2x02 Are You Now or Have You Ever Been?

Diskutera Säsong 2

Vad ger du Are you Now or Have You Ever Been?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
0
Inga röster
5
2
6%
6
5
15%
7
5
15%
8
10
29%
9
9
26%
10
2
6%
 
Antal röster : 34

2x02 Are You Now or Have You Ever Been?

Inläggav dizzy » lör sep 27, 2003 21:18

Det här tycker jag om, de har verkligen lärt sig att koppla ihop scener från det förflutna med handlingen i nutid i Angel. Och här ju den centrala historien det som utspelas på hotellet 1952 vilket är en kul twist.

Men det jag undrar lite över är hur ok Angel verkar -52 jämfört med den spillra han är alldeles innan han träffar Buffy, som vi får se i Buffy S2. man kan undra vad som hänt däremellan.

Jag ger det här en 8:a i alla fall.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » lör sep 27, 2003 21:43

Dizzy vet inte riktigt hur långt du har sett på Angel men har du sett Angel s04 så kan du läsa detta.

Tror att det är i avsnittet Orpheus som man får se Angel dricka blod från en död människa nån gång under 70talet. Efter det levde han på råttor på gatan ända tills han träffade Whistler(?) som fick honom att "hoppa på Buffy-giget".

Rätta mig gärna om jag har fel Caffeine :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » lör sep 27, 2003 22:18

Detta avsnitt var en definitiv förbättring efter den svaga säsongsstarten Judgement. Jag är dock inte överdrivet förtjust i detta avsnitt även om det är fint där på slutet då Angel förlåter den gamla kvinnan. Vet också att jag av nån underlig anledning tyckte att hängningsscenen var oerhört obehaglig första gången jag såg den -- trots att jag visste att Angel inte skulle dö.

6 av 10 eller "vanlig" 3 av 5 på min Buffyskala (jag ger 3-, 3 och 3+ nämligen, detta avsnitt är 3)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön sep 28, 2003 4:31

MYCKET starkt avsnitt som var det första att tyda på vilken sjukligt stark höjdare Angels andra säsong skulle bli.

Just de sammanhängande banden mellan storyn i det förflutna och det nuvarande är alldeles fantastisk... sättet som de olika historierna spelar av varandra.

Och saker ryser och känns... vi filmnördar älskar särskilt sambanden mellan detta avsnitt och James Deans klassiska Rebel Without A Cause. Scener som t.ex. hängningen är oerhört starka. Bra kommentarspår av Tim Minear på DVD:n f.ö.

Och, Off, oavsett hur kul jag tycker det är att rätta er när ni har fel så har du ju faktiskt 100% rätt denna gång. ;)

Betyg: En åtta, med viss lutning uppåt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön sep 28, 2003 9:35

Wiiiie ibland kan man överraska sig själv :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » sön sep 28, 2003 10:10

Off: jag har bara sett de två första avsnitten på säsong 4 än så jag väntar med att läsa det där.

Hängningen tyckte jag var väldigt bra gjord, att man visste att det inte skulle vara någon fara för Angel gjorde att scenen egentligen kom att handla om hur de andra i rummet reagerade istället för om den som hängdes. Tjejen som hade anklagat Angel för mordet, den otrevlige "springpojken" som var så rädd för Angel i början, osv.
Och precis som caffeine sagt gillade jag verkligen hur de klippte ihop scenerna från det förflutna och nutid.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » lör feb 14, 2004 1:19

Såg om idag och det var nästan bättre än jag mindes. Såfort jag får tillbakablickar i Angel är jag helt såld och när de är såhär skickligt gjort blir man lite extra glad. Gillar även att de har med lite kritik till tidseran (de färgade som inte får checka in på hotellet) samtidigt som de lyckas få en skön stämning, antagligen tack vare musiken. Vet inte varför men 50talsserier har alltid fått mig på fall så de här blir ju direkt bättre bara för att de slänger in lite sådana vibbar.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 1:23

Ärligt talat, när dom klippte mellan Angel och tjejen som går ner i källaren och Wesley som sa att hon aldrig sågs igen fick jag nästan lite skräckfilmsvibbar och fick för mig att Angel skulle flippa och döda henne.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 1:27

karykh: Hehe, vad tyckte du om avsnittet annars då?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 1:37

Bra avsnitt (vad annars när det innehåller flashbacks). Det var snyggt klippt och kulisserna var bra.
Dom kunde ha haft en dubbelt så lång strid med demonen och den hade fortfarande känts kort, kändes lite snopet tyckte jag, men det var ju inte poängen med avsnittet egentligen.
Det är också alltid roligt att se Angel i andra frisyrer, för omväxlings skull helt enkelt.

Får fundera lite på betyget, men det var way bättre än förra avsnittet. Som iofs inte var dåligt...
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav sus@n » fre jun 04, 2004 16:43


Min "Are You now or have you ever been?" recension


Oj! Hur bra var inte det här avsnittet? Det bästa av Angel än så länge! En bra story vilket jag alltid brukar vara missnöjd med både inom Buffy och Angel, jag har alltid haft svårt för mellan delarna med monstren (se Judgement recension) men det här avsnittets "paranoia" monster var riktigt bra och överlappandet mellan tidpunkter var excellent. Första gången då jag fastnade var när dörren öppnades på Hyperion och det var Angel! En massa tankar flög runt..Är han ond eller god? Vad gör han där? Men sen insåg jag att han var god eftersom han hade bitit Judy direkt om han var ond. På tal om Judy så var det en intressant karaktär. Det var intressant att försöka lista ut storyn samtidigt som Wes och Cordy lade sitt "pussel". En annan överraskning hade varit att de ska flytta in i Hyperion om jag inte hade blivit spoilad när jag läste informationen om boxen. Slutet var bra , Wes "Angel you don´t think I´m especially paranoid?" Wes och Gunns relation verkar bli intressant så som de retar sig på varandra. Angel är lite avskärmad precis som han var när vi såg honom röka eller är det jag som inbillar mig????
Senast redigerad av sus@n lör jun 05, 2004 10:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » fre jun 04, 2004 22:21

Oh, sus@n, skall du börja med Angel-recensioner? Nice :) !

Jag gillade också det här avsnittet och hur de knöt ihop dåtid med nutid. Man kunde verkligen sympatisera med stackars Judy.

En intressant iakttagelse är små saker de lagt in i bakgrunden för att accentuera paranoian och då menar jag inte hur folket på hotellet agerade utan den tidens mccarthyism, speglat i tv-inslag och tidningar som bara skymtar förbi. En kanske lite överanvänd aspekt i Hollywood vid det här laget men här passade den ganska bra.

Wesleys uttryck för paranoia var festlig: "I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people have been saying it behind my back."

Förresten sus@n, vad har du gjort med din avatar? Var är Cordy :( ?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » lör jun 05, 2004 10:32

Mr Chase skrev:Oh, sus@n, skall du börja med Angel-recensioner? Nice :) !

Förresten sus@n, vad har du gjort med din avatar? Var är Cordy :( ?


Jag ska försöka skriva i hop ett litet stycke nu efter varje S2 avsnitt i alla fall..

Avataren var ett misstag, jag ville prova och tänkte sedan ändra tillbaka till Cordy igen men hade inte bilden på datan. Men nu har jag en annan Cordy bild, inte så bra som innan men men..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » mån jun 07, 2004 23:28

Detta var ett av dom bättre avsnitten i angel serien so far.. Jag gillar som alla anda verkligen återblickarna som ger mer djup åt Angel.
Och när Judy skyllde allt på Angel efter allt han gjort för henne, satan va välgjort.

stark 8a av 10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » lör sep 04, 2004 18:36

Shit was tight. får en 7a.

Coolt kontor de kommer att få iallafall :)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Pazuzu » tis sep 14, 2004 22:26

Alltid lika roligt att få se tillbakablickar på Angels historia, som andra har skrivit är det bra gjort, och man tappar inte bort sig mellan klippen. Dock saknar jag uppföljningen av Darlas återkomst i detta avsnittet, men introduktionen av Hyperion behövde väl kanske ett eget avsnitt.

Är det bara jag - skräckfilmsfantast som man är - som såg att de använde sig av rumsnummer 217? :?: För de som inte vet är det rumsnumret som figurerar i The Shining (boken + tv-serien från 1997)[/spoiler]
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav RalfiParpa » tor nov 11, 2004 23:29

Säsongens överlägset bästa avsnitt och ett av de allra bästa i hela serien.
Älskar den mörka tonen och den cyniska människosynen.
En riktigt lyckad film noir-pastisch som för tankarna till Hitchcock.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav CheeseGuy » ons nov 24, 2004 23:43

Mycket bra, och (givetvis) överlägset Judgement. Tillbakablickarna och tidsövergångarna är bland det bästa från hela serien. Paranoiademonen slår lätt alla MotW i säsong 1. Det är dessutom härligt mörkt och riktigt obehagligt när Angel hängs. Och Wesley äger!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav sus@n » tor nov 25, 2004 19:24

CheeseGuy skrev:Och Wesley äger!


Defenitivt; han är suverän på slutet!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AngelsGirl » tor nov 25, 2004 21:43

Gav den en femma. Jag tycker att det var ett bra avsnitt men det väkte en massa frågor. Jag menar, jag trodde han gick från Darla till "smell guy" och vad det i typ 90 år men på 50 eller vad det 20 eller nått sånt så var han ju normal. Så kan måste typ ha bara varit 40 som stink guy... What's up with that?
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav noike » tor nov 25, 2004 22:08

AngelsGirl skrev:Jag menar, jag trodde han gick från Darla till "smell guy" och vad det i typ 90 år men på 50 eller vad det 20 eller nått sånt så var han ju normal. Så kan måste typ ha bara varit 40 som stink guy... What's up with that?


Ingenting går rakt utför, utan på 90 år måste det finnas både upp och nergångar. Även om han är en vampyr så hade han begått självmorde efter 90 år av råttätande i gränder. Jag tycker det passar i oerhört bra eftersom vi faktiskt inte fått se eller veta mycket om Angels liv -- speciellt inte sedan efter att han fick en själ.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » tor jan 27, 2005 14:50

Ja, jag kunde inte hålla mig och har börjat småtitta på s.2. fastän inte s.1. är klart än.
Men detta var bra, så tjuvstarten är värt det, ett av de bästa hittils faktiskt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Magga » lör jan 29, 2005 12:39

Jag gillade avsnittet väldigt mycket. Gav det en 9:a
Det var ett väldigt bra avsnitt och jag fick även något av en obehaglig känsla när han gick runt i hotellet. Fast en bra sådan ;)
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav Tinwiel » tor feb 17, 2005 19:00

Avsnittet var bra, jag gav det en 6a. Snyggt gjord, bra story, och några härliga repliker från Wes. Dock så är det inte så värst engagerande, vilket är något jag kräver av ett avsnitt för att det ska få över 8 poäng (eller att det är jätteroligt).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Buffybot Wannabe » tor feb 24, 2005 18:14

Det är alltid kul med tillbakablickar i Angels liv, man vill bara se mer och mer!

Ett mycket gripande avsnitt, mer allvarlig ton på avsnittet. Demonen som blir toastmacka är inte direkt den värsta jag sett, men hans tillvägagångssätt är riktigt bra. Människor har rädslor och att bli övertygad om att ens värsta farhågor kommer besannas skulle göra nästan vem som helst knäpp i bollen.
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Binchy » fre mar 04, 2005 16:33

Mycket bra avsnitt, kanske lite väl mycket Overlook-vibbar. Samhällsklimatet var verkligen inte trevligt i USA på femtitalet, McCartyism och rashat, inte konstigt att demonen trivdes. Alltid lika fascinerande att se hur intelligensen hos en pöbel sjunker ju större den blir. Medan de höll på att hänga Angel eggade alla på varandra, när de väl insett vad de gjort föll massan sönder i individer och alla (utom bellhop-killen) ångrade sig. Rätt läskigt att se honom hänga där, men samtidigt visste man ju att han inte kan bli strypt. (Undrar om man kan döda en vampyr genom en riktig hängning, dvs när nacken knäcks av fallet. Då är ju huvudet i pricip av. Fast blodådrorna finns ju fortfarande där, det går nog inte).

Stackars Wesley, vad han tog åt sig av vad demonen sa, det visar ju att han är rätt paranoid. Och nu har de ett nytt headquarter och Cordy kan få tillbaka sin lägenhet.

Cordy kan verkligen inte det där med att arkivera och sortera. I förra säsongen sorterade hon in någon på F för att hon var från Frankrike (det blir väldigt många på A, eller U, hur man nu ser det) och här vill hon sortera in mordet på -54 för att den förmodade mördaren avrättades då.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Illyria » fre mar 04, 2005 16:46

Det här avsnittet gillar jag mycket, ger det 9/10. Hela historien plus bakgrundshistoria med Angel. I love it. Och hotellet, jag gillar verkligen hotellet. Det känns så hemma.

Wesley: I've been accused of a great many things in my time but paranoid has never been one of them. Unless people have been saying it behind my back.

Wesley börjar komma i form.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » fre mar 04, 2005 16:57

Binchy skrev:Cordy kan verkligen inte det där med att arkivera och sortera. I förra säsongen sorterade hon in någon på F för att hon var från Frankrike (det blir väldigt många på A, eller U, hur man nu ser det) och här vill hon sortera in mordet på -54 för att den förmodade mördaren avrättades då.


Fast sortering är ju bara till för att man ska hitta saker lättare, och eftersom det är Cordy som har hand om arkivet och antagligen är den som måste arbeta med det, så är det rätt logiskt att sortara på ett sätt som passar hennes associationsförmåga. Själv är jag väldigt förtjust i att använda ackvisitionsordning -- vilket är fullständigt oanvändbart för alla andra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » lör mar 05, 2005 15:29

noike skrev:Fast sortering är ju bara till för att man ska hitta saker lättare, och eftersom det är Cordy som har hand om arkivet och antagligen är den som måste arbeta med det, så är det rätt logiskt att sortara på ett sätt som passar hennes associationsförmåga. Själv är jag väldigt förtjust i att använda ackvisitionsordning -- vilket är fullständigt oanvändbart för alla andra.


Ackvisitionsordning gillar jag med, fast det funkar till en viss gräns. Har man över 2000 böcker, samlade under sisådär 25 år är det svårt att veta precis i vilken ordning de anlände. Så där gäller bokstavsordning. Inspelade videoband däremot, de står i kronologisk ordning efter när vi spelat in dem. Sedan har jag listor över DVD och brända DVD där titlarna är uppradade efter införskaffningsordning. Yup, I'm mad!

I arkivet på Angels kontor är det nog trots allt bra om även Angel och Wesley kan hitta bland mapparna. Det verkar ju inte som om Cordy har bästa ordningen på sin associationsförmåga.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » lör mar 05, 2005 18:04

Binchy skrev:Ackvisitionsordning gillar jag med, fast det funkar till en viss gräns. Har man över 2000 böcker, samlade under sisådär 25 år är det svårt att veta precis i vilken ordning de anlände.

Du menar ifall man använde en annan sortering till att börja med? Jo, då håller jag med. Bland mina föräldrars filmer (videoväggen har runt runt 800 st eller så skulle jag gissa på -- de flesta med två filmer på) har det alltid sorterats så jag har haft lite övning. Jag kan hitta rätt film med tre kassetters marginal ungefär i värsta fall. Jag hittar bättre än de själva gör.

Mina böcker är sorterade enligt principen att "den här författaren får plats här". Jag gillar kaos, jag kan inte hitta när det är i ordning. Så jag förstår Cordys katalogisering mycket väl.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare