6x01-02 - Bargaining Part 1&2

Här pratar vi mest om Säsong 6

Första avsnitten på säsong 6. Vad tyckte ni?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
5%
7
8
19%
8
10
23%
9
14
33%
10
9
21%
 
Antal röster : 43

6x01-02 - Bargaining Part 1&2

Inläggav Off » mån sep 22, 2003 16:32

Anser att dessa avsnitt bör recenseras tillsammans då de utan varandra är ganska meningslösa. Om ni inte håller med får väl vår kära moderator använda lite Willow-magi

Jaha då började man sin omtitt av s06. Att först få en tillbakablick på en del viktiga händelser under de 5 tidigare säsongerna gör att man snabbt kommer in i Buffyvärlden igen + att man såklart får en tår i ökat när man ser avslutningen på s05 (FAN-FUCKING-TASTIC, bäst nånsin etc).

Part 1

Vi kastas direkt in i en jakt på en för omväxlings skull överviktig vampyr (väldigt PC :D ) Lite fin Buffyhumor med Giles "I just have to die for a minute" å man är genast på lite bättre humör. Men så plötsligt, en arm slår ner vampyren å vad ser vi..... BUFFY!!! Innan man ens hinner börja fundera på vad som är på gång klipps Xander in med ett klassiskt citat "I know, I know, I don't have to talk when I answer you. But I saw "The Fury," and that way lies spooky carnival death." Snabb klippning till Giles å Spike som slåss mot vampyren och efter att Spike dödat vampyren på ett sätt som osar coolhet får man ännu en odödlig kommentar (herregud det har inte ens gått 5 minuter) Spike: "Oh, poor Watcher. Did your life pass before your eyes? Cuppa tea, cuppa tea, almost got shagged, cuppa tea?"

Vi får nu reda på att Buffy är den berömda Buffyboten å saker å ting börjar lugna ner sig. Min puls slutar slå 3 ggr snabbar än vanligtvis och tankarna börjar gå under inledningsmusiken på vad som kommer hända.

Mittenpartiet på avsnitt 1 avhandlas ganska snabbt med händelser som leder fram till att vi får reda på att Xander,Willow,Tara å Anya tänker väcka Buffy till liv från de döda. Under tiden som de planerar detta får ett demonmotorcykelgäng reda på att Sunnydale numera är Slayerfritt å ger sig på studs dit för att härja.

Avsnittet avslutas med att demonerna härjar i staden + att gänget börjar återuppliva Buffy.

Part 2
Vi kommer genast in där Part 1 avslutas. Willow blir "magiskt misshandlad" för att testa henne när de försöker återuppliva Buffy. Spike å Dawn märker att Demongänget är i stan och försöker fly från dem. Gänget som håller på att återuppliva Buffy blir avbrutna av demonerna som krossar urnan som används i återupplivningscermonin. Gänget flyr från demonerna och tror nu att deras försök har misslyckats (willows "Buffy's gone. She's really gone" är hjärtskärande" Plötsligt ser vi dock hur liket i kistan börja transformeras till våran Buffy (mycket välgjort IMO) och vi följer sedan hennes utbrytning från sin kista. När hon sedan går på de sönderslagna gatorna med brinnande bilar får man tankar om saker längre fam i säsongen att komma från himmeln ner till något som på många sätt liknar ett helvet måste göra de flesta vettskrämmda

Till slut står Scobbiegänget öga mot öga med Buffy medans demonerna anfaller dem. Buffy slår ner demonerna men flyr sedan undan sina vänner. En demon vaknar till och gänget har stora problem med att döda honom. Under tiden har Buffy flytt upp till ställningen som gjordes för avslutningen i s05 och Dawn har följt efter henne. Uppe på ställningen utspelas en gripande scen mellan de två som slutar med att Buffy räddar Dawn medans ställningen brakar ihop.

Efter räddningen börjar en gråtande Dawn säga till Buffy att hon är hemma men uttrycket på Buffy ansikte, som är det sista vi ser i avsnittet, är inte ett glatt uttryck.

Jag ger dessa två avsnitt ett gemensammt betyg på 9. Många roliga repliker, gripande scener, välgjorda demoner + ett slut som bara tvingar en att se nästa avsnitt direkt.


Jäklar det här blev ju ganska långt :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » mån sep 22, 2003 19:06

Jag skulle gärna sett att det var skilda trådar för avsnitten (då det faktiskt är olika författare och regissörer till dem o.s.v.), men det är lugnt att det är så här. Jag är oerhört förtjust i Part One, främst för att det är fascinerande att följa gänget utan Buffy. Sen har Off i detalj redan beskrivit den första scenen, som nog faktiskt är den bästa av alla de vampyrfight-på-kyrkogården-scener som vi sett under seriens gång.

Giles avsked på flygplatsen är underbart (ja, jag är ett sentimentalt blötdjur för alla scener där the core group visar hur mycket de tycker om varandra).

Lite svårt att förklara vad som är så oerhört bra, men... det är bara det! Det är perfekt avvägt hur mycket man ska visa att gänget saknar Buffy, med hur väl de faktiskt ändå klarar sig utan henne. Scenen när Dawn kryper ner med Buffyboten är ordentlig sorglig. Och själva spellscenen är riktigt ruskig och spännande (eller också är det bara min ormfobi som gör sig påmind... yuck!).

En riktigt rolig detalj är att vampyren som sprider ryktet om The Slayers död har en t-shirt med bröderna Hanson på. :D

Del 1 är en oerhört stark start på S6 (den bästa säsongsöppnaren efter S2:s mästerverk When She Was Bad), och får en svag nia i betyg av mig.

Del 2 är något mindre bra men även det en höjdare. Buffy är tillbaka i livet och mer än lovligt förvirrad. Gänget försöker hindra biker-demonerna från att förstöra Sunnydale medan de förstår att trollformeln har fungerat.

Det är actionfyllt, mörkt och spännande. Slutet är gripande men nästan lite väl melodramatiskt. En åtta i betyg.

Tillsammans får avsnitten därmed också en åtta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » sön dec 14, 2003 20:53

såg just S6 inledning, och har därmed inlett mitt tåg mot den SISTA BuffySäsongen ... lite ledsamt men men.. inte vara ledsen.. jag har ju TVÅ säsonger kvar :)

nåväl, efter en helt OTROLIG inledning trappas avsnittet ner för att sedan starta upp igen i övergången till prt.2... MKT BRA!

även prt.2 är riktigt fin.. men det är den, som sagt, som drar ner betyget från en 9:a till en 8:a... tyvärr... men jag tycker det var lite väääl segt när Buffy gick omkring oså.. men det var väl nödvändigt för att visa vad hon känner antar jag :) (det får jag snart se)

alltså.. en 8:a
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons feb 04, 2004 22:12

Såg just dessa två avsnitt men som det var på min dvd-box var avsnitten sammanslagna så jag har inte riktigt listat ut var del två börjar men jag vet att det är ungefär efter 40 min. På det här viset kändes det som att se en film, en mycket bra sådan. Jag gillar inledningen "previously on buffy" då vi får se några få men bra storyliner från föregående avsnitt.

Positivt med detta avsnitt:

*Spike - är så rolig och ser efter Dawn
*Buffy kommer tillbaka
*Buffyboten är underbar - ger avsnitten ännu mer humor.
*Storyn
*Slutet

Negativt

* En sak: snubbarna på motorcyklarna, gillade inte dem.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 22:16

sus@n skrev:* En sak: snubbarna på motorcyklarna, gillade inte dem.


Jag tror det var hela poängen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav kaos » tor feb 05, 2004 1:24

tyckte att detta var ett helt okej avsnitt förutom dendär Buffyboten
hatar när dom tar med robotar som liknar mäniskor och annan avancerad teknik
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Zaxx » tor feb 05, 2004 1:26

kaos skrev:tyckte att detta var ett helt okej avsnitt förutom dendär Buffyboten
hatar när dom tar med robotar som liknar mäniskor och annan avancerad teknik


vi snackar om verkliheten här nu va?! jag menar demonerna är ju ganska avancerade de med.. att göra menar jag...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor feb 05, 2004 1:35

Buffyboten är ju rolig. Första gången man ser henne och inte fattar någonting. "ska inte hon vara död?"
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tor feb 05, 2004 14:51

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!

sus@n: Del 1 slutar med bilden där Buffy blir levande igen inuti kistan. Det är jag rätt säker på.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » tor feb 05, 2004 19:38

ok. låter troligt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » tor feb 05, 2004 22:11

ja det var verkligen coolt gjort att de har med henne igen..

sen hela "Willow grejen" är ju riktigt cool den me!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » fre feb 06, 2004 6:34

Zaxx skrev:sen hela "Willow grejen" är ju riktigt cool den me!


skönt att se cool stavas med c och inte med k som de översätter med i säsong 6. Zaxx hur långt har du kommit? Jag har sett fram till smashed usch känns redan nu som att det är lite kvar bara för att jag snart är klar med andra DVDn! Men då jag har varit så trött dessa 2 dagar jag har kunnat se p.g.a. skola och allt så kommer det att bli omsening direkt, men det gör jag alltid. Dessutom när tröttnar man? Man brukar alltid ta fram något Buffy avsnitt man känner för och se alla avsnitt flera gånger! Men när man får en box tänkar man alltid "oj, nu har jag sett allt nu är det slut"
Senast redigerad av sus@n fre feb 06, 2004 16:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » fre feb 06, 2004 9:09

jag har varit STENHÅRD mot mig själv o sparat de tre sista avsnitten på S6 nu.. skall se ETT i helgen, o sen får jag se när jag ser resten! Vill verkligen dra ut på min resterande del av Buffy. Det är ju snart slut...

Såg klart Angel S3 igår dock.

spoiler Angel S3 slutet:
Maffigt slut, men kanske lite FÖR mkt cliffhanger
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » sön feb 08, 2004 19:56

Har börjat att "infoga" bilder i mina recensioner för att visa varför ett avsnitt är så bra så det kan tänkte jag göra här nu med.. har gjort det på seeing red än så länge.

Antar att jag inte behöver spoilermarkera. De som är här inne har väl sett avsnittet eller så är de inne här på egen risk..

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » ons feb 11, 2004 0:13

Såg avsnittet ikväll.. helt okey, början var väldigt snabb och rolig.. Men sen spårade det hela ut.. kan inte påstå att jag gillade att dom helt mirakulöst klarar av att ta tillbaka henne till liv, och sen var mcknutt-demonerna inte så väldigt spännande. Fast å andra sidan är säsongs-öppnarna aldrig så bra.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons feb 11, 2004 0:19

Noggster: mirakulöst? Jag tyckte att de gjorde en massa saker fel, och att det låg hårt arbete bakom. Willow hade ihjäl en kalv. Willow!

(Först tolkade jag mcknutt som en hamburgare. En med en massa vetegroddar på.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons feb 11, 2004 1:01

Jag håller verkligen inte med dig noggster som du kanske ser på mitt förstainlägg. Detta är en av de bättre säsongöppnarna, egentligen är det nog bara when she was bad som slår den.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav anders_ » ons feb 11, 2004 1:51

den e ju grym ju. fast knuttarna var rätt löjliga.
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav sus@n » ons feb 11, 2004 8:16

"spoiler" från kommentarspåret angående rådjuret..

På kommentarspåret berättar de att Alyson Hannigan hade jättesvårt för att "döda" rådjuret.. Hon grät så mycket att de fick censurera en hel del.
Rådjuret var riktigt när det gick fram till henne, hon hade mjölk på händerna.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav -Emelie- » mån jun 14, 2004 8:48

Grrr argh :D
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav jonas. » mån jun 14, 2004 20:19

man märker att buffy har fått mer pengar i detta avsnitt. allt ser bättre ut.
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav VelocityBoy » mån jun 14, 2004 22:12

Jonas: Allt utom Hellions som ser såååå billiga ut... det är det enda negativa med det här avsnittet.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Noggster » mån jun 14, 2004 22:44

Det ända jag kan komma på varit minnesvärt i detta avsnitt är det början när dom är på patrol
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån jun 14, 2004 22:58

Mina favorit grejer i avsnittet:

- The Scoobys + Spike på patrull

- Willow och rådjuret :eek:

- Dawn som sover tillsammans med Buffyboten *sob*

- Spike när han tar hand om Dawn (jag hade givit ett ben för mer scener med de två)

- Buffybotens grymma öde :(

Dåliga grejor är som sagt The Hellions... så laaaaamt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån jun 14, 2004 23:51

Jag gillar vampyren med Hanson-tröjan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » sön jul 18, 2004 2:30

Var rädd för att trovärigheten skulle brista i detta avsnittet, men manusförfattarna har gjort ett bra jobb och det håller. Historien kring demonerna fungerar också riktigt bra. Inte den bästa säsongsöppnaren men defintivt inte den sämsta.

Jag har stora förhoppningar på denna säsongen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Willowtree » tis sep 21, 2004 17:23

Kan någon förklara varför de klipper bort en mycket icke-våldsam scen när Buffybot och Dawn är i skolan och kollar på skolarbeten??!!
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tis sep 21, 2004 17:58

fan va jag avskyr femman. usch.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav JRT » tis sep 21, 2004 18:09

Rejält klippt idag. Dels första halvan av skolscenen samt en kort scen där Spike och Dawn ser MC-demonerna köra förbi utanför huset. Sen var förstås hela resurrectionscenen slaktad, har man inte sett den oklippt förstår man nog inte mycket... Härligt. Gissar på att de icke våldsamma scenerna åkte av längdskäl.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sharatec » tis sep 21, 2004 18:23

Vad jag personligen vill veta är var ett av mina favoritskämt (huruvida vampyren i början gick på receptbelagd medicin) tog vägen? *morr* Nu börjar jag allvarligt undra om 5ans klippare har provisionslön!

I övrigt... tja... ett okej avsnitt. Har jag nämnt att jag gillar Tara?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare