1x09 - Hero

Prata om Säsong 1

Ni som kan, ge den ett betyg:

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
2
4%
7
11
22%
8
12
24%
9
10
20%
10
14
27%
 
Antal röster : 51

Inläggav Lipton » tis nov 23, 2004 12:48

Jag blev så tagen av slutet att det blev en 9:a, när man vet att Quinn dog i verkligheten också så blir det så tragiskt, och det man läste att David B sa om den sista scenen på bryggan. Resten av avsnittet bleknar liksom.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Nightcrawler » tor nov 25, 2004 12:56

VelocityBoy skrev:
Nightcrawler skrev:Jag tycker det var jävligt synd att de skulle "döda" Doyle, eftersom han var en grym karaktär. Inte alls något smart val...


Skådisens drogberoende blev ohanterligt och därför var de tvungna att skriva ut Doyle... iofs så har Joss sagt att det alltid var meningen men det tror jag vad jag vill om.


Okej, det visste jag inte...Slöseri med talang :( Han hade några riktigt ljusa stunder...

Vad tycker ni om kopplingarna till Nazi-Tyskland då?
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Lipton » tor nov 25, 2004 13:44

Nightcrawler skrev:Vad tycker ni om kopplingarna till Nazi-Tyskland då?


Ja det förklarar ju varför Hitler & Co gjorde som det gjorde, de var helt enkelt demoner.
Annars så var kopplingen så övertydlig så det finns inte så mycket mer att tillägga.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Buffybot Wannabe » tis nov 30, 2004 20:42

jaha... nu är det över en vecka sen jag såg avsnittet och saknaden efter doyle har inte lagt sig än...
oooo, nu kommer tårarna igen...

Doyle var min absoluta favoritkaraktär i Angel, han var ju irländare!!! Irländare pratar såååå sexigt!!!

Har läst liiiite av spoilermarkeringarna i denna tråden (fy buffybot, fy!!!) och jag hoppas ni vet vad ni snackar om, jag får helt enkelt lita på er!

Och som alla andra sagt, det blir ju ännu hemskare av att Quinn tyvärr inte lever...

Annars ett okej avsnitt, ingen asgrym story direkt, men Doyles död höjer det till skyarna!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav AKS » tis nov 30, 2004 21:08

Buffybot Wannabe skrev:Doyle var min absoluta favoritkaraktär i Angel, han var ju irländare!!! Irländare pratar såååå sexigt!!!


Buffybot, du har så rätt så rätt. Vet inte ens hur jag ska klara av min resa till Irland till sommaren. Such a nice accent, so many men, so little of me. ;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Buffybot Wannabe » ons dec 01, 2004 1:41

OMG, ska du till Irland??? *suck* lite avis... det är nåt visst med irländare.. Sett Brad Pitt som irländare i En Fiende Bland Oss??? MMMHHMMM...

Och på tal om Quinns död, la in en liten hyllning till honom i bildtråden...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav AKS » ons dec 01, 2004 19:15

Yep, girl. Ireland here I come!

Fast det blir väl lika misslyckat vad gäller killar som då jag var i Skottland i somras... No boys for me. Men accenten hörde man ju lyckligtvis ändå. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sharatec » tor jan 06, 2005 2:12

Såg om detta idag... Håller i stort med den allmänna opinionen (som jag uppfattar den...) om att avsnittet i sig kanske inte är så lysande, men slutscenerna är ju helt briljanta. Jag har fortfarande svårt att hålla tillbaka tårarna vid "Is that it? Am I done?", och det var ändå fjärde gången jag såg avsnittet... :cry:

Också rätt kul att jag satt och tittade på det med en kompis som inte är lika inne i Buffyverse som jag (strängt taget har han bara sett Angel 1x01-09, fördelat på de senaste fyra dagarna). Hans min under slutscenen var rätt vacker, hur han lutade sig närmare och närmare TV-n, och började se en aning vantrogen (och väldigt engagerad!) ut... Tror att han just har blivit övertygad om vad de faktiskt kan åstadkomma med Buffy- och Angel-serierna. :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Binchy » tor feb 10, 2005 10:45

Hur kunde de göra sååå, döda vår älskade Doyle? Men det är väl som Joss har sagt en massa gånger "Pain is good!" :twisted:

Nazistmetaforen är så tydligt att det knapt kan kallas metafor. Demoner i nasseuniform och andra demoner som ser ut som dom kom direkt från Auschwitz eller Treblinka. Hitler hade ÄLSKAT ett sådant vapen, han fick ju nöja sig med Cyklon B, vilket var rätt effektivt det med (på värsta tänkbara sätt). Nej, avsnittet som helhet är inte särskilt lysande, början när de ska göra en reklamfilm och slutet när Doyle dör räddar ju alltihop till en svag 8. När Angel i början, i Cordys drömreklamfilm säger "I'm the Dark Avenger" så ryser jag med blandade känslor, dels är det ju inte alls likt Angel att säga så, helt fel, och dels är det ju Angel "mr Billowy coat" som säger det, wow! Sedan skrattar man ju gott åt Doyles försök, åh vad han jobbar hårt för Cordys skull, och "our low rats", och i slutet när man får se det igen så sprutar tårarna över exakt samma scen. "Am I done?" :cry: :cry: :cry:
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Binchy » tor feb 10, 2005 10:48

Buffybot Wannabe skrev:OMG, ska du till Irland??? *suck* lite avis... det är nåt visst med irländare...


Jag är också jätteavundsjuk, jag vill också... :cry:
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor feb 10, 2005 23:49

Jovars, inte helt dumt det här heller. Som redan många sagt är nazistdemonerna extremt löjliga och övertydliga, men början är kul och avslutningen är stark - nu hade jag aldrig riktigt kommit över Doyle-är-irriterande-fasen, så jag drabbas inte så väldigt hårt av hans död, men det lär väl antagligen medföra en del förändringar framöver. Slutscenen med reprisen av videofilmen är en sån där typisk Josspryl som jag gillar - visa oss en sak ur två olika vinklar, ge oss två olika betydelser. Första gången vi ser det är det bara humor - "low rats" indeed :D - andra gången märker man hur varenda litet ord svider...

Som sagt, trist att resten av avsnittet är ganska svagt. Om de där SS-demonerna håller sig borta resten av serien kommer jag inte att sörja. De får "Beer Bad" att verka subtil och mångbottnad.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » fre feb 11, 2005 0:00

Apropå demonerna, någon annan som observerat hur otroligt lika the Scourge är vaktdemonerna som Ken hade i sin helvetesfabrik i Buffy 3x1?

The Scourge
Bild

"Who are you?"-demon
Bild

Om jag nu inte sagt det förut, så visst är det här ett ok avsnitt med ett mycket starkt slut. Hela avsnittet är sevärt och bitvis ganska bra, men allting bleknar ju mot de sista minutrarna. Hade varit roligt om hela avsnittet varit riktigt bra. Någonting som hade varit intressant hade varit fler tillbakablickar med Doyle - och vilken Jossgrej att göra! I samma avsnitt som vi slutligen får reda på mer om Doyles bakgrund så dödar vi honom. :twisted:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » fre feb 11, 2005 0:14

Det har jag inte tänkt alls på innan, men de måste ju använt samma modell/ritning/förlaga till de maskerna.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » ons mar 09, 2005 20:27

Till skillnad från majoriteten här så tycker jag att avsnittet i helhet är mycket välgjort. Hero visar upp en helt ny sida av Buffyverse, en sida fylld av hat, rasism och förtryck. Man har aldrig ägnat en tanke på att det finns halvdemoner som irrar omkring helt utan mål och mening. Fattiga och jagade för deras bakgrund. Där det finns olikheter, där finns rasism. Det vet vi allt för väl, Buffyverse är ingen skillnad. Och Hero gör ett underbar jobb att presentera detta. Vet inte om det beror på mitt enorma hat mot rasism men jag känner verkligen för havldemonerna, det är så jävla synd om dom.
Deras story vävs samman det Doyles, han kan känna deras smärta och genom att offra sig för att rädda dom så kan han till slut besegra sina innre demoner, även om det kostar hans liv. Ett av det bästa och mest dramatiska sluten i TV historia. Den sista scenen är helt otrolig, TV konst.
Glen Quinns skådespelar insats är helt underbar, speciellt i Hero. Gillar scenen i början då han och Angel först får veta om The Scurge, hans ansikts utryck säger allt. Han visste nog redan då att detta var hans botgörelse, hans chans att göra rätt val.

Jag är stenhård med betygen, och att dela ut 10:or tillhör ovanligheterna. Men Hero är någonting speciellt, nästan i klass med "I Will Remember You". Det blir 10/10, faaan vad jag saknar Doyle. R.I.P

"Am i done?
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tob » fre jun 24, 2005 20:37

Tycker bättre om avsnittet nu än första gången jag såg det. Då var det bara dem sista 5 minutrarna som räknandes och vad som hände i avsnittet innan dess kändes inte så viktiga. Nu såg man det lite mer avslappnad och jag tycker inte huvudstoryn är så dålig. Visst, övertydlig metafor, men jag tycker xAMNESIAx sade det bra. Det är en jäkla gråzon. Förtryck och rasism finns i alla kategorier av varelser, människor som djur som demoner, det går inte att komma ifrån.

Slutscenerna var sorgligare än någonsin. Med tanke på att man visste hur det skulle sluta för Doyle så har det blivit att man har kollat in honom lite extra och speciellt alla scener ihop med Cordelia. Jag lider. Och hur man återanvänder reklamfilmen är kanske inte sådär jätte genuint, men fasiken vad effektivt det är. Jag gillar det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Snyft!

Inläggav TotallyHopeless » sön okt 09, 2005 1:30

Jag vet inte hur många gånger jag sett det, men ändå fortsätter mina tårar falla! Doyle!!! :cry:
"There's nothing wrong with being a loser, it just depends on how good you are at it." // Billie Joe Armstrong
Användarvisningsbild
TotallyHopeless
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 okt 2005
Ort: Ja, du...

Inläggav Binchy » ons okt 12, 2005 11:36

Slutet på det här avsnittet är fortfarande, efter många genomtittningar lika hemskt. Doyle - snyft, och Glenn Quinn - snyft.

Fortfarande rätt irriterad på hitlertysklandanspelningarna, eller -släggan. Subtilt är det inte. Det finns ju faktiskt, och har funnits, många andra djävular i människohamn än just Hitler. Idi Amin som vi pratade om i en annan tråd t ex. Pol Pot och hans Khmer Rouge, McCarthyismen (OK, inte så många döda kanske, men väldigt många förstörda liv, enbart för att de hade fel åsikter, eller misstänktes ha fel åsikter. Åsiktsfrihet - vad är det?), David Koresh, Charles Manson, Ceausescu i Rumänien, Franco i Spanien, Papa och Baby Doc på Haiti, Mussolini i Italien... Att just Hitler fick sådan genomslagskraft och så stort dödstal var ju för att han var på rätt plats, vid rätt tid - eller fel plats och fel tid, hur man nu ser det. Hade inte Tyskland blivit så fruktansvärt nedtryckt och förnedrat efter förlusten i första världskriget så hade inte så många varit beredda att lyssna på hans galna tal. Han själv var nog varken galnare eller friskare än de flesta andra galna diktatorer.

Cordelia växer verkligen här; "So you're a demon, big Whop! ... Will you ask me out to dinner allready"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Echolls » sön nov 20, 2005 11:46

Jag har bara lurkat omkring här innan, men jag såg det här avsnittet igår och jag kände mig bara tvungen att registrera och avreagera mig nu när jag har samlat mig.

Det var det sorgligaste jag någonsin sett. Usch, vad hemskt det var. Jag grät floder till "I Will Remember You", men det här var mycket värre. Min älskade Doyle. :cry: Jag hade verkligen velat se vad det hade kunnat bli mellan honom och Cordelia också. Blä.
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » sön nov 20, 2005 11:50

Välkommen till en värld av smärta, underbar och skärande smärta. På tal om det, har du sett Buffy (BtVS)?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » sön nov 20, 2005 12:25

Tack!

Jag ser Buffy parallellt med Angel. :)
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön nov 20, 2005 12:43

Echolls skrev:Det var det sorgligaste jag någonsin sett. Usch, vad hemskt det var. Jag grät floder till "I Will Remember You", men det här var mycket värre. Min älskade Doyle. :cry: Jag hade verkligen velat se vad det hade kunnat bli mellan honom och Cordelia också. Blä.


Håller med om allt här. BtVS och AtS har gett en anledning att gråta emr än en gång, men den gång jag gråtit mest är Doyles död. Utan tvekan. SPOILER resten av AtS
Tog lång tid att komma över det och ersättningen Wes gillade jag inte alls.

Även om jag runt S3 verkligen började uppskatta Wes och senare naturligtvis älska hans karaktärsutveckling. Fast även Doyle hade ju kunnat få en lika fantastisk (fast annorlunda) karaktärsutveckling.


EDIT: Fixade lite med spoilermarkeringen. /caffeineaddict
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » sön nov 20, 2005 12:55

AKS
Spoiler resten av säsongen.
Att nämna att Wes blir Doyles ersättare är en spoiler.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 12:49

Jag gav den en sjua. Handligen är inte så bra men doyles död är sorlig :,( Såhär mycket har jag aldrig gråtit i en film/avsnitt. Detta var även det första Angel avsnitt jag såg så när jag började kolla från början så förstod jag att han skulle dö. Så det blev helt förstört :/
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Binchy » lör mar 18, 2006 23:28

Baad Isabella! Man ska se från början, och alla avsnitt i ordning, åtminstone den första gången.

Jag hoppas du lärt dig din läxa...


;)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » tis mar 21, 2006 9:11

Binchy skrev:Baad Isabella! Man ska se från början, och alla avsnitt i ordning, åtminstone den första gången.

Jag hoppas du lärt dig din läxa...


;)

Haha ja.. det har jag verkligen :P
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Tea » tis maj 16, 2006 8:32

DUMMA!!!Bild

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav fripp21 » ons nov 15, 2006 21:51

The rats are low

Avsnittet inleds med Cordelias otroligt roliga reklamfilmer... one of the cheaper Baldwins... The Dark Avenger...

Cordelia är en fajter, hon ser efter de sina.
Cordy: "Well, the guy is a bona fide hero

Cordy: "What do you think I am, superficial?


Angel som nazi-soldat? Nah. Dål.

Varför ger Joss killar tjejnamn och tjejer killnamn?


Över till huvudämnet.

Why Doyle?

YES, why indeed? För tidigt, Joss, för tidigt. Doyle har varit milt fötjusande, men han har inte gripit tag i mig i alla fall. Too much goofyness. Jag hade hoppats på lite mer utveckling av deras förhållande. Det började ju ta sig. Det hade smärtat mer om man hunnit känna för karaktären mera. Men visst avslutningsscenen är maffig... Angel gjorde mig lite orolig
Angel: It's all right.


Is that it? Am I done?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Djehuti » ons nov 15, 2006 23:06

fripp21 skrev:
Why Doyle?

YES, why indeed? För tidigt, Joss, för tidigt.


Tyvärr avled skådespelaren Glenn Quinn. :(
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav noike » ons nov 15, 2006 23:07

Djehuti skrev:
fripp21 skrev:
Why Doyle?

YES, why indeed? För tidigt, Joss, för tidigt.


Tyvärr avled skådespelaren Glenn Quinn. :(

Några år senare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Djehuti » ons nov 15, 2006 23:08

noike skrev:
Djehuti skrev:
fripp21 skrev:
Why Doyle?

YES, why indeed? För tidigt, Joss, för tidigt.


Tyvärr avled skådespelaren Glenn Quinn. :(

Några år senare.


Kom precis att tänka på det och tänkte ta bort inlägget men då försvann krysset för att du skrivit. Ni är för snabba.

Men ändå, tyvärr. :(
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron