3x13 The Zeppo

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad tycker du om detta avsnitt?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
2
3%
5
3
5%
6
4
6%
7
5
8%
8
24
39%
9
12
19%
10
10
16%
 
Antal röster : 62

Inläggav Koala » sön sep 19, 2004 12:17

Detta avsnitt är så sjukt bra. Att flippa bihandling och huvudhandling sådär. Ouuuuf, så tungt. En självklar 10a.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Angelus » fre dec 17, 2004 22:32

jah vad skall man säga...xander storspelar! 10 points
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav latarmig » tis dec 28, 2004 2:05

Är det någon annan som tycker Xander är lik skådespelaren Richard Kind (Paul Lassiter i Spin City)? Första gången jag kom att tänka på det var när jag såg det här avsnittet och scenen där Xander första gången konfronterar Jack på skolan. Nicholas Brendons läppar och ögon är så lika Richard Kinds dito att jag nästan var säker på att de var far och son. Så är det tydligen inte (Kind har bara ett barn medan Brendon är tvilling).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Wyclef » tis dec 28, 2004 2:13

Mycket bra avsnitt där Xander verkligen får visa vad han går för. Enda negativa var att Buffy nämnde att det här skulle bli bland hennes största utmaningar någonsin och så vet man knappt vad som händer under hennes kamp.
Wyclef
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 dec 2004
Ort: Umeå

Inläggav Tompa » tis dec 28, 2004 18:13

Eller kommentaren till Giles om att det var det modigaste hon någonsin sett någon göra och han svarar att det antagligen var det dummaste också, allt för att jävlas med fansen;)

För mig är Xander en hybrid av Ash från Evil Dead och Chandler Bing
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 21:01

Riktigt bra avsnitt. Underhållande med Xander som centralfigur. Kul twist när allt det andra sker i bakgrunden. Monstret i Hellmouth såg ganska B-igt ut så det var rätt bra att man slapp se det mer. Kul när Xander råkade slå huvudet av en i the dead gang. Väldigt kul när Faith slänger ut honom med orden "That was great, I need to shower."

Xander: "Dumb guy, little bomb, how hard can it be?"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » sön jan 23, 2005 4:10

Mästerligt på många sätt. Två separata historier varav den traditionellt viktiga (apokalypsen) får spela andrafiolen. Det är ett så snyggt drag att jag fortfarande drar efter andan varje gång jag tänker på det. De två historierna är dessutom så oerhört skickligt sammanvävda, de går in och ur varandra så finurligt. Till exempel:

Oz: It seems like you’re over-thinking it. I mean, you
got some identity issues. It’s not...
Cut to the library that evening. Giles walks out of the
cage past Buffy.

Giles: The end of the world?

och ett till

Giles: There’s something... different about
this... menace, something in the air... The stench of
death.
Xander: Yeah, I think it’s Bob.

Så underbart roligt. Att Xander är huvudperson gör det hela till en garanterad hit. Man kan hela tiden känna hans ångest och hans sätt att hantera situationerna känns 100% Xander, och dessutom lika många procent allmänmänskliga. Förresten är det inte bara hans ångest som känns äkta. Kommentaren när han försöker fundera ut vad han ska göra nu när det finns döingar med bomber ute på gatorna är lysande:

Xander: I can’t believe I had sex.
Okay, bombs. Already-dead guys with bombs

Det är så klockrent. Hur ska man kunna koncentrera sig på någonting annat när man just haft sex för första gången? Jag tror de flesta känner igen sig.

Tyvärr finns det en allvarlig miss med avsnittet: Xander har aldrig varit en Zeppo. Han har tvärtom alltid varit en självklar del av gänget - superkrafter eller inte. Den utvecklingen är inte förberedd. Det är inte heller så att jag önskar att de förberett hans Zeppo-existens bättre (vilket hade varit lätt gjort, några förmaningar om att han ska ta det lugnt i de två-tre tidigare avsnitten hade räckt). Men jag vill inte att han ska vara Zeppo. Han passar mycket bättre i sin tidigare roll. Trots det så är det här avsnittet fantastiskt bra.

Resten av serien.
Ett avsnitt som Zeppo är dock tillräckligt för min del, och det var skönt att inte det blev bilden av honom i fortsättningen. Ibland talas det om Xander som att han är en Zeppo i de kommande säsongerna, men själv har jag svårt att se honom som en sådan. Då är det i och för sig ännu mer uppenbart att han är den ende som inte har några krafter, speciella kunskaper, eller någonting annat som inte vanliga människor har. Men trots det är han även då en värdefull del av gänget, fast det blir allt svårare att upprätthålla den bilden i sista säsongen när i stort sett ingen han träffar är vanlig människa.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » sön jan 23, 2005 10:49

latarmig skrev:Tyvärr finns det en allvarlig miss med avsnittet: Xander har aldrig varit en Zeppo. Han har tvärtom alltid varit en självklar del av gänget - superkrafter eller inte. Den utvecklingen är inte förberedd.


Han har alltid varit en del av gänget, det tror jag ingen bestrider, däremot har han inte haft någon given roll i gänget jag menar han slåss inte speciellt bra och han forskar inte speciellt bra... istället blir han en liten allt-i-allo som gör det han klarar av (vilket inte är mer än vad man kan förvänta sig av honom).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » sön jan 23, 2005 12:23

VelocityBoy skrev:istället blir han en liten allt-i-allo som gör det han klarar av (vilket inte är mer än vad man kan förvänta sig av honom).


Det kan jag inte hålla med om. Jag tycker det är precis det han visar här och även senare (spoiler, avsnittsnamn):(t.ex. GD2, WtWTA, Primeval),att han klarar av betydligt mer än vad de andra förväntar sig av honom.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » sön jan 23, 2005 13:18

caffeineaddict skrev:Det kan jag inte hålla med om. Jag tycker det är precis det han visar här och även senare (spoiler, avsnittsnamn):(t.ex. GD2, WtWTA, Primeval),att han klarar av betydligt mer än vad de andra förväntar sig av honom.


Det har jag iofs inte bestridit, han gör fantastiska saker men avsnittet arbetar utifrån hans roll inom gänget, ibland så gör den mest normala personen de mest hjältemodiga dåden men det förändrar inte hans roll i gänget enligt mig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » sön jan 23, 2005 16:53

Jag tycker synd om Xander. Avsnittet börjar med att han inte klarar sig i striden med demonerna, vilket däremot Willow gör. Så har det aldrig varit förut. Sedan visar Buffy och Faith sin oro för att han ska fara illa och Giles ber honom ta det lugnt och hålla sig i bakgrunden. Så brukar det heller inte vara. Varför just han? Giles är ju den som brukar åka på stryk, och Willow är knappast en baddare när det gäller att döda onda varelser. Att Cordelia är elak mot honom är vi vana vid, men hennes kommentarer lite senare om honom som Zeppo är nya.

Redan inledningsscenen fick mig första gången jag såg det här att undra vad som hänt med Xander eftersom han plötsligt var så ömtålig. Enligt min mening får han en ny roll i det här avsnittet.

Nu älskar jag avsnittet ändå (och Xander som Zeppo behövs för att historien ska fungera) så jag bryr mig inte så mycket, men det är ändå lite irriterande när serien inte är helt stringent.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 17:30

latarmig skrev:stringent

Ahh, härliga ord...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav xAMNESIAx » mån jan 31, 2005 19:04

Jag är lite delad gällande "The Zeppo". Jag gillar idén om ett avsnitt sett ur Xanders perspektiv, ett avsnitt som verkligen framhäver Xanders roll i gruppen, och hur han i slutet besegrar sina innre demoner och accepterar sitt öde. Men det finns flera saker som jag stör mig på. Först så borde det inte vara så mycket på spel, världens undergång känns för viktigt att missa. Visst, vi har sett det förut men det är principen, det känns som att dom tar det för lätt.
Avsnittet hade fungerat precis lika bra om det vore en mindra farlig demon som hotat Sunnydale, och inte Armageddon #3.

Hela avsnittet kännes MYCKET stressat, och delvis dåligt klippt. Mycket information framförs på lite tid. Inom loppet av 5 minuter så hinner Xander fly från det odöda gänget, rädda Faith och bli förförd av henne. Känns temligen orealistiskt, tom för ett Buffy avsnitt.
Zombie gänget var inte speciellt intressant, jag hade fått för mig att återuppliva de döda var betydligt svårare...

Nu låter jag jävligt negativ, men det stör mig bara att jorden undergång behandlas som en secondhand story i ett filler avsnitt. Ironiskt nog så är Xander den den enda sak som är riktigt bra i detta avsnitt. Det är bara synd att sakerna runt om kring honom drar ner betyget. Xander äger, inte The Zeppo.

5/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Pazuzu » mån jan 31, 2005 19:50

xAMNESIAx skrev:Nu låter jag jävligt negativ, men det stör mig bara att jorden undergång behandlas som en secondhand story i ett filler avsnitt.


Men det är väl det som är meningen, att jordens undergång skulle komma i andrahand, och att man skulle få se allt ur Xanders synvinkel?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav latarmig » mån jan 31, 2005 20:05

Pazuzu. Precis, det är det som är hela grejen. Vi får följa Zeppon samtidigt som alla andra kämpar för att rädda världen från undergång. Det är en genialisk idé. Att tempot i avsnittet just på grund av det blir osannolikt högt är bara ett plus. Högt tempo är inte alltid bra, men här funkar det.

De dubbla historierna pekar också på en annan väsentlig sak: Det onda man kämpar mot i Sunnydale kommer inte en gång i taget, och allt ont har inte samma källa. Att döingarna är fullständigt ovetande om att världen håller på att gå under, ser jag som ytterligare ett plus. De är enbart intresserade av sina egna planer.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » tis feb 01, 2005 1:06

Pazuzu skrev:Men det är väl det som är meningen, att jordens undergång skulle komma i andrahand, och att man skulle få se allt ur Xanders synvinkel?


Mycket möjligt att det är meningen, men det gör inte per automatik att det är bra. Vet att få håller med mig, men jag tycker att avsnittet är ganska dåligt även om man mycket väl förstår hur de har tänkt sig det hela; min kritik är ändå densamma som xAMNESIAx framförde (och som jag tror att jag själv tagit upp tidigare i tråden).

Jag vill inte vara paranoid, och jag försöker verkligen inte vara otrevlig eller verka stött (det är jag inte - nå, inte mycket), men det känns väl ofta som att folk upplever att de som inte gillar avsnittet inte har förstått det. Så kan det vara, men inte alltid.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav latarmig » tis feb 01, 2005 1:26

sharatec skrev:det känns väl ofta som att folk upplever att de som inte gillar avsnittet inte har förstått det. Så kan det vara, men inte alltid.

Det är nog rätt sällan det är någon som inte förstått ett avsnitt. De flesta av oss missar nog vad som menas med någon detalj ibland, men knappst poängen med ett avsnitt. Däremot slåss man för sina avsnitt. Har man precis sett ett av sina favvo-avsnitt, så kommer det att synas när man skriver om det här. Det är engagemang och jag ser det som något bra. Nu ligger i och för sig inte det här avsnittet så högt upp för min del, men klankar någon på en av mina favoriter så protesterar jag. ;-))

Säsong 6.
Gu' nåde den som skriver ner "Normal Again" (6x17). ;-D
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Gordo » sön feb 13, 2005 22:22

Första gången jag såg detta avsnitt tyckte jag inte om det alls. För mig var det ett rycka-på-axlarna avsnitt som jag bara såg en gång och inte tänkte mer på. Men nu har jag sett om det några gånger och det blir bättre och bättre men jag prisar det ändå inte som fantastikt eller genialiskt. Det är en briljant idé att låta stora händelser stå i bakgrunden och framhäva något mindre men jag tycker inte det fungerar fullt ut. och anledningen för mig är...

latarmig skrev:Tyvärr finns det en allvarlig miss med avsnittet: Xander har aldrig varit en Zeppo. Han har tvärtom alltid varit en självklar del av gänget - superkrafter eller inte.


Huvudet på spiken ;) Jag tycker att det är ett för stort hopp mellan den bild som getts tidigare och som jag har av Xander och den bild som målas upp i detta avsnitt.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » lör feb 26, 2005 1:37

Mr Gordo skrev:
latarmig skrev:Tyvärr finns det en allvarlig miss med avsnittet: Xander har aldrig varit en Zeppo. Han har tvärtom alltid varit en självklar del av gänget - superkrafter eller inte.


Huvudet på spiken ;) Jag tycker att det är ett för stort hopp mellan den bild som getts tidigare och som jag har av Xander och den bild som målas upp i detta avsnitt.


Jo, men samtidigt är ju avsnittet hela tiden ur Xanders synpunkt. Även om han ur VÅR - och de andra scoobies - synvinkel inte är en Zeppo är det knappast något snack om att han själv ibland ser sig som det (spoiler s4)
en stor del av s4 går ju ut på det, se "Fear Itself" och "Yoko factor" t ex
Avsnittet handlar ju lika mycket om hur Xander ser sig själv som hur hans roll faktiskt är. Han har, vilket är fullt begripligt, lite av ett komplex gentemot alla sina superhjältevänner, och det här är hans värsta mardröm: världen går under och han kan inte bidra med någonting eftersom han bara är en människa. Det här med subtext och alltihop; Cordelias repliker är Xanders dåliga självförtroende. Men till slut är det ändå han som räddar dem allesammans, utan superkrafter eller magi; det gör han mer än en gång i serien.

För övrigt älskar jag upplägget på hela avsnittet. Överhuvudtaget älskar jag berättelser som inte bara dras från A till Ö i logisk ordning. Att låta en apokalyps skymta förbi i bakgrunden så där, som om det vore bara ytterligare en dag på kontoret, är helt briljant.

Dessutom: zombies? Fun!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tooms » ons aug 17, 2005 18:06

Riktigt bra avsnitt faktiskt, ett av de bästa hittills. Himla synd bara att man satte bakgrundsmusik på de icke-Xandercentrerade scenerna, t ex den gråtmilda scenen mellan Buffy och Angel. Många av poängerna med att se händelserna på distans och från ett annat perspektiv gick ju förlorade där :( Trist på ett annars så höjdarbra avsnitt.

Följande ...
Tyvärr finns det en allvarlig miss med avsnittet: Xander har aldrig varit en Zeppo. Han har tvärtom alltid varit en självklar del av gänget - superkrafter eller inte.
... håller jag f.ö. med om.

Hur kommer det sig att Willows pojkvän förvandlas till en varulv titt som tätt?

Betyg: 8/10
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav ttias » ons aug 17, 2005 18:27

Stringens, apokalyps för stort, konsekvens, blah blah. :P

Är det inte rätt uppenbart att buffy & angels lilla scen, apokalypsen etc i stort sätt är överdrivna parodier på serien i övrigt som både bidrar till humor och en bra kontrast. ;)
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Tooms » ons aug 17, 2005 20:18

Exakt, vilket - som jag poängterade, tyvärr nästan underminerades av musikpåläggningen.

Edit: Det är f.ö. ytterst trevligt med tv-serier som kan och vågar leka med sin form. Buffy är tillsammans med Arkiv X tydliga exempel på det :)
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav ttias » ons aug 17, 2005 20:37

Tooms skrev:Exakt, vilket - som jag poängterade, tyvärr nästan underminerades av musikpåläggningen.

Edit: Det är f.ö. ytterst trevligt med tv-serier som kan och vågar leka med sin form. Buffy är tillsammans med Arkiv X tydliga exempel på det :)


Måste missat det :)

Nu kommer jag inte ihåg när x-files lekte med sin form (det var så himlans länge sen jag såg det), men du har så rätt.
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Yog-Sothoth » ons aug 17, 2005 21:08

ttias skrev:
Tooms skrev:Exakt, vilket - som jag poängterade, tyvärr nästan underminerades av musikpåläggningen.

Edit: Det är f.ö. ytterst trevligt med tv-serier som kan och vågar leka med sin form. Buffy är tillsammans med Arkiv X tydliga exempel på det :)


Måste missat det :)

Nu kommer jag inte ihåg när x-files lekte med sin form (det var så himlans länge sen jag såg det), men du har så rätt.

Det jag tänker på är det fruktansvärda X-files-avsnittet som är filmat som en dokumentär.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav gaspode » ons aug 17, 2005 23:05

Det jag tänker på är det fruktansvärda X-files-avsnittet som är filmat som en dokumentär.

OT nu, men det var nån Cops-variant eller? Vet inte om jag sett det eller bara hört talas om det. Annars leker väl avsnittet Jose Chung's "From outer space" också med seriens form, och det avsnittet gillade jag verkligen :)

OnTopic:
Var det inte så att det var ett annat soundtrack för icke-zeppo-scenerna?
Har för mig att det var så, men kommer inte ihåg hur det fungerade.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tooms » tor aug 18, 2005 0:00

Det var ju bland annat det sedvanliga smör-soundtracket (B&A-themet) som breddes på ;)

--

Angående X-files: Jodå, särskilt Darin Morgan (ligger bakom mästerverken "Jose Chung's 'From Outer Space'","Clyde Bruckman's Final Respone" och "Humbug", som ingen rakryggad tv-guru får ha missat) vände, tänjde och vred på seriens stil, berättartraditioner och huvudfigurer :)

Chris Carter himself skrev och regisserade ett annat gränsöverskridande avsnitt, nämligen serietidningsinspirerade "The Post-Modern Prometheus" (säsong 5), om ett modernt Frankensteins monster som älskar Cher och lever i en svartvit omgivning. Ett avsnitt som faktiskt uppmärksammades av Emmyjuryn - av alla människor! Jag vill se avsnittet igen, åratal sen sist känns det som, det är så fint rörande. :oops:

"X-Cops" (säsong 7) har jag tyvärr inte sett, men av recensionerna att döma har jag inte missat nåt heller.
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav dansdansdans » fre aug 19, 2005 13:02

lysande avsnittsvinkling!!

bästa avsnittet med xander. som jag annars har lite svårt för. tills en viss annan karaktär dyker upp som är ännu värre kiligare! jaja..
men vinkligen och soundtracket och allt det där. lysande!
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav OhMySpike » sön jan 01, 2006 16:00

Allt jag kan säga är: Äntligen får Xander visa vad han går för! (Tyvärr får ju inte de andra reda på det men ändå)
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav Bender » tis feb 28, 2006 0:44

Jäklar va kul att få följa Xander som huvudperson, tycker det funkar jättebra att det stora problemet är i bakgrunden. Riktigt roligt att han fick till det med Faith! :) En 8:a får det bli!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav fripp21 » tor mar 09, 2006 23:37

Very up

Äntligen har jag nu sett det så ofta nämnda avsnittet "The Zeppo".

Gängets största fajt än så länge utan konkurrens, och vi får knappt se den! Det var ett djärvt grepp som lyckades till fullo. Verkligen imponerande. Tänk på att Angel blir avsvimmad (eller död), Buffy har armen i sling, Giles helt mörbultad och riven. Willow likaså. Joss skojjar med oss.

Jag har varit ond på Xander länge, men här smälter även ett hårt hjärta lite. Avsnittet tar en lustig vändning när han får ihop det med den fula ankungen, Faith. Det var inte så lite överraskande. Dialogen är suverän här:
Faith: (smiles sexily) You up for it?

Xander: (nods) Oh, I'm up.

Xander: I'm suddenly *very* up. It's just, um... (grins sheepishly)
I've never been up with people before.

Faith: Just relax... And take your pants off.

Xander: Those two concepts are antithetical.


Xanders stand-off mot Jack var stark. Xander var Groucho inte Zeppo.

Men den scenen som dröjer sig kvar är ändå slutscenen när han går förbi Cordelia. Han har uppnått "cool" till slut, även om han kanske inte ens fattat det själv. Nu är det nog dags för Xander och Cordelia igen?


Willow hade en härlig replik om marshmallows, och jag skrattade högt åt "Lois and Clark"-referenserna, dvs the Jimmy Olsen joke.

Xanders nya bil, eller penismetafor, var helfestlig, speciellt när han stack in foten i ratten när han skulle åka iväg med den biltokiga blondinen.

The Zeppo var i det hela ett skoj avsnitt, just när det behövdes en uppiggning.

Betyg: Xanders mod och hjärta, plus det häftiga upplägget ger en mycket hedrande 8:a
Senast redigerad av fripp21 fre mar 10, 2006 7:36, redigerad totalt 1 gång.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron