3x05 Homecoming

Här pratar vi mest om Säsong 3

You know the deal, Homecoming på en skala 1-10:

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
5%
5
0
Inga röster
6
8
22%
7
12
32%
8
13
35%
9
0
Inga röster
10
2
5%
 
Antal röster : 37

Inläggav xAMNESIAx » fre jan 21, 2005 1:17

Själva Homecomming storyn kändes inte speciellt intressant, vissa verkar tycka om Old School Cordys tillfälliga inhopp, men personlingen så tycker jag att den stör mer en den roar. Har aldrig gillar S1 Cordy av diverse anledning jag inte orkar tra upp igen. Trick gör ett bra insats, Slayerfest 98 äger. Will/Xander scenen med kläderna var även bra. 6/10, kul filler avsnitt.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav jvc_man » mån jan 31, 2005 10:53

Det faktum att Willow o Xander har börjat få en liten kärleksfull-relation samt att Cordy berättade för Buffy att hon kanske "älskar" honom, oj oj, riktigt härligt o mysigt att se!

Gilla mycke*
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Gordo » sön feb 13, 2005 22:04

Jag tycker om scenen med Buffy och CC i stugan ute i skogen. Bonding-moment och det känns som om de förstår varandra lite bättre. Sedan är hela telefon, stekspade, gevär-förvirringen rolig också.

Och slutet känns så typiskt BtVS och är så himla bra!

Cordelia: After all that we've been through tonight, this whole who
gets to be queen capade seems pretty..

Buffy: Damn important.

Cordelia: Oh, yeah.


/.../

I believe we have a first for Sunnydale High. We have a
tie


och så blir det inte Buffy och CC :D
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » lör mar 05, 2005 5:28

"Homecoming" innehåller en av seriens roligaste stunder - fotograferingen, och mer exakt den av Oz. Så självklart, så underbart. Jag vet egentligen inte vad som är så kul med scenen, han sitter ju bara där och är Oz, coolheten personifierad. Men något är det.

En åtta eller så.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » tor jun 23, 2005 11:29

Ladies... gentlemen... spinyheadedlooking creatures... Welcome to SLAYERFEST '98!

Ett avsnitt med mycket Cordelia, mycket Mr Trick och dessutom det första personliga uppdykandet av Richard Wilkins III måste man ju bara älska. Det här är kul från början till slut.

Några ovan klagar över att folk beter sig okarakteristiskt. Vet just inte det jag.
BUFFY/CORDELIA: båda är, när det kommer till kritan, jävligt målinriktade och har en tendens att bli lite FÖR ambitiösa och arroganta. OK, några av replikerna (Cordys drapa om att ha två föräldrar - ouch) är kanske överdrivna, men se det ur Cordelias synpunkt: hon har lärt sig gilla Buffy för det hon ser henne som - en underlig, men pålitlig kompis som är bra på att rädda folk i knipa - och så plötsligt försöker Buffy (uttryckligen) sno åt sig Cordelias territorium? Om det är något Cordy inte är så är det en svikare; när hon väl lagt sin lojalitet åt ett håll så ligger den kvar där, och hon förväntar sig att andra agerar likadant. Att Buffy i det läget väljer att försöka sno åt sig hennes tiara ser hon som snudd på förräderi. Tro fan att hon lackar ur. (Angel s2)
Jämför med när Angel flippar ur och överger gänget; det är Wesley som blir skjuten, men det är Cordelia som verkligen tar det personligt.
ANGEL: Hi. You okay?
CORDY:  No.
ANGEL: You're not?
CORDY: No. You really hurt my feelings.


XANDER/WILLOW: OK, jag har också lite svårt att köpa det. Men samtidigt har de alltid haft en väldigt nära vänskap, och vi har ju sett flera tecken tidigare i säsongen (och slutet s2) att de båda är nervösa över att för första gången ha seriösa förhållanden - och dagligt slayage gör väl saken inte bättre.
WILLOW: I'm dating, I'm having serious dating with a werewolf, a-and I'm studying witchcraft and killing vampires...

Att de i det läget undermedvetet försöker leta sig tillbaka till något mycket enklare, något välkänt, är väl knappast moraliskt försvarbart, och kanske inte den allra mest lyckade plot twisten i serien, men begripligt.

Och sedan alla härliga scener. Faith som begraver Scott Hopes datingchanser för överskådlig tid! Lyle Gorch! Buffy som kampanjar! Jonathan! Giles som är vimsig på partyt! Cordelia som försöker spöa upp spinyheaddemonen med en stekspade! Buffy som står skitig i sönderriven klänning, osäkrar geväret och förklarar "I look cute in a tiara!" Nä, detta är ett riktigt kul avsnitt, med lite arc insmuget dessutom.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nicole » ons aug 03, 2005 12:31

Och för att inte glömma, när Cordelia skrämmer Lyle Gorch! helt underbart :D
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav fripp21 » mån feb 20, 2006 23:15

"...a clothes fluke"

"Homecoming" är en mustig liten film. Sheer fun and excitment!

Humorn är bra, action utan slut, och till detta en sensationell kyss!

Willow var mer attraktiv i detta avsnitt, sötare och roligare på nåt sätt. Sen kommer scenen med stort S. Willow och Xander. Strange, too strange. Hur ska det nu gå? Cordelia har ju varit en favvis länge, och Oz har jag också börjat gilla mer och mer. Ja, Joss är en allt för härlig gubbe han...

Avsnittet avslutades riktigt bra, men det gick lite kvickt va?. Cordelias "stand-off" mot Lyle Gorch var en höjdpunkt.

Vi får möta en ny "villain", "The Mayor" som lurat i vassen så länge. Han var en frisk fläkt. Spritt språngande galen. :eek:

Och sist men inte minst... Avataren för en viss herr Koffeinberoende! :D

Betyg: 8
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Bender » tor feb 23, 2006 0:03

Tyckte avsnittet var sådär, Cordelias påhopp på Buffy var lite väl grova hon kunde iaf ha förstått det efter hon sagt det och räddat situationen något. Kändes lite typiskt/clichéaktigt att Scott skulle göra slut med Buffy direkt efter scenen med Angel där hon säger att hon funnit en annan.
Men det var en hel del sköna citat och stundtals riktigt roligt. (7/10)

Måste säga att vissa kommentarer om förhållanden spoilar en del i det flesta trådarna fast det är nog oundvikligt. Också hänvisningar till senare säsonger spoilar fast man vet ju såklart ändå inte vad som står under blocken. (kvasi-spoilers ibland kanske?)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Glorificus » tor feb 23, 2006 0:54

Bender skrev:Måste säga att vissa kommentarer om förhållanden spoilar en del i det flesta trådarna fast det är nog oundvikligt. Också hänvisningar till senare säsonger spoilar fast man vet ju såklart ändå inte vad som står under blocken. (kvasi-spoilers ibland kanske?)


Nja, det som står under spoilerblocken om senare säsonger är oftast jämförelser med helt andra karaktärer/händelser fast liknande situationer. ;)

Men det är nog oftast bäst som förstagångs-tittare att undvika att läsa för många kommentarer skrivna av folk som redan sett hela serien... med hela historien i bakhuvudet ser man ju allt från det perspektivet och det kan oavsiktligt speglas i det som skrivs.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav mmmf » sön apr 30, 2006 13:14

latarmig skrev:På tavlan över Cordelias svagheter står det "Brie", vilket är svårt att fatta. Först tänkte jag att hon tyckte om brie och att brie därmed stod för högfärdighet och tillgjordhet (typisk överklassattiralj). Men i "Dead Man's Party" (3x02) säger hon om brie att den luktar som Giles döda zombiekatt, så någon brie-fantast lär hon inte vara.

Några andra förslag?

Enkelt. Brie för Cordelia är helt enkelt vad kryptonit är för Stålmannen. Den får henne att tappa sitt homecoming-face - vilket enligt high school-reglerna är ett öde värre än döden.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav A bear » tor okt 19, 2006 14:56

Nuuu börjar s3 så smått komma upp i marschfart. "Homecoming" har sina problem, men är ett riktigt trevligt avsnitt som sätter upp en del grejor.

Bästa replik:
MR TRICK: Ladies... gentlemen... spiny-headed-looking creatures... welcome to SlayerFest '98!


Bästa popkulturreferens: Cordelia gör nån Star Trek-pryl. Småtrist.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Att en av Cordelias svagheter anges vara "Xander"...

Hej Joss Whedon: ...är rätt logiskt i ett avsnitt som handlar mycket om förhållanden trots all pangpang. Alla (utom Buffy, som blir dumpad av Scott Hope - yay - vars datingchanser för överskådlig framtid skjuts i sank av Faith) är i stabila, lyckliga förhållanden... och för Xander och Willow blir det lite för skrämmande. Vadå, är vi vuxna nu? Hur gör man då? De söker sig till något de kan - varandra - och fluke. Aj aj aj. Typisk Jossironi; Cordelia släpper ur sig att hon älskar Xander, Oz skriver låtar om Willow, och de två... "Konkurrens" är ju temat för hela avsnittet, så...

Awww: BORGMÄSTARN!!! Tror fan jag måste byta avatar igen. Vi har fått antydningar sedan mitten av s2 att borgmästarn är en typ som man VERKLIGEN inte vill stöta sig med - och så är han en riktigt trevlig typ som ler och skämtar, men också uppenbarligen vet ALLT som försiggår i stan. Å, vad jag älskar den karaktären.

Höh? Buffy, Cordy... ni har fastnat ute i vildmarken med någon som skjuter på er och måste ta er därifrån direkt. Varför inte åtminstone kolla om ni kan ta limon och köra därifrån?

Wow, detta är en bra serie: Tja, vi har härliga bad guys, vi har en Gorchbroder, vi har Cordy som står på sig och SKRÄMMER bort vampyrer, vi har Mr Trick, vi har Faith och Buffy getting all sweaty... Jodå.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » fre okt 27, 2006 8:12

Det fanns alltså en borgmästare! Kul, och vilken borgmästare sen! Inte småkommenes vardagliga kommunchef direkt. :D Riktigt roligt att färgstarka återkommande karaktärer introduceras så pö om pö i serien.

Mr Trick fortsätter att ta mark i min bok och hans attityd är på kornet, precis så galet som det ska vara. Hans presentation av deltagarna i "Slayerfest '98" är mycket underhållande.

Och så Xander/Willow... Det här har man ju väntat på, och redan i början av scenen står det klart att något kommer hända. Och samtidigt som man vill, för bådas skull, att det äntligen ska bli något så vill man för den totala gruppkemins (och Cordelia och Qz skull naturligtvis) att de inte ska löpa linan ut. Det visar ju bara hur starkt man byggt karaktärerna i serien. Snyggt jobbat!

Buffys krigförande inställning till att bli Homecoming Queen klär henne dock inte alls tycker jag. Det blir fånigt och överspelat, som om hon känner att hon måste bevisa något för gänget för att vara med. Det speglar visserligen väl osäkerheten hon säkert bär med sig från tidigare erfarenheter, men det blir lite märkligt att hon spelar ett så individuellt spel, hon har alltid varit en lagspelare tidigare och hänvisar ofta till hur viktigt gänget är för henne. Sen tycker jag det är lite märkligt att de tre (eller två, Oz svansar ju mest efter Willow) utan betänkligheter ställer upp för Cordelias sak när de måste veta att Buffy också ställer upp. Förklaringen får väl vara att hon ber dem innan Buffy ger sig in i tävlingen.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav AKS » tor maj 31, 2007 22:32

Jag gillar detta avsnitt och av de fem första S3-avsnittet är detta det bästa. Himla roligt och underhållande och mer eller mindre bra actionscener. Har dock aldrig gillat den sista scenen med de tyska bröderna. Scenen i skolan. Den är så himla seg och utdragen, men i övrigt är det full fläkt i avsnittet.

Mr Trick!! Han är så förbaskat bra. Älskar hela honom: hans kläder, hur han pratar, hans stil. Mer Mr Trick, tack!

Xander och Willow-scenerna är alla underbara i detta avsnitt. Äntligen fattar Xander något!! Då det liksom känns för sent. Detta med clothes fluke är ju klassiskt och jag älskar Alysons levering av "Me... either!" innan hon dyker ur bild i "vi måste få av oss kläderna"-scenen. :D

Xander får också en rolig replik (en av många iofs):

XANDER: They're our only relations with money and they shun us. As they should.

:D

Cordelia och Buffy har också en hel del bra scener ihop. Älskar att hon väljer en stekspade där i stugan.

BUFFY: Cordelia, the gun! ... Cordelia, the spatula!

:D

Så, som sagt, riktigt underhållande avsnitt, bäst hittills av S3.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » tor maj 31, 2007 23:27

jag har inget att tillägga men dina kommentarer förtjänar en :lovebunny: AKS!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » fre jun 01, 2007 7:23

Tack! Vad glad jag blir. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tor nov 12, 2009 1:17

Jag hade inte särskilt stora förväntningar inför det här avsnittet och jag blev inte positivt överraskad. Det mesta är bara tråkigt. Mr Trick, cowboyvampyrerna och tyskarna framför allt, men Buffy/Cordy tycker jag är ganska trist också.

När jag såg Xander/Willow här så kom jag på att jag inte gillar dem tillsammans. Det känns fel. Jag önskar i stället att Cordy och Xanders förhållande var lite mer seriöst.

Faith är med lagom mycket i det här avsnittet.

Kul att få se lite av borgmästaren!

Favoritcitat:
Giles: We have to find Buffy. Something terrible's happened.
Just kidding. Thought I'd give you a scare.

Betyg: 4
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 3x05 Homecoming

Inläggav Spuffy » tor feb 18, 2016 23:45

DETTA däremot! Så bra! Cordelia, du är min hjältinna. Med en stekspade! SlayerFest '98 som helhet är underbart rolig. Cordys skrämseltal till Lyle Gorch. The Mayor dyker upp. Giles skämtar om att något hemskt hänt, och fnissar sen! :lovebunny: Och Cordy älskar Xander. Ohlala. Så mycket roligt, men även en helt del som är mer än kul för stunden. Som den fruktansvärda, sorgliga, vackra, förskräckliga "the clothes fluke"-scenen. AJajajjjj. Det kryper i mig.


Jag gillar verkligen detta avsnitt. Råkade dock ge 7 i betyg men har ändrat mig och vill egentligen ge 8 istället...
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 3x05 Homecoming

Inläggav AKS » mån feb 22, 2016 10:01

Snart 20 år sen Slayfest! :eek: :eek: :?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron