3x09 The Wish

Här pratar vi mest om Säsong 3

hur bra ble Cordys önskning

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
2
4%
7
3
6%
8
14
29%
9
12
24%
10
16
33%
 
Antal röster : 49

Inläggav VelocityBoy » sön jul 25, 2004 22:15

Jaha jag missförstod dig en aning, jag trodde du menade fics i Wishverse i allmänhet... jag har nog inte sett någon som har gjort en egen serie om Wishverse-Buffy men hon har dykt upp här och var.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Joamna » sön jul 25, 2004 22:33

jag har försökt leta efter fanfics om alternativa buffy men itne hittat nån so far.. har dock inte letat så mycket. nån som har nån länk?
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » sön jul 25, 2004 22:35

Flisa: Jag har ingen direkt till någon Wishverse historia men det här är en ganska samlings site för historier om olika karaktärer http://btvswritersguild.dymphna.net/
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Joamna » mån jul 26, 2004 0:08

ohh!
här hittade jag nåt i liknanade stil som jag tänkt.. man får veta lite iaf!
http://sienna.euphoriq.org/tenebrae.html
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » lör sep 18, 2004 12:53

Detta avsnitt är faktist jäkligt bra. en klar 8a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Minsc_and_Boo » tis sep 28, 2004 3:07

latarmig skrev:Vad jag förstår så blev allting annorlunda från och med seriens allra första avsnitt. I den alternativa verkligheten så kom Buffy aldrig till Sunnydale. Giles var där och väntade på henne men hon flyttade aldrig dit. Eftersom Sunnydale är beläget på helvetesgapet kunde Giles inte åka därifrån utan han blev tvungen att försöka kämpa mot ondskans krafter bäst han kunde.

Det sägs vad jag kan komma ihåg aldrig vad som hände med den alternativa Buffy, men man kan väl anta att hon fick en annan watcher och att hon växte upp i en annan stad (var det i Cleveland, där finns ju i så fall ett helvetesgap där också?). Vad som blir tydligt är hur mycket hårdare hon blivit. Hon har förmodligen inte haft några vänner utan hennes liv har helt varit inriktat på att kämpa mot vampyrer, demoner och annat ont. Avsaknaden av vänner har gjort att hon inte litar på någon annan än sig själv, till skillnad från Buffy i denna verkligheten, som hela tiden tar hjälp av vännerna.


Spoiler (tror jag) för resten av säsongen ( och serien i helhet):
Buffy i det här avsnittet är väldigt mycket som Faith. Kanske det är så här kall en "riktig" Slayer ska vara? En ren och skär soldat som lyder sin överordnad (Watcher). och dödar, dödar, dödar.

Jag tycker det är ett underbart "what if"-avsnitt. Och det är så sorgligt att det är Oz som fimpar VampWillow. Så bitterljuvt på något sätt. Likaså är det läskigt att se hur Buffy dödar VampeXander. I den verkligheten hade dom aldrig träffats, men vi som såg på kände ju till deras band i "verkligheten".

Lite intressant att se hur Willow och Xander har något tufft djupt inom sig, men i den vanliga världen är de så mesiga. Kan dom undertrycka sig själv i skuggan av Buffy? Vi får ju se att Xander har en cool sida, the replacement och Willows i slutet av säsong 6.

Men den starkaste scenen är nog den sista under den verkligheten, närprofetian från säsong 1 uppfylls, att Slayers möter the Master och the Master vinner och medan Buffy segnar ner död så bleknar den verkligheten bort.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tis sep 28, 2004 8:54

Minsc_and_Boo skrev:Spoiler (tror jag) för resten av säsongen ( och serien i helhet):
Buffy i det här avsnittet är väldigt mycket som Faith. Kanske det är så här kall en "riktig" Slayer ska vara? En ren och skär soldat som lyder sin överordnad (Watcher). och dödar, dödar, dödar.


Spoiler resten av s3 och s7

Jag vet inte om jag håller med om att Faith skulle vara en 'ren och skär soldat' jag tycker mest att hon är ett ganska skadat litet yrväder med klara problem med auktoriteter. Jag tycker mer att Wish-verse Buffy påminner om s7 Buffy (i tex "Selfless")
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Angelus » tis dec 14, 2004 23:48

wowsa...grymt avsnitt...diggar den "onda" v'rlden + Dark Buffy är så nice!!! och inte att förglömma Angels grymma roll här! 10 points
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Zaxx » ons dec 15, 2004 0:21

Angelus skrev:wowsa...grymt avsnitt...diggar den "onda" v'rlden + Dark Buffy är så nice!!! och inte att förglömma Angels grymma roll här! 10 points


frågan är, har du förklarat din 10p taktik för oss andra än ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Wyclef » mån dec 27, 2004 18:49

Tycker det är ett svagt avsnitt där det är avslutningen som höjer dess helhet en aning.
Wyclef
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 dec 2004
Ort: Umeå

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 19:17

Det här är riktigt bra, kommer inte ihåg vad jag satte för poäng, röstade först på en massa avsnitt och började sedan skriva. Skulle tro att jag satte en 8:a. Jag gillar den här Anya-sminkningen bäst,

Spoiler säsong 6 + Angel säs 1
senare ser hon ju mest ut som om hon har supit en massa och fått spruckna kapilärer i hela ansiktet. Angel säs 1 har väl ett avsnitt där de tar tillbaka allt när han blivit levande igen, I Will Remeber You?

Spoiler avsnitt 3:16
Tycker vanliga Willow är så söt när hon försöker härma VampWillow. Har de valt en annan storlek på kläderna då, tro, de passar inte alls lika bra. Hon är ju såååå sexig som VampWillow (öööh, min avatar verkar smitta av sig på mig, hjälp!).

(Helt utanför ämnet: nästa gång vi skaffar katter så ska de heta Willow och Rowan (sälg och rönn). Rönn är tydligen bra för att hålla häxor borta. Våra nuvarande heter Angus (AC/DC) och Aisling(uttalas Ashleen).) Intresseklubben antecknar.
Senast redigerad av Binchy fre jan 07, 2005 21:11, redigerad totalt 2 gånger.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » fre jan 07, 2005 19:19

Binchy skrev:Tycker vanliga Willow är så söt när hon försöker härma VampWillow. Har de valt en annan storlek på kläderna då, tro, de passar inte alls lika bra.


Fast det är iofs i Doppelgangland och inte här. Men naturligtvis håller jag med, svårt att tänka sig något underbarare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 21:09

Sorry, total hjärnsläpp. För mycket gott rött vin. Ska genast spoilermärka.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » ons jan 26, 2005 13:24

Jag är inte riktigt lika lyriska som ni andra, men helt klart ett bra avsnitt. Värsta scenen är helt klart den med Harmony och Jonathan i början. Fan vad synd om honom när han sitter på trappen helt bortkommen med sin patetiska läsk i handen medans Harmony driver med honom.

Gillar sista fight scenen i fabriken. Speciellt när Angel kastar sig framför Buffy och räddar henne men dör på kuppen, och hon går bara vidare utan att bry sig. Obehagligt, men samtidigt så symboliskt.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav jvc_man » lör feb 05, 2005 1:32

8/10 - riktig bra avsnitt! Kan dock inte kommentera det speciellt mycket nu precis efter jag sett avsnittet (samt 3:10).

Det var hemskt (härligt) att se alla (som man bryr sig om) dö i Cordys alternativa värld som hon skapade, men det tråkiga var att det var så himla väntat!
Många trevliga paralleler att dra etc etc. ++++

:?
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Eisa » tis mar 01, 2005 13:18

roligt avsnitt. favoriterna är helt klart xander och willow, för första gången i hela serien tyckte jag faktiskt att xander var snygg och inte bara rolig. gillar vapwillows kläder också :)
oehört snyggt fimat i slutet när alla dör...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Gordo » sön mar 06, 2005 19:38

Jag tycker om det här avsnittet mer och mer för varje gång jag ser det. Det är verkligen så mörkt och så tragiskt...

...med vissa ljusglimtar:

Anyanka: You trusting fool! How do you know the other world is any better than this?

Giles: Because it has to be.


Åh, hopp i en mörk värld, finns det något som berör mer?


Slutscenen när allt är tyst och Buffy, Xander, Angel och Willow dör är så bra gjord och så tragisk. Kontrasten mellan denna och den absolut sista scenen är så stark och förstärker hela känslan av hur fel den andra verkligheten var.


Det finns mycket komiska inslag i avsnittet också

Buffy: Is this a get-in-my-pants thing? You guys in Sunnydale talk like I'm the Second Coming.

En 8:a
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön mar 06, 2005 21:59

Håller med om de två sista scenerna. Montaget är fantastiskt (en av de allra bästa scenerna i hela BtVS och musikstycket Slayer's Elegy är också ett av de bästa) och trots att jag sett avsnittet säkert 7-8 gånger så kommer den allra sista scenen alltid som en enorm lättnad. Det är ett så mörkt avsnitt och den där sista scenen i solljuset och alla som är glada och musiken... Känner alltid ett "phew" av den scenen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav mattek72 » mån mar 07, 2005 1:04

Helt klart ett av de bättre avsnitten i S3.
Gillar verkligen VampWillow.
Jag ger det en åtta.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav A bear » fre jun 24, 2005 15:43

Det här vore en solklar tia om det inte vore för slutet.

Det finns så mycket här som är perfekt. Willow och Xander som vampyrer - speciellt då Willow, yikes - Giles som vägrar ge upp och till slut räddar alltihop, Anyankas första uppdykande, karaktärsstudie på Cordelia (fortfarande en självisk bitca, men fortfarande inte korkad eller så självisk att hon skiter helt i alla andra, och trots allt sårbar), Buffy som hon kunde blivit utan vänner och Giles, Angel som blir torterad och dödad, slutstriden där alla dör utan att någonsin ha känt varandra... jag har väldigt svårt att inte älska alla de där grejorna.

Men problemet är verkligen slutet. Allt går tillbaka till hur det en gång var, och ingen minns någonting. (resten av säsongen+Angel s1)
Visst, i och med "Lover's Walk" och det här börjar ju Cordelia skrivas ut ur gänget så att hon kan flytta till LA. Det görs trovärdigt, det måste det göra, men jag kan inte låta bli att tycka att det kunde gjorts bättre. Tänk om Cordy hade mints - eller åtminstone mints det som en dröm - vad som händer i Wishverse, och hållit det i bakhuvudet? Hade det verkligen varit för mycket? Det hade inte behövt betyda att hon förlät Xander och återvände, men det borde ha kunnat göra att den utveckling hon på allvar börjar i Angel s1 hade kommit igång lite tidigare. Vi hade fått lite mindre av den ibland överdrivet bitchiga Cordy som dyker upp i resten av s3, vi hade fått lite mindre av den överdrivet egoistiska Cordy som dyker upp i Angel s1, och en tidigare start på hennes resa mot det hon skulle bli... ingen stor förändring av vad som sedan sker, bara en liten annorlunda ton på't.
Plus att det här avsnittet hade ekat lite mer. Slutscenen med gänget på parkbänken hade betytt något för någon i serien.

Men annars är detta roligt, sorgligt och förbannat bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » tor aug 11, 2005 19:26

Det är ett riktigt bra avsnitt, återigen! Xander och Willow är grymma som vampyrer.
"Dark, dark and with a little darkness..." som Joss säger med förtjusning (och jag kan bara instämma).

Och jag blev glatt överraskad av att översättningen var flera klasser bättre än i Lovers Walk igår!

Det får en 8:a av mig. Jag saknar Blondie Bear och det är lite för Buffy-lite, annars utmärkt!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav MTL » tor aug 11, 2005 20:30

Konstigt nog börjar jag själv alltid nästan gråta när giles säger "because it has to be..."
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav Shetani » tor aug 11, 2005 22:01

Sanslös censur. Men annars bra.

Ja, det är allt jag har att säga. Shush, you useless bags of meat.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Bender » sön feb 26, 2006 3:11

Det här avsnittet tilltalade mig inte alls... Kändes aldrig som om det betydde någonting och defintivt inte för vad som händer i fortsättningen.(vad det verkar iaf)
6/10

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav AKS » sön feb 26, 2006 10:57

Om det nu är helt och hållet en standalone, jag säger ingenting, så är det ändå ett så fantastiskt bra avsnitt. Topp 3 av S3 helt klart. Jag älskar avsnittet och stämningen. Och när Slayer's Elegy tar vid... ryyyys...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » sön feb 26, 2006 11:03

AKS skrev:Om det nu är helt och hållet en standalone, jag säger ingenting, så är det ändå ett så fantastiskt bra avsnitt. Topp 3 av S3 helt klart. Jag älskar avsnittet och stämningen. Och när Slayer's Elegy tar vid... ryyyys...

Samtidigt är det ju en riktigt fin karaktärsstudie - eller rättare sagt en studie av vad karaktärerna skulle kunna vara. Allt måste inte föra handlingen framåt.
Senast redigerad av A bear sön feb 26, 2006 11:36, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Bender » sön feb 26, 2006 11:08

Jag tror jag får ta och se om avsnittet nu direkt helt enkelt... Så annorlunda kan jag väl inte tycka? Måste varit på dåligt humör igår!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav A bear » sön feb 26, 2006 11:18

Bender skrev:Jag tror jag får ta och se om avsnittet nu direkt helt enkelt... Så annorlunda kan jag väl inte tycka? Måste varit på dåligt humör igår!

Det tycker jag. Du måste väl gilla VampWillow ändå?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » sön feb 26, 2006 11:31

Inlägget borttaget. Jag sa inget viktigt, jag lovar! :)
Senast redigerad av AKS sön feb 26, 2006 11:37, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » sön feb 26, 2006 11:35

AKS skrev:Inlägget borttaget. Jag sa inget viktigt, jag lovar! :)

Inte jag heller. Det gör jag sällan. Och sade jag något hade jag kanske fel. Eller inte.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron