1x18 Five by Five

Prata om Säsong 1

Sätt ett betyg på 5 BY 5

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
9%
8
8
17%
9
20
43%
10
13
28%
 
Antal röster : 46

1x18 Five by Five

Inläggav dizzy » sön sep 21, 2003 23:02

Har sett en hel massa avsnitt från Angel säsong 1 de senaste dagarna men har inte orkat skriva något om dem än. Har legat hemma med en rejäl förkylning, så den boxen har jag avverkat lite snabbare än vanligt (2:an är beställd) :).
Men det här är ju bara så bra att jag var tvungen.
Eliza lyfter ju varje avsnitt hon är med i flera klasser helt på egen hand känns det som ibland. Slut-fajten mellan Faith och Angel är helt i klass med de bästa mellan Buffy och Faith, och även spelet mellan Faith och Wesley är utmärkt och man använder verkligen vad som hänt mellan dem förut.
Och som extra bonus så har de med flashbacks med Darla och Angel från när Angel fick sin själ tillbaka. De är jag mycket förtjust i.

Tänker faktiskt ge det en 10:a, även om det inte sticker ut på samma sätt som ett klassiskt avsnitt som Hush eller The Body i Buffy. Men det är rakt igenom ett så klockrent avsnitt att det kan inte bli något annat.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön sep 21, 2003 23:11

Ett av de absolut bästa Angel-avsnitten och förmodligen allra starkast i S1 (dock är jag väldigt svag för sentimentala snyftfesten I Will Remember You).

Faith-mot-Angel-fighten speglar på många sätt Faith-mot-Buffy-fighten som jag hyllade i Graduation Day, Part One. Det är nog nästan lika bra. Och det var här någonstans som Alexis Denisof gick från "bara" jättebra till gudalik i sitt porträtterande av Wesley ("...you are a piece of sh...").

Kanske Eliza Dushkus största skådespelarstund också.

Och jag tillhör de som känner att de flesta av flashback-scenerna ger ett djup och en känsla av storhet till hela Buffyverse. Riktigt fascinerande att pussla ihop alla bitarna. Möjligen den enda punkt där "Angel" har varit klart mer lyckad än sin föräldraserie.

Betyg: 9 (vilket väldigt få "Angel"-avsnitt får av mig. Inte ett enda har gjort sig förtjänt av en tia än så länge...)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » mån sep 22, 2003 0:27

Självklar 9a Faith är ju med :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » fre nov 14, 2003 19:46

såg avsnittet igår... o jag gillar ju inte Faith. så... eller vänta nu.. GILLADE inte Faith.. för nu är jag övertygad.. hon ÄR en bra skådespelare.. RIKTIGT BRA!... satt lite o rös när hon "ändrade" sig under Angel fighten..

o som caffeine sa.. wesley har ALDRIG varit bättre än här...

riktigt djupt avsnitt som kastar om lite i Buffy - Angel relationen... eller förresten kastar den ju om allas relationer här...

PS. jag räknar med efterföljande avsnitt... ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons feb 11, 2004 13:04

Såg om avsnittet precis och hyllningar är verkligen på sin plats. Alla är bra i det här avsnittet med Wesley som klar favorit. Hans ansikte berättar mer om hans förändring än någon replik kan göra. Precis efter att han slagit henne eller när han ska springa ner med kniven för att hjälpa Angel. Världsklass!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tor maj 06, 2004 16:19

Well.. måste börja med att säga att Eliza gör sin bästa insats som skådespelare i just detta avsnitt, man kan verkligen känna av att hon är sjukt insatt i rollen (vilket jag faktiskt tycktes saknade i Btvs 4x15-4x16, men det kan bero på deras ombytta personligheter).

Wesley växer även mycket i detta avsnitt, från att bara den stela engelsmannen som vill vara hård, till den verkligen hårda killen. Som caffeine sade var hans "you're a piece of sh.." underbar.

Men jag tycker ändå inte detta kommer nära en 10a, mer en stark 8a då en 9a känns lite för högt. (Även om faith är med.)

8/10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor sep 02, 2004 0:59

Om man räknar bort Hero så är detta nog min favorit hittils..

Snyftfesten och första avsnittet var också riktigt tunga..

The Ring också =D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Johannah » lör okt 30, 2004 0:27

Jag är så jävla arg nu. Jag avskyr Faith, jag känner inget medlidande med henne. Vad fan, hon var på väg att döda Wes. Hon ska döden dö! Jävla fjant Angel och mes Wes, de borde ha dödat henne istället, gah!
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav JRT » lör okt 30, 2004 0:58

Tur att inte Buffy resonerade så angående Angelus, då hade serien Angel aldrig blivit till. :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Noggster » lör okt 30, 2004 1:11

<3 faith.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tor nov 11, 2004 7:15

Underbart avsnitt. Satte en nia på den och det gläder mig att fler varit lika kloka. Säsong etts absoluta höjdpunkt tillsammans med fortsättningen.

Eliza Dushku ger på allvar tyngd åt en roll som började som en kliché men växte till en av mina absoluta favoritkaraktärer.

Ligger på min lista över top10 Angel-avsnitt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Noggster » lör dec 18, 2004 13:09

caffeine, eliza's största skåde spelarstund är ju lätt när hon spelar buffy i 4x17..? tycker hon fångar karaktären så jävla bra på ett avsnitt.
Sen är det synd att faith crackar innan wes hinner gå loss med kniven å visa how that shit works
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör dec 18, 2004 13:50

Noggster: Jag tycker hon får alldeles för lite tid som Buffy. SMG som Faith är grym där, men Eliza som Buffy hinner inte göra så mycket. Visst är hon bra (när är hon inte det?) men hon är bättre här.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Sparvid » sön jan 02, 2005 0:59

Whoa! Okej, har nu tre avsnitt kvar, men jag är 99% säker på att när jag är klar så kommer detta att vara det bästa avsnittet i säsong 1.
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Tob » mån jan 24, 2005 1:56

Istället för att se det inatt på Tv4 tog jag mig friheten och laddade dvdspelaren, volymen på max och njutningen sattes igång. Five by five är verkligen ett helt fenomenalt avsnitt rakt igenom. Antagligen det allra bästa i säsong 1.

Eftersom flashbacks har diskuterats i Buffy vs Angel tråden så tänkte jag här slå ett slag för dem. Här funkar dem ypperligt, faktiskt helt strålande. Smatidigt som det ger Angel mer bakgrundhistoria så tillför det något till huvudstoryn. Angels resonemang kring Faith och hur han skall tackla henne. Eliza är strålande och sista tio minutrarna är kanske något av det bästa i hela Angel. Tortyren av Wesley, monologerna, Angels entre, fighten (omg till den), Faiths mentala kollaps, Angels omfamning. Så nära en fullpoängare det bara kan bli.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav dansdansdans » mån jan 24, 2005 15:05

I like it!
I like it alot!
:twisted:
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Lipton » tis jan 25, 2005 18:33

Ett av de bästa på länge, alltid kul när gamla bekanta kommer tillbaks.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Buffybot Wannabe » sön jan 30, 2005 23:27

En nia, absolut ett av de bästa Angelavsnitten hittills (tillsammans med I Will Remember You)!

Den största orsaken är ju självklart FAITH!!!

Fighten med Angel när hon bryter ihop är helt otroligt, jag stortjöt!

underbara, vackra Eliza...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Johannah » mån jan 31, 2005 3:03

Buffybot Wannabe skrev:Fighten med Angel när hon bryter ihop är helt otroligt, jag stortjöt!

Jag kände ingenting för Fatih när hon bröt ihop. Jag tittade faktiskt på henne med avsmak, kände mig ungefär som professor Snape när han tittar på Harry Potter. (Och ja, jag håller precis på och läser HP-böckerna)
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Buffybot Wannabe » mån jan 31, 2005 16:36

men jag är kär i Eliza...

Tjuter hon, tjuter jag.
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Johannah » mån jan 31, 2005 19:17

:)
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 1:04

Tja...

...briljant.

Verkligen.

Jättesteg i ett avsnitt. Faith är precis den sortens loose cannon som serien har skrikit efter i 17 avsnitt, någon som skakar om, som är mer än bara tämligen endimensionell figur med förflutet. Wesley visar sig ha oanade kvaliteter
Wesley: I was your Watcher, Faith. I know the real you. And even if you kill me there's just one thing I want you to remember.
Faith: What's that, love?
Wesley: You... are a piece of shi-

:D

Fighten. FIGHTEN! En av de bästa fighter jag sett hittills i någon av serierna. Här är det inte bara snygga sparkar, Faith slåss verkligen som Faith bör göra - fult, kanske inte så elegant men effektivt. Det är verkligen flickan från Bostons bakgator. I regel zonar jag bort under utdragna fightscener, tycker de har en tendens att bli rätt lika allihop, men den här var utmärkt.

Gillar Angels lilla Patrick Bateman-fas också.

Faith to Lilah: "I like black."

Jo, vi som sett Buffy s7 vet det. ;)

Så, nu förväntar jag mig att serien håller den här klassen framöver då? Fortfarande inte helt förtjust i Angel privatdetektiven, men med Faith i gemet...

Och så Phantom Dennis också. Småkul. Mysko bara att han inte kunde göra något åt Faith... fortsätta blockera dörrn eller så... nåja. Bästa Angelavsnittet hittills. Ingen fullpoängare, men bra nära faktiskt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » lör feb 12, 2005 1:11

Yay! A bear joins the fold!

Five by Five är överhuvudtaget en av seriens allra bästa avsnitt, men i allmänhet så tycker jag att hela serien växer och kommer bort ifrån "Angel privatdetektiven"-känslan tidigt i S2. So just keep watching, mate. Du är förbi de värsta delarna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » lör feb 12, 2005 1:16

He came, he saw, he liked. Visste väl det. :) Tycker också att känslan av standaloneavsnitt som skulle kunna gå under benämningen "Vampyrdetektiven på nya äventyr" är påväg bort helt vid det här laget. Klart inte alla avsnitt håller 5 by 5 klass, men nu börjar det hända saker utvecklingsmässigt. Fortsätt titta, och fortsätt kommentera.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Zaxx » lör feb 12, 2005 1:46

Titta vad Caffe skriver här ovan, det är sant 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » sön feb 13, 2005 12:02

Mycket bra avsnitt, jag håller med om det mesta som sagts här ovan. Wesley lämnar den mesiga Watchern bakom sig, Faith når rock bottom, Angel tar hand om Faith, fighten innan är görbra.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » mån apr 04, 2005 17:41

Faith. Vad ska man säga? Jag var övertygad om att "This Years Girl/Who Are You?" var höjden på hennes karriär. Jag hade fel. Five By Five är inte bara bättre, det är ett Top 10 avsnitt, kanske Topp 5. "Five By Five" känns så laddat, som att hela hennes liv till slut kommer ikapp henne. Allt skit hon gjorde i Buffy S3, alla personliga demoner blir till slut för mycket och hon bryter ihop. Allt detta kulminerar i den bästa striden någonsin, och det är trots att Angel knappt slår tillbaka. Det är hela iden och uppbygnaden av fighten som gör den så bra. Faith i total kaos, hon slås med ren vrede som sedan övergår i desperation. Angel, raka motsatsen. Hans plan var hela tiden att få henne att inse sina misstag, att ge henne en sista chans. Psykologi, nycklen till en intressant fight...tack ROH.

Det är inte bara Faith som gör sitt bästa avsnitt. Måste säga att både Angel och Wesley är helt jävla underbara. Både spelar sina respektive roller med total övertygelse. Har inte sett Boreanaz så "in character" sedan Amends. Wesley går från klarhet till klarhet, tio steg i rätt riktning.

Sedan har vi Wolfram & Hart. Kort sagt, dom äger. Hårt. sakta har dom introducerats, och varje gång man ser dom så vill man bara veta mer. "Five By Five" visar ganska mycket från deras högkvarter, och några av nyckelpersonera. Lindsey kommer troligtvis att bli en favorit med tiden, känner det på mig.

10/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tinwiel » mån apr 04, 2005 17:59

Oj, jag har faktiskt inte skrivit nåt om detta avsnitt. Det får en 9a av mig.

Jag håller med hyllningskören ovan. Detta är det bästa avsnittet ur s1 och ett av de bästa i serien. Motiveringen är slutscenen. När Faith bryter ihop så är hennes smärta så påtaglig och en drama-serie gör det den ska göra, den påverkar mig fullständigt. Jag tyckte att Faith kunde vara rätt så irriterande i BtVS s3 (jag gillade henne ändå som karaktär men kunde störa mig lite på henne) men efter det här kapitulerar jag fullständigt. Först nu så fattade jag vilket djup karaktären har, och hur fullständigt fascinerande hon är. Vill ha mer Faith!

Jag är inte heller så överdrivet intresserad av fightscener men frustrationen, ilskan och sorgen hos Faith i denna gjorde att den blev intressant. Jämför med fighten mellan Angelus och Buffy i Becoming, där samma sorts "grundläggande känslor" (rädsla, kärlek, ilska, hämnd, sorg) fanns inblandade, och du har en fight som berör.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Gordo » lör apr 16, 2005 22:37

Så bra, så bra. Faith är fantastisk och tillbakablickarna passar så bra in och höjer hela avsnittet.

Sedan är jag inte lika lyrisk över Angel och Faiths fight som många andra verkar vara. Innan jag så avsnittet första gången så var fighten ganska omtalad och jag hade väntat mig något mer. Men slutet på den när Faith bryter ihop är bra.

Jag tycker jag Faiths dansscen är mycket häftigare. Snyggt!

Det här tillsammans med I Will Remember You är mina favoritavsnitt i s.1 och de får varsin stark 9:a
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » sön apr 17, 2005 2:05

Själv älskar jag kampen mellan Angel och Faith, men inte för att den skulle vara särskilt snyggt koreograferad eller spektakulär (i det avseendet är den nog inte bättre än många andra slagsmål), utan för alla känslorna som visas upp. Det här ett av de få slagsmål som inte får mig att bara vänta på att det ska ta slut så att handlingen kan sätta fart igen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron