2x18 Dead End

Diskutera Säsong 2

Betygsätt Dead End

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
9%
7
4
17%
8
11
48%
9
4
17%
10
2
9%
 
Antal röster : 23

2x18 Dead End

Inläggav pfant » sön okt 12, 2003 16:06

Det här avsnittet gillade jag skarpt! Bra isolerat men för även den övergripande berättelsen vidare. Sen får den som alltid ett pluspoäng för att en av karaktärerns sjunger och spelar bra.

"I've got these evil hand issues". :D

Lite trist att förlora Lindsey, men vem vet, han kanske kommer tillbaka senare. Konstigare saker har hänt.
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » tis jun 08, 2004 23:04

Eftersom det här är ett Lindsey-centrerat avsnitt så kan jag ju inte annat än älska det. Å andra sidan så försvinner han ju i det här avsnittet också, så jag borde kanske inte gilla det... Men det gör jag alltså.

Det är rörande att se omsorgen från allas sida gentemot Cordy, efter hennes hemska vision. Speciellt när Angel beställer en massa mat så han ska slippa fråga henne om hon vill ha någonting. Hennes "I love you" följt av ett förslag om att han ska le mera känns väldigt naturligt (och platoniskt, vill jag tillägga).

spoiler s3-4 av "Angel"

Jag kommer nämligen aldrig att acceptera Angel och Cordy´s romans eftersom jag älskade deras kamratskap och nära nog bror/syster-förhållande så otroligt mycket. Jag tyckte det var så roligt att se de ta hand om varandra och vara avslappnade med varandra utan att det skulle vara nödvändigt att klistra på någon slags romans.

Precis som i nästa scen när hon, Wes och Gunn skämtar om att de inte vill höra Angel sjunga.

Cordelia: "Isn´t there some other way?"
Wesley: "There has to be, think, damn it!"
Angel: Hey!

Så Lindsey´s sång, då. *sigh* Jag ska erkänna att jag inte är överdrivet förtjust i Christian Kane´s riktiga band, men när han sjunger den här låten... Jag smälter. Love, love, love it!

Evil-Hand grejen med alla advokaterna är också riktigt skoj. "Stop it, evil hand, stop it!" :D
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav latarmig » tis jul 13, 2004 14:52

Ganska profetiskt och någonting för Angel att verkligen fundera på:

Spoiler resten av serien.
- Lindsey: The key to Wolfram and Hart: don't let
them make you play their game. - You gotta
make them play yours.
- Angel quietly: Thanks. I'll keep that in mind.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis jul 13, 2004 15:37

spoiler s05
Nästan som att de byggt hela s05 på den dialogen. "nästan" alltså :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » tis jul 13, 2004 16:19

Det är ju hur bra som helst när Angel och Lindsey bråkar som om de vore små barn. "Why arent you trying to kill me?"
"It's my lead, it's my lead. " (citerade från minnet)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » fre sep 10, 2004 15:25

Mycket mycket mycket roligt avsnitt, garvade högt nåra gånger =)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 17:19

Har nämnt det här på flera ställen, men konstigt tydligen inte i den här tråden: kniven i ögat i början av avsnittet tillhör de absolut läskigaste ögonblicken i hela Buffyverse! Hoppar till något enormt varje gång. You just don't see it coming...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Teo » sön sep 12, 2004 21:36

Ja ett avsnitt med Lindsey i huvudrollen det blir rätt bra och i got evil han issues är bara för rolig. Det fungerar bra med de olika kroppsdelarna de sätter på folk och de första scenerna är bar väldigt läskiga och äkliga.
Tillslut så åker Lindsey iväg lite synd men enligt min mening ingen större förlust.

en 8.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » sön sep 26, 2004 22:19

Precis när man börjar gilla grabben så försvinner han typiskt..

Och till caffeine, kniven i ögat scenen är fan äklig.. andra gången man får se den var jag noga med att blocka teven med handen
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » lör okt 09, 2004 22:51

Synd att Lindsey åkte, men vem vet han kanske kommer tillbaks. Annars ett avsnitt med många skratt men det är konstigt att se Angel skratta, på något sätt.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav monkeyboy » sön jan 02, 2005 16:45

"Angel: I'm glad I didn't have to do something immature here."
Sen ser man bilen köra iväg med COPS SUCK-skylten =D
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Tinwiel » sön feb 20, 2005 18:12

Jag gillade det här avsnittet, det var roligt. Oj oj, vad vackert Lindsey sjunger... Eftersom jag inte var så förtjust i Dark Angel/Darla-arcen så känns det skönt att den är över, och detta avsnitt är ett tydligt brott med denna arc. Angel skrattar, Lindsey åker. Flera härliga repliker också, varav ni har nämnt flera.

Lindsey: "That's my lead! You're choking my lead!"
Angel: "'He's *my* lead! He's *my* lead!' What, are we on the schoolyard here? Look, if you wanna get to the bottom of this, you got to learn how to play with others.

Hehe, gud vad jag skrattade åt Angel och Lindsey där..
Dessutom, "evil hand" och "cops suck"- Need I say more? :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » ons mar 09, 2005 19:41

Ond hand, hm, var har jag sett det förut?

I slutet när de går ner i källaren och hittar människoreservdelslagret så var det kraftiga Alien-vibbar. När sedan Lindseys donator väser "kill me" så slutade vibbarna och gick över i kopia.

Stackars Cordy, hon lider verkligen av sina syner.

Vad säger Buffybot om Lindseys sång? Blev TV-rutan helt blöt av saliv eller? Det är väl det vackraste vi har hört i den baren.

Ska W&H verkligen promota Lilah, hon verkar ju redo att brista här, och det är väl ingen bra idé i ett sådant företag. Fast hon har ju visat sig hård som kruppstål tidigare så det kanske bara är tillfällig bristning.

EDIT. Joss var ju inblandad i Alien Resurrection Använder han sitt eget material igen?

Taskigt de visar Writing Credits för den filmen i IMDb:

Writing credits (WGA)
Dan O'Bannon (characters) and
Ronald Shusett (characters)

Joss Whedon (written by)


Det är bara de två övre som syns på första sidan, men det verkar ju som om Joss har gjort det mesta för just den här filmen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav CheeseGuy » ons mar 09, 2005 20:03

Binchy skrev:EDIT. Joss var ju inblandad i Alien Resurrection Använder han sitt eget material igen?

Taskigt de visar Writing Credits för den filmen i IMDb:

Writing credits (WGA)
Dan O'Bannon (characters) and
Ronald Shusett (characters)

Joss Whedon (written by)


Det är bara de två övre som syns på första sidan, men det verkar ju som om Joss har gjort det mesta för just den här filmen.


Jag tror inte att han är så ledsen för det (han hatar väl filmen).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Binchy » tor mar 10, 2005 0:42

Kom på att man ju faktiskt har transplanterat kroppsdelar på riktigt. Har sett det på Discovery. De tidiga blev inte särskilt bra, men nu kan man få nerverna att fungera i den nya kroppsdelen. Det är väl på finger-, hand-, underarms-stadie fortfarande, ett helt ben är nog svårt utan att tårna dör. Och man får ju äta medicin mot avstötning resten av livet.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Lipton » tor mar 10, 2005 10:49

Ja det var riktigt kusligt nere i källaren med kropparna.
Synd att Lindsey försvann, han var ju något att vila ögonen på.
Bra avsnitt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Buffybot Wannabe » sön mar 13, 2005 22:39

Binchy skrev:Vad säger Buffybot om Lindseys sång? Blev TV-rutan helt blöt av saliv eller? Det är väl det vackraste vi har hört i den baren.



Inte direkt saliv, snarare tårar! De började rinna lite sakta i början när han tog fram gitarren men efter scenen med sången var det helt kört, tårarna sprutade hela avsnittet och inte gjorde slutet det bättre. Kan inte sluta lipa, nu är det 20 minuter sen jag slutade titta och tårarna sprutar fortfarande... Kan iofs bero på att jag har låten Lindsey sjunger på repeat på CD:n... Så vackert. LINDSEY!
Senast redigerad av Buffybot Wannabe mån mar 14, 2005 20:09, redigerad totalt 1 gång.
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Binchy » sön mar 13, 2005 23:03

Buffybot Wannabe skrev:
Binchy skrev:Vad säger Buffybot om Lindseys sång? Blev TV-rutan helt blöt av saliv eller? Det är väl det vackraste vi har hört i den baren.



Inte direkt saliv, snarare tårar! De började rinna lite sakta i början när han tog ram gitarren men efter scenen med sången var det helt kört, tårarna sprutade hela avsnittet och inte gjorde slutet det bättre. Kan inte sluta lipa, nu är det 20 minuter sen jag slutade titta och tårarna sprutar fortfarande... Kan iofs bero på att jag har låten Lindsey sjunger på repeat på CD:n... Så vackert. LINDSEY!


Lindsey-OD, alltså, stackars Buffybot. Men om vi bortser från slutet, så var det ju ett Lindseyspäckat avsnitt. Lindsey som sjunger, Lindsey som dödar, och är han inte rätt halvnaken hos läkaren i början? Där borde väl TV-rutan bli lite salivstänkt i alla fall?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Buffybot Wannabe » sön mar 13, 2005 23:08

OK, erkänner... Lite saliv var inblandat... ;)
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Binchy » sön mar 13, 2005 23:22

När man tittar på program som Discovery's Trauma, om livet på en akutavdelning i USA, så är patienterna ofta helnakna (ibland med lite suddigt you-know-where) när de blir undersökta och opererade. Vilket oftast inte är en trevlig upplevelse, en fet alkoholiserad sextioåring klarar man sig rätt bra utan att se helnäck. Varför kunde de inte gjort samma sak här när Lindsey skulle opereras? That would have been a sight for sore eyes, indeed...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Buffybot Wannabe » mån mar 14, 2005 20:12

Binchy skrev: Varför kunde de inte gjort samma sak här när Lindsey skulle opereras? That would have been a sight for sore eyes, indeed...


Drömmer mig bort... ååå, Lindsey... mmm...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Tompa » sön mar 27, 2005 0:46

Kniv i ögat. Hatar allt som har med ögon att göra. Usch.
Hade hellre haft kvar Lindsey än Lilah även om hans hoppande fram och tillbaka "Ska jag vara snäll eller vara dum" började bli lite segdraget.

Prepubertala Angel är rolig.

Angel: "What is that? Rock? Country? Ballad? Pick a style, pal."
Wesley: "Shh."
Host: "Angel cakes.  Don't make me ask you to leave."
Cordy: "We can't sing after that."
Host: "You won't have to.
Golly, pilgrim. Sure is good to have you back in the saddle. Your favorite.  T&T, the imported."
Lindsey: "Look, I got a crazy man's hand here who wants to kill - someone, maybe me, I don't know. What do you see?"
Host: "Well, you know what they say: the hand is quicker than the eye.  You'll get that later."
Lindsey: "Look. I need help."
Angel:  "I'll say. You might want to start with his singing."


Bild
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav A bear » mån apr 04, 2005 8:41

Öppningsscenen, där Lindsey öppnar garderoben för att ta fram en färdigknuten slips - att knyta en slips kräver två händer - och kastar en bitter blick på gitarren är oerhört bra. Redan där var jag fast för det här avsnittet. Vi VET ju att Lindsey är enhänt, men det är såna där små detaljer som gör att man förstår hur svårt det är att leva utan sin ena hand - jag skulle då inte kunna raka mig med vänstern.

Lindsey var alltid en av de intressantaste W&H-anställda; på den onda sidan, men inte av övertygelse, tillräckligt opålitlig för att aldrig bli trist... Han blir saknad. Inte för att det är något fel på Lilah, och grälen mellan henne och Lindsey vart lite småtråkiga ibland, men Lindsey var på många sätt den perfekte motståndaren för s2-Angel; ingen av dem visste riktigt vad de hade för mål längre. Med DarkAngel-arcen avklarad finns det mindre behov för honom.

Att en Joss Whedon-serie skulle lägga in en passning till Alien 4 känns lite väl förutsägbart dock. Men man ska väl vara glad att det inte var Waterworld.

"Cops suck." :D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav CheeseGuy » mån apr 04, 2005 16:36

A bear skrev:Att en Joss Whedon-serie skulle lägga in en passning till Alien 4 känns lite väl förutsägbart dock.


Jag tycker iofs att den brutala sågningen av samma film i Fredless är mer förutsägbar (Joss hatar ju tydligen filmen). EDIT: Jag ska försöka att sluta påpeka det varje gång filmen diskuteras. :)

Angående öppningscenen: Jag blev t.o.m. lite tårögd första gången jag såg avsnittet, och blev sedan jätteglad när han fick tillbaka handen. Lindsey är den "onda" karaktär som jag bryr mig mest om i Buffyverse (om man inte räknar Spike i BTVS S5 och framåt, vilket jag inte tycker att man ska göra).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Gordo » ons apr 20, 2005 20:04

Vilken arbetsmiljö de har på W&H, usch! och vilken absurd situation det blir varje gång på karaoke-baren. Alltid kul att se demoner sitta och digga!

Avsnittet var ok, det var inte riktigt någon aspekt som jag engagerade mig i. Förutom Lindsey så såklart, kommer han att försvinna ur serien nu eller kommer han att komma tillbaka till LA för att help the helpless? Skulle vara kul att se honom tillsammans med gänget.

Stackars Cordy också med alla dessa smärtsamma visioner!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav onlyyou » sön maj 08, 2005 1:52

Någon som vet om det finns ackord och text till låten (L.A.?) Lindsey lirare på Caritas på nätet?

Edit: Hittade texten:

Pretty girl on every corner
Sunshine turns the sky to gold
Warm warm, it's always warm here
And I can't take the cold

Streets littered with diamonds
Everyone is glistening
This whole world shines so brightly
I can't see a thing

Pretty as a picture
She is like a golden ring
Circles me with love and laughter
I can't feel a thing

The sky's gonna open
People gonna pray and crawl
Gonna rain down fire
Gonna burn us all

Sky is gonna open
People gonna pray and sing
I can't feel - a thing

Pretty as a picture
She is like a golden ring
Circles me with love and laughter
I can't feel a thing

Edit2: Hittade ackorden också om någon är intresserad http://www.ultimate-guitar.com/tabs/k/k ... ng_crd.htm
onlyyou
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 dec 2004
Ort: Lund

Inläggav latarmig » sön maj 08, 2005 3:33

Låten heter "LA Song". Det lustiga är att den är skriven av David Greenwalt (Executive Producer av AtS). När jag första gången hörde den tog jag för givet att det var en gammal rockklassiker som jag inte kunde placera.
Spoiler BtVS s. 4 Förmodligen var jag omedvetet påverkad av Anthony Heads versioner av kända låtar i BtVS. Men så visar det sig vara nyskrivet material, skrivet speciellt för det avsnittet.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav xAMNESIAx » mån jun 06, 2005 16:37

Hinner inte skriva någonting ingående. Men ett mycket bra avsnitt med Lindsey i fokus. Synd bara att han lämnar serien, jag kommer verkligen att sakan honom. Man kan ju hoppas på ett eller annat gästspel i framtiden.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tob » mån jul 04, 2005 1:07

Öppningscenen känns så jäkla talande på någotvis. Lindsey är bra, han känns mer mångbottnad än dem flesta skurkarna, att man tycker synd om honom när man inser att han inte kommer kunna spela gitarr mer, det är bra. Riktigt bra Lindsey koncentrerat avsnitt, kanske det bästa avsnittet sedan Reunion. Svårt att säga. Gillar även hur gänget verkligen avgudar Lindseys framträdande, vem gör inte det? Lysande.

Stabilt som fasiken.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » sön okt 09, 2005 13:53

(4.07):
The sky's gonna open
People gonna pray and crawl
Gonna rain down fire
Gonna burn us all


Jupp, han visste vad som var på gång. No shit att han passade på att dra när han hade chansen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron