1x03 Bushwhacked

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Hur många Adam Baldwin finns det i skogen?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
5%
4
1
5%
5
0
Inga röster
6
2
10%
7
5
24%
8
6
29%
9
1
5%
10
5
24%
 
Antal röster : 21

1x03 Bushwhacked

Inläggav noike » tor dec 11, 2003 21:17

Det här känns mycket mer genomtänkt än the Train Job, antagligen det avsnitt som är närmast Serenity i ton och innehåll.

Lita på att Tim Minear visar varför en serie inte behöver några rymdvarelser. Jag gillar det här avsnitt oerhört mycket även om det ibland kan tyckaas ha lånat lite från Event Horizon (jag vet i och för sig inte om det stämmer, jag komemr inte längre ihåg någonting från den filmen). Mänskligheten är skrämmande i sig.

Ett plus är att Simon fortfarande inte riktigt litar på de andra.

Jag förstår inte riktigt hur Reaver-proxyn kunde gömma den där kniven effektivt -- Alliansen skulle säkert nedlåta sig till att visitera vem som helst, även en som var inlåst i ett sjukrum.

Slutet ger en inblick i hur världen fungerar. Alla alliansmän är inte onda, även om de bryter mot protokollet så har de ändå en sorts kodex att följa: du ska inte tjäna pengar genom att sälja stulna varor. Det verkar vara en viktigare regel än att de faktiskt har stulit sakerna till att börja med.

[edit: omröstning]
Senast redigerad av noike tis feb 17, 2004 21:48, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Peak » fre dec 12, 2003 19:59

Ah, slapp jag göra den här... ;)

Fullkomligt älskar förhörsscenerna i den här. Speciellt Jayne... Min favvokaraktär i Firefly för övrigt.. :)

Bättre än 'The Trainjob', ja, men fortfarande inte i topp.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav Off » fre dec 12, 2003 20:07

Kanske ska ta å se om avsnitten för jag kommer faktiskt inte ihåg mycket mer än grundstoryn just nu. Jaja det får bli när det finns tid :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav pfant » sön feb 01, 2004 14:27

Jag tycker fortfarande inte att Firefley har hittat någon egen ton eller inriktning. Det är inte mycket som gör den här serien unik tycker jag. Sen att den är snygg och rätt välskriven ändrar inte det faktum att det känns som att man har sett det här förut.
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön feb 01, 2004 14:48

pfant: våra åsikter går helt klart isär.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 14:53

För mig tog det 5-6 avsnitt innan jag var inne i serien. Den fick egentligen bara chansen för att det var Joss som stod bakom. Tur var det iaf att jag gav den chansen för när sista avsnittet var sett var jag helt paj pga att det inte fanns mer. Hmm var det bra då egentligen.....
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav pfant » sön feb 01, 2004 16:01

Notera att jag bara har sett de fyra första avsnitten. Det är möjligt att jag efter att ha sett hela säsongen (elle det som nu spelades in i alla fall) kan komma att ändra mig. Jag hoppas att jag ändrar mig!

Men jag tycker inte att berättelserna har varit tillräckligt engagerande. Vidare så har inte karaktärerna hunnit utvecklas utan de känns väldigt endimensionella. Ta Janey som exempel. Han är ju bara egoistisk och dum, inget mer. Trist karaktär. Sen spelar broder Baldwin ruskigt dåligt.

Usch vad negatvi jag lät nu, det var inte riktigt meningen. Förhoppningsvis återkommer jag glad som en lärka efter nästa avsnitt.
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 16:04

Behöver inte bara en lärka heller. Vilken fågel som helst går bra exempelvis domherre eller pappegoja. Sålänge du säger att Firefly är bra så blir vi nöjda ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » sön feb 01, 2004 16:10

*besserwisser mode on*

Adam är inte en av de ökända Baldwin-bröderna ("Hey Alec, you know what sucks about being a Baldwin?" "No, what?" "Nothing!"). De är inte ens släkt mer än vad jag och Thorsten Flinck är släkt.

Däremot minns jag Adam som badass-soldat i klassiska Full Metal Jacket.

*besserwisser mode off*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 16:12

Canada bombed the Baldwins!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » sön feb 01, 2004 16:30

Jag började uppsaktta firefly efter avsnitt 4 och då började jag uppskatta det riktigt mycket. Men nu finns det inte längre och här sitter jag och är arg över det.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav pfant » sön feb 01, 2004 16:42

Där ser man. Man ska alltså aldrig utgå från att en Baldwin är en Baldwin.

Apropå lärkor. Det är intressant hur folk blandar ihop sina liknelser när de är nervösa. Jag var på bröllop igår och brudgummens mor sa i sitt tal att "...han var glad som ett påskägg". Hur glatt är ett påskägg? :D
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 17:28

Är det fullt med godis är de säkert jätteglatt :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis feb 17, 2004 20:57

Jag eftersöker en omröstning här!

Dessutom ville jag bara säga att jag tycker det här är ett riktigt bra avsnitt, även om det känns lite stressat mot slutet, som om det var för långt och de var tvungna att klippa. Hade gärna sett en längre och hårdare strid mot reaver-proxyn efter att han hade hypats så hårt av Mal och de andra...

Men väldigt stämningsfullt, särskilt i början, men en del snygg interaktion mellan gänget och flera bra scener.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis feb 17, 2004 20:59

Noike med över 1000 inlägg borde du veta hur man startar en tråd. m0hahahaha
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis feb 17, 2004 21:50

Off: Hur får man in en nolla i "Mohahahah"? Det blir krångligt att uttala det i varje fall.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tis feb 17, 2004 21:57

Det är inte meningen att uttalas, det ska uppfattas. Det är djupt på flera nivåer.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis feb 17, 2004 22:10

Jag kan läsa in flera saker i det, men väldigt lite av dem är trevliga mot personen som skrev det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tis feb 17, 2004 22:24

Ajdå, tur att det inte var jag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » lör sep 25, 2004 20:03

Det här var ett riktigt bra avsnitt, också ett jag sett innan men det var svårarare att greppa då utan det riktiga pilotavsnittet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Emily » mån dec 06, 2004 21:12

Unberbar stämning!

Finns inte mer att säga.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Lobo » lör jan 29, 2005 20:06

Lite mer info om reavers var kul, speciellt hur dom "kom till". Ska bli intressant och se hur dom ser ut...
Lobo
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Trollhättan

Inläggav JRT » fre feb 18, 2005 19:19

Bra, bättre än Trainjob, men fortfarande inte i topp. Seriens känsla börjar dock infinna sig och det finns mycket bra i avsnittet. Karaktärerna fortsätter vara riktigt intressanta överlag, förhörarscenerna är underbara, det finns en hel del bra repliker. Reaverhistorian var bra, men jag hade gärna sett lite längre fight som sagt, det kändes lite stressat.

Book: So he'll live then.
Mal: Which to my mind is unfortunate.
Book: Not a very charitable attitude, Captain.
Mal: Charity'd be putting a bullet in his brainpan.
Inara: Mal!
Mal: Only save him the suffering.
Wash: Oh my god. What can it be? We're all doomed! Who's flying this thing!? Oh right, that would be me. Back to work.
Kaylee: So I guess that makes us one man short.
Jayne: Little Kaylee's always one man short.
Jayne: Yeah, too tall, too tall!
Wash: Jayne!
Jayne: Little man!
Wash: The legs. Oh yeah, definitely have to say it was her legs. You can put that down. Her legs, and where her legs meet her back. Actually, that whole area. That, and above it.

Wash: Have you seen what she wears? Forget about it. Have you ever been with a warrior woman?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav AKS » tis mar 29, 2005 13:47

Nu är jag inne på min omtitt av Firefly som jag planerat till sportlovet. Bättre sent än aldrig. :) Tänkte i alla fall kommentera de avsnitt jag inte kommenterat ännu (sex stycken). Jag har dock sett alla avsnitt tre-fem gånger tidigare.

Bushwhacked... Helt klart ett bra avsnitt, men jag tror jag föredrar The Train Job, faktiskt. Tycker att Bushwhacked är lite ojämn i tempot och särskilt mot slutet är det lite väl långsamt. Detta avsnitt hamnar antagligen på den nedre halvan om jag skulle rangordna alla FF-avsnitt. Fast som sagt: fortfarande bra utan tvekan.

Bra saker:

*Förhörsscenen. Alldeles fantastisk! Gillar särskilt Wash i den scenen (se JRT:s citat ovan). We're very private people, säger Zoe. Wash... verkar inte hålla med. :D
* Scoret förtjänas att nämnas igen. Alldeles fantastiskt. Inget "pretty" stycke i detta avsnitt som i ex Out of Gas och The Message, men musiken då offren ska tas om hand ombord på skeppet är oerhört bra och förstärker stämningen.

Fler bra saker naturligtvis, men det var dessa jag kom att tänka på så här i efterhand.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » fre apr 08, 2005 22:04

Ja då kör vi på allvar då, skall ge serien en chans.

Detta är avsnitt nr 3 jag ser...(Doh!) och helt klart det bästa hittills. Jag tycker det påminner om ngt, kan inte komma på exakt vad det är dock. Bra insatser av alla faktiskt, gillar scenerna med Simon o syrran. Gillade när de smög ombord på den andra Firefly:en, den kändes lite Aliens över det med miljöerna... fattades bara pipet från motionsensorerna. Samt förfhörsscenen med Jayne då. Han bara sitter där och är Kunglig, så coolt.
Karaktärerna funkar bra och är inte lika varann för 5öre, det är ett plus som jag ser det.

Gillar Firefly, men jag har inte kommit in i serien än, därför väntar jag med att sätta betyg på den.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » sön jun 05, 2005 2:19

Det här var helt OK också. Fortfarande inte i klass med "Serenity", men en uppryckning.

- Gillar att allt verkar inte vara som det ska mellan Wash och Zoe. Alltid roligare så för handlingen.

- Fortfarande litar inte alla på varandra. Gott så också.

- Jayne är verkligen en skitstövel. Det där med rymddräkten var rejält ondskefullt. Go Jayne Go. (Blir man sån när ens föräldrar döper en till ett tjejnamn? "A Boy Named Sue"-syndromet?)

- Förhörsscenen var småkul, även om samma grej gjorts förr... kom att tänka på scenen i "Consequences", t ex. Men Jayne rockar återigen.

- Reverswannaben visade sig vara riktigt mesig. Hoppas att de riktiga är roligare än så.

- Det där temat med nybyggare som kommer bort i rymden är ju typisk westernhandling. Hoppas de fortsätter bygga runt det, det borde gå att göra en hel del med.

- 40 000 Fireflys finns det alltså som luffar omkring i rymden? Och alliansen vet inte vilken Simon & River är ombord på? Skönt. Var lite rädd att hela serien skulle bli gömma-sig-för-fedsen-till-varje-pris.

- Trots att fedsen fortfarande ser ut som en korsning mellan nazister och SW-Imperiets Luftwaffe så fyllde de lite mer av en funktion här, och jag gillar att den där Dolphlookaliken hade någon form av hederskodex ändå. Inte bara "like to crush. Crush now?" utan verkliga personer.

Men serien får ändå lov att lyfta på allvar snart, känns det som.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » fre jul 22, 2005 10:14

Det här var mitt första Firefly avsnitt, jag tyckte att det var bra, spännande i stortsett hela tiden. Så här i början har man lite svårt att hålla koll på vad alla heter. Irriterande var det också att texten var fördröjd i början, även om man inte behöver texten så tittat man ju på den när den finns där, och i bland hör man ju inte vad folk säger pga musik, oväsen osv.
Många kända ansikten och det var ju kul.
Det var lite spacecowboys över det hela, gillade deras theme-låt.
I tablån på tv400 står det att detta är ep4, men det är fel alltså?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » fre jul 22, 2005 10:18

Lipton skrev:I tablån på tv400 står det att detta är ep4, men det är fel alltså?


Om de visade/räknade Serenity som två avsnitt så stämmer det ju.

Serenity pt 1 - avsnitt 1
Serenity pt 2 - avsnitt 2
Train Job - avsnitt 3
Bushwhacked - avsnitt 4
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav The Ankh » tor dec 08, 2005 9:26

Lite läskigt avsnitt faktiskt! Reavers...
Zoë skrev:: If they board us, they'll rape us to death, eat our flesh and sew our skin to their clothes. And if we're very, very lucky, they'll do it in that order.


Vem vill dö på det sättet? Får ju dementorer att verka som marsvin, dvs npt man bara blir lite allergisk mot...
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav fripp21 » tor dec 08, 2005 11:15

Visst påminner Bushwacked lite om ALIENS? De bordar det tomma skeppet, letar efter alla som bott där, hittar en överlevande osv. Lite annorlunda monster bara. Jag håller inte Bushwacked som ett av de bästa avsnitten i serien, men det är helt klart ett av det mest kusliga.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Nästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare