6x04 - Flooded

Här pratar vi mest om Säsong 6

hur bra!?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
4%
6
4
14%
7
8
29%
8
11
39%
9
3
11%
10
1
4%
 
Antal röster : 28

Inläggav Minsc_and_Boo » sön okt 03, 2004 5:37

Nightcrawler skrev:Det här avsnittet var bra och roligt! Jag gillar Spider-Man skämten som dyker upp i Buffy då och då, ända sedan säsong 1. Främst därför att jag är ett stort Spidde-fan...The trio är också väldigt roliga, gamla töntar från Sunnydale som går ihop och bildar det ultimata töntgänget, hehe :) Kul!
Ser fram emot fler avsnitt med dom!

Spike var tyvärr blek i det här avsnittet...Men annars helt okej!


Inlägget fick mig osökt att tänka på ett äventyr jag läste i spindelmannen precis i början när jag började läsa den tidningen ( det var under Secret Wars). Där dyker det upp en tjock nörd som kallar sig Spindelpojken, och har mekaniska spindelben.

Han hade byggt dom själv, och varit med i en förening som hade superskurkar som idoler. Hans idol var Doktor Octopus, och använde sig av hembyggda DocOc-armar.
För att hedra sig idol hade han brutit sig in i en serieaffär för att sno serietidningar och blev stoppad av Spindelmannaen. Då blev spidde hans idol, och han försökte efterlikna honom istället.
(Tänk er själva en tjock nörd i glasögon som klunsar runt på fyra mekaniska spindelben, utan nån koll alls)

I slutet av äventyret teamar han upp med två andra klunsar, Frog och Toad, för att bilda en hjältegrupp. Jag tror inte jag har sett nån av dem tre i svenska serietidningar igen.

En tanke som slog mig medan jag berättade den här ovidkommande historien, är att spindelpojken på sätt och vis innefattar hela trion...
Han ser ut som Jonathan, följer/dyrkar sina idoler som Andrew och bygger tekniska saker som Warren.


PS
Jag tror att man kan kalla Andrew för en summoner enligt Dungeons & Dragons system, och då kan jag ha honom som min Witch.
*lite förtjust*
DS
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Joamna » mån nov 29, 2004 21:57

Shit, trion är verkligen mycket bättre nu andra gången man ser dem! Jag gillade dem verkligen inte första gången, stog faktiskt nästan inte ut med dem. Men nu njöt jag av dem.

Desutom så blev jag bara mer övertygad om att detta är en riktigt bra säsong. Gillar första scenen då Buffy stirrar på vattenkranen..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån nov 29, 2004 22:05

Flisa skrev:Shit, trion är verkligen mycket bättre nu andra gången man ser dem! Jag gillade dem verkligen inte första gången, stog faktiskt nästan inte ut med dem. Men nu njöt jag av dem.


The girl comes around ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Joamna » mån nov 29, 2004 22:07

VelocityBoy skrev:
Flisa skrev:Shit, trion är verkligen mycket bättre nu andra gången man ser dem! Jag gillade dem verkligen inte första gången, stog faktiskt nästan inte ut med dem. Men nu njöt jag av dem.


The girl comes around ;)


Hehe, jag trodde verkligen inte det första gången jag såg dem. Läste om alla som tyckte mycket bättre om dem andra gången, men inte jag inte, så mycket kan man ju inte ändra sig, trodde jag ja ;)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån nov 29, 2004 22:20

Flisa: det är väl kanske så att när de flesta skeptiker har sett att de inte fjantar till själva huvudstoryn så kan de se dem på ett mer avslappnat sätt

Spoiler Buffy s7

(och för det mesta så har folk blivit ihjäl charmade av Andrew i s7 och är mycket mer positivt inställda)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » tis nov 30, 2004 9:59

Flisa skrev:Shit, trion är verkligen mycket bättre nu andra gången man ser dem! Jag gillade dem verkligen inte första gången, stog faktiskt nästan inte ut med dem. Men nu njöt jag av dem.

Desutom så blev jag bara mer övertygad om att detta är en riktigt bra säsong. Gillar första scenen då Buffy stirrar på vattenkranen..


Tänkte första gången jag såg dem att "är de verkligen de här tre töntarna som ska vara säsongens big bad" och tyckte bara att de var dryga, nu kan man inte låta bli att le när man ser dem.
Spoiler senare i S.6
förutom Warren som kan vara riktigt otäck tex i källaren när han slår i hjäl fd flickvännen efter att han tänkt våldta henne..
Men annars så håller jag med, de blir bättre och bättre ju mer man ser dem.
Senast redigerad av Lipton tis nov 30, 2004 10:17, redigerad totalt 2 gånger.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » tis nov 30, 2004 10:05

Lipton: det där sista om Warren bör spoilermärkas ganska kvickt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » tis nov 30, 2004 10:12

VelocityBoy skrev:Lipton: det där sista om Warren bör spoilermärkas ganska kvickt.


Phu, TACK :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » tis nov 30, 2004 10:16

Lipton skrev:Phu, TACK :)


Ingen orsak, själv var jag sämst av alla på att spoilermärka när jag var ny på forumet.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav RalfiParpa » sön dec 26, 2004 23:33

Jag är lite kluven till trions första avsnitt.
Det här är tyvärr ett steg neråt på betygskalan efter fantastiska "After Life". Här börjar de lite övertydliga budskapen som besudlar säsongen dyka upp ("These things? Never Helpful"). Warrren visar redan här att han har mördartendenser när han skickar en demon till Buffys hemadress. Warren är nog seriens värsta skurk. Mer om det i någon annan tråd.
Några underbara repliker här och där. Man måste bara älska Buffys lilla skämt som ingen verkar uppskatta.

BUFFY: Easy. We burn the house to the ground and collect the insurance. Plus, fire? Pretty.

För övrigt lade jag märke till en oviktig men smakfull detalj i källarstriden. Ingen våt tröja! Hur många serier klarar av det? Vatten upp till knäna är nästan en garanti för blondiner i våta kläder. Uppenbarligen inte på Buffy. Starkt.

Sju.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån dec 27, 2004 2:03

RalfiParpa: Så är det nästan i Buffy i allmänhet, vilket på sätt och vis sätter den ett steg ovan så gott som alla andra serier med vackra kvinnor. Det är verkligen inte gott om ögonblick då de vackra kvinnorna blir blöta/halvt avklädda/brottas i lera bara för sakens skull. Om de någon gång visar lite mer skinn eller former så är det för att det behövs för storyn och det koncentreras inte på det. Något som jag knappt kan säga om någon annan serie där vackra kvinnor förekommer.

*väntar på att en smartare människa ska logga in och motbevisa mig totalt*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » mån dec 27, 2004 2:26

caffeineaddict skrev:RalfiParpa: Så är det nästan i Buffy i allmänhet, vilket på sätt och vis sätter den ett steg ovan så gott som alla andra serier med vackra kvinnor. Det är verkligen inte gott om ögonblick då de vackra kvinnorna blir blöta/halvt avklädda/brottas i lera bara för sakens skull. Om de någon gång visar lite mer skinn eller former så är det för att det behövs för storyn och det koncentreras inte på det. Något som jag knappt kan säga om någon annan serie där vackra kvinnor förekommer.

*väntar på att en smartare människa ska logga in och motbevisa mig totalt*

Here I am. ;)

I säsong två i Innocence (tror jag), när Buffy kommer in i Angels lägenhet, har det regnat och bröstvårtor är tydligt synliga genom Buffys tröja.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » mån dec 27, 2004 2:30

Men ingen som inte är du (förutom förmodligen Noggster) har tänkt på det då det just handlar om att få henne att se så sårbar och liten som möjligt ut just där. Det handlar ändå inte om att kameran zoomar in och koncentrerar sig på "ooooh, nipples!".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr_Jack » ons dec 29, 2004 14:41

sus@n skrev:MTL: Nej det visas inte i Angel heller. Det var "off-screen" möte som bara nämns i båda serierna på ett eller annat sätt.


får man veta i Angel varför han behöver träffa Buffy?
Mr_Jack
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav noike » ons dec 29, 2004 14:59

Mr_Jack skrev:
sus@n skrev:MTL: Nej det visas inte i Angel heller. Det var "off-screen" möte som bara nämns i båda serierna på ett eller annat sätt.

får man veta i Angel varför han behöver träffa Buffy?

Eftersom att han har fått reda på att hon lever och inte alls är död efter några månader i graven?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: 6x04 - Flooded

Inläggav Djehuti » mån jan 17, 2005 19:03

Off skrev:The trio is here!!! You guys wanna team up and take over Sunnydale :D

Har funderat på vad det står på deras To do list som de har på en whiteboard i detta avsnittet. Det jag lyckats se är detta:

To DO
*hypnotize Buffy
*Minitaurize Fort Knox
*Conture Fake IDs
*Shrink Ray
*Girls
*Girls
*the Gorilla


Control The Weather ;)


"What are you, some kind of ... Jedi?" :)
Roligt föresten att Andrew var bror till den där snubben som skickade hundarna mot balen i slutet av s3. :)


Ett rätt bra avsnitt måste jag säga...ingen höjdare, men rätt bra.
Endel bra dialoger, kanske speciellt Giles utskällning av Willow, mycket välgjort. Vidare så tillhör jag de som rådiggar Troikan. Go nerds!

Har vidare alltid stört mig lite på i alla actionfilmer när de bara inte kan slåss utan att förstöra varenda jävla möbel i hela huset, flyga och fara, upp i taket, ner på bordet, trasha hela lägenheten, etc, etc. Och ingen tycks bry sig. Men inte här, nu märker man iaf att det faktiskt inte är så skoj att få halva huset sönderslaget. ;)
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Binchy » tis jan 25, 2005 14:11

Håller med Djehuti om möblerna. Buffy: "I've trashed this place so many times. How could mom afford it?" Att visa finansieringsproblem gör ju att man upplever Buffy som verkligen vuxen, hon har ju kunnat ta vara på sig fysiskt sedan hon var femton, men monetära problem har hon ju aldrig behövts brottas med (förutom en och annan för dyr klänning). Alla här som studerat eller studerar nu (och många andra också) känner ju igen känslan av "mycket månad kvar i slutet av pengarna". Och det måste vara än värre i USA där man förväntas betala skola och sjukvård själv.

Trion är ju helt underbar. Kan inte riktigt bestämma mig för vem som är underbarast, men eftersom vi här känner Jonathan bäst så blir det nog honom just här och nu.

Spoiler slutet på säs 6 och säs 7
Det är såå roligt när Warren säger "The Trio, you probably heard of us" och alla bara ruskar ointresserat på huvudet. Under säs 7 får man ju verkligen lära känna Andrew och då blir han nog favoriten; "I jused to be evil, but now I fight on the good side".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » tis jan 25, 2005 14:13

Varje gång jag ser prat om Buffys ekonomiska situation undrar jag varför inte The Council ger henne lön? Giles får ju lön, borde inte Buffy få åtminstone så att hon och Dawn kan leva ett anständigt liv?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » tis jan 25, 2005 14:32

Yog-Sothoth skrev:Varje gång jag ser prat om Buffys ekonomiska situation undrar jag varför inte The Council ger henne lön? Giles får ju lön, borde inte Buffy få åtminstone så att hon och Dawn kan leva ett anständigt liv?


Exakt, en slayer som behöver oroa sig för hur hon ska betala hyran och köpa mat, är inte en fokuserad slayer.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » tis jan 25, 2005 18:57

Med tanke på hur gammalmodiga The Council är kan man tänka sig att de tycker att lön till en slayer skulle göra henne mindre motiverad. Ungefär som tanken att konstnärer mår bra av att vara fattiga och att all stor konst föds ur konstnärens nöd.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tis jan 25, 2005 19:03

latarmig skrev:Med tanke på hur gammalmodiga The Council är kan man tänka sig att de tycker att lön till en slayer skulle göra henne mindre motiverad. Ungefär som tanken att konstnärer mår bra av att vara fattiga och att all stor konst föds ur konstnärens nöd.


Eller möjligtvis är det så att de flesta inte lever länge nog att behöva stå för sitt eget upphälle alternativt kan man tänka sig att de vill att slayern skall vara mycket mer bunden till sin watcher, som ju får lön, än vad Buffy var.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tis jan 25, 2005 19:12

VB. Du har givetvis rätt. Om man räknar med att i stort alla slayers kallas när de är mellan 14 och 16 år och att de lever ungefär ett år, ibland två. Så har de förmodligen inte flyttat hemifrån innan det är över.

Tar man dessutom med i beräkningen att vi talar om en gammal tradition får man räkna med att flickor i äldre tider sällan skulle tjäna egna pengar, de hade att lita till sin familj tills de blev gifta och därefter var det mannen som försörjde dem. Med tanke på organisationens strukturella orörlighet är det kanske inte förvånande att de fortfarande lever kvar på 1800-talet.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » tis jan 25, 2005 19:15

Att vara slayer är inte ett jobb, det är ett livsöde. Att hon inte får lön är väl bara en del i hela grundidén - en slayer ska inte ha ett liv, hon ska acceptera sitt öde, försörjas av sin watcher och dräpa minions from hell tills hon blir dödad och det hela börjar om med nästa tjej.

Man får inte glömma att Buffy som hinner bli vuxen och får börja oroa sig för kostnader för eget uppehälle är mycket ovanlig. Hade hon inte haft sina vänner hade inte heller hon blivit långvarig.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tob » tis feb 08, 2005 2:28

Inledningsekvensen är väldigt talande för hur säsongen kommer se ut till stora delar. Livets svårigheter kommer att vara de största problemen. Buffy inser att pengar är en bristvara och beger sig till banken för att ta lån. Samtidigt blir banken rånad av trion och en demon. Buffy inser mer eller mindre att hon faktiskt har ett jobb, ett jobb hon inte kan komma undan, nämligen att vara Slayer.

Jag gillar verkligen Anya i detta avsnittet. Ja jag gillar ju ifs Anya jämnt, men här förekommer många av dem saker som jag gillar med henne. Hennes sarkasm och naiva uppfattning om livet. Som när hon dissar Xander, trots att han försöker förklara situationen för henne så förstår hon inte varför dem inte kan var lyckliga. Varför kan inte dem gifta sig? osv.

Nog för att Dawn är flamsiga och omogen stundtals men jag kan inte låta bli att bli förbannad över hur dem behandlar henne ibland. Visserligen är detta rena drömmen i jömförelse med ju Joyce gick igång under början av säsong 5.

DAWN: This your guy?
BUFFY: (to Dawn) You do research now? Want a cappuccino and a pack of cigarettes to go with it?
DAWN: Would you just look at the picture?

Underbart hur Dawn fullkomligt igonerar Buffy åtminsonde.

Willow får spel och kör igång med att skryta inför Giles. Drar en liten fånig koppling till Blair Witch (okej, det var lite roligt) och skojar friskt om hur duktig och redig hon är. Jag menar hon har ju hämtat hem Buffy från helvetet. Rätt coolt, inte sant? Hur som helst är det så underbart när Giles tar ner henne på jorden, fast frågan är om han gör det det verkligen. Hon ger sig inte utan tvärtom försöker försvara sig själv.

GILES: (quietly) We still don't know where she was ... or what happened to her.

Precis.

Buffy har mer eller mindrat deklarerat att livet är ett helvete och in träder trion och förpestar våran tillvaro. Nej, jag verken orkar eller har någon lust att kommentera deras roll i det hela nu.

Helt klart ett underkastat avsnitt med mycket dialog och mycket innehåll. Gillar även Buffy och Spikes scen i avsnittet. Damn it, trodde aldrig jag skulle säga det, men jag börjar bli ett Spuffy fan. Eller kanske inte, men intressant som tusan är alla deras möten (för det mesta).
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Eisa » tis mar 08, 2005 20:57

är det bara jag som tycker Tara ser konstig ut när dawn sitter och letar i en bok efter demoner...??
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav A bear » mån mar 14, 2005 12:26

Eisa skrev:är det bara jag som tycker Tara ser konstig ut när dawn sitter och letar i en bok efter demoner...??


Skojar du? Jag älskar den scenen. Surrogatmor Tara vet exakt vad hon gör här.
DAWN: Right, fifteen. As in *teen*ager. You know, if you don't let me look at the pictures, I'm gonna learn everything I know about demons on the street.
Tara ger henne boken.
TARA: Knock yourself out.
DAWN: Thank you. See? No biggie. I can totally handle it.
Dawn tittar på bilden på första sidan.
DAWN: That's a weird place for a horn.
Tara räknar tyst ner "3... 2... 1...". Dawn slår igen boken och ser väldigt skamsen ut.
DAWN: That's not a horn.
Tara flinar.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tompa » mån jun 13, 2005 16:46

Jag gillade trion första gången och jag älskar dom nu. Från att dom presenteras, man sittre ocj undrar vem som har hyrt in "MMM Cookies" demonen och så får man se dom. De två svenerna med trion kan jag se hur många gånger som helst, vilket jag också gjort, från

DEMON: Which of you is the leader?
ANDREW/JONATHAN/WARREN: (unison) I am.
DEMON: I will kill the leader.
ANDREW/JONATHAN/WARREN: (unison, pointing at each other) He is.
DEMON: I will kill you all.
JONATHAN: Wait! Uh! No fair!


till Warrens "Whoa, whoa whoa whoa, big guy, hey, let's back things up a parsec," :D

ANDREW: Don't trust him. Robo-pimp daddy's all mouth.
WARREN: Shut up, Andrew! You're just mad I wouldn't build you Christina Ricci.
ANDREW: You owe me, man.
WARREN: Oh, or else what? You'll train another pack of devil-dogs to ruin my prom? Ha! Graduated!
ANDREW: That wasn't me! How many times do I have to say it? The prom thing was my lame-o brother, Tucker.
JONATHAN: Yeah, well tell him I was at that prom.
ANDREW: Hello! Screen-wipe, new scene. (makes screen-wipe gesture) I had nothing to do with the devil dogs. I trained flying demon monkeys to attack the school play. School play, dude!

Beat. Warren and Jonathan hold their angry looks for a moment, then break and grin at each other, nodding.

WARREN: (grinning) That was cool. That was kinda cool.
JONATHAN: (laughs) Remember, everyone was like, "Run, Juliet!"
They all grin, nod at each other, laugh their dorky laughs again.
DEMON: (roars) ENOUGH!
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav xAMNESIAx » fre jun 24, 2005 18:17

Giles är nog den som utmärker sig mest i detta avsnitt. Scenen med Willow är riktigt bra, och nödvändig. Willow hotar Giles? OOC!
Annars ett ganska medelmåttigt avsnitt. Trion är inte alls intressanta, och Spike gör ett av sina svagare avsnitt (vilket iofs inte säger så mycket). OK, inget mer.

6/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » mån jul 25, 2005 11:47

Avsnittet både börjar och slutar med att en Buffy som inte vill vara här står i sin vattenfyllda källare och ser vattnet rinna från trasiga rör. Tänker också på scenen där hon står och stirrar på vattenkranen som rinner tills Willow stänger av den. Jag hade för mig att rinnande vatten hade en viss betydelse i drömtydning, så jag googlade lite:
Uncontrolled water will often create a sense of unease for a dreamer. (...) Still deep water, while sometimes refreshing, may also create unease. This is because of the murkiness or uncertainty of what lies below the surface. One exception to the generalities listed above is water faucets. In a dream, it is important to recognize if the dreamer or another is controlling the faucet and whether this is done to effect the comfort or discomfort of the dreamer. If the dreamer is controlling the faucet ineffectively, the assumption may be made that the dreamer feels out of control or unable to master what should be apparently simple circumstances (...). If another controls the faucet, one may conclude that the dreamer feels his circumstances, for good or ill, are dependent on the whimsy of another.

(från http://predictions.astrology.com/dd/water.html )

Tycker det där stämmer rätt bra in, va? Inte nog med att Buffy anser sig ha hamnat i helvetet och helst skulle krypa ner i jorden igen om hon kunde, hon måste dessutom vara The Slayer, hon måste axla mammarollen (det hann hon ju aldrig riktigt med att bry sig om i slutet av s5) och dra hem pengar, hon måste ge sig banker och arbetsgivare i våld, och när Giles dyker upp är hon mer än lättad över att bara kunna dumpa allt på honom.

Trions första uppdykande är helt lysande. Man har kommit att förvänta sig någon mäktig ond trollkarl - kanske rentav Ethan Rayne? - och i stället får vi... tre småväxta nördar som sitter och spelar TV-spel på storbildsskärm.
JONATHAN: We're like, supervillains.

Givetvis är det Warren som inte har något emot om Buffy stryker med - och som har den enkla lösningen - medan Jonathan opponerar sig. Lite, i alla fall. Och Andrews inskrivning i serien är skitkul. "Hello! Screen wipe, new scene!"

Och så då Willows och Giles gräl. Otäckt, men jag tycker inte alls det är out of character. Det är en logisk utveckling av sidor som Willow haft ända sedan början... eller åtminstone sedan s2. Hon är starkare än man kan tro, men hon är också arrogant - speciellt när det gäller sin magi. Ända sedan början av s3 har hon reagerat med att sura, vara sarkastisk, vifta bort det eller starta gräl så fort någon antyder att hon leker med krafter hon inte kan kontrollera; hon KAN ju kontrollera dem. Tror hon i alla fall, och hittills har hon ju inte fått något bevis på motsatsen.

Ett bra arcavsnitt. Till och med M'Cookies-demonen är ju rätt underhållande.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » lör feb 17, 2007 13:08

Jag gillar det här avsnittet (jag gillar för all del hela säsong 6, helt klart min favoritsäsong), fast det är ett ganska okomplicerat mellanavsnitt med en demon som ska dödas.

På annat håll ifrågasattes varför inte Willow och Tara skaffadde sig extrajobb och bidrog till hushållet. Det är en fråga jag inte vet om den besvaras alls. Betalar de verkligen ingen hyra? Huset står ju och kostar pengar, precis som Anya säger. De måste ju ha betalat för sina studentrum tidigare på något sätt, de pengarna kunde ju gå till hyran nu.

Förresten, exakt när blev Warren så ond, och vad är egentligen hans hangup på Buffy? När hans sexbot kom tillbaka verkade han mest oförmögen att se konsekvenserna av saker och ting, inte ond.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron