5x02 - Just Rewards

Här pratas det om Angel Säsong 5

Good or anus

1
1
3%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
3
9%
6
3
9%
7
11
34%
8
9
28%
9
3
9%
10
2
6%
 
Antal röster : 32

5x02 - Just Rewards

Inläggav Off » fre okt 10, 2003 0:19

Spike is back men ändå inte. Vet inte riktigt vad jag tycker om den här idén. Visst Spike e rolig och cool men vad är egentligen Spike om han inte kan slåss :? . Jaja vi får väl se varthän det barkar om några avsnitt.

Annars tycker jag fortfarande att det känns som introduktion till alltihopa men det är ändå bra avsnitt. Mycket humor och några snygga fightingmoves. Kan ju absolut inte sätta betyg efter bara första gången jag sett de så de lär väl komma när jag ser om s05 om något år :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre okt 10, 2003 1:10

Inte ett hellyckat avsnitt, men riktigt bra till och från. Fortfarande relativt ljust i tonen (eller är det bara att kvalitéen på avsnitten som jag har nu är långt mycket bättre än den jag hade förra året? ;) ).

Och denna vecka är ju allt bara Spike, Spike, Spike och lite Angel. Men egentligen får vi reda på väldigt lite. Spike är ett spöke. Han är kopplad till amuletten, som är kopplad till W&H och därför kan han inte lämna stadsgränsen. Han kan dö "på riktigt" genom att man krossar amuletten på helig grund, men Spike har det klart för sig att då kommer han landa i helvetet och inte i den där underbara himmel-dimensionen där Buffy bodde mellan S5 & S6. Och just det ja, Buffy (och, kan man väl tänka sig, resten av The Scooby Gang) är i Europa. Fråga mig inte varför, kanske för att starta ett nytt Watchers' Council och hålla koll på alla nya slayers (let the fanfic-craze begin!)? Och det har inte ens gått tre veckor sedan Chosen (vi får se en förkortad version av Spikes sista, fantastiska framträdande i BtVS). Dessutom har Angel låtit bli att berätta för resten av gänget vissa själfulla detaljer om Spike som han fick reda på i Chosen.

Dessutom blev jag lite förvånad när det helt plötsligt gick upp för mig att detta är första gången som Spike och Wes har träffats, trots att båda har varit en del av Buffyverse i nästan fem år.

Sen finns det en liten standalone-historia som även den är kopplad till Spike och hans efterlivsval. Och visst är det underhållande än så länge när Angel använder byråkrati & lag som vapen, men det får fan inte bli "Lagens Ängel" (åh herrejävlar vilket dåligt skämt, ursäkta ursäkta... *skäms*). Jag hoppas även att vi fr.o.m. nu kan börja koncentrera oss på resten av gänget, främst Wes. Och Lorne borde väl förtjäna sin första ordentliga storyarc nu när han varit med i serien i tre år, eller? Annars kan han lika gärna plockas bort nu när vi har Harmony som comic relief.

Bör även påpekas att detta INTE är ett Joss-avsnitt som jag trodde i förväg, utan är författat av högst ojämne (men ibland lysande) David Fury och nykomligen Ben Edlund som skrev förra årets svaga Sacrifice (och som tydligen även är skapare av The Tick). Regi står veteranen James A. Contner för.

Jag tror fortfarande på säsongen, och det här är ett underhållande avsnitt som ändå inte når riktigt ordentliga höjder. Betyg: en uppåtlutande sjua.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre okt 10, 2003 7:42

Lagens Ängel :oops: :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » fre okt 10, 2003 10:29

men det får fan inte bli "Lagens Ängel"


Förlåt mig, men jag tyckte det var kul :)

Håller med er, känns fortfarande lite som en introduktion för resten av säsongen, men det kommer nog bli bra till slut.

Helt ok avsnitt men saknar det där extra.
Vet inte om det blir 6 eller 7 får vänta till senare.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » fre okt 10, 2003 19:33

Vad tycker ni egentligen om Spike som "spöke" är det bara jag som ställer mig lite tveksam till den idén eller ni kanske älskar det?

Jag tror förstås att Joss gör något bra av det "peppar peppar, ta i trä" men jag vill verkligen inte se honom som någon slags comical relieffigur :|

Självklart vill vi se mer av Wes. Va dom än gör får inte hans s04 coolhet gå förlorad
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » tor okt 16, 2003 14:05

Klart han inte kan stanna som spöke, spikes karaktär känns ganska begränsad om han inte kan vara med ute på fältet och slåss imo.

Tror det är en del av introduktions fasen, när serien kommit igång så hittar de på något med spike.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Horrabin » tor okt 16, 2003 14:08

Lite sent går jag in och säger vad jag tycker om det här avsnittet: Inte bra.

Spike är tillbaka och det är skoj för jag gillar Spike, men usch så trist och blekt avsnitt. Jag vet inte riktigt vad som är felet med avsnittet, för om man kollar vad det handlar om så borde det ju vara grymt bra, men icke. Nog för att det var ett avsnitt om Spikes återkomst, men de övriga i gänget (förutom Angel) var ju återigen hur osynliga som helst (Lorne anyone?)Eller så är det bara jag som inte minns vad de sysslade med.

Skurken var dock rätt så bra och jag tycker det var synd att han blev avslutad redan nu.

Tycker att säsongen har börjat väldigt svagt, men å andra sidan brukar inte Buffy/Angel komma igång förrän runt avsitt 5-7 någongång, så vi får väl se om det blir bättre framöver. Själv hoppas jag på en rejäl säsongshistoria och inte korta MOTW hela tiden.

Avsnitt 4, 6 och 7 ser jag dock fram emot, för de är skrivna av (i tur och ordning): Steven S. DeKnight, Jeffery Dell och Ultimate Drew Goddard. Here's keeping my fingers crossed.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Spin off i England

Inläggav Josefin » tis dec 30, 2003 23:21

Att Buffy är i Europa handlar nog bara om att hon gör sånt hon inte kunde när hon var fast i Sunnydale. Jag hörde innan S7 att det eventuellt var en Giles spin off på gång som skulle filmas i England. Har någon annan hört det? Hade det blivit något av det så hade den kanske varit släppt redan iofs...
Användarvisningsbild
Josefin
Demon Fodder
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2003

Inläggav caffeineaddict » ons dec 31, 2003 0:52

Det diskuerades mycket men inget hände angående Ripper som serien skulle hetat... Joss och Tony Head hade möten och diskussioner med BBC som skulle ha producerat den. Ett tag handlade det om en mini-serie, sedan om en TV-film... sen tror jag Firefly-kaoset kom i vägen och nu så är det väl en av många ofullständiga Joss-relaterade idéer...

Men det är säkert ingen omöjlighet att det fortfarande kan hända, Joss har klart och tydligt uttryckt sin längtan efter att jobba med Tony Head många fler gånger i framtiden.

Själv håller jag tummarna så hårt att de nästan brister eftersom Tony Head nog faktiskt är min favoritskådis i Buffyverse, och Giles är en av mina två eller tre favoritkaraktärer.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » fre jun 18, 2004 1:56

Bra avsnitt, men inte jättebra! Kan inte hjälpa det, men jag sitter verkligen BARA o tittar på Spike nu... BARA. Det har blivit ngt av en Kung av Buffyverse för mig, Spike ÄR Buffyverse för mig. Sedan att jag fick reda på för ett tag sedan att Spike skulle vara med i Angel, ville jag veta hur det fungerade där, och hur han kom dit o allt. Nu när man sett slutet på Buffy S7 och ser övergången in i Angel S5 undrar man igentligen hur länge Joss har vetat hur detdär skulle göras? Planerat länge eller?

Vilketfall som helst, tillbaks till avsnittet. Nocro-mannen var småcool, gillade att han var så STARK och att de fick "överlista" honom för att klara av det. Sen att det gick såpass "lätt" att göra det... hmm ja OK, låt gå.

Spike 4 evar!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Angelus » fre jun 25, 2004 14:50

Well nu är man på g med att få hemtankat dessa avsnitt....såg just detta och Angel blir ju bara bättre o bättre...serien och karaktären! Skall bli spännade att se mer specielt nu när effekterna är så jädrans feta!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 2:24

Jag vet inte, inget avsnitt som satte några speciella spår i form av minnen alls. Lite småtrött avsnitt faktiskt, och et klart bevis på varför säsongsöppnare inte bör vara i två delar om man inte har ett väldigt bra skäl till det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » mån okt 25, 2004 16:24

Elaka necro-gubben var inte annat än tråkig, resten av avsnittet var rätt roligt. Spike och Angel fungerar rätt bra ihop, dom bildar ett sånt här omaka par som alltid producerar tonvis med skämt. Bara att här är dom faktiskt roliga.

Återigen Gunn i kostym, släng iväg tack.
Att Wes är med mindre är rätt synd, gillade han i season 4 med sitt ovårdade utseende och sina dual pistoler och shotguns!
Lorne, vem bryr sig? Tycker inte han har så mycket att ge efter hans klubb vart nerlagd.

8/10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån okt 25, 2004 18:41

Noggster skrev:Återigen Gunn i kostym, släng iväg tack.


Jag vet väl inte om jag talar för alla ladieeez, antagligen talar jag bara för mig själv, :), men Gunn looks damn fine in a suit. Så mer kostym på Gunn, tack!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån okt 25, 2004 18:52

Gunn är Bondig i kostym fast på ett bra sätt. Dessutom är det ett väldigt tydligt sätt att markera att han är inte samme person från gatan längre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » mån okt 25, 2004 19:14

noike skrev:Gunn är Bondig i kostym fast på ett bra sätt. Dessutom är det ett väldigt tydligt sätt att markera att han är inte samme person från gatan längre.


Precis! Jag tror nog att dem var nästan desperata över att göra något med Gunn. Nu har han legat i bakgunden och varit med och fightas i tre år. Det var på tiden att något hände, och jag tycker inte det är något fel i det.

minispoiler S5
Gunn i S5 är bättre än i någon av dem andra säsongerna. MEr substans än innan och han blir lite mer än bara ett bihang till Angel.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » tis nov 23, 2004 21:39

Njae, gillade inte så mycket.. en sexa.

Hoppas spike kan komma igång lite snart!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Zaxx » tis dec 14, 2004 23:34

Sett introt på detta avsnittet säkert 20ggr... så helcoolt när de klipper till Hellmouth!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dansdansdans » fre feb 04, 2005 18:10

efter slutet på buffy kunde jag inte hålla mig och gick in på en episode-guide-sida och kollade om något relaterat hände i angel! så läste jag att Spike skulle komma tillbaka. laddade ner detta avsnittet o tittade på det.

men jag funderar då lite över det Angel säger om själva amuletten.
varför gav han den till Buffy egentligen?
han säger i buffy att den inte är menat till honom, men hur vet han det??
eller säger han bara så?
eller är han en fegis som kanske visste vad som skulle hända och han ville inte fjättras sönder så som Spike gjorde i Chosen.. eller?
:eek:
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav caffeineaddict » fre feb 04, 2005 18:36

dansdansdans: Han säger ju i Chosen att han tror den är menad för honom, och Buffy protesterar och väljer att ge den till Spike istället. Den info han fick om amuletten fick han antagningsvis av W&H samtidigt som de gav honom amuletten i Angel-avsnittet Home.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dansdansdans » fre feb 04, 2005 18:43

humhum! hur kan jag ha missat detta då... jag som sett chosen så många gånger!
får helt enkelt kolla en gång till..
eller så kanske jag uppfattade det som att han säger att den inte är menat för honom.[/b]
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Tob » fre feb 04, 2005 18:54

Tar man inte upp detta senare i säsongen också? Eller åtminstonde man låter karaktärerna diskutera det fram och tillbaka om varför Angel fick amuletten från början. Men att på det stora hela så är det ganska luddigt varför han fick amuletten, och det hela behandlas inte så djupt. Eller är jag ute och cycklar.

Det skall bli roligt att se om säsongen...och....

....dansdansdans, vad har vi sagt om att se saker och ting i ordning ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav dansdansdans » sön feb 06, 2005 17:40

hehe...... men jag tänkte mer om det fanns ett svar så fanns det. för jag vet ju då inte, så jag frågade :P

men angel säger ju faktiskt "it isn't me" i Chosen. det var jag tvungen att kolla upp. och det gör han ju där. men sen vet jag ju inte vad som kommer fram senare i Angel. så.... jag ska inte säga nått mer tills jag sett allt det andra :)
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav JRT » sön feb 06, 2005 17:55

Nej, nej! "As in me", inte "it isn't me".

ANGEL: Someone ensouled but stronger than human. A champion. As in me.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Minsc_and_Boo » tis feb 08, 2005 3:56

Men tjena!

Varför har vi inte haft med mer necromancers tidigare?
Speciellt som dom verkar kunna leka marionettdocka med vampyrer.

Jag trodde faktiskt att figurerna i rummet skulle anfalla. Vissa av dem rörde på sig (speciellt kvinnan som syntes över axeln på Spike). Trodde det var för att tittarna skulle inse att det var en fälla.

Sen tycker jag, iaf än så länge, att det inte är samma gloomy känsla över kontoren längre, eller över serien i stort. Förbanne större budgetar som gör att man köper in mer lampor :(

Och en liten fråga...
Varför ser postutköraren ut som om han rymt från en Wrestlingmatch?
Men vänta - säg inget. Han är en senior partner, eller hur?
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Ai » tis feb 08, 2005 4:07

Minsc_and_Boo skrev:Men tjena!

Varför har vi inte haft med mer necromancers tidigare?
Speciellt som dom verkar kunna leka marionettdocka med vampyrer.

Jag trodde faktiskt att figurerna i rummet skulle anfalla. Vissa av dem rörde på sig (speciellt kvinnan som syntes över axeln på Spike). Trodde det var för att tittarna skulle inse att det var en fälla.

Sen tycker jag, iaf än så länge, att det inte är samma gloomy känsla över kontoren längre, eller över serien i stort. Förbanne större budgetar som gör att man köper in mer lampor :(

Och en liten fråga...
Varför ser postutköraren ut som om han rymt från en Wrestlingmatch?
Men vänta - säg inget. Han är en senior partner, eller hur?


Kul att få hänga med genom säsong 5 med dig! Som att se den på nytt själv.

Nån får rätta mig om jag har fel - men visst var det en reducerad budget till säsong 5? Så att dom eventuellt köpte in mer lampor berodde inte på mer pengar...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » tis feb 08, 2005 9:47

Ai skrev:Nån får rätta mig om jag har fel - men visst var det en reducerad budget till säsong 5? Så att dom eventuellt köpte in mer lampor berodde inte på mer pengar...


Precis det är tvärtemot så att det är mycket billigare att spela in i ljusa miljöer du behöver inte vara lika exakt med belysning.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis feb 08, 2005 12:26

Om jag inte missminner mig var det ett krav från WB att serien skulle bli ljusare i belysningen också. Så deprimerande med mörka rum vet ni....
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Pazuzu » fre feb 11, 2005 20:04

Spike tillbaka som spöke.:eek: Det blev faktiskt rätt roligt emellanåt, även om han inte riktigt är sig lik, men å andra sidan vem skulle vara det om man kom tillbaka som spöke? ;)

Jag måste erkänna att jag hade velat veta mer om vad Buffy & co tog sig för efter Chosen, men det kommer väl kanske längre fram i säsongen.

Slutscenen där Spike tror att han är påväg "neråt" fick mig att börja fundera lite. Är det inte lite taskigt att han skulle behöva hamna där, borde inte ett stoppande av apokalypsen väga över de tidigare gärningar han gjort? ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav caffeineaddict » fre feb 11, 2005 21:56

Pazuzu: Njaee... nu vet inte jag riktigt hur mätsystemet ser ut, men vi talar ändå om 120 års massmord, våldtäkt och förstörelse.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare