Allmänt säsong 4, konfunderad. (spoilers för hela säsongen)

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Inläggav VelocityBoy » tor dec 30, 2004 0:15

Johannah skrev:Inte gillar? Skämtar du med mig eller?


Jag trodde att smileyn och formuleringen gjorde det glasklart...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » tor dec 30, 2004 13:28

Zaxx skrev:Jag har förträngt allt med Jasmine... det är inte bra enligt mig... :/


Håller med! De (5?) avsnitten hon är med i har jag nog bara sett max 2ggr! Jag gillar VERKLIGEN INTE henne. Hela arcen är dålig och det enda som i stort sett är intressant är Fred och hennes utveckling.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » tor dec 30, 2004 13:30

sus@n skrev:Hela arcen är dålig och det enda som i stort sett är intressant är Fred och hennes utveckling.


Jag vet inte om det är det enda som är intressant men det är helt klart det mest intressanta.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tam » tis jan 04, 2005 16:32

Hur ofta använder sig mytologiska gudar och eller krafter som rådde av människo-logik? Läs bibeln, inte mycket rationellt handlande där inte. Detta förstod Angel författarna (med då givetvis den riktiga Gud i spetsen) och skrev därför säsong med mytologisk gud agenda.

Nåja.

Jag tycker då Jasmine avsnittet är rätt fantastiska och fjärde säsongen är enligt mig den bästa. Från familje-skål till familje-skål.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Yog-Sothoth » tis jan 04, 2005 18:13

Jag undrar om alla de här gudarna/varelserna/entiteterna är besläktade på något sätt. Vi har ju Glory, Jasmine och The First, vilka alla tre har tämligen snarlika attribut, krafter och motivation.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav sus@n » tis jan 04, 2005 19:03

VelocityBoy skrev:
sus@n skrev:Hela arcen är dålig och det enda som i stort sett är intressant är Fred och hennes utveckling.


Jag vet inte om det är det enda som är intressant men det är helt klart det mest intressanta.


Okej, det mest intressanta då :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Willowtree » tor jan 06, 2005 17:37

Men redan när Cordy tappat minnet så är det ju Connor som hon dras till, precis som "makterna" vill att hon ska.....
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » tor jan 06, 2005 17:48

Yog-Sothoth skrev:Jag undrar om alla de här gudarna/varelserna/entiteterna är besläktade på något sätt. Vi har ju Glory, Jasmine och The First, vilka alla tre har tämligen snarlika attribut, krafter och motivation.


Vill man följa den tankegången finns det faktiskt möjlighet till det - Glory skulle ha varit en av tre gudar i sin dimension. Hon blev utslängd för att de andra två blev mäktigare, vilket man nog kan klargöra att både Jasmine och the First är/var. Jasmine med sin förmåga att få alla att jobba för henne och the First som varande första ondska. Jasmine är ju också en "cannot be named"-typ. Det är en intressant tanke.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 06, 2005 18:15

JRT skrev:
Yog-Sothoth skrev:Jag undrar om alla de här gudarna/varelserna/entiteterna är besläktade på något sätt. Vi har ju Glory, Jasmine och The First, vilka alla tre har tämligen snarlika attribut, krafter och motivation.


Vill man följa den tankegången finns det faktiskt möjlighet till det - Glory skulle ha varit en av tre gudar i sin dimension. Hon blev utslängd för att de andra två blev mäktigare, vilket man nog kan klargöra att både Jasmine och the First är/var. Jasmine med sin förmåga att få alla att jobba för henne och the First som varande första ondska. Jasmine är ju också en "cannot be named"-typ. Det är en intressant tanke.

Där tog du tanken ett steg vidare. Hmm... kan ingen maila Whedon och fråga? :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Willowtree » tor jan 06, 2005 18:17

Fast The First var ju ingen gud, den var ju roten till all ondska.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 06, 2005 18:20

Willowtree skrev:Fast The First var ju ingen gud, den var ju roten till all ondska.

Jag hade för mig att The First var den första ondskan, eller som du säger "roten" till ondskan, men att det ändå var en varelse av något slag. Annars hade den väl inte tagit inkarnationer som den gjorde?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Willowtree » tor jan 06, 2005 18:21

Nej jag är inte riktigt klar över vad det var för nåt.....
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » tor jan 06, 2005 18:42

The First var roten till all ondska ja, men vad är en sådan ursprungligen egentligen? En stor, icke fysisk "moahaha" måste ha börjat någonstans. Hela grejen i Buffy s7 hade väl att göra med att bli fysisk i den här dimensionen. Tycker inte det är så långsökt att den varit fysisk i någon annan dimension innan, eller fortfarande är men nu vill "uppgradera". Precis som Jasmine var tvungen att gå igenom en massa med Connors födelse och Cordelias ascension för att kunna födas in i den här världen.

Giles säger såhär om the First: "Absolute evil, older than man, than demons." Precis som Glory som ju pre-dates the written word och Jasmine var här "in the beginning, before the time of man".

Hmm. Intriguing.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tam » tor jan 06, 2005 20:21

JRT skrev:Glory skulle ha varit en av tre gudar i sin dimension. Hon blev utslängd för att de andra två blev mäktigare.

Det var väl så att hon blev mäktigare och dom andra två slängde ut henne av rädsla? Och det var ju 30 år sen eller så och hon har inte varit i "vårat" universum innan.
Hur var det med Jasmine? Var hon en av varelserna i början av vår värld, när den befolkades av demoner, eller var hon The Power då? Och var det då Sahjan var igång (Forgiving) eller var det nån helt annan tid?
Och the first var väl den här dimensionens ondska samlad. Andrew fick förstås ingen svar på "människors onda impulser"-frågan i First date (hey, har aldrig tänkt på att det finns en ordvits där) men det känns som att det är vår världs ondska, vilket gör det svårt att tro att den är multidimisionell. Kom just att tänka på dens "Back to the beginning. Not the bang, not the word, the true beginning"-tal. Var det kanske så att the first skapade världen? Sin egen lilla demon-värld som sen perveterades av mänsklighet, och vår skapare önskar återta sitt verk. Men då kanske den hade nämnt det vid tillfälle.

Det här var roligt. Fortsätt spekulera!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav JRT » tor jan 06, 2005 20:39

Just det, hon blev mäktigare ja. Det kan fortfarande stämma, för vi vet ju inte mycket om hur Glory var i sin riktiga form. I säsong fem är hon ju förpassad till en mänsklig kropp vilket väl påverkar hennes krafter.

Spoiler Angel s5
Precis som Illyria.

Det har ju nämnts flera gånger att demonerna var först. Frågan är vem/vad som var absolut först? Jasmine säger någonting i stil med "in the beginning of time, great beings walked this earth". Vilka var dessa då? The Master pratar om the real beginning ja.

Vart passar the Senior Partners in i allt det här? Om de vet vi inte heller mycket, förutom att de inte finns i den här dimensionen och i princip oslagbara, liksom the first.

Spoiler ang the First vs Senior Partners Angel s5

På så sätt är de väldigt lika. Ingen av dem kan förgöras genom ett episkt slag, men de kan slås tillbaka genom att deras krafter på jorden skadas. Ubervampar/the Circle of the Black Thorn.

Things that make you go "hmm". Det finns en massa stora onda varelser som säger att de är äldre än äldst. Att the First skulle vara absolut äldst är väl inte så långsökt, om nu jorden var fylld med demoner innan den äckliga mänskliga utvecklingen startades. På den tiden då "great beings", ubervampar, allt som finns instängt i Hellmouths runtom i världen styrde.

Angel s5 igen
Och, får man anta, den tiden då Illyria med flera Old Ones fanns här.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tam » tor jan 06, 2005 22:53

Ur andra avsnittet av Buffy: (om början och lite om vampyrer)
Giles: This world is older than any of you know, and contrary to popular mythology, it did not begin as paradise. For untold eons, demons walked the earth, made it their home, their Hell. In time, they lost their purchase on this reality, and the way was made for mortal animals. For Man. What remains of the Old Ones are vestiges: certain magics, certain creatures...The books tell that the last demon to leave this reality fed off a human, mixed their blood. He was a human form possessed - infected - by the demon's soul. He bit another and another...and so they walk the Earth, feeding. Killing some, mixing their blood with others to make more of their kind. Waiting for the animals to die out and the Old Ones to return.


Kan det ha varit Jasmine som var den goda kraften och the first som var den onda kraften då? Eller iallafall nåt co-härskande. Skulle passa in fint med att dom vill ta över jorden samtidigt.

Senior partners säger jag mer är ett råd av olika demoner, och inget väsen. En senior partner demon är ju med i reprise s2. Antagligen är det ett väldigt utspritt nätverk eftersom Wolfram & Hart är multidimensionellt och har varit med sen början av tiden. Jag ser dom mer som nördar som fått arbeta till sig all sin makt än några gudar som fått det serverat för sig.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav latarmig » fre jan 07, 2005 1:44

Wolfram & Hart har definitivt fått jobba till sig sin position (vilket dock inte med nödvändighet säger någonting om deras ålder).

Säsong 5.
Illyria utrycker sin förvåning över hur mäktiga W&H blivit. På hennes tid stod de knappt över vampyrerna (och vampyrer har alltid haft lågt anseende i demonvärlden).
Senast redigerad av latarmig fre jan 07, 2005 23:16, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Willowtree » fre jan 07, 2005 22:21

Alltså förlåt att jag tjatar om Cordy hela tiden, men än så länge (titt 2) jag har nu kommit till 4x9 (Long day´s journey) och än så länge verkar inte Cordy skum. Visserligen låg hon ju med Connor, men det kunde ju hänt ändå och hon blev ju konstig dagen efter och ångrade sig. Dessutom tyckte ju hon att det var jobbigt att Angel visste om det. Hon blev ju sotis på Gwen oxå.

Kommer onding-grejen smygande eller? För jag blir faktiskt inte mer klok av det här denna gången. Jag ser inget evil i henne än.... hon är ju som vanligt. Rätt så.

Det känns som om manusförfattarna kom på detta på slutet och slängde in Skip för att förklara så att man skulle fatta.

EDIT: Jag vet att hon redan är evil här eftersom hon klär av sig kläderna och mördar Manny på ett rätt vidrigt sätt, men ändå.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » fre jan 07, 2005 22:35

Jag tror du har rätt om manusförfattarnas bristande framförhållning. De visste nog inte själva vad som skulle hända. Som jag tror så visste Cordelia vem hon var efter att hon fått tillbaka minnet, men inte före det. Att Cordelia även efter det agerar som den vanliga Cordelia tror jag är ett manusförfattartrick för att vi tittare inte ska ana för tidigt att det är något skumt med henne. Med andra ord lägger jag all skuld på manusförfattarna när det gäller den här arcen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Willowtree » fre jan 07, 2005 22:46

latarmig skrev:Jag tror du har rätt om manusförfattarnas bristande framförhållning. De visste nog inte själva vad som skulle hända. Som jag tror så visste Cordelia vem hon var efter att hon fått tillbaka minnet, men inte före det. Att Cordelia även efter det agerar som den vanliga Cordelia tror jag är ett manusförfattartrick för att vi tittare inte ska ana för tidigt att det är något skumt med henne. Med andra ord lägger jag all skuld på manusförfattarna när det gäller den här arcen.



Ja jag håller med dig, det känns inte så bra planerat. Men det är en rätt cool säsong ändå.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » fre jan 07, 2005 22:56

Säsongen vinner på att de övriga karaktärerna är så bra plus att det händer så mycket. Det är bara (om det nu är så "bara") det övergripande pusslet att få allting att stämma överens som de missat.

Kanske man bör addera Jasmine också på minussidan, hon är väl inget vidare vare sig när det gäller övergripande arc eller på avsnittsnivå.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Willowtree » fre jan 07, 2005 23:08

Det ska bli kul att se henne igen, jag minns henne inte till 100 %. Hon var rätt jobbig, men det var superspännande vad jag minns det.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » lör jan 08, 2005 0:11

Vill bara säga att jag hatade Jasmine och skyllde det delvis på skådespelerskan Gina Torres men efter att ha sett Gina i Alias måste jag säga att det bara är karaktären som är dålig och tråkig.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tam » lör jan 08, 2005 10:33

sus@n skrev:Vill bara säga att jag hatade Jasmine och skyllde det delvis på skådespelerskan Gina Torres men efter att ha sett Gina i Alias måste jag säga att det bara är karaktären som är dålig och tråkig.


Hon kastade en bil! Det är roligt och bra med karaktärer som kastar bilar! Jasmine rocks! Jasmine rocks!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav sus@n » lör jan 08, 2005 12:14

Jasmine rockar inte alls enligt mig.. :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Langtry » lör jan 08, 2005 13:25

Jag tillhör också skaran som inte gillar Jasmine.

Nu är det iofs snart två år sedan jag såg säs 4 men det jag kommer ihåg från den gången var att jag störde mig på att nästan ingen förstod vad Jasmine höll på med utan alla var liksom "lalalala, så snäll och trevlig hon är, tuddiluu".

Sådant tycker jag är lite jobbigt, ungefär som i "Handen som gungar vaggan".

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Pazuzu » mån jan 17, 2005 23:36

Om man utgår ifrån att Jasmine verkligen ville skapa fred bland människorna (fast jag inte tror det), kanske hennes "metod" var den enda vägen? Hur skulle man kunna få hela jordens befolkning att enas på ett annat sätt? Det låter lite pessimistiskt, men det var bara en tanke som dök upp.

Men om man hänger på Jasmines metod frånsäger man sig den fria viljan och möjligheten till att välja sin väg själv, och det är det som är det svåra. Det leder till frågan om vilket som är viktigast, att alla får agera och tänka fritt, eller världsfred med människor som är hjärntvättade till det?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav caffeineaddict » tis jan 18, 2005 0:31

Pazuzu: Det är ju just det dilemmat som (åtminstone för mig) är Jasmine-arcens största saving grace. Den har onekligen både ordentliga svagheter och vissa styrkor, men det är nog nästan det som talar mest för den hos mig. Scales of grey, how I love you.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » tis jan 18, 2005 0:50

Om vi inte hade fått oändligt många scener med lyckliga människor och ett helt avsnitt som utspelar sig i en kloak så hade i alla fall jag tyckt att Jasminearcen hade varit "bra" (till skillnad från "okej", som nu är fallet), för det som Papazu är inne på är intressant (och så gör det att Team Angel tar över W&H, vilket leder till en fullkomligt lysande fortsättning).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 06, 2005 5:52

Kan det vara så, att allt elände: Horny the Beast, Rain of Fire, Blotting out the Sun, Angelus och så vidare var en enda stor PR-kupp för Jasmine?

Efter allt det där, vem skulle inte ge vad som helst för att få tro på godhet och kärlek? Även om poängen med jungfruoffret övergår mitt klena förstånd så kan jag kanske, om jag blundar med ena ögat, kunna köpa att världen var tvungen att vara extra hemsk för att Jasmineeffekten skulle bli mer påtaglig.

But don't get me wrong, I still hate her...
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare