AKS skrev:Jag är kvinna och 27 år gammal. Alltså tillhör jag inte den målgrupp som Buffy enligt "fördomarna" har.


Tillhör samma kategori som AKS men är 27 år ung :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav AKS » tor sep 02, 2004 21:21

Jag vill också vara ung. Mitt första inlägg var ett fruktansvärt misstag! :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Teo » fre sep 03, 2004 14:20

Jag är en kille på 15 år och jag ser nerladdade avsnitt av buffy.. och jag ser den för den tillfredställer många aspekter av mitt sinne.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav sus@n » fre sep 03, 2004 20:58

18 årig tjej som äger alla säsongerna av Buffy på DVD. Jag tror att det är stor spridning på ålder och varför man ser...
Det säger de i något extramaterial - att åldrarna är från 10 till 60 år och alla kön och yrken. Buffy har en bred tittarkrets och kan tilltala alla för olika sakers skull. Själv älskar jag allt!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Aereena » lör sep 04, 2004 13:29

Tjej, 24 år. Älskar Buffy för den sköna blandingen av humor och spänning. Och Spike förstås...
Användarvisningsbild
Aereena
Demon Fodder
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 04 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Langtry » lör sep 04, 2004 13:29

Välkommen Aereena =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Aereena » lör sep 04, 2004 13:33

Tack, tack :o)

Ha ha, Skit i runda näsan då =)
Användarvisningsbild
Aereena
Demon Fodder
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 04 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör sep 04, 2004 13:44

Man, 27, studerande.

Varför ser man på Buffy? Bra fråga. Jävligt bra fråga. Kanske för att det var den första serien som verkligen fick mig att känna något med karaktärerna. Att jag sedan gillar saker som är välskrivet hjälper också till, och att de vågar göra saker som man egentligen inte borde i en TV-serie. Annars är det nog kontinuerlig handling, humor och drama -- förlåt, man bör använda Mutant Enemy-uttryck -- emotionell resonans.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » lör sep 04, 2004 14:05

Aereena skrev:Tjej, 24 år. Älskar Buffy för den sköna blandingen av humor och spänning. Och Spike förstås...


Välkommen Aereena :) Cool Avatar, coolt namnt, cool tjej :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron