5x19 - Time Bomb

Här pratas det om Angel Säsong 5

Time to tell

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
4%
4
0
Inga röster
5
2
8%
6
2
8%
7
5
19%
8
10
38%
9
5
19%
10
1
4%
 
Antal röster : 26

Inläggav A bear » ons mar 09, 2005 23:11

Listen: Billy Pilgrim has become unstuck in time.

Tänkte jag redan innan Angel slängde in samma referens. Snyggt tidshoppande, verkligen, även om slutet var lite förutsägbart. På sätt och vis hade det varit bättre om det verkligen HADE varit omöjligt att ändra någonting - men å andra sidan, i Buffyverse är varken historien eller framtiden någonsin förutbestämd, så...

ILLYRIA:When the world met me, it shuddered, groaned. It knelt at my feet.
SPIKE: "Dear Penthouse, I don't normally write letters like this, but—"
:D :D :D :D :D :D

Så nu är Illyria maktlös? Köper jag inte. Vad var i så fall vitsen med hela Illyriaarcen? NÅGON tanke måste det ju ha funnits bakom det. Vägrar acceptera att Whedon och Minear bara satt och rökte på och någon sade "Dude, skulle inte Amy se riktigt het ut i blått hår?" Någon roll måste hon ju spela. Speciellt nu när hon fått sin alldeles egna minion i RenfieldWesley.
WESLEY: No. (skratt) No. She's monumentally self-possessed. She still thinks she's the god-king of the universe. -Bator.

(OK så det kanske inte var exakt vad han sade, men Wesley börjar definitivt tappa greppet.)

Och Gunn gör något intressant IGEN. Och Angel också. Vad katten är vitsen med slutscenen där? "Serve no master but your ambition". Illyria säger det, Angel citerar henne strax innan han går och gör som W&H vill. Eller? Vad är Angels ambition? Fyller det där barnet, som först verkar som en vanlig MOTW-historia, någon funktion? I så fall känns det verkligen gripet ur luften... men det visar sig väl i de tre sista.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav CheeseGuy » tor mar 10, 2005 0:03

A bear skrev:Så nu är Illyria maktlös? Köper jag inte. Vad var i så fall vitsen med hela Illyriaarcen? NÅGON tanke måste det ju ha funnits bakom det. Vägrar acceptera att Whedon och Minear bara satt och rökte på och någon sade "Dude, skulle inte Amy se riktigt het ut i blått hår?" Någon roll måste hon ju spela. Speciellt nu när hon fått sin alldeles egna minion i RenfieldWesley.


Tänk på att serien avslutades för tidigt. Den här säsongen skulle egentligen bara vara den första delen av en större arc som skulle sträcka sig över två säsonger (det är vad jag har hört i alla fall). De hade större planer, men nu fick de knyta ihop saker mycket snabbare än vad de hade räknat med.

Minear var väl förresten inte inblandad i den här säsongen?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » tor mar 10, 2005 0:36

CheeseGuy skrev:
A bear skrev:Så nu är Illyria maktlös? Köper jag inte. Vad var i så fall vitsen med hela Illyriaarcen? NÅGON tanke måste det ju ha funnits bakom det. Vägrar acceptera att Whedon och Minear bara satt och rökte på och någon sade "Dude, skulle inte Amy se riktigt het ut i blått hår?" Någon roll måste hon ju spela. Speciellt nu när hon fått sin alldeles egna minion i RenfieldWesley.


Tänk på att serien avslutades för tidigt. Den här säsongen skulle egentligen bara vara den första delen av en större arc som skulle sträcka sig över två säsonger (det är vad jag har hört i alla fall). De hade större planer, men nu fick de knyta ihop saker mycket snabbare än vad de hade räknat med.


Ah, fanken. Så nu får vi två säsongsarcar inledda och avslutade på ett halvdussin avsnitt? Trist.

CheeseGuy skrev:Minear var väl förresten inte inblandad i den här säsongen?

Fråga inte mig, jag är newbien här! :)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tor mar 10, 2005 0:51

Tyvärr kommer jag inte ihåg när under produktionen av den här säsongen som ME fick beskedet att det också skulle bli den sista - men det var sent. Det finns säkert någon kunnig person här som kan säga hur sent det var.

Detta har också stor del av den beundran många hyser för sista säsongen: Hur var det möjligt att göra så mycket på så lite tid? Sedan ska naturligtvis säsongen stå på egna ben ändå, men jag kan i alla fall inte låta bli ett att då och då impas av hur mycket syarbete de gjort med små tidsliga medel.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tor mar 10, 2005 0:57

latarmig skrev:Tyvärr kommer jag inte ihåg när under produktionen av den här säsongen som ME fick beskedet att det också skulle bli den sista - men det var sent. Det finns säkert någon kunnig person här som kan säga hur sent det var.


Vad jag kommer ihåg från commentary'n så var det under inspelningen av Underneath. Efter att dom filmat fighten i källaren med the Wrath i bakgrunden så bröts det visst för lunch och några herrar från WB kom på besök....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav latarmig » tor mar 10, 2005 1:03

Ajdå, så sent. Det är ju avsnitt 5x17, vilket innebär att det avsnittet ju rimligen var färdigskrivet och förmodligen nästa också (fast det fick de väl riva upp igen?).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tor mar 10, 2005 1:07

latarmig skrev:Ajdå, så sent. Det är ju avsnitt 5x17, vilket innebär att det avsnittet ju rimligen var färdigskrivet och förmodligen nästa också (fast det fick de väl riva upp igen?).


Ja, om det inte var så att dom spelade in den scenen tidigare - Chris Kane var ju borta och spelade in nån film i slutet av inspelningsperioden så dom flyttade fram alla hans kvarvarande scener har jag för mig - så det är möjligt att det var tidigare tidsmässigt än 5x17 som dom fick reda på det.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tob » tor mar 10, 2005 1:08

Arcen kring Illyria planerades rätt tidigt iaf. Såg tidigare idag extramaterialet till säsong 5 och då säger Amy Acker att Joss kom i november och sade till henne att dem skulle döda Fred men att hon ändå skulle få vara kvar som regular.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » tor mar 10, 2005 1:12

Tob skrev:Joss kom i november och sade till henne att dem skulle döda Fred men att hon ändå skulle få vara kvar som regular.


Vilken chock det måste vara när bossen med ett leende kommer och säger att nu har vi beslutat att ta död på dig. Som skådespelare måste man ju ha fått starka känslomässiga band med sin rollfigur. Det är lite mord på en själv.

Det blir särskilt konstigt när han i nästa sekund fortsätter med att "du får ha kvar jobbet ändå". "Jaha, vad ska jag göra då? Koka kaffe, eller?"
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor mar 10, 2005 9:11

A bear skrev:
CheeseGuy skrev:Minear var väl förresten inte inblandad i den här säsongen?

Fråga inte mig, jag är newbien här! :)


Näpp, Minear var borta från Angel efter S4. Han gick för att jobba med Wonderfalls.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » tor mar 10, 2005 9:19

caffeineaddict skrev:
A bear skrev:
CheeseGuy skrev:Minear var väl förresten inte inblandad i den här säsongen?

Fråga inte mig, jag är newbien här! :)


Näpp, Minear var borta från Angel efter S4. Han gick för att jobba med Wonderfalls.


Men i princip var väl han borta redan i säsong 3, skrev han något utöver Home alls i fjärde säsongen? Fast det är klart han fanns väl med som story utvecklar osv kanske.

EDIT: Det var kanske under fjärde säsongen som han pysslade en del med Firefly.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » tor mar 10, 2005 9:21

Tob: Han delade sin tid mellan Firefly och Angel S4 under det året. Vilket, precis som med Joss under flera år, betyder att han står creditad på relativt få avsnitt men har haft ett finger eller en hand med i de allra flesta avsnitten.

EDIT: Tob editade medan jag skrev, så nu blev ju det här inlägget hyfsat överflödigt. Oh well, en till skåra i gevärskolven...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Gordo » ons maj 04, 2005 8:45

Oj, vilket avsnitt. Vet inte riktigt om jag tycker om det eller inte. Jag tycker att det var bra med ett avsnitt som fokuserade på Illyria för det behövdes men frågan är vad det gav.

Illyria är kvar men en del av hennes kraft är borta, Gunn är tillbaka och försöker nu jobba mot W&H och Angel, vad hände egentligen med honom?
Serve no master but your ambition
---
What we're supposed to. Serve our clients
Vad betyder det?

Känner mig lite förvirrad efter detta avsnitt, ska bli mycket intressant att se hur det slutar. Men jag vill inte att det ska sluta!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tor aug 18, 2005 13:49

Spänningen stiger; hur ska det gå, vad blir den stora finalen...?

Lite svårt först att hänga med när Illyria hoppade runt i tiden, vad har hänt, vad kommer att hända, vem är samtida med vem?

Eftersom de är en evil law firm, så är det klart att det är demonerna som är deras klienter, och inte den unga kvinnan. Och hon har en poäng, de har möjlighet att ta hand om barnet, det har inte hon, och de har lovat att göra hennes make/pojkvän frisk. An offer she can't refuse, med andra ord.



Känner att jag måste se om säsongen SNART, och kanske ta en paus mellan varje avsnitt och skriva ner tankar och känslor DÅ, och inte några veckor senare. Dessutom kanske jag då minns bättre vad som händer i vilket avsnitt... Men det är svårt att hålla sig när man har en hel box med angel-y goodness som bara ligger och väntar.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Forever Chosen » tor mar 02, 2006 20:27

Återigen att bra avsnitt med tidshopp och en galen wesley? Vart lite smått chockad när Illyria slaktade hela gänget utan några större besvär, men jag visste i alla fall så pass att dom inte kunde dö redan nu. Men det känns efter det här avsnittet allt mer som någon i teamet kommer att dö i sista avsnittet :(
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav merl » tis mar 21, 2006 9:06

Ytterligare ett bra avsnitt. Jag gillar avsnitt med alternativa verkligheter, så det här var riktigt kul. Och det var väl på tiden med ett avsnitt som fokuserar mer på Illyria. Blev lite chockad vid första titten när Illyria dödar Spike.

Slutet med Angel som försvarar demonernas rätt till barnet får en att undra om han helt har förlorat fotfästet. Är han på väg att bli ond trots allt?
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » lör apr 29, 2006 14:13

Fan vad bra Angel är nu! Jag efterlyste lite mer Illyria när jag skrev om förra avsnittet. Och det fick jag ju - med råge!

Snacka om chock man fick när Illyria dustar Spike. Neeej! Jag trodde väl inte han skulle stanna död, men man vet ju aldrig med ME - särskilt som säsongen närmar sig slutet :(

Det känns riktigt jobbigt att det bara är två avsnitt kvar, särskilt nu när jag tycker mer om Angel än jag någonsin gjort.

Jag var orolig också för att Illyria skulle försvinna, men den förändring som hon nu gått igenom gör förhoppningsvis att hon kan bli med i teamet.

Jag fattade inte riktigt slutet dock, när Angel ska hjälpa W&H's clients, dvs hjälpa demonerna... Varför?
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » sön jun 04, 2006 16:42

det här var bra, men inte alls i klass emd de övriga avsnitten...

Illyria, hmm.. neee... hon är cool och kall, men.. nee.. har inte fastnat alls för henne...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Capt. Peroxide » lör mar 24, 2007 15:35

Bra avsnitt, och jag tycker tidshoppen funkade. Fast avsnittet var främst bra på grund av en rad smågrejer:

– Villkoren i villaförortshelvetet: Någon måste ta den förbannades plats om han ska räddas. Illyria löser det med ett klockrent Alexanderhugg och får demonen att plåga sig själv. I evighet.

– Spike blir stakead! Efter alla gånger Buffy och andra BORDE ha gjort det men låtit bli av skäl som inte håller inom Buffyverse utan bara ur TV-seriesynpunkt får vi äntligen se Captain Peroxide förvandlas till damm. Men som tur är bara tillfälligt. Ja, och så stakeade hon Angel också. Det kändes inget speciellt.

– Sidohandlingen med den gravida kvinnan. Den som kan sin Rosemary's Baby förstår naturligtvis att det är sekten själva som har gett tjejens man hjärnskador. Grejen med att de är så snälla och ger henne en massa shakes och vitaminer är för övrigt också direkt från Rosemary's Baby. Varför tar Angel sektens parti? Kanske håller han på att flippa, men han kan ju också ha en tanke om att hålla senior partners på gott humör. Det är ju ändå 13 år tills barnet ska offras, de hinner rädda honom.

En grej jag bara inte fattar är varför de inte försöker få ur Illyria mer info om senior partners, hon har ju tydligen bra koll på vilka de är.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön aug 12, 2007 21:05

Nej, precis som första, andra och tredje (och kanske fjärde) gången jag såg avsnittet så är jag långt ifrån övertygad. Inledningen är extremt trög och flyter på som sirap. Sen blir det bättre, men aldrig riktigt bra. Däremot så är avsnittet trots det bra eftersom... det är i skuggan av avsnitt som You're Welcome, Damage, Origin och även Underneath som det står. Avsnittet är en besvikelse just där det är placerat i säsongen. Trots det, sett för sig självt är avsnittet långt ifrån ett mästerverk och långt ifrån mycket bra, men ändå bra. Hm... Känns som att det hade räckt med en enda rad för att få fram detta. :)

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav marzipan » ons jun 18, 2008 0:58

Jag hade av någon anledning fått för mig att det här avsnittet skulle vara dåligt. Vet inte varför. Men jag får helt enkelt för mig saker ibland. Glad nyhet: det stämde inte! Inte bättre än föregående fem-sex avsnitt. Men definitivt inte dåligt!

Harm fyller fortfarande ingen speciell funktion, att hon blivit regular gör väl inte jättemycket skillnad…
STAKE HER! STAKE HER! STAKE HER! Nä, illa är det väl inte. Men något måste jag ju klaga på!

ILLYRIA: When the world met me, it shuddered, groaned. It knelt at my feet.

SPIKE: Dear Penthouse, I don't normally write letters like this, but--
Det där tyckte jag var roligt.

Och slutet! Angel, vad nu? Är det dark angel som tittar fram månntro? Jag tror inte det. Man jag vet inget...

En skiva kvar nu… Nej. Är det verkligen sant? Är det slut sedan alltså? :( Antingen skjuter jag väl upp att se sista skivan så pass länge att jag måste se säsongen från början igen eller kollar jag på alla avsnitt under en natt. Det första alternativet låter ju ganska idiotiskt så…
Den här natten spenderar jag med Angel! Och Wes. Och Spike. Och Gunn. Och ja, vafan…Illyria! Och Hamilton. Han har jag ju glömt berömma, jag gillar Hamilton! (Full Metal Jacket? Eller är jag ute och cyklar?)

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav noike » ons jun 18, 2008 1:01

marzipan skrev:(Full Metal Jacket? Eller är jag ute och cyklar?)

Det är han. Adam "Pretty cunnin" Baldwin.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » ons jun 18, 2008 1:02

marzipan skrev:En skiva kvar nu… Nej. Är det verkligen sant? Är det slut sedan alltså? :(

jag blir lite ledsen bara jag tänker mig in i det där. :emo:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav marzipan » ons jun 18, 2008 1:04

noike skrev:
marzipan skrev:(Full Metal Jacket? Eller är jag ute och cyklar?)

Det är han. Adam "Pretty cunnin" Baldwin.

Tänkte väl det!

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav marzipan » ons jun 18, 2008 1:08

marzipan skrev:Den här natten spenderar jag med Angel! Och Wes. Och Spike. Och Gunn. Och ja, vafan…Illyria! Och Hamilton. Han har jag ju glömt berömma, jag gillar Hamilton! (Full Metal Jacket? Eller är jag ute och cyklar?)

Sorry Angel, men det blir nog inget i natt... Jag vill att allt ska vara perfekt när jag ser slutet. Jag är för trött nu. Ledsen.

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav Echolls » lör feb 13, 2010 0:57

Fortsatt bra. Lite förvirrad blir jag av tidshoppen men jag tycker ändå om dem.

Bra scen när Illyria dödar alla. Hon är en sådan fantastisk karaktär, förmodligen min favorit efter Wesley just nu.

Favoritcitat:
Illyria: When the world met me, it shuddered, groaned. It knelt at my feet.
Spike: "Dear Penthouse, I don't normally write letters like this, but—"

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » tor okt 07, 2010 17:42

Tycker om detta avsnitt, känns skönt att Illyria har tappat all sin makt nu.
Var riktigt rädd för ett ögonblick när man såg Spike stakeades(?) men insåg att det bara var något tidshopp eller liknande när både Wes och Lorne rök med.

Håller med Echolls om Illyria!

Betyg: 7
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare