4x03 - The Harsh Light Of Day

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Betyg tack!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
3%
7
11
33%
8
14
42%
9
3
9%
10
4
12%
 
Antal röster : 33

Inläggav xAMNESIAx » tor feb 24, 2005 12:39

"The Gem of Amara. Official sponsor of me killing you."

Ett av Spikes coolaste citat från S4. Man får även veta vad som hände med Harmony efter att hon blivit biten i slutet av S3, ingen direkt överaskning, men ändå positivt. Hennes förhållande med Spike är något speciellt, och intressant.

Även fighten mellan Buffy och Spike ute på skolgården tillhör de bättre under S4, like it.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 24, 2005 13:33

Dessutom något av det mest pantade Spike har gjort... varför fattar han bara inte att han inte kan klå slayern?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav xAMNESIAx » tor feb 24, 2005 18:53

Yog-Sothoth skrev:Dessutom något av det mest pantade Spike har gjort... varför fattar han bara inte att han inte kan klå slayern?


Kanske trodde han att vara, tja...vara odödlig skulle hjälpa. :)
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav CheeseGuy » tor feb 24, 2005 20:47

Det känns lite fel att 1) det finns en amulett som gör vampyrer odödliga, 2) den finns i Sunnydale på ett inte helt oåtkomligt ställe och 3) Spike hittar den utan några större problem.

Inte för att jag bryr mig så mycket (eller alls), för det är ändå ett väldigt bra avsnitt.

F.ö. tycker jag inte att Spike är alls lika bra som Big Bad (hans två bästa avsnitt så här långt in i serien är ju Becoming och Lover's Walk), men det är okej för ett avsnitt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tob » tor feb 24, 2005 21:00

xAMNESIAx skrev:
Yog-Sothoth skrev:Dessutom något av det mest pantade Spike har gjort... varför fattar han bara inte att han inte kan klå slayern?


Kanske trodde han att vara, tja...vara odödlig skulle hjälpa. :)


Samt att han dödat två slayers innan. Samt att han säkert har större motivation att döda Buffy än dem två andra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » tis jun 28, 2005 10:42

Det här är ju faktiskt ett riktigt bra avsnitt. Det finns ett stort fel i det - Spike dyker upp, och omedelbart är hela campus tomt på de tusentals studenter som fanns där bara 5 sekunder tidigare.

Men på det stora hela är det klart det bästa hittills i säsongen. Spike är kanske inte riktigt i högform, men det skyller jag på att han dels är lite nervös över att åka fast ...
SPIKE : Listen to me, you stupid bint. This gem is everything I came back to Sunnydale for, which has witnessed some truly spectacular kickings of my ass.

...och dels att han har huvudvärk av att leva ihop med Harmony. Och Harmony är, så här i början av sin vampyrkarriär, faktiskt riktigt bra. Hon är inte en typisk vampyr (återigen, leta upp latarmigs tråd om Harmony och läs den), hon är fortfarande i grund och botten Harmony fast med huggtänder.

Buffy är kanske lite väl godtrogen när det gäller Parker, men ärligt talat... jämfört med hennes tidigare pojkvänner, hur hemsk är han egentligen? Blir han ond och börjar ha ihjäl folk? Nä. Får han cancer och låser in Buffy i en källare med vampyrer och überpretentiösa gothare? Nä. Har han kompisar som leker Jekyll&Hyde? Nä. Är han... LUKE PERRY? Nä. Det handlar bara om att se det ur rätt perspektiv.

Och så ANYA! Ååå, Anya. Vissa har beklagat sig över att hon mellan 3x09 och 4x03 snarast verkar ha glömt en massa om människor. Pish tish, I say. Det är ju NU hon blir rätt. Anya is in da house, och hon tänker uppenbarligen stanna där.

ANYA: I like you. You're funny, and you're nicely shaped. And frankly, it's ludicrous to have these interlocking bodies and not... interlock. Please remove your clothing now.
XANDER: And the amazing thing... still more romantic than Faith.


Dessutom ÄLSKAR jag den här lilla throwawayscenen:
OZ: Okay, either I'm borrowing all your albums or I'm moving in.
GILES: Oz, there are more important things than records right now.
OZ: More important than this one?
GILES: Well, I suppose an argument could be made...

Det är en fullständigt onödig replikväxling egentligen. Det är inte ett skämt, det har inget med handlingen att göra, det fyller ingen funktion utom att säga "Velvet Underground är viktigare än att försvara sig mot mordiska vampyrer". Vilket förstås är sant.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lady_macbeth » lör sep 03, 2005 16:09

A bear skrev: Spike dyker upp, och omedelbart är hela campus tomt på de tusentals studenter som fanns där bara 5 sekunder tidigare.


Tänkte också på det, lite konstigt att de kan ha värsta fajten mitt på campus utan att någon märker något.

Annars ett väldigt bra avsnitt, slutscenen med Buffy, Anya och Harmony är bara så bra.
Och just det;
minispoiler 4x05
Parker Bad
Användarvisningsbild
lady_macbeth
Minion
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » lör sep 03, 2005 23:12

A bear, de tre citaten är verkligen helt underbara. Love your new avatar, by the way, but miss the Mayor...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav lullebulle » tis sep 06, 2005 7:39

A bear skrev: Är han... LUKE PERRY?


För det fins inget mer oförlåtligt(oförlåtligare?), är att vara Luke Perry :P
lullebulle
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 aug 2005

Inläggav Isabella » fre mar 17, 2006 23:19

Jag tycker detta avsnitt är jätte roligt ;) Att spike och Harmony är tillsammans är ju minst sagt udda :D men de är roliga tillsammans och jag gillar just detta förehållande för att det är så... vad ska man säga.. anorllunda :P Jag gav det en tia
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav fripp21 » mån maj 01, 2006 15:49

"Some are black."

Aha, så var Spike tillbaka. Vad trevligt. Men nu har Spike en något tråkigare flickvän och bilden blir inte riktigt lika skarp. Harmony är lite på den spåniga sidan, va? Det kan inte ha varit så coolt att blivit dumpad för en fungus demon... :D

Spike... kan aldrig vara fel. Men, förutom några få scener när han är elak mot Harmony bränns det inte riktigt. Leta efter the gem. Hitta den och förlora den. Inte så jättespännande egentligen. Nej det är nog ett annat par som lyfter upp avsnittet. Jag tänker på scenerna mellan Xander och Anya. Xanders kärleksliv är minst sagt... romantiskt.
Anya : I like you. You're funny, and you're nicely shaped. And frankly, it's ludicrous to have these interlocking bodies and not... interlock. Please remove your clothing now.


Avsnittet avslutas med tre olyckliga flickor, Buffy - used and trown away, Harmony - not going to France, och Anya - over Xander?

Och Mr. Giles tränar och tränar.

Kanske en sexa?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Binchy » mån maj 01, 2006 20:10

fripp21 skrev:Harmony är lite på den spåniga sidan, va?


Låt oss säga så här, det finns spån med högre IQ än hon...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AKS » mån maj 01, 2006 20:13

:D Too true...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » mån maj 01, 2006 20:21

Binchy skrev:
fripp21 skrev:Harmony är lite på den spåniga sidan, va?


Låt oss säga så här, det finns spån med högre IQ än hon...


:D Tja, visst är hon sexig? Not
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav gollum » tor nov 09, 2006 21:36

Ett riktigt bra avsnitt! Mycket humor och äntligen är Spike tillbaka!

Spike har gått vidare och på nåt obegripligt sätt fått ihop det med Harmony. Hans fåfänga sida hänger tydligen kvar och spelar honom ett spratt. Det är väldigt underhållande att se hur kass Harmony är som vampyr. Värsta sortens nybörjare, i alla avseenden. :P

Replikerna är lite tillrättalagda på sina ställen, som för att få till en sorts "förväntad" dialog.

Parker: What are you doing?
Buffy: Making a choice.

Vad är det för fråga? Den känns inte helt naturlig. Likaså när Buffy ska gå på morgonen:
Buffy: One more thing before I go.
Parker: A kiss?

Och så får Buffy leverera en söt-rolig kommentar om byxorna.

Det korta replikskiftet mellan Giles och Anya är stort skådespeleri dock! :D
Giles: Believe me, I am kicking myself.


Jag mötte Lassie: Sent 90-tal såg jag faktiskt Bif Naked på Hultsfredsfestivalen!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » tor nov 09, 2006 22:38

SPAJK!

Bästa replik:
SPIKE: Birds singing, squirrels making lots of rotten little squirrels. Sun beaming down in a nice, non-fatal way. It's very exciting. I can't wait to see if I freckle.


Bästa popkulturreferens:
OZ: Okay, either I'm borrowing all your albums or I'm moving in.
GILES: Oz, there are more important things than records right now.
OZ: More important than this one? (Håller upp Velvet Undergrounds "Loaded", den iofs minst fantastiska plattan av världens bästa rockgrupp någonsin)
GILES: Well, I suppose an argument could be made for...


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: I princip all subtext på nästa punkt.

Hej Joss Whedon: Ordet "wrong" förekommer varenda gång Buffys förhållande med Parker diskuteras, och varenda gång blir det motsagt. Vilket väl är en liten passning/referens tillbaka till "Innocence"; där en annan serie... säg "Sjunde himlen"... kanske skulle gjort detta om att Buffy handlar fel som hoppar i säng med Parker på första dejten, får vi här understruket (kanske väl tydligt) att det inte är något fel i det. Buffy må vara godtrogen, men det är ingen... synd, eller så. Speciellt som det paras (eh) med Xander och Anya som gör samma sak (juicebehållaren!)

Awww: ANYA!
ANYA: I like you. You're funny, and you're nicely shaped. And frankly, it's ludicrous to have these interlocking bodies and not... interlock. Please remove your clothing now.


Höh? Återigen... vart tar alla hundratals soldyrkande studenter vägen när Spike dyker upp och börjar spöa Buffy?

Wow, detta är en bra serie: Tja, den börjar så smått komma upp i varv. Spike är tillbaka, Harmony är rätt kul som vampyr än så länge, Anya är tillbaka med en del smått originella idéer om hur ett förhållande ska skötas, och Buffy och Parker får ihop det. Yay! *selektiv blindhet*

EDIT: Visstja, en scen jag verkligen gillade den här gången, avd. "Liten replik med kontinuitet":
GILES: Well, Buffy, any vampire that gets his hand on this is going to be essentially unkillable... Oh.
OZ: I have that gig in LA. I could swing by.
BUFFY: Thanks Oz.
XANDER: What's going on? What's in LA?
WILLOW: She's giving the ring to Angel. Don't make a fuss.

Ser ut som bara en ursäkt till en crossover, men jag gillar verkligen Willows lilla pisk på Xander där. Xander är den som alltid (inte helt utan skäl) blir förbannad varje gång det daltas med Angel; men Willow känner honom väl nog att stoppa honom innan han hinner säga något negativt om planen, och han känner henne väl nog för att hålla käft när hon säger åt honom. Awww.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 05, 2007 3:22

Ett underbart avsnitt! Framför allt för att två av mina favoritkaraktärer är tillbaka – Spike och Anya.

Bondagereferenserna fortsätter ("an extra set of chains..."), liksom de färgkoordinerade telefonerna. Giles och Buffy talar med varandra i svarta telefoner, och bär båda svart.

En grej jag tänkt på en hel del – Anya bör väl gå att ge diagnosen Aspergers syndrom? Det kan hända att detta diskuterats till leda redan, men jag tycker man känner igen vissa drag i hennes sätt att prata och hennes något udda logik. Och tittar vi framåt, (spoiler S7E5) verkar det som om hon hade det redan som Aud hemma i Sjornost.

"I don't talk to
people much. I mean, I talk to them,
but they don't talk to me. Except to
say, 'Your questions are irksome' and
'Perhaps you should take your furs
and your literal interpretations to
the other side of the river.'"


Vad beträffar Parkers behandling av Buffy – vad väntade hon sig? Hon hoppar i säng med killen efter en vecka, hon kan inte känna honom särskilt väl än. Hon borde väl ha hört hur snacket går åtminstone, att det faktiskt finns killar (en del) som beter sig precis så där. En grej jag undrar lite är varför hon inte blev argare och nitade honom. Fast hon kanske tog ut det på Spike.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » lör jun 09, 2007 11:04

Yay, detta avsnitt gillar jag! Så förbaskat underhållande...

Vi får följa tre mer eller mindre dysfunkionella par och två av dem är underhållande, medan det tredje... not so much.

För det första: Buffy och Parker. Gah, jag tycker så synd om Buffy här! Visst, man kanske kan tycka att hon borde veta bättre, men Parker verkar ju faktiskt genuin och de har umgåtts mer eller mindre konstant (låter det på Willow) under en veckas tid. Är det fel av Buffy att tro och hoppas på att det är mer än ett engångsligg? (Som svar på Peroxides inlägg ovan.) Jag tycker inte det. En replik som har med Parker att göra brukar ofta dyka upp i mitt huvud bara så där (även under de perioder jag inte ser BtVS):

SPIKE: So, you let Parker take a poke, eh?


Jag vet inte varför (eller jo, har antagligen med nästan-rim och allitteration att göra), men det där har fastnat i mitt huvud sedan första gången jag såg avsnittet.

Sedan har vi Spike och Harmony som är jäkligt underhållande även om Harmony är nästan för irriterande för sitt eget bästa. "I love syphilis more than you." :D Down, boy!

Och så Xander och Anya och Anya är bara för härlig. Grejen med Anya är att jag ofta gillar henne i avsnitt och tycker om då hon är med, men då jag tänker på Buffy som serie så tänker jag aldrig på att Anya är en del av castet trots att hon var en regular i vad... 3½ säsong? Så hon är långt ifrån en favoritkaraktär trots att hon är så underhållande. Anya säger så många citatvärdiga saker i detta avsnitt, men det är för svårt att välja en sak.

Så, underhållande avsnitt rakt igenom. Me likey very muchy. 8 av 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » ons aug 22, 2007 13:23

Parker har samma raggningsteknik som den Oz använde i "Surprise" (2x13). Jämför:

Oz: I’m gonna ask you to go out with me tomorrow
night. And I’m kinda nervous about it, actually. It’s
interesting.
Willow: Oh. Well, if it helps at all, I’mgonna say yes.

med

Parker: I’m going to regret ... being too nervous to
ask you to go to the party at Wolfhouse tomorrow
night. Do you want to go to the party -
Buffy: Yes.

Samma distanserade sätt att tala om frågan de ställer (även om Parker till sist frågar henne). Undrar om det är ett vanligt raggningssätt bland manusförfattare.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » ons nov 25, 2009 1:23

Väldigt bra avsnitt! Underbart att Spike är tillbaka och så är det kul att se Anya igen. Hon är nog nästan bättre än Spike i det här avsnittet, hennes scener med Xander är riktigt roliga. Men stackars Spike som får dras med Harmany, jag undrar hur de träffades. Att de gjorde henne till vampyr är smart, men hon är inte direkt en av de roligaste karaktärerna i serien, dock ganska underhållande stundtals när hon inte gnäller alltför mycket.

Det är ganska synd om Buffy också, även om hon borde fatta hur det ligger till när han inte hör av sig. Men innan det så hade jag nog också trott att han ville något mer eftersom han anstränger sig så väldigt mycket. Det känns inte som att sådär jättemånga killar lägger ner mycket tid bara för att få ligga med en viss tjej. Såna som han tar nog ofta vem som helst, men de gillar väl i och för sig jakten också.

Jag gillar scenen när Buffy träffar på Spike och Harmony på festen och så är fightscenen mellan Buffy och Spike riktigt snygg.

Favoritcitat:
Anya: I need to talk to Xander. Go away.

Betyg: 8

Nu skulle jag verkligen vilja se In the Dark, men det får bli i morgon.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 4x03 - The Harsh Light Of Day

Inläggav Spuffy » sön mar 13, 2016 22:55

Skitbra avsnitt!

Jag undrar om jag tidigare alls fattat vad det här avsnittet handlade om? Att the gem of Amara är helt oväsentlig och att det som är det viktiga är de tre kvinnorna omgivna av män som behandlar dem illa. Det måste jag väl ändå ha gjort??? Jag var trots allt 18 år när jag såg det om jag inte missminner mig. Jag hade dock inget som helst minne av detta med kvinnorna när jag tänkte tillbaka på avsnittet utan allt jag mindes var att Spike ville kunna vara ute i solen.

Att Harmony är tillbaka gör mig glad. Att Spike är tillbaka trodde jag skulle göra mig ännu gladare (såg hans bild på menyn för avsnittet på DVD) - men jag avskyr honom ju. Mellan honom och Dru var det enligt min mening ständigt Dru som hade makten - ännu mer när han satt i rullstol, men även när det var hon som var svag så handlade allt han gjorde om henne. Jag upplevde dock aldrig att han plågades av Dru eller led av obalansen i deras förhållande. Håller ni med mig, eller är det för att han är man som jag helt enkelt inte såg det??? Hur som helst: Mellan honom och Harmony är det däremot helt uppenbart vilket svin han är och hur illa han behandlar Harmony och ACK vad jag avskyr honom. Jag blir oerhört frustrerad på Harmony också förstås, men det är ju onekligen helt och hållet hos honom problemet ligger. Varför han alls skulle slå sina påsar ihop med Harm om han avskyr henne så är lite oklart - eller nej, det är väl precis så det kan se ut i många dysfunktionella förhållanden... och han är ju onekligen tänd på henne, det kan ju räcka. Sen är ju frågan om han njuter av att trycka ner henne, eller om han helt enkelt inte bryr sig ett skit om henne. Han öppnar sig ju på så vis att han pratar med henne om sina känslor för Dru och ledsenheten över att ha blivit dumpad för en fungus demon - men det känns som att det lika gärna skulle kunna handla om att han ville prata med ngn och Harm får ta rollen som både psykolog och sexpartner. Oklart om han faktiskt har känslor för henne eller inte. Och det spelar väl egentligen ingen roll, han är ett svin mot henne hur som helst. Verbal misshandel --> fysisk misshandel --> han försöker döda henne. Mycket komprimerat iom att de trycker in hela stegen i ett avsnitt, men tydligt. Usch.

Dock ett sjukt bra citat här mitt i all skit:
Spike: I love syphilis more than you.


Parker är en klassisk douche som väl beter sig ungefär likadant idag som för 20 år sedan. Tycker inte alls det är konstigt att Buffy gick på hans spel - han har uppvaktat henne till 100% för att få henne dit han vill, och detta med en påtaglig charm. Och Buffy har inte direkt någon dejtingvana - utöver när han var ond så var Angel onekligen en gentleman. Som ond var det ju dock precis på detta via han började skada henne, genom att få henne att känna att hon gjort något dåligt när det var han som var problemet. Stackars, stackars Buffy - först Angel och nu Parker. Väldigt tydligt att alla män är monster, tydligare här än i Beauty and the Beasts.

Sen kommer jag till Xander. Som jag ju faktiskt avskyr redan innan. Men som jag här inte alls avskyr lika mycket som jag avskyr Spike. Och han varken misshandlar eller försöker döda henne. Men han är ju egentligen lika illa som Parker, är han inte? Men samtidigt låter jag honom komma undan med det till större utsträckning än även Parker - om än inte helt. Detta är nog pga att det ur Xanders och även mitt perspektiv är lite märkligt att Anya fastnat så för honom - de har ju knappt träffats. MEN - hur stor skillnad är det egentligen mellan Xander/Anya och Buffy/Parker?? Javisst, Anya klär av sig och är väldigt på och hävdar att hon vill bli av med sina känslor för Xander genom att ha sex, medan Buffy blir successivt Woo:ed av Parker som jobbar väldigt aktivt på saken. MEN faktum är att Anya först varit på date med Xander och sedan delar de något väldigt intimt - hon har väl dessutom inte haft sex på XXX år så det torde onekligen vara rätt speciellt - så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att hon upplever att de har något särskilt därefter. En stor skillnad här om man jämför med avsnittet där Xander fick alla att vilja ha honom: jag tycker inte att han utnyttjar Anya här. Hon är ju tydlig med vad hon vill och är inte under påverkan av magi/alkohol/droger. Sen är jag fortfarande arg över att han fick beröm över att han INTE utnyttjade Buffy i det avsnittet, något som verkligen bör vara en självklarhet. Urk.

En helt annan fråga är: vad är det Anya ser hos Xander? Varför faller hon för honom från första början? Efter deras prom-dejt, sure, men innan? Oklart. Plus att hon initialt kom in i bilden för att hämnas på just Xander å Cordys vägnar - en märklig start på en relation och något jag faktiskt inte reflekterat över tidigare.

Ytterligare ett gyllene citat:
ANYA: I like you. You're funny, and you're nicely shaped. And frankly, it's ludicrous to have these interlocking bodies and not... interlock. Please remove your clothing now.
XANDER: And the amazing thing... still more romantic than Faith.


Sant. Xander har inte heller haft ett helt okomplicerat kärleksliv. En jättesyrsa, en mumie, Faith... Inte helt märkligt om han är känslomässigt skadad även han.

Shit vilket bra avsnitt!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare