5x18 - Origin

Här pratas det om Angel Säsong 5

?

1
1
3%
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
3
9%
7
2
6%
8
6
19%
9
13
41%
10
6
19%
 
Antal röster : 32

Inläggav Noggster » tis nov 02, 2004 2:55

connor är kung, tycker det var kul att se honom i ett nytt avsnitt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Johannah » tis nov 23, 2004 16:13

Vilket avsnitt - äntligen!

Som jag har skrivit i så många andra trädar; jag älskar Connor. Underbart att se honom komma tillbaka. Någon gång kikade jag snabbt genom creditsen på Imdb.com och såg att Connor skulle komma tillbaka under S5, väntade bara på när.

Fick en stor klump i magen när Wes kastade boxen i golvet och alla minnen kom tillbaka. S3 är underbar! Ska se genom alla säsonger igen när jag sett klart den här, så jag kan ännu inte uttala mig om vilken säsong som är bäst. Men arcen med The Father Will Kill the Son är helt underbar. Ska bli intressant att se hur Wes tacklar allt det här.

Jag är inte speciellt förtjust i Illyria och förstår inte hur folk kan tycka så mycket om henne, att hon är en sån intressant karaktär. Men det är ju min åsikt. Får se hur det blir när resten av avsnitten är avklarade.

Någonting som jag dock stör mig på (hör inte hemma i den här tråden men jag kom att tänka på det när folk tar upp Cordelia) är att alla var så ledsna när Fred dog, men vad hände med sorgen efter Cordy? Dåligt tycker jag.

Skönt också att se att Connor faktiskt fick tillbaka sina minnen. Underbart att se den "riktiga" Connor dyka upp vid fighten med Sahjhan. Sen blev man ju lite fundersam när Connor inte visade några som helst tecken på att komma ihåg någonting. Trodde nästan att väggen mellan honom och Angel gjorde att han inte hade blivit påverkad. Min Connor! Blev dock orolig ett slag när Connor gick mot hissen i slutet och hans psyk-blick kom fram.

Och ja, han är en av de bästa karaktärerna i Buffyverse enligt min åsikt. En sån otroligt tragisk person. Behöver jag ens nämna att jag hatar Sahjhan?

Ett av de bästa avsnitten på länge! Så ska det se ut.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav gaspode » tis nov 23, 2004 16:34

alla var så ledsna när Fred dog, men vad hände med sorgen efter Cordy?

Min förklaring är att Cordy varit i koma så länge att de redan hanterat sin sorg. Sen kan jag hålla med om att det vore bättre om det hade märkts av, men jag kan acceptera det med ovanstående förklaring. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » ons feb 02, 2005 12:39

Oh Connor, har funderat lite de senaste avsnitten om han inte ska vävas in i historien snart. Det riktigt vred sig i magen då Angel fick syn på honom där utanför kontoret, förstår att han nästan tappade talförmågan.
Tycker att Vincent Kartheiser gör detta avsnitt riktigt bra! Han har alltid varit bra, men speciellt den sista scenen innan han går in i hissen. Bara den lilla antydningen till leende han gör alldeles innan han går in i hissen är så bra att jag blir fruktansvärt avundsjuk på hans skådespeleri.

Spike och Illyria är förövrigt också bra. Säger bara: "I'd like to keep Spike as my pet."

Wesley som konfronterar Angel om han "bytt" Fred mot sin son är också bra.

De senaste avsnitten är verkligen känslomässigt intensiva. Det är mycket som karaktärerna går igenom, och att det inte är mycket känslomässiga utspel gör inte att man inte känner av det lika mycket iaf.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Johannah » lör feb 05, 2005 22:55

Flisa skrev:Bara den lilla antydningen till leende han gör alldeles innan han går in i hissen är så bra att jag blir fruktansvärt avundsjuk på hans skådespeleri.

Kartheiser är en riktigt grym skådespelare - magnifik!
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 13, 2005 17:14

Hmmm...
Connor var mycket sötare förut,och hade bättre (sexigare) klädstil då.

Det var skönt att se slutet på arcen med demonen som man inte kanstava till namnet på.

Dom gjorde en bra och tvetydig avslutning. Man kan ju faktiskt inte vara helt säker på att Connor fick tillbaka minnena. Han KAN faktiskt ha varit för långt ifrån kuben. Wes var nära nog för att bli påverkad, men inget säger att Connor var det. En av detaljerna i min övertygelse var att han ändrade klädstil lite efter striden. Istället för helknäppt skjorta så började det likna gamle Connor med uppknäppt och t-shirt under.
Visst säller jag mig till dom som tror att han fick tillbaka minnet, eller i alla fall delar av det, men det som sagt tolkas på två sätt.
Men jag förstod inte vad Wes menade med att Fred skulle ha varit med i dealen för?

Jag trodde faktiskt inte att Gunn skulle vara så ädel som han var. Det var nog det modigaste jag sett på länge. ^_^

Verkar som om alla deals dom gjort börjar falla samman. Gunn förlorade ju sin law, och tjyvade till sig ny. Fred förlorade lite av varje och Angels huvudorsak till att ta emot W&H verkar ha fallit samman också.
Är det så smart av W&H att screwa angel & co. over så tätt inpå apocalypsen? Demoralisering? Eller manipulerar dom bara ännu mer?

Och en kul grej:
För den som inte visste vad samtalet egentligen handlade om i slutet mellan Connor och Angel, så kunde man trott att Angel raggade på honom.
ANGEL: Oh...do you really have to leave? I mean, right now?

Ungeför vad jag brukar säga till mina ragg innan dom flyr fältet. O_o
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav noike » sön feb 13, 2005 17:39

Minsc_and_Boo skrev:Men jag förstod inte vad Wes menade med att Fred skulle ha varit med i dealen för?

Wes antog att Angels deal med W&H för att ändra verkligheten var det som gjorde att alla tackade ja till att arbeta för dem -- att han offrade sina vänner för att få tillgång till W&H.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Minsc_and_Boo » mån feb 14, 2005 1:01

noike skrev:
Minsc_and_Boo skrev:Men jag förstod inte vad Wes menade med att Fred skulle ha varit med i dealen för?

Wes antog att Angels deal med W&H för att ändra verkligheten var det som gjorde att alla tackade ja till att arbeta för dem -- att han offrade sina vänner för att få tillgång till W&H.


AH!
tack för att du håller ordning på mig :D
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Tob » ons feb 16, 2005 21:19

Connor är bra, och även hans återkomst. Gillar verkligen slutet på avsnittet. Tvetydigheten om hurvida Connor fick tillbaka minnet eller inte. Wes och Illyria hade kunnat bära hela Angel på sina axlar, men iom att avsnitten i sig håller så hög klass så blir summan av det hela att Angel nu är sanslöst bra. Så är det ;)

Det har sagts förr, men av av seriens roligaste repliker återfinns.

ILLYRIA: (to Angel) I'd like to keep Spike as my pet.

Inte nog med det, någon minut efter där kommer ytterligare en fullträff.

CONNOR
Oh... no, I—I—
(looks down, chuckling embarrassed)
It's just that—it's the outfit.
(whispers to Angel) I guess I've always had a thing for older women.
ANGEL
(under his breath)
They were supposed to fix that.
CONNOR
What?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Pazuzu » fre feb 18, 2005 18:45

Trots att jag inte har tyckt om Connor något vidare, så funkade han ändå bra här och till slut blev det riktigt bra. Jag gillade också att man inte släppte Gunn-tråden vind för våg. Illyria fortsätter också att imponera, det finns inte mycket att klaga på här. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav AKS » sön mar 06, 2005 23:46

Hade tydligen inte skrivit om detta avsnitt tidigare...

Wow! Detta avsnitt är *riktigt* bra. Bättre än jag kommer ihåg. Hade fått för mig att jag föredrog Underneath framför Origin, men det kan jag aldrig ha gjort. Origin känns mer engagerande och helgjutet. Och Vincent Kartheiser spelar den "glade" Connor på ett perfekt sätt. Han överspelar heller inte scenerna där vi inser att han verkligen fått tillbaka sina minnen. I scenen med Sahjan(sp?) så räcker det med att han förändrar ansiktsuttrycket och -- framför allt -- kroppshållningen för att vi ska förstå att han nu är gamle Connor. Amy Acker är ju också väldigt bra på det mer nyanserade skådespelet. Det där lilla som gör att man inte ens tänker på Fred då man ser henne.

Mycket bra avsnitt, underhållande från början till slut. Såg Underneath och Origin på raken så jag kommer inte ihåg vilket avsnitt det kommer ifrån, men Illyrias Shrimp dimension-kommentar och "I'd like to keep Spike as a pet" (det var Origin i alla fall) är ta mig 17 klassiska. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » ons mar 09, 2005 22:00

Bästa Connoravsnittet sen... vadå? "Sleep Tight"?

Nej, jag gillade aldrig gnällfinnige PubertetsConnor. Må vara att välkammade CollegeConnor är äckligt välpolerad, mom & apple pie, men det var ju den dealen Angel gjorde och det är bara att påpeka att den där röde trollkarlen gjorde ett väldigt bra jobb. Angel är ju inte immun mot klichéer; ber han om att hans son ska få en helt lycklig uppväxt à la Pleasantville så är det det han får.

Nej, detta var Wesleys avsnitt. Igen. Stackare; först måste han lära sig att umgås med en... vad det nu är för något... i hans älskades kropp, och nu måste han också lära sig att leva med minnen som Angel tog ifrån honom lika mycket av omsorg om Wesley som om Connor. Han är den som lyckades lura ut vad som hände med Fred, bara för att få se henne dö. Han är den som lyckades lura ut vad Angel gjorde i "Home", bara för att bli den som får bära skulden igen. Återigen, som förra avsnittet inskärpte, lager på lager.

Sen var avsnittet långt ifrån perfekt. Visst, Connor borde reagerat lite mer när han fick tillbaka minnena (om han nu fick det, slutrepliken och även frisyren verkar tyda på det). Visst, rödingens biff med Sahjann känns lite väl mycket demonis ex machina.

Men Sahjann var ju med, så jag förlåter det också. Bra avsnitt, alltså.

Och jag väntar fortfarande på att Illyria ska ladda färdigt på nya kunskaper och GÖRA något. Kan bli intressant. För det hon gör just nu... hur var det...
SPIKE: What's Big Blue up to anyway? He just sits there.
JUDGE: I am preparing.
SPIKE: Yeah. It's interesting to me that 'preparing' looks a great bit like sitting on your ass.


Så nu har vi alltså Wes, Gunn och Illyria som borde vara färdiga att explodera snart. Vi har Baldwin som fjantar runt och uppenbarligen har nåt i kikaren. Nu vill jag höra den där gonggongen snart.

(Och till dem som fortfarande påstår att Angel inte dödade Connor i "Home" - exakt vad gör han i så fall när han hugger honom i halsen med en kniv? Lär honom raka sig?)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » ons mar 09, 2005 22:12

A bear skrev:(Och till dem som fortfarande påstår att Angel inte dödade Connor i "Home" - exakt vad gör han i så fall när han hugger honom i halsen med en kniv? Lär honom raka sig?)


:D:D

Å andra sidan så har Angel rakat sig i runt 250 år utan spegel, så han kanske inte är så haj på hur han ska förklara....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav gaspode » tor mar 10, 2005 1:02

(Och till dem som fortfarande påstår att Angel inte dödade Connor i "Home" - exakt vad gör han i så fall när han hugger honom i halsen med en kniv? Lär honom raka sig?)

Ingen ny debatt precis, men en motfråga: exakt vad menar Angel när han använder "the father will kill the son"-profetian som exempel för Wesley att profetior inte alltid är att lita på?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tor mar 10, 2005 1:09

gaspode skrev:
(Och till dem som fortfarande påstår att Angel inte dödade Connor i "Home" - exakt vad gör han i så fall när han hugger honom i halsen med en kniv? Lär honom raka sig?)

Ingen ny debatt precis, men en motfråga: exakt vad menar Angel när han använder "the father will kill the son"-profetian som exempel för Wesley att profetior inte alltid är att lita på?


Vet inte om det var så du menade med frågan, men: Anledningen är ju att just den profetian var manipulerad av Sahjahn för att få Connor ur vägen. Den var alltså inte sann.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav A bear » tor mar 10, 2005 1:12

Profetian i sig var ju bevisligen en förfalskning. Men det gör ju inte att den händelse den beskriver är omöjlig.

(Jag menar, jag kan när som helst påstå mig ha profetiska krafter och säga att Färjestad kommer att vinna SM-guld i hockey. Jag ljuger, jag har inga krafter, profetian är inte sann; men det innebär inte att Färjestad omöjligen kan ta SM-guld.)

I just det fallet - nu minns jag inte exakt var och när Angel säger det, men om Wesley inte hade trott på den falska profetian hade den heller aldrig blivit sann. Det är inte profetian i sig som är det farliga, det är uttolkningen av den och de handlingar man begår utifrån det. Wesley tror att Angel kommer att mörda Connor, och för att hindra det sätter han igång en kedja av händelser som slutar med att, häpp, Angel mördar Connor.

(Det faktum att han inte förblir död är väl en annan grej. Det är Buffyverse, för katten. Att någon HAR dött är aldrig en garanti för att han/hon ÄR död.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tor mar 10, 2005 1:16

Okej, jag tolkar det inte så, men det är ju faktiskt en rimlig förklaring :)
damn..

Jaja, jag kanske ändrar mig när det blir omtitt. Jag blir liksom osäkrare på mina argument ju längre tiden går från att jag såg det... :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor mar 10, 2005 9:19

Helt med björnen här och har alltid varit det i den här frågan. Tror det är i Home-tråden vi startade skyttegravskrig över det?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav virve » tor mar 24, 2005 13:29

Nice! Jätteroligt att återse Connor!
Skönt att "connor-dödar-sahjhan"-profetian knyts ihop.

Jag tror att Connor fick sina minnen tillbaka, och att Angel dödade Connor i Home. Så det så. :)

Vilken fantastisk säsong det här har kommit att bli! Hoppas bara att serien får ett värdigt slut!
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Tinwiel » fre mar 25, 2005 0:51

Angel dödade inte Connor i Home. Inte bokstavligt talat. Möjligen bildligt talat, eftersom han fick ett nytt liv, ny familj och nya minnen, och blev därmed en ny person, inte den Connor som hade växt upp i Qourtoth (stavning?). Den Connor är död. Vad Angel gjorde med kniven i Home, det kan jag inte förklara, jag tror att manusförfattarna bara försökte lura oss. Connor lever ju. Profetian var båg, påhittad av Sahjan.

A bear skrev: Det är inte profetian i sig som är det farliga, det är uttolkningen av den och de handlingar man begår utifrån det.


Japp, jag håller i stort sett med. Intressant inlägg A bear! :)

Hur ofta går profetior i uppfyllelse förresten? Finns fler exempel på när dom inte har gjort det?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » fre mar 25, 2005 1:01

Angel dödade Connor (bokstavligt talat). Tim Minear säger det på kommentatorspåret till Home.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav latarmig » fre mar 25, 2005 1:11

Jag har aldrig kunnat se att Angel dödar Connor hur många gånger jag än sett den scenen, så Tim Minear har fel.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » fre mar 25, 2005 12:34

CheeseGuy skrev:Angel dödade Connor (bokstavligt talat). Tim Minear säger det på kommentatorspåret till Home.


Mä. Om han dödade Connor (bokstavligt talat) vilken är då den Connor som dyker upp i det här avsnittet? Tim Minear har fel, han sa det säkert bara för att jävlas med oss, mess with our heads. Jag har inte hört kommentatorspåret själv, men jag tycker ändå att det är tydligt att Connor inte är död. Connor (och hans "nya liv", bildligt talat) var ju orsaken till att Angel gick med på att ta över W&H.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » fre mar 25, 2005 12:56

Tinwiel skrev:
CheeseGuy skrev:Angel dödade Connor (bokstavligt talat). Tim Minear säger det på kommentatorspåret till Home.


Mä. Om han dödade Connor (bokstavligt talat) vilken är då den Connor som dyker upp i det här avsnittet? Tim Minear har fel, han sa det säkert bara för att jävlas med oss, mess with our heads. Jag har inte hört kommentatorspåret själv, men jag tycker ändå att det är tydligt att Connor inte är död. Connor (och hans "nya liv", bildligt talat) var ju orsaken till att Angel gick med på att ta över W&H.


Han återupplivades förstås igen. Tim säger också att någon form av blodmagi användes efter att Angel hade dödat honom.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tob » fre mar 25, 2005 13:24

Jag tolkar det som att Angel dödar Connor. Connors själ används sedan för att bygga upp den nya Connor. Hurvida den nya Connor är densamma som den gamla har med hur man kopplar ihop livet med själen. Den nya Connor är enligt mig densamma som den gamla Connor, med den lilla (gigantiska) skillnaden att han inte har några minnen kvar från den gamla Connor. Connor fick helt enkelt ett nytt liv, men nya minnen och nya förutsättningar.

För mig dödade Angel Connor. Har visserligen inte sett avsnittet mer än 2 gånger, och säsong 4 som helhet 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tinwiel » fre mar 25, 2005 13:28

CheeseGuy skrev:
Tinwiel skrev:
CheeseGuy skrev:Angel dödade Connor (bokstavligt talat). Tim Minear säger det på kommentatorspåret till Home.


Mä. Om han dödade Connor (bokstavligt talat) vilken är då den Connor som dyker upp i det här avsnittet? Tim Minear har fel, han sa det säkert bara för att jävlas med oss, mess with our heads. Jag har inte hört kommentatorspåret själv, men jag tycker ändå att det är tydligt att Connor inte är död. Connor (och hans "nya liv", bildligt talat) var ju orsaken till att Angel gick med på att ta över W&H.


Han återupplivades förstås igen. Tim säger också att någon form av blodmagi användes efter att Angel hade dödat honom.


Hmm. Nä, det låter inte troligt. Blodmagi? Om Connor dödades av Angels kniv så är det ju en "naturlig" död, och det ska ju inte gå att få tillbaks folk till livet om dom har dött en naturlig död, eller hur? Om dom nu inte kommer tillbaks som "zombies", och det är ju uppenbarligen inte Connor. Det går inte ihop, utan förklaringen måste vara att Tim antingen kom med felaktiga uppgifter, eller att han menade det bildligt talat. Blodmagin kan ju ha använts för att skapa Connors nya minnen?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tinwiel » fre mar 25, 2005 13:37

Tob skrev:Jag tolkar det som att Angel dödar Connor. Connors själ används sedan för att bygga upp den nya Connor.


Men det känns ju också jättekrångligt. Nog för att W&H är mäktiga men det måste väl finnas gränser för vad dom kan göra också? Att skapa en människokropp med tillhörande själ går ju tydligen, det har vi ju sett i s5 av Buffy, men att få dit Connors själ efter att han redan har dött? Nja. Varför inte bara låta Connor vara död, efter att Angel hade "dödat" honom, varför besvära sig så mycket med att få honom tillbaks till livet? Därför att Angel dödade honom inte, han klarade inte av det, men han ville ändå hjälpa Connor bort från ett liv som han inte längre ville vara en del av.

Sen så säger ju Angel själv att "The father will kill the son"-profetian inte slog in, och varför skulle han ljuga om det? För Wes, som dessutom inte kommer ihåg nåt av det?

Jag har bara sett avsnittet en gång också (jag har så svårt för Jasmine så jag har inte orkat sett om slutet på s 4 ) men jag ska göra det nu (eller efter jobbet). Jag förstår att det ser ut som att han dödar Connor men nånting annat måste ha skett, inte just det.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav A bear » fre mar 25, 2005 13:48

Tinwiel skrev:Varför inte bara låta Connor vara död, efter att Angel hade "dödat" honom, varför besvära sig så mycket med att få honom tillbaks till livet?


Därför att det var enda sättet att få Angel att skriva på kontraktet, förstås. Det om något är väl solklart? Connor är på väg att begå självmord och ta ett antal människor - inklusive Cordelia - med sig. Angel får välja mellan att låta det ske eller att låta honom få ett annat liv. Priset är att han måste döda sin son och skriva över sig själv till W&H.

Tinwiel skrev:Sen så säger ju Angel själv att "The father will kill the son"-profetian inte slog in, och varför skulle han ljuga om det? För Wes, som dessutom inte kommer ihåg nåt av det?


Mja, säger han verkligen exakt det? Säger han inte i princip att profetian var falsk? Men, som jag sa ovan, det faktum att en profetia är falsk innebär ju inte att det den förutsäger inte kan ske.

Tinwiel skrev:Jag har bara sett avsnittet en gång också (jag har så svårt för Jasmine så jag har inte orkat sett om slutet på s 4 ) men jag ska göra det nu (eller efter jobbet). Jag förstår att det ser ut som att han dödar Connor men nånting annat måste ha skett, inte just det.


I så fall är ju frågan varför de inte visar att han hejdar sig, eller att någon hindrar honom, eller att de omvärvs av magi, eller att kniven bryts mot Connors strupe... Angel sitter på Connor, lyfter en kniv, hugger honom rakt i halsen, och de klipper precis mikrosekunden innan vi ser kniven gå in. Vad hinner hända i den där mikrosekunden om det INTE är att Angel dödar honom? Varför får vi aldrig minsta lilla antydan till förklaring på vad annars som skulle ha hänt?

Det där med att det är en "naturlig" död hänger jag inte upp mig mycket på. Senior Partners har förbindelser som Willow inte ens hört talas om.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » fre mar 25, 2005 13:59

Ja, det är bra argument du har A bear, och jag måste nog fundera lite till på det, men jag tycker ändå att det känns som att han inte dog. Damn, jag måste se om avsnittet innan jag uttalar mig vidare. Återkommer när jag har sett om det, mm'kay?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » fre mar 25, 2005 14:04

A bear har nog helt rätt här.

Jag skrev ner allt Tim säger om just det:

Angel comes down with a knife and the prophecy is fullfilled. The father will kill the son. Again, it's not... nothing is really spelled out for you here, but you do, I think, understand by the end of the episode, that when Angel said to Lilah, "I'm gonna tell you what the deal's gonna be", he strucks some sort of bargain with her and there's some kind of blood magic going on here, because as we will discover Connor is in fact not dead. Well, old Connor is dead, and new Connor has lived an entire life apart from Angel.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare