2x09-10 What's My Line?

Här pratar vi mest om Säsong 2

show me the betygs!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
1
2%
7
4
10%
8
17
40%
9
10
24%
10
9
21%
 
Antal röster : 42

Inläggav sus@n » ons jun 23, 2004 8:59

Såg om dessa klassiska avsnitt i går kväll och när man har sett hela serien så är det många saker som man inte tänkt på tidigare:

Spoiler S6 "B: Well, there you go. I don't have to be the Slayer. I could be dead .
G: That wasn't terribly funny. You notice I didn't laugh .
B: That wouldn't be much of a change. Either way, I'm bored, constricted, I never get to shop, and my hair and fingernails still continue to grow."

Buffy och hennes problem med att vara Slayer har varit ganska konstant genom åren och när man hör detta efter att ha sett S6 så vet man att hon var lyckligare död.


Spoiler slutet av Säsong 2 "B: Try it!
O: Try what?
B: I'm sorry .
O: I'm still not clear what I'm supposed to try .
B: Nothing. God, I'm sorry .
O: That's a tense person."
Älskade den dialogen, Oz blir ju sedan en huvudkaraktär och det var roligt att Buffy mötte honom på det här viset.


Spoiler AS1 "C: Oh, right, 'cause I lie awake at night hoping you tweakos will be my best friends. And that my first husband will be a balding, demented homeless man.", fick mig att tänka på denna dialog ur Angel S1

"You actually live here?" -Angel
"Yes. Okay? Is it my fault that maid service was interrupted? It was supposed to go, home, hotel, hotel, husband." -Cordelia


"GILES: Don't warn the tadpoles?

WILLOW: I... I have frog fear." Jag är också rädd för grodor! Det här missade jag totalt alla andra gånger jag har sett avsnittet. [/spoiler]
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Angelus » tor nov 11, 2004 10:30

solklart 10a! vet ej vad jag skall säga men som någon nämde ovan så är Oz helskön är i detta avsnitt :)
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » sön nov 21, 2004 15:39

I Tink you arr right
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » tis dec 28, 2004 18:40

Scenen i ishallen var mycket välgjord, harmonisk på något vis. Även Oz börjar etablera sig, och hans förhållande med Willow känns betydligt mer intresant än xander/Cordelia.
Två bra avsnitt, men inte utan små störigheter.
Kendra...Hon har ungefär lika mycket utstrålning som ett kylskåp, (spoiler s3)det enda positiva med henne är Faith...
Och sista scenen med Dru och Spike kom ut lite fel, och något missvisande känns det som. Drusilla är mäktig, men inte den ultimata uberskurken. Det snittar på en 8:a, mycket bra.

[Moderator-edit: spoiler-markering!]
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav latarmig » fre dec 31, 2004 5:00

Nog är det underligt att Angel inte tar sig ut ur skrubben han blivit inlåst i genom fönstret. Kendra säger ju att det är ett par timmar kvar till soluppgången. Fönstret verkar stort nog för honom att kränga sig ut genom och att ta sig upp dit lär inte vara några problem med tanke på hur goda klättrare vampyrer är. Några FFF får man väl finna sig i, men nog kunde det ha gjorts bättre.

Är det förresten första gången som "Scooby gang" nämns när Xander och Cordelia tar sig in i Buffys hus? Kan inte komma på att jag hört det innan.

Ytterligare en småsak. På väggen i Buffys storarum till höger om soffan (om man står riktad mot den) är det fönster. Den väggen brukar väl vara hel med en öppen spis? Sådana detaljer är ingenting man brukar lägga märke till, så det är nog något jag missat.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » fre dec 31, 2004 9:21

Ja, tror till och med det nämns på kommentatorspåret att det är underligt att styrkan hos vampyrerna varierar väldigt. Ibland kan de böja stål med händerna utan problem, ibland kan de inte ta sig hur en förhållandevis simpel bur.

Spoiler kring det 3x16
Det är lite samma sak med vamp-Willow i som blir inlåst i bokburen i Doppelgangland. Styrkan på den verkar variera väldigt. Vi har sett gallret slitas av utav både hyenapeople och Pete i 3x4, men den håller alltid for Oz och Willow kan uppenbarligen inte ta sig ut.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 23:58

Ja den där buren verkar variera i styrka. Lysande avsnitt annars. Många kul repliker.

Buffy "Go, shrubs"

Willow "I did submit my test, I used a number 2 pencil"

Xander "Angel is our friend. Except I don't like him"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » fre jan 07, 2005 0:01

Binchy: Mycket imponerad över hur aktiv du är i avsnittstrådarna! Jag har länge talat och tänkt på att gå igenom avsnittstrådarna och skriva åtminstone någon liten kommentar i de där jag inte har skrivit någon, men än så länge har det bara varit ett av många fall av "me and my big mouth".

(Bortsett från i Anne-tråden där jag istället har skrivit samma sak fem eller sex gånger utan att vara medveten om det. This ol' noggin of mine....)

EDIT: Och bara för att få inlägget att handla lite om avsnittet kan jag väl upprepa att jag inte tycker det är någon jättehöjdare (framförallt inte Del 1) men naturligtvis likväl har sina stunder, inte minst sista scenen. Damn den är härligt stämningsfull. Ett av Drus bästa ögonblick. Och dessutom underbart att Oz äntligen introduceras "på riktigt" och stjäl alla sina scener. En okej manusdebut av Marti. Och vissa tok-klassiker finns ju här:

"I bet you'd let a girl go off to her doom all by herself! "
"Not just any girl. You're special."

"I, uh, I'm shot! Y'know. Wow! It's odd! And painful."

"You can still play the guitar okay?"
"Oh, not well, but not worse."

"The monkey's the only cookie animal that gets to wear clothes, you know that? You have the sweetest smile I've ever seen. So, I'm wondering, do the other cookie animals feel sorta ripped?"

Plus: death by skridsko. Alltid lika mysigt.
Senast redigerad av caffeineaddict fre jan 07, 2005 0:09, redigerad totalt 2 gånger.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » fre jan 07, 2005 0:03

caffeineaddict skrev:Binchy: Mycket imponerad över hur aktiv du är i avsnittstrådarna!


Jag instämmer... mycket kul.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 0:21

Tackar, tackar. Jag började lite ambitöst med att skriva om varje avsnitt när jag sett det (fick Buffyboxen i julklapp och måste ju kolla att alla skivor fungerar ;) ) men sedan såg jag så många i rad att jag inte riktigt hann med och glömde av var jag slutade. Så nu går jag baklänges i varje säsongstråd och försöker skriva något om varje avsnitt. Det kanske säger något om hur lite liv jag har nu att jag imorgon ska börja på tredje skivan på säsong fem. (Min man håller på att gå upp i limningen.)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » sön jan 09, 2005 23:40

Riktigt bra avsnitt, eller båda två dvs. En medelmåttlig tia! 8)
Angel é riktigt cool och en del intressant små-fakta dyker upp.
Xander o Cordelia, oj oj, detta kan bli intressant, längtar efter att stoppa i disc:arna igen! :D
Willow o Oz é härliga, skönt att något funkar för Willow äntligen och Oz gillar jag! Kommer dock inte på vart jag sett honom tidigare... Hmmm!
Undra vad som händer med Slayer II , borde väl inte kunna finnas två av dem..

Men det mest intressanta blir ju Spike o Drusilla, härligt! :o
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Ai » mån jan 10, 2005 1:37

jvc_man skrev:...Oz gillar jag! Kommer dock inte på vart jag sett honom tidigare... Hmmm!


Seth Green har ju gjort en hel del - tex. Scott Evil i Austin Powers filmerna.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav jvc_man » mån jan 10, 2005 2:04

Ai skrev:
jvc_man skrev:...Oz gillar jag! Kommer dock inte på vart jag sett honom tidigare... Hmmm!


Seth Green har ju gjort en hel del - tex. Scott Evil i Austin Powers filmerna.


Ahh, just det, Austin Powers samt Rat Race!

Danke*
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav CheeseGuy » lör feb 05, 2005 18:18

Del 1 är inte särskilt vass, men del 2 är desto bättre. Jag tycker - suprise! - att Kendra är enormt irriterande, men det är nog det enda som är dåligt med de här avsnitten.

Ett par spontana tankar om avsnitten:
-The Bug Man är ett utmärkt monster.
-Såg det inte väldigt fejkat ut när Buffy ramlade på isen?
-Mr. Gordo!
-Det är alltid lika kul att se Jonathan dyka upp i ett par sekunder och råka ut för något otrevligt.
-Slutscenen är mäktig.
-Oz!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » sön feb 06, 2005 23:04

Bra dubbelavsnitt. Inte i "Becoming"-klass eller så, men mycket bra. (Öht är ju 2x06-2x10 en jävligt stark sträcka.)

Det enda jag aldrig riktigt fattat här: exakt hur förväntas en kniv genom handen döda Angel? Är han inte en vampyr? Jag kan köpa att det försvagar honom (typ spoiler resten av serien)
vi får ju aldrig riktigt se vad som händer med en vampyr som blir helt tömd på blod, men ska vi tro Spike i "Pangs" blir de till levande skelett - dock inte döda

men att det skulle döda honom känns avlägset. Om vi inte förutsätter att Spike och Drusilla tänker hugga huvudet av honom efteråt, vilket förstås är fullt möjligt - men som det framställs är det ju själva ceremonin som ska döda honom.

Nåja. Sidospår. Kendra åker hem, saknad av... ingen, Oz gör entré på allvar och Xander och Cordelia skapar ljuv (eller åtminstone pampig) musik. Så på ett (dubbelt) avsnitt har vi alltså skapat två nya par, fördjupat två andra, samt förkovrat oss rejält i slayermytologin. Snyggt uppsatt för de närmaste säsongerna, inte sant?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » sön feb 06, 2005 23:19

Det är ju inte kniven som sådan som ska döda honom, utan ceremonin. Ritualen drar energi/livskraft ur Angel för att återställa Drusillas fulla hälsa. Offra en för att göra en annan hel igen. Sen är det väl ganska logiskt att det är genom blodet som kraften överförs - "from the blood of the sire she is risen, from the blood of the sire she will rise again".
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » sön feb 06, 2005 23:25

Jo, men det känns lite knepigt att det plötsligt finns ytterligare ett sätt att döda vampyrer - som sen aldrig nämns igen. Nåja. No biggie. Jag kan köpa det.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » sön feb 06, 2005 23:38

Förvisso, men det är ju inte ett enkelt sätt direkt, utan mycket specifikt och dessutom besvärligt. Allt ska finnas - boken, korset, fullmåne osv. Vad som händer med du Lac-korset här vet vi förstås inte, men det finns ju bara ett kvar - förstörs det går ritualen inte längre att utföra över huvud taget.

Dessutom är det inte så svårt att tänka sig att ritualen ganska sällan kan utföras med tanke på att den kräver att en sire offrar sig. De flesta "lesser vamps" har förmodligen inte ens en aning om vart deras sire befinner sig, de som har det tillhör troligen ofta mer kända "familjer" som t.ex. the order of Aurelius. Där kan jag för övrigt inte se någon av de kända medlemmarna någonsin offra sig frivilligt för att rädda sitt childe. Inte the Master för Darla, Darla för Angel/us, Angelus för Drusilla eller Dru för Spike. Slutsats; det är en ritual som oftast är oanvändbar och fungerar här främst för att den aktuella siren har en själ och därmed är "offringsbar".
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » lör jun 18, 2005 22:26

Vid omsyn (omseende? Omsyning? Omblick?) är jag inte sådär extremt impad av "What's My Line". Tycker det finns en liten tendens att blanda ihop kvantitet och kvalitet ibland. Visst, BtVS har ett antal fantastiska dubbelavsnitt, men också ett antal som känns som... tja, bra men inte lysande. Och jag vill mena att "What's My Line" är ett av dem.

Här finns en hel del bra grejor.
- Oz och Willow. Förstås.
- Xander och Cordelia. Förstås.
- Buffy on ice. Och "I didn't even notice." Även om jag aldrig varit någon stor Bangelfan är det en löjligt snygg scen.
- Vidareutveckling på temat "Buffy försöker leva med att vara slayer". Och det görs bra, utan att hon blir överdrivet gnällig eller Giles överdrivet brittisk. Överhuvudtaget en del fina Giles/Buffy-scener här, speciellt i ettan.
- Mycket Drusilla. Mycket Drusilla är alltid bra. Speciellt när det innebär att Angel blir torterad. Och Angel får plocka fram lite Angelus i scenen där han hånar Spikes kärlekskonst. Och slutscenen... ghiiaaaaa!
- Eftersom jag gillar symbolik flabbar jag alltid gott åt scenen där Buffy och Kendra plockar ner Angel. Noxon verkade sikta på att reta upp lite kristna med det här avsnittet; först "Note to self: religion - freaky", och så avslutar hon med en pietàmed en vampyr i Kristus roll... :D
- Willy the snitch!
- Många bra citat.
BUFFY: I could be dead. Wouldn't be much of a change. Either way I'm bored, constricted, I never get to shop, and my hair and fingernails still continue to grow.

XANDER: Principal Snyder! Great career fair, sir! Really! In fact, I'm so inspired by your leadership, I'm thinking principal school. I wanna walk in your shoes. Not your actual shoes, of course, because you're a tiny person.

WILLOW: Don't warn the tadpoles!

KENDRA: She died?
BUFFY: Just a little.


Vore det bara för allt det där vore det här ett väldigt bra dubbelavsnitt. Men sedan finns här två saker som jag verkligen stör mig på.
- Kendra. 'Nuff said. Hon är helt hopplös, hennes brytning är skrattretande, hon är extremt välsminkad och -klädd för någon som inte ens får umgås med människor... kort sagt, hon är ungefär lika trovärdig som en giraff i solglasögon som försöker ta sig in på en klubb enbart för isbjörnar. BORT hon. OK, twisten med henne i ettan är väldigt välgjord. Men så fort hon öppnar munnen önskar jag bara att hon ville få hjärnblödning och falla död ner.
- Angel och Det Magiska Försvagande Solskenet. Höh? Klättra-ut-genom-fönstret-för-sjuttsingen. IQ fiskmås. s7-klass på det slarvfelet, speciellt som det sedan påverkar hela handlingen i tvåan.

I vanliga fall skulle två sådana grejor inte sabba ett avsnitt för mig. Men i det här fallet är det så mycket som är upphängt på de två att det är svårt att förbise. Kendra springer runt och snackar patois i var och varannan scen i tvåan, och Angel är svag i typ 24 timmar efter att han nästan fått lite solsken på sig.

Egentligen borde det här ha kunnat bli hur jävla bra som helst. Det blir bara rätt bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tis jan 03, 2006 15:20

"No wonder you died"

Jag såg dubbelavsnittet "What's My Line" igår.

Jag hade relativt höga förväntningar, eftersom jag trodde att det måste vara något speciellt med avsnittet då det är dubbelt så långt. Så frågan är, levererade det? Bra, dåligt, mittimellan?

Magkänslan är mittemellan. Visst var det spännande med en klassisk "cliff-hanger" som avdelare. Jag navigerade så snabbt det går i menyn för att starta upp andra delen (kunde ha stegat fram nästa "title" jag vet).

Men jag måste nog ändå bekänna en viss känsla av besvikelse. Låt oss först besöka de tre otäckingarna från the Order of Taraka. Hallå? Maggot-mannen var en av seriens sämsta skurkar hittills. För det första varför var han så hemsk? Och för det andra hur lätt var det att ta död på han? Även de andra två avverkades tämligen lätt. Inte speciellt övertygande efter att först Angel och senare Giles bett Buffy att fly istället för illa fäkta. Joss och de andra författarna kan inte ropa om vargen hur många gånger som helst utan att man börjar bli avtrubbad. Det räcker väl ändå inte att bara berätta för oss åskådare att skurkarna är såååå tuffa och elaka? Man får anta att Buffy bli starkare och starkare under seriens gång och att hon klarar av svårare och svårare motståndare. Det är synd om de verkligen tuffa skurkarna devalveras av sina föregångare som alla tydligen är de farligaste som någonsin funnits (the Master, the Annoying One, The Order of Taraka).

Karaktärsutvecklingen, då? Den var klart bättre. Jag gillade Angel, Drusilla och Spike såklart. Det är ändå de som lyfter många av de senaste episoderna. Kan man vänta sig en batalj mellan dem snart?

Och Willow och gitarrist var gulligt.

Avsnittets stora överraskning var dock den andra "only one" - Slayern från Europa. Var hon irisk, eller? Hon hade i alla fall en lustig dialekt. Jag vet inte vad jag ska tycka om detta. Hon var smått intressant och hennes stand-off mot Buffy var mycket bra. De spelade ut Buffy osäkerhetskänslor med stor tydlighet och Giles entusiasm över den andre Slayern var underhållande. Men jag måste nog även här känna en del besvikelse. Det blev på gränsen till ologiskt. Och jag gillar inte ologiskt. Även om det är sci-fi eller fantasy måste författarna hålla sig inom "sina" logiska lagar. Som när Bobby plötsligt stiger ut ur ducshen... Usch. Nu var inte detta ett lika stort klavertramp, men jag fick en konstig känsla i magen när det plötsligt fanns en Slayer till, en Watcher till och en Slayer-handbok. Eehh?

Men vi har ju alltid humorn. Visst fanns det en hel del ofantliga kommentarer i detta avsnitt...

Drusilla: Shhh! Grrrruff! Bad dog.


OK, humorn var där, men vilken typ av humor var det? Ett hysteriskt, och dessutom på gränsen till chockerande, roligt inslag var när Xander och Cordelia kysser varandra på munnen. Scenen körs två gånger vilket är extra roligt. Men med den knasiga musiken blir humorn lite av "Nakna Pistolen"-karaktär. Vilket inte är såå bra. Jag fann mig själv jämföra humorn i den gudomliga serien Firefly och humorn i de avsnitt jag sett hittills i Buffy. Det är en mycket stor skillnad, vilket visades med stor tydlighet i just dessa scener med Xander och Cordy. I Buffy saknas allvaret och "realismen" som gör att humorn funkar i Firefly, där humorn uppstår på grund av karaktärerna gör eller säger roliga saker. Karaktärerna. Inte på grund av att filmmakarna skojar med sin publik, eller som nu lägger på en lustig ljudeffekt för att driva med romantiska och pompösa kärleksfilmer. Jag vet inte jag, jag har nog svårt att förklara vad jag menar här...

Bits and pieces:

- När Buffy och Giles är på väg att undersöka mausoleumet. Buffy pekar irriterat med sin ficklampa. Mycket... intressant. Hon är för härlig Buffy.

- Buffy på tå när hon kysser Angel. Se ovan...

- När Buffy och den andre Slayern slåss vräks Buffy ner på ett bord som på klassisk tv-slagsmålsvis krossas. Spoiler Serenity:
Jag har läst/hört någonstans att Joss ville att Mal skulle hamna på ett bord som för en gång skulle inte krossades, vilket är det mest troliga i verkliga livet. Se Mals fight-scen mot the Operative i the Training House i Serenity

- Gordo!


Betyg för "What's my line": 7


Angel: You're in danger. You know what the ring means?

Buffy: I just killed a Super Bowl champ?


Go Broncos, go!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » tis jan 03, 2006 15:34

fripp21 skrev:Avsnittets stora överraskning var dock den andra "only one" - Slayern från Europa. Var hon irisk, eller? Hon hade i alla fall en lustig dialekt. Jag vet inte vad jag ska tycka om detta.

Västindisk skulle det vara, ingen gillade den idéen förutom tv-bolaget som mer eller mindre påtvingade henne den.

fripp21 skrev:Nu var inte detta ett lika stort klavertramp, men jag fick en konstig känsla i magen när det plötsligt fanns en Slayer till, en Watcher till och en Slayer-handbok. Eehh?

Allt är logiskt, faktiskt. Det är bara det att tittarna -- om de inte sett filmen -- inte fått veta allt om watchers.

Och om att Buffy inte har allvar? Du har fel. Så... fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » tis jan 03, 2006 15:46

Bra läsning.
Ja det är mycket "vargen kommer, vargen kommer" och big bads som "talar om" hur hemska och farliga de är, men det är aldrig något vi får se. Synd.

Möjlig spoiler resten.
Även Angel och Spike som tydligen ska vara det värsta som vandrat på vår jord, de kan inte göra en fluga förnär.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » tis jan 03, 2006 15:55

Å andra sidan fungerar det med grundidén i serien; om monstren på något plan är metaforer för verkliga händelser kan de inte vara omöjliga att besegra. Poängen är inte monstrena, poängen är vad våra rollfigurer måste göra och genomleva för att kunna besegra dem.

Men jo, så här tidigt i serien är det lite väl enkelt ibland. Tarakaordern är riktigt fånig. (Fanwank: De var mycket mäktigare när Giles böcker skrevs. På 1300-talet, alltså.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tis jan 03, 2006 16:08

Hey. Jag blir lite orolig att mitt inlägg blev för negativt. Jag vill inte irritera alla Buffy-fans, viljan att vara till lags är alldeles för stor för det...

Humorn är det som bär serien, i alla fall än så länge, och den funkar bra för det mesta. Mina negativa tankar om humorn i detta avsnitt var kanske inte representativt för all humor i serien. Jag ber om ursäkt om det var så mitt inlägg uppfattades.

Tag tex humorn i mitt favvis-avsnitt "Halloween". Det bli ju mycket roligt när Buffy förändras till en 1700-talstjej, bara för att vi vet hur hon är i nutiden, dvs karaktärsdriven humor.

Eller tänk på kanske den roligaste repliken i hela Season 1, från The Puppet Show, när våra stora hjältar pratar om vem som dödade stackars Emily

Willow: The creep factor is also heightened. It could be anyone. It
could be me! (gets looks from them all) It's not, though.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav latarmig » tis jan 03, 2006 17:15

fripp21 skrev:Jag vill inte irritera alla Buffy-fans, viljan att vara till lags är alldeles för stor för det...


Varför inte irritera oss om du kan? Sitta tillsammans och gosa i våra myspyjamaser har vi gjort tillräckligt. Rör om i grytan så mycket du kan.

När det gäller The Order of Taraka måste jag anmäla en avvikande mening än både din och de andra som svarat. Ordern är nog den värsta motståndaren så här långt och åtminstone en av de värsta i hela serien. Det viktiga med ordern är inte att Buffy klarar av att döda dem. Det som gör att de skiljer sig från andra motståndare är att de inte följer samma regler. För det första tar hotet aldrig slut så länge kontraktet är öppet, vilket innebär att hur många motståndare från ordern Buffy än tar livet av så kommer det hela tiden fler. Hur länge dröjer det innan en av dem lyckas?

"Fool for Love" (5x07)
Man kan jämföra med vad som i förstone verkar vara samma förhållande, nämligen relationen mellan slayer och vampyrer.

Spike: How many of my kind reckon you’ve
done?
Buffy: Not enough.
Spike: And we just keep coming. But you can
kill a hundred, a thousand, a thousand thousand
and the armies of Hell besides and all we need is
for one of us—just one—sooner or later to have the
thing we’re all hoping for.
Buffy: And that would be what?
Spike: One. . . good. . . day.

Men jämförelsen haltar, det är visserligen sant att det alltid finns fler vampyrer, skillnaden är bara att det vanligtvis är slayern som jagar vampyrerna, inte tvärtom. De flesta vampyrer har aldrig sett en slayer och många vet inte ens om att hon finns. Det är bara de som råkar bo eller befinna sig i närheten som till sist blir uppmärksammade på hennes existens.


Att det ständigt kommer nya motståndaren från ordern är emellertid inte det enda som skiljer dem från andra monster. De tre vi får se attackerar var för sig och de gör det på olika sätt. En koncenterar sig på Buffys hem (de vet var hon bor). En av dem uppsöker hennes skola, det vill säga det ställe där hon vanligtvis spenderar en stor del av sin vakna tid, en plats där hon i och för sig varit med om mycket skumt, men regelrätta attacker mot just henne hör dock inte till vanligheterna (med "School Hard" (2x03) som noterbart undantag). Den tredje följer efter och anfaller henne på hennes fritid. På så sätt har ordern täckt in i stort sett hela hennes liv.

Giles oro ser jag därmed som mycket befogad och själva tanken att vem som helst som man möter så länge man lever kan anfalla när som helst fullständigt oberoende av var man befinner sig (folkmassa eller i ensamhet) måste vara psykologiskt väldigt påfrestande för att inte säga nedbrytande.

"The Weight of the World" (5x21)
När Buffy till sist kollapsar så är det just för att prövningarna aldrig tar slut. Vad hon än gör så är det aldrig nog för att hon ska få frid eller ens hämta andan. The Order of Taraka är från den synvinkeln en värdig motståndare.

"Checkpoint" (5x12)
Det verkar dessutom som om författarna genom hela serien haft ett gott öga till det här konceptet. The Knights of Byzantium är ytterligare ett exempel på en fiende där var och en av motståndarna kan dödas men där själva idén är att striden aldrig tar slut. Varje vinst är fullständigt betydelselös då motståndarnas antal inte kan decimeras. De fortsätter att anfalla, igen och igen
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » tis jan 03, 2006 20:52

fripp21, att humorn, och de andra bitarna upplevs som bättre i Firefly är ju inte så konstigt. Buffy var ju den första serien, och än så länge befinner vi ju oss bara i början av den. Sedan gick Joss över till Angel, först därefter kom Firefly. Det är klart att han lärde sig en herrans massa på vägen, finslipade sin humor, sin timing, sina monster. Alla medarbetarna hjälpte ju också till för att driva det hela framåt.

Viljan att vara till lags? Why? Vi här (med några få undantag) älskar alla Joss verk, men på vårt eget sätt, alla har vi olika sätt att se på händelser i serierna. Så om du ska vara alla till lags får du bli en kameleont. Det är ju ett argument som Lestat, BLAH och nolberg brukar använda sig av; att vi alla sitter här och håller med varandra. Det gör vi ju inte, vi har ofta avvikande mening. Kolla bara på omröstningarna om avsnitten, avsnitt som många tycker är jättebra, är det alltid någon som ger en tvåa eller trea.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Lipton » ons jan 04, 2006 12:45

Spoiler för resten
Det var ju bara det att Tarakaordern fortsatte ju aldrig att komma. När hon dödat de här tre så var det ju över.
Det hade ju blivit tjatigt, men ändå.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav AKS » ons jan 04, 2006 12:46

Får man inte nån förklaring till det du skriver under spoilermarkeringen, Lipton? Var nog ett par år sen jag såg dessa avsnitt senast så jag kommer inte ihåg.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lipton » ons jan 04, 2006 12:48

AKS skrev:Får man inte nån förklaring till det du skriver under spoilermarkeringen, Lipton? Var nog ett par år sen jag såg dessa avsnitt senast så jag kommer inte ihåg.


Nä, jag minns inte något sånt heller. Kan så vara.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » ons jan 04, 2006 12:50

Lipton skrev:Spoiler för resten
Det var ju bara det att Tarakaordern fortsatte ju aldrig att komma. När hon dödat de här tre så var det ju över.
Det hade ju blivit tjatigt, men ändå.


2x11
WILLOW: So, we're pretty sure that there're not more Tarakan assassins coming our way?
BUFFY: Angel's sources say the contract's off.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron