2x06 Guise Will Be Guise

Diskutera Säsong 2

???

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
4%
5
0
Inga röster
6
3
11%
7
4
14%
8
10
36%
9
7
25%
10
3
11%
 
Antal röster : 28

2x06 Guise Will Be Guise

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 15:56

Tja, har inte riktigt hunnit tänka över det här. Den spontana kommentaren blir nog "Wesley! Wesley! Wesley!". Lite över medel var det nog iaf, med schysst slut.

Angel: Bodyguard of the stars...Yeah right!
Angel: There's no Wyndam-Pryce Agency
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav sus@n » lör jun 05, 2004 16:05

Hallå! Inte fler kommentarer på detta avsnitt?! Ja ja här är recensionen:

*Guise Will be Guise*

Nummer ett eller två än så länge i säsong 2 av Angel.
Redan från början förstod jag att det skulle bli ett Wesley centrerat avssnitt och precis som Jane Espensons andra Angel avsnitt "RM V/A VU" var det här underbart.

Det börjar med att vi får se Wesley vara riktigt klumpig 1,2,3 ggr *lol* Sedan får vi se Cordy och Wes rusa efter Angel och Gunn och hiss scenen är underbar

Tyvärr fick vi inte höra Angel sjunga för en tredje gång men vi fick en underbar Angel imitation av Cordy (eller är det Cordy imitation av Angel, hur som helst imiterar hon honom) men Wes i Angel rollen är bättre :)

Wesley är fantastisk från hans "bloddrickande" till speglen *skratt* och kyss scenen är faktiskt mer rolig än romantisk eftersom han inte kan sluta babbla.

Men det är sorligt när sanningen kommer fram (även om det var skönt att han slapp låtsats längre).

Angel är också rolig, speciellt när han reagerar på Wes i hans roll :D Kappan....

Ett underbart avsnitt! Lite bevis kanske?:

"A: We're going. I don't have to sing.
C: Oh Thank God! . . . . I mean, for your sake. Because I know you don't like to do that."

"V: Let's go shopping.
W: What? Now? It's the middle of the night. Wouldn't you rather wait for morning. . . . When I can't reasonably leave the house. Yes, as your bodyguard, I insist we go at once."

"W: Cordelia, I'm not going with you.
C: What? I'm *rescuing* you. Key ingredient: We leave."

"C: What happened?
A: (helping Gunn) He got hit.
C: By who? The swami? Swamis don't hit. Swamis swam!
A: Why is Wesley wearing my coat?"

"B: Ginny, don't do this! Don't make me angry!
V: Right, because then you might do something bad! You were going to kill me!
A: I'm not a eunuch."

karykhs citat är också bra!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » mån jun 07, 2004 17:39

Jag är också förvånad över att så få har kommenterat detta avsnitt. Det var ju jättebra.

Ah, Wesley, Wesley, Wesley... Vilken underbar karaktär han är. Han blir bara större och större i mina ögon. Hans "Angel impersonation" var bara bäst, med kappan och allt :D ! Jag älskar natt han försöker -- och faktiskt också lyckas -- hävda sig och tar befälet. Way to go, Wes! And he got the girl!

Replikväxlingarna i slutet var asroliga.
Angel: "I'm not a eunuch."
Cordy: "One day as Angel, one day! - and he's getting some."
Bryce: "What? How could you. I kept you away from all men!"
Angel: "I mean, the curse isn't even all that clear.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » sön jun 13, 2004 22:08

Detta var ett väldigt nice avsnitt, älskade Wesley's Angel.
Angel delen av detta avsnitt var lite svagt, dom kunde skippat det helt och kört endast på Wesley. Skulle vart underbart.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 17:05

Det här är nog det roligaste Angel-avsnittet så här långt, mycket beroende på de snabba replikväxlingarna. Allt går så fort vid flera tillfällen och alla har sin egen lilla monolog samtidigt som alla andra. Att sedan Wesley äntligen "[is] getting some" gör det bara bättre.

DB visar prov på stor komisk talang. Han kan göra så mycket med så lite. Ett ord bara, en liten gest med ena handen, och man kan inte låta bli att skratta.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » sön jul 11, 2004 19:26

Latarmig: Har du precis fått S2?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 21:59

När jag läser vad jag skrivit ovan förstår jag att du tolkar det så, men nej det är inte första gången jag ser det här avsnittet. Jag har sett hela AtS, och det här är tredje gången jag går igenom serien från början till slut. Jag försöker hinna med två- tre avsnitt om dagen (ett till frukost och sedan ett par till på natten).

Om min ekonomi tillåter det börjar jag köpa boxarna om en månad. Än så länge får jag hålla tillgodo med nedladdade avsnitt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » sön jul 11, 2004 22:11

latarmig skrev:Det här är nog det roligaste Angel-avsnittet så här långt....


Precis, så långt låter som att du precis sett det..

Hur klarar du att se om hela säsonger i rad? Jag har problemet med att jag hoppar förbi delar i avsnitt som jag inte gillar och bara ser scener som jag gillar, ibland ser jag om ett helt avsnitt (och jag har boxarna) men kanske är det därför - har man avsnitten på dvd är det lättare att hoppa över.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 22:28

Vi har tydligen helt skilda sätt att titta. Jag sitter hela tiden med tummen på fjärrkontrollen och tar om några sekunder här och en scen där. Är det en replik jag inte uppfattar så hör jag om den ett par gånger, tills jag antingen plötsligt fattar, eller suckar, ger upp, och går vidare.

Det finns givetvis mycket jag inte är så förtjust i, och det är oftast vid sådana tillfällen jag pausar och går och fixar med någonting annat (mackor, inlägg, kollar vad det är på TV), men sen kommer känslan att jag måste vidare och så sitter jag där igen. Det enda jag regelmässigt hoppar över är "Previously on..." och signturlåten.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » sön jul 11, 2004 23:00

OT: vilken ide´.. ett Buffy/Angel avsnitt till frukost varje morgon!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön jul 11, 2004 23:17

Jag tittar mycket sällan på enstaka avsnitt. Ser alltid om hela säsonger.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 23:36

Zaxx skrev:ett Buffy/Angel avsnitt till frukost varje morgon!

Det är definitivt någonting jag kan rekommendera. :-)

Off skrev:Jag tittar mycket sällan på enstaka avsnitt. Ser alltid om hela säsonger.

Samma här. Om jag börjar titta på ett enskilt avsnitt så vet jag att jag inte kan hålla mig från att sen nästa, och nästa, så det är lika bra att se en hel säsong. Däremot ser jag inte alltid från första till sista säsongen i ett svep. Jag kan helt plötsligt bara få lust att se säsong fyra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » ons jul 21, 2004 18:49

Okej, Wesley! Är nu helt övertygad om att det var ett genidrag att plocka in Wesley i serien. Cordelia är många gånger väldigt rolig, men Wesley ger seriens humoristiska sida en betydligt större tyngd. Ingen kan snubbla, ramla och slå sig som Wesley.

Avsnittet börjar som sagt var med en tripp, trapp, trull för Wesley. Detta inom 1 och en halv minut. Efterföljande hissscenen var brutalt underhållande. När jag sedan så att det var Jane Espensson som hade skrivit förstod jag att den komiska biten skulle hålla i sig. Förväxlingskomedi på allra högsta nivå, roligaste Angelavsnittet hittils är det helt klart.

En Nia, kanske aningen svag.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Matt » ons jul 21, 2004 22:08

Tobbe_E skrev:Okej, Wesley! Är nu helt övertygad om att det var ett genidrag att plocka in Wesley i serien.


Oj vad rätt du har!
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Langtry » tis sep 07, 2004 21:07

Har just sett om detta och fastnade för en lite ekivok replik:

ANGEL: What's going on? Were you in Virginia?

WESLEY: That's beside the point.


Det är humor :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Koala » tis sep 07, 2004 21:13

Not a eunick!

Aldrig garvat så :)

9a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Pazuzu » lör sep 18, 2004 22:54

Mycket roligt avsnitt! Redan när Wesley började låtsas att han var Angel tänkte jag att bloddrickande på något sätt kommer att komma in i bilden... och för en gångs skull hade jag rätt. Det är en av de roligaste scenerna i avsnittet tycker jag (+ spegelscenen). :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tob » sön sep 19, 2004 7:17

Pazuzu skrev:Mycket roligt avsnitt! Redan när Wesley började låtsas att han var Angel tänkte jag att bloddrickande på något sätt kommer att komma in i bilden... och för en gångs skull hade jag rätt. Det är en av de roligaste scenerna i avsnittet tycker jag (+ spegelscenen). :)


Det kan mycket väl vara bland dem roligaste scenerna i hela serien. Och inte att glömma scenen då Wesley glömmer av att han måste bli inbjuden.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Pazuzu » sön sep 19, 2004 8:43

Just det, den också! :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav CheeseGuy » tor nov 25, 2004 20:54

Det här är nog seriens roligaste avsnitt (fast det är inte i klass med det roligaste från BTVS). Wesley regerar! Min favoritscen är nog när han studsar ut genom dörren. Och scenen när han dricker blod är en av de plågsammaste från hela serien.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AngelsGirl » tor nov 25, 2004 21:33

Gav avsnittet en åtta. Underbart avsnitt och jag höll på att dö över Wesley's imitation av Angel, det var såå skoj. :) Och sen var allt annat bra också, men Angel var tråkig. Cordelia älskade jag och Virigina är också helt cool :)
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav Tob » ons jan 05, 2005 2:28

Tob skrev:En Nia, kanske aningen svag.


var fick jag det ifrån kan man ju undra. Avsnittet är fortfarande väldigt roligt. Men ett avsnitt av Angel kan inte räddas av humor på samma sätt som ett avsnitt av Buffy. Tycker avsnittet känns alltför konstruerat för att det skall fungera riktigt bra.

Runt en sexa, kanske aningen stark.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » ons jan 05, 2005 12:42

Tob skrev:Men ett avsnitt av Angel kan inte räddas av humor på samma sätt som ett avsnitt av Buffy. Tycker avsnittet känns alltför konstruerat för att det skall fungera riktigt bra.


Det håller jag verkligen inte med om... jag tycker inte att det är någon skillnad på serierna ur den aspekten.

Det sagt så tycker jag inte att Angels besök hos "swamin" är så himla bra men Wes delen är briljant.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » ons jan 05, 2005 13:33

VelocityBoy skrev:Det håller jag verkligen inte med om...


hmm, det lät verkligen bestämt.

För mig handlar det om vad det är som gör de båda serierna så bra. I Buffy är humorn en av dem stora anledningarna, i Angel är det de inte.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Johannah » mån feb 14, 2005 3:47

2:a gången jag ser avsnittet, och det här är faktiskt ett riktigt roligt! Lite lätt avkoppling sisådär. Wesley är ju helt underbar :) Lite löjligt med hans ständiga klantande (när han drar ut byrålådan, halkar osv) men det är helt ok. Roligt är det när han kommer hem till Virginia för första gången, går in, blir inbjuden, flyger ut genom dörren och går in igen :D Bloddrickandet är också kul, nu är inte Cordy ensam om det heller, hehe. Och slutscenen är ju hysteriskt kul. Kan inte komma ifrån att The Swami var en riktig mysgubbe, även om han var fake.

Saknar dock lite spänning och tyngd, det är det jag gillar med Angel. Visst får Angel vara kul också, jag älskar det med. Men just idag kände jag för ett tyngre avsnitt. Men jag är inte en sådan som kan hoppa över avsnitt när jag tittar eller bara slå på ett specifikt avsnitt. (Har dock gjort det med 3x21 och 4x22 en gång.)

Svårt att sätta ett betyg på avsnittet. Det är ju definitivt inte dåligt, men det känns lite väl generöst att sätta en 8:a på det (just därför att det inte är _speciellt_ för mig). Så det får nog bli en tillfällig, stark 7:a.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Tinwiel » fre feb 18, 2005 0:50

Jag gillar Wesley. Har jag sagt att jag gillar Wesley? Jag gillar Wesley ialla fall. I BtVS tyckte jag att han var något överdriven och överspelande men i AtS så är han den bästa karaktären, och underbart spelad av Alexis Denisof.
Spoiler resten av serien
Jag gillar Wesleys alla skepnader i Angel. Jag gillar Rogue Demon Hunter, klant-Wesley, tjafsa-med-Cordy-Wesley, bad-ass-Wesley, sorgsna- Wesley, Wesley med Illyria-Wesley. Han är en person som inte bara levererar underbara repliker genom hela serien, genomgår en häpnandsväckande karaktärsutveckling men är också en person som man som tittare kan relatera till på ett annat sätt än man kan till Angel (till en viss del kan man även relatera till Fred, Cordy, kanske inte Gunn så mycket, men Wes är den som jag personligen blir mest känslomässigt engagerad i.).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav latarmig » tor feb 24, 2005 2:07

Förra gången jag stack ut hakan och gav ett allmänt omdöme gick det inte så bra. Tinwiel synade min giv och jag fick strax ta tillbaka vad jag sagt (AtS 2x22) :-), men skam den som ger sig:

Det här är det roligaste avsnittet i buffyverse.

I allmänhet är BtVS-avsnitt roligare än AtS dito, men det här går över allt annat. Trots att jag sett det här jag vet inte hur många gånger, så skrattar jag fortfarande lika gott varje gång. Det finns så mycket roligt att man har fullt sjå att hålla reda på allt. Någonstans har jag skrivit att det här avsnittet har bäst skämt per minut-ratio av alla. Allt är dock inte komiskt. Det gör gott i själen att se Wesleys stora hjärta, och trots att han är klumpig som aldrig förr klarar han till sist att rädda dagen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » sön mar 06, 2005 17:29

Tur att det inte är Wesley som är PI, he suck at undercover. Men han fick ju en trevlig natt, med en inte direkt ful tjej. Pappan var mer än lovligt naiv, vill han behålla sin dotter som oskuld så länge skulle han ha låst in henne med bara kvinnligt tjänstefolk.

"Swamin" har mer än lovligt mycket TV-psykolog över sig, så jag undrade direkt vad som var fel där.

Hur kunde Angel komma in hos W&H, har inte de vampyrdetektorer?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » sön mar 06, 2005 17:47

Binchy skrev:Hur kunde Angel komma in hos W&H, har inte de vampyrdetektorer?


Jo, men det betyder inte att han inte kan komma in, bara att en liten demon på säkerhetsavdelningen skriker när en vampyr kommer in i byggnaden (se Blind Date).

CORDELIA: (pushes open) Gonna be a pretty short ride. They have vampire detectors!

GUNN: We know. It's cool. He's got a plan.

WESLEY: A plan?

ANGEL: Yeah. (Pushes up) I get to the offices before they stop me.

GUNN: See? (Whips his head around to stare at Angel) What? *That's* the plan? Walking real quick was the plan?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » sön mar 06, 2005 18:17

JRT skrev:
Binchy skrev:Hur kunde Angel komma in hos W&H, har inte de vampyrdetektorer?


Jo, men det betyder inte att han inte kan komma in, bara att en liten demon på säkerhetsavdelningen skriker när en vampyr kommer in i byggnaden (se Blind Date).

CORDELIA: (pushes open) Gonna be a pretty short ride. They have vampire detectors!

GUNN: We know. It's cool. He's got a plan.

WESLEY: A plan?

ANGEL: Yeah. (Pushes up) I get to the offices before they stop me.

GUNN: See? (Whips his head around to stare at Angel) What? *That's* the plan? Walking real quick was the plan?


Den demonen måste ha världens tråkigaste jobb, sitta och känna efter hela dagarna.

Jag uttryckte mig lite slarvigt där, det skulle vara "Hur kunde Angel hoppas på att hinna leta reda på Darla, innan de stoppade honom." Men han tänkte väl inte direkt klart där.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare