5x22 The Gift

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt The Gift

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
4
4%
8
6
6%
9
15
15%
10
72
74%
 
Antal röster : 97

Inläggav VelocityBoy » tor sep 23, 2004 19:57

BePatient skrev:Självfallet är det helt irrationellt att ens tänka på att riskera en apokalyps för sin syster, men det skulle förstöra det jag känner är grejen med avsnittet. Den grejen är väl att hon är säker på att hon kan förhindra ritualen och rädda Dawn. Här kommer Ödet in i bilden.
För att döden är hennes gåva får hon reda på långt innan detta. Det betyder att vad som komma skall är förutbestämt, och det känner hon. Eller, rättare sagt, hon känner att det kommer gå vägen. Hon vet bara inte på vilket sätt.


Det här resonemanget håller jag inte med om... som jag ser det var hon inte alls säker på att hon skulle lyckas

Spoiler Buffy s7 ep22

I s7 fick hon ju en insikt om hur det skulle gå kvällen innan men inget pekar på det här...

Faktumet att hon "hotar" de andra scooby medlemmarna att hon ber Spike skydda Dawn och hennes sammanbrott tyder ju på att hon är extremt medveten om att det är endast en liten chans att hon kommer att lyckas.
Senast redigerad av VelocityBoy fre sep 24, 2004 8:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tor sep 23, 2004 21:56

VB och jag tycker likadant. Kors i taket! ;-))

Bara en liten kommentar till BePatient:
BePatient skrev:För att döden är hennes gåva får hon reda på långt innan detta. Det betyder att vad som komma skall är förutbestämt

Det där följer inte eftersom hennes gåva hade kunnat användas på många olika sätt. Hon hade dels kunnat dö i något annat sammanhang, och dels hade det kunnat hända att döden var hennes gåva utan att hon dog själv, det var ju så hon tolkade gåtan först (att hon skulle döda andra och att det var det som var gåvan).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav BePatient » fre sep 24, 2004 23:24

latarmig skrev:Det där följer inte eftersom hennes gåva hade kunnat användas på många olika sätt. Hon hade dels kunnat dö i något annat sammanhang, och dels hade det kunnat hända att döden var hennes gåva utan att hon dog själv, det var ju så hon tolkade gåtan först (att hon skulle döda andra och att det var det som var gåvan).

Ah. Men det är exakt det jag menar att den inte hade kunnat. Jag tror definitivt att den frasen inte syftar lite abstrakt på att Buffy är duktig på död, liksom. Den syftar på exakt detta tillfället. "Döden är din gåva" ...till världen. Exakt där. Exakt då.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Illyria » fre sep 24, 2004 23:40

Ett annat sätt att se på det är att döden alltid har varit hennes gåva, från och med den dagen hon blev slayer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav BePatient » fre sep 24, 2004 23:48

Illyria skrev:Ett annat sätt att se på det är att döden alltid har varit hennes gåva, från och med den dagen hon blev slayer.

Förstår inte. Att hon alltid varit bra på att kötta grejer...? Det fick man reda på ganska tidigt.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav VelocityBoy » fre sep 24, 2004 23:49

BePatient skrev:
latarmig skrev:Det där följer inte eftersom hennes gåva hade kunnat användas på många olika sätt. Hon hade dels kunnat dö i något annat sammanhang, och dels hade det kunnat hända att döden var hennes gåva utan att hon dog själv, det var ju så hon tolkade gåtan först (att hon skulle döda andra och att det var det som var gåvan).

Ah. Men det är exakt det jag menar att den inte hade kunnat. Jag tror definitivt att den frasen inte syftar lite abstrakt på att Buffy är duktig på död, liksom. Den syftar på exakt detta tillfället. "Döden är din gåva" ...till världen. Exakt där. Exakt då.


Men det kunde ju inte Buffy veta...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Illyria » fre sep 24, 2004 23:54

BePatient skrev:
Illyria skrev:Ett annat sätt att se på det är att döden alltid har varit hennes gåva, från och med den dagen hon blev slayer.

Förstår inte. Att hon alltid varit bra på att kötta grejer...? Det fick man reda på ganska tidigt.

Som slayer är det hennes uppgift att döda vampyrer och annat ja, och vampyrer är ju redan döda egentligen, och sen när hon dör förs hennes gåvan/kraften vidare till nästa slayer. Det är bara en tanke, ett annat sätt att se på att döden är hennes gåva, att det kanske inte var menat som något specifikt till just Dawn och det var ju just den första slayern hon pratade med.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav latarmig » lör sep 25, 2004 0:23

BePatient skrev:Ah. Men det är exakt det jag menar att den inte hade kunnat. Jag tror definitivt att den frasen inte syftar lite abstrakt på att Buffy är duktig på död, liksom. Den syftar på exakt detta tillfället. "Döden är din gåva" ...till världen. Exakt där. Exakt då.


Det verkar som om vi talar utifrån två olika perspektiv. Jag talar om hur uttalandet från den första slayern kan tolkas, medan du verkar tala om hur samma uttalande var menat.

Utifrån ditt perspektiv har du möjligen rätt. När den första slayern säger "Death is your gift", så kan det hända att Buffy får den informationen eftersom hon behöver den för att veta vad hon ska göra (offra sig själv).

När jag funderar över vad den första slayern säger så tänker jag inte på hur den första slayern hade menat det, utan hur Buffy och vi andra har möjlighet att tolka det. Vi vet då inte vad som kommer att hända efter att hon får beskedet, och det viktiga är dels att ordet "gåva" kan tolkas både som att få och att ge (vilket Buffy själv pekar på så fort hon hör det), och dels att man även om man vet att det är fråga om att ge, så är det fortfarande oklart både hur och när hon ger sin gåva. Jag anade aldrig i avsnitten efter hon fått gåvan att uttalandet pekade på hennes självmord.

Nu i efterhand när man vet vad som hände kan man säga att det är troligt att det var just handlingen att ge sitt eget liv som frasen syftade på, men det är också möjligt att tänka sig andra tolkningar. Om Buffy hade dödat Dawn och därmed räddat världen så skulle man även då kunnat säga att den första slayern var den som pekat ut riktningen åt henne (det vill säga "Death is your gift" kan tolkas på flera sätt).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav BePatient » lör sep 25, 2004 20:39

latarmig: Du uttrycker dig bra, förstår vad du menar. Men jag håller fast vid att den frasen har just den specifika innebörd som sedan förverkligas.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav latarmig » lör sep 25, 2004 22:36

Bra, då vet vi var vi står. Det är alltid gott att känna att man kommit till vägs ände vid en diskussion. Vi kan komma överens om att vi inte är överens. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » tis nov 23, 2004 1:43

dizzy skrev:latarmig skrev:
Klart är emellertid att så långt vi vet har Ben inte gett efter för trycket att döda en enda oskyldig människa för att rädda universum och inte heller för att rädda sig själv.

Jämför detta med Giles sätt att möta samma problematik. ... Giles väljer tvärtemot hur Ben valt ... Ben (som ju hade kunnat rädda sig själv om han valt på samma sätt som Giles)


Måste kommentera detta efter att ha sett om det igen i natt. Tycker inte resonemanget håller helt, Ben ger ju faktiskt efter till slut när han överlämnar Dawn till Glorys minions för en chans att rädda sig själv.


dizzy
Du har alldeles rätt i att Ben till sist ger efter och bestämmer sig för att offra Dawn. Mitt resonemang gällde ökenscenen i "Spiral" (5x20). När han där ställs inför möjligheten offra Dawn för att klara sig själv, ger han inte med sig. Min avsikt var aldrig att rentvå Ben eller göra honom till hjälte, utan enbart att peka på att Ben och Giles stått inför nästan exakt likadana val.

Därutöver måste jag medge att när jag skrev mitt inlägg hade jag just sett 5x20 och hade inte 5x22 i så gott minne. Ifall jag kommit att tänka på hur Ben övergav Dawn så hade mitt inlägg kanske sett annorlunda ut. Som det var nu hade jag ingen tanke på det.
Senast redigerad av latarmig sön nov 28, 2004 13:28, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis nov 23, 2004 2:17

Latarmig gör comeback med inlägg nummer 1000. Stort :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Chosen » lör dec 11, 2004 0:55

I love this episode..
The wayfo buffys destiny comes to an final end.. (for now)
Användarvisningsbild
Chosen
Minion
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Studerar

musiken...

Inläggav Lila » tor dec 16, 2004 23:41

Finns den där låten som spelas i slutet med på nåt soundtrack? Den är ju så vacker att man slits i bitar. Faktum är att den kommer tillbaka i s6 o s7 med bara några sekunder när det blir känslosamt mellan Spike o Buffy!!! Bara just de första tonerna...

o det räcker med de tonerna för att jag ska börja gråta...
Användarvisningsbild
Lila
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 dec 2004

Inläggav caffeineaddict » fre dec 17, 2004 0:30

Lila: Den finns med på Once More, With Feeling-soundtracket. "Sacrifice (From The Gift)". Spår 22.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr_Jack » tor dec 23, 2004 20:13

jag var i upplösningstillstånd efter avsnittet, det är helt sjukt bra, ett av de bästa... det hade verkligen passat som avslutning på hela serien, och hur vacker är inte "sacrifice".
Mr_Jack
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav Ai » tor dec 23, 2004 20:31

Mr_Jack skrev:jag var i upplösningstillstånd efter avsnittet, det är helt sjukt bra, ett av de bästa... det hade verkligen passat som avslutning på hela serien, och hur vacker är inte "sacrifice".


Håller med. Fast så här i efterhand är jag jätteglad att UPN köpte upp dom sista två säsongerna så vi fick Chosen också.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav RalfiParpa » fre dec 24, 2004 1:50

Hej. Säsong fem avklarad nu. Det tog lite längre än väntat men det kan bero på att jag såg många avsnitt både med och utan kommentatorspår.
Det här kommer låta pretentiöst som tusan men för mig handlar "The Gift" enkom om hopp, om att fortsätta den där sista sträckan trots att ljuset i slutet av tunneln verkar avlägset....och om att mörbulta Glory med en stor hammare förstås.
Här finns gott om stunder som påminner mig om varför jag älskar den här förbannade serien:
    Xanders "The glorified bricklayer picks up a spare". Xanders bästa...någonsin?
    Giles som ryter till och Buffy som raljerar över hans engelska.
    Buffy som bjuder in Spike igen. Jag tycker nog det här är Marsters bästa avsnitt överhuvudtaget. Han är, i brist på bättre ord, jävligt bra.
    Buffy som vänder sig om och ser gryningen. En bild som inte lämnar min manlighet intakt.
    Buffys farväl. Hennes bästa tal, någonsin.
    Vännerna som samlas när röken lagt sig. Jag tror ingen kan se förstörd ut som Alyson Hannigan ("Wrecked", någon?).

Den starkaste tia jag delat ut (observera att jag faktiskt gav "The Body" elva).

caffeineaddict skrev: Även om logiken i hela "key-blod-portal"-storyn fortfarande inte går ihop helt för mig så är det ändå ytterst fantastiskt på alla andra sätt.


Det här är ju mer än ett år gammalt så det kan ha blivit utrett för länge sedan men jag ser det mer som att Buffy använder sin egen livskraft för att stänga portalen.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav latarmig » sön jan 09, 2005 19:23

Det har till sist blivit dags att ta tag i skälet till att avslutningen av femte säsongen blivit en sådan grym besvikelse för mig. Inledningsvis kan sägas att den är underbar och nafsar i hälarna på nästkommande säsong när det gäller förstaplatsen. Den når inte ända fram och det är osäkert om den nått till nummer ett även om avslutningen hade varit en fullträff (sjätte säsongen är svårslagen) men en sådan grov miss på slutet gör det definitivt omöjligt för femte säsongen att vinna.

Hela arcen med Glory och nyckeln är såväl väluttänkt som väl genomförd under säsongen. Känslan av att inte veta vad som försiggår samtidigt som man är på det klara med att det är någonting viktigt och skrämmande som händer gör att man som tittare hålls i ett järngrepp av spänning, och trots att mycket annat händer under resans gång ligger hela tiden Glorys planer som en underström av oro man inte kan frigöra sig ifrån. Till sist blir man också ställd inför det problem som alla avsnitten förberett. Det är ett filosofiskt problem av största vikt, ett problem som hittills ingen filosof på ett otvetydigt sätt lyckats lösa med hjälp av något schema eller någon formel (enligt min mening är det i en sådan form olösligt). Som det är presenterat här så är det dessutom försett med en extra förutsättning som är rätt ovanlig inom filosofin (även om den inte är okänd). Problemet kan omformuleras till två universella frågor (där den första är det vanliga problemet och den andra är det extra tillägget):

1. Är det rätt att offra en för att rädda flera?
2. Är det rätt att välja att rädda någon man känner (familj, vän, bekant) framför att rädda någon okänd, om man bara har möjlighet att rädda en av dem, eller ska man räkna jämlikt att alla människor är lika mycket värda att räddas och att det inte spelar någon roll vilken relation man har till dem som är i nöd?

Det första exemplet brukar alltid föras fram av utilitaristiska filosofer, och deras svar är att det självklart är rätt att offra en för att rädda flera. Resonemanget förs sedan vidare och utarbetas så att det kan gälla som underlag till lagförslag om exempelvis medicinsk etik (en läkare på en akutmottagning som får in ett flertal svårt skadade patienter samtidigt som alla riskerar att dö om de inte får omedelbar hjälp, bör koncentrera sig på på att rädda fler även om det innebär att den svårast skadade dör för att hon inte fått någon hjälp alls, det vill säga, genom att sätta in resurserna på de andra blev det bara en som dog, hade läkaren även tagit hand om den mest skadade så hade fler dött). När det gäller fråga två är utilitarismen även här klar: Ingen mannamån. Vilken relation man har till de personer man möter har ingen betydelse, det enda som räknas är antalet personer som räddas. De här två problemen strukturerar säsongsutvecklingen långt tillbaka även om de blir tydligare ju längre fram man kommer.

Som jag sa inledningsvis är de här problemen i en mening olösliga och man får helt enkelt ta ställning själv till hur man ska handla om man skulle ha olyckan att hamna i en sådan hemsk situation. Det är just därför oerhört intressant att få reda på hur Joss Whedon löst dilemmat. Vad har han för inställning till relationen mellan jämlikhet, privata relationer, familjeband och liknande, och vilken väg väljer han för att ta ställning till de övergripande frågorna? Ofta är det så att fiktion medger en komplexitet i frågeställningen som aldrig är möjlig inom vetenskaperna. Då BtVS från första säsongen sysslat med ett antal svårbemästrade filosofiska problem på ett nyskapande sätt är det inte förvånande att jag var oerhört spänd på hur Joss skulle förhålla sig till de problem som han avsnitt för avsnitt bundit fast Buffy vid.

Avsnittet börjar utmärkt med att frågan ställs på sin spets. Sällan har skillnaden mellan två alternativ varit så knivskarp. Om Glory hinner börja ritualen och åderlåter Dawn så rämnar själva universum och dimensionerna glider in i varandra. Vår dimension förvandlas till ett helvete befolkat av monster från alla de helvetiska dimensioner som finns. Jordens befolkning kommer i sådana fall att gå ett fruktansvärt öde till mötes och detsamma gäller alla andra dimensioner med goda innevånare. Enda räddningen är att döda Dawn, på så sätt kan man sätta stopp för händelseförloppet. Det är ett mycket enkelt problem om man ser enbart till dess struktur: Antingen förvandlas universum till ett helvete och dess befolkning utsätts för all tänkbar ondska - eller dör en person. Det utilitaristiska problemet i ett nötskal, men här förstorat bokstavligt talat till kosmiska dimensioner.

Det andra problemet (om vänner och främlingar räknas på samma sätt) blir även det framtvingat i ljuset i början av avsnittet. Skälet till att man inte kan döda Dawn är att hon är Buffys syster (en outtalad förutsättning verkar vara att det i så fall skulle vara Buffy själv som utförde mordet). Buffy går så långt som att säga att Dawn är mer än en syster, Dawn är hon själv, de är ett. Med andra ord vore att döda Dawn detsamma som att Buffy begick självmord (detta sägs inte men följer av resonemanget). Det här är alltså ett exempel på problemet vilka vi har moraliska förpliktelser gentemot. Ska alla människor behandlas likadant eller har vi större ansvar gentemot de våra? Xander för fram en alternativ lösning efter att Buffy sagt nej till allt tal om att ta livet av Dawn.

Xander: What about Ben? He can be killed, right? I
mean, I know he’s an innocent, but, you know, not
like Dawn innocent. We could kill a regular guy.

Xander backar själv när han hört sina egna ord och de andra verkar inte ta förslaget som möjligt, kanske med undantag av Giles som förklarar att Ben i vilket fall knappast kommer att visa sig så snart inpå ritualen (kanske var det Xander som gav Giles idén att mörda Ben). Det underliga är dels att alla ryggar från förslaget så fort de hört det, och dels, och än mer anmärkningsvärt, att Spike inte ser det som en bra idé. När de nu står inför den troliga händelseutvecklingen att universum går kaputt så borde man väl ändå fundera över varje möjlig handling som kan rädda världen och då även ta moraliskt tvivelaktiga handlingar med i beräkningen? Detta särskilt som man ju explicit har tagit upp möjligheten att döda Dawn. I vilket fall så har valet att inte döda Ben gjorts och tydligen var det enhälligt: Man får inte lov att offra en människa för att rädda resten av mänskligheten (universum).

Ett skäl till att de inte tar förslaget att mörda Ben allvarligt kan vara att diskussionen leds i andra banor. Man börjar istället fundera över hur man ska kunna fördröja ritualen så att Glory missar sitt tillfälle. Hade detta lyckats så hade man undvikit det svåra dilemmat om någon ska offras, och vem som i så fall ska bli utvald. Ser man det ur ett produktions- och manusperspektiv är det inte konstigt att det aldrig blir något av med den lösningen. Det hade blivit för mycket av ett antiklimax, annars är det här en lösning som möjligen (men inte troligen) hade kunnat fungera om man (ME) bara dolt det filosofiska dilemmat på ett snyggt sätt.

Allt är klart för batalj. Giles säger att han har svurit att skydda världen och göra det andra inte kan (han är alltså beredd att offra Dawn) och Buffy svarar att om han försöker skada Dawn kommer hon att stoppa honom. Än mer tillspetsat blir det i Buffys något krassa version av St. Crispin's Day-talet:

Buffy: Everybody knows their jobs. Remember, the
ritual starts, we all die. And I’ll kill anyone who
comes near Dawn.

Buffy har här gjort en omkastning av problemet som jag var fullständigt oförberedd på, trots att jag borde ha sett den på långt håll. Men det var ovant. Jag är van vid att de inte håller med varandra, och jag är van vid att de i någon mån går bakom ryggen på varandra när de tror att det inte gör något, men att Buffy hotar de sina med döden - det var nytt.

I och med detta är alla förberedelser gjorda, både vad gäller att ställa upp förutsättningarna för det filosofiska problem som ska hanteras och scoobisarnas taktik, vapenhantering och pep talk. Slaget kan börja. Dawn står fastbunden i toppen av tornet, scoobisarna, Spike, Buffy, samt Glory med anhang befinner sig nedanför. Kampen böljar fram och tillbaka allt medan tiden går. När det är dags för ritualen befinner sig Glory fortfarande på marken så istället stiger doktorn fram och rispar Dawn så att hon blöder. Buffy besegrar Glory kastar ner doktorn från tornet och befriar Dawn från repen. Verkligheten har emellertid redan börjat rämna och dimensionerna börjar glida in i varandra. Det enda som kan stoppa det som händer är att Dawn hoppar från tornet eller på annat sätt dör/dödas. Dawn inser allvaret och bereder sig att ända sitt liv, men Buffy stoppar henne. Trots att Dawn bönfaller Buffy om att låta henne hoppa så säger hon nej.

Fram till det här ögonblicket är avsnittet fantastiskt, men just här sviker Joss de förutsättningar han själv stakat ut och skapar en nödlösning som bryter mot säsongsarcens logik. Att Buffy är nyckel med förmåga att stänga dimensionslåset ingår inte i säsongens regler. Under hela säsongen (sedan Dawns funktion som nyckel blivit känd) har förutsättningarna varit att Dawn är någonting alldeles speciellt och unikt i universum. Hon är en nyckel. En stor del av säsongen har sedan gått ut på att ta reda på vad detta att vara en nyckel i mänsklig form innebär. Vad öppnar den och varför vill Glory ha den? Med hjälp av en snabb tillbakablick förändras emellertid detta och det visar sig plötsligt att även Buffy har förmågan att stänga portalen. Denna tillbakablick är i och för sig förberedd sedan lång tid och visar att alla ingredienserna till Buffys nya egenskap funnits där sedan länge ("death is your gift" och "Summer's blood" det vill säga blodets vikt för ritualen), men den tar i ett enda slag bort allt det som gjort Dawn till någonting speciellt. I och med denna uppenbarelse är hon utbytbar mot Buffy. Att Dawn är utbytbar innebär vad jag kan se också att hon är helt onödig, det vill säga att Buffy hade kunnat såväl öppna som stänga portalen hela tiden (Buffy är nyckel på samma sätt och i samma grad som Dawn). Eller kan Buffy bara stänga men inte öppna portalen? Om det är blodet som både öppnar och stänger kan jag inte se någon skillnad mellan Buffy och Dawn. Buffys blod har inte förändrats av munkarna utan är detsamma som innan Dawn skapades.

Innan vi går vidare måste en liten parentes göras. Den handlar om Buffys avskedsord innan hon stänger portalen. Lägg märke till att Buffy säger "the hardest thing in this world is to live in it", hon säger inte "the hardest thing in this world is to die for it", det är Dawn som får den tuffa biten enligt vad Buffy säger - leva vidare. Det här blir lite intressant med tanke på hur Buffy gav upp tidigare och för ett ögonblick önskade att allt var över oavsett vad som hände. Jag återkommer till detta nedan.

Efter denna utvikning är det dags att återvända till huvudspåret. Buffy hoppar från tornet, hon dör och universum återtar sin form. Säsongen är över.

Den fråga som fortfarande väntar på ett svar är vad som hade hänt om Joss inte fegat ur. Hur hade det gått om Joss hållit sig till den problematik han skapat åt sina karaktärer? Låt oss följa det spåret: I så fall följer att Dawn är unik (det finns bara en nyckel) vilket innebär att Buffys blod inte kan stänga portalen. För att följa Joss sätt att arbeta i spåren och ställa allting på sin spets när så är möjligt kan vi backa händelserna en aning så att dilemmat blir än tydligare. Förutsättningarna blir då att Glory lever, hon är visserligen mörbultad och svag efter sin holmgång med Buffy, men hon har inte dött. Giles och de övriga scoobisarna inser att planen att fördröja Glory gått om intet och att det enda som kan rädda dem är att Dawn dör. Samtidigt står Buffy vid Dawns sida fast besluten att hålla fast vid sitt tidigare pep talk.

Här kan man tänka sig två skilda utvecklingslinjer. Håller verkligen Buffy fast vid att Dawn ska överleva till varje pris, när hon ser början på den förödelse hennes beslut underlättar? Dawn är inte vuxen och det är Buffy som är hennes målsman vilket innebär att det är Buffys ord som gäller. Det här har inte med att hon är slayer att göra. Ingen av oss skulle låta en tonåring självsvåldigt ta sitt liv oavsett hur bestämd tonåringen ifråga var, detta accentueras ytterligare av att Buffy även har det legala ansvaret för Dawn. Därmed sagt att det inte är konstigt att Buffy bestämmer, men därmed är inte sagt att Buffy ska låta bli att ta Dawns känslor, argument och vilja under övervägande. Eftersom vi nu i det här exemplet har en situation där Buffy inte av egen kraft kan ställa allt tillrätta så är det möjligt att hon efterhand som allt går överstyr till sist ger Dawn möjligheten att själv bestämma över sitt liv och universums öde.

En sådan lösning är tillfredställande på många sätt, men i ett avseende blir den en fullständig besvikelse. Problemet är att den inte stämmer med hjälterollen (Dawn blir i och för sig hjälte men inte Buffy, och det är Buffys serie). Man kan knappast kalla en person hjältinna om hon står bredvid och ser på när hennes syster begår självmord, utan att röra ett finger. Giles har ju i "Lie to Me" (2x07) med utsökt klarhet utlagt hurdan kampen mellan ont och gott (och därmed även hjälterollen) ser ut.

Giles: The good guys are always stalwart and true,
the bad guys are easily distinguished by their pointy
horns or black hats, and, uh, we always defeat them
and save the day. No one ever dies, and everybody
lives happily ever after.

Att se på det på ett annat sätt vore att påstå att Buffys sista kommentar under sluttexterna av det avsnittet vore någonting man inte kunde bortse ifrån. Universums räddning är på många sätt av avgörande betydelse, men i det här fallet inte i förhållande till hjälterollen - den har otvetydigt fallit i spillror om Buffy låter Dawn hoppa. Det är därmed inte underligt att Joss undvikit den lösningen.

I den andra utvecklingslinjen behåller Dawn livet. Hon är fortfarande beredd att offra sig men Buffy vägrar att låta henne göra det. För varje sekund blir situationen allvarligare allteftersom fler och fler monster finner sin väg till den här dimensionen. Men Buffy ger inte med sig. Istället hindrar hon med milt våld Dawn från att hoppa samtidigt som hon med kramar och ord försöker lugna henne. Nedanför tornet blir scoobisarna vittne till hur Sunnydale förstörs. Hus efter hus bränns till aska eller slukas av gigantiska sprickor i verkligheten, alltmedan skriken från lemlästade och torterade människor fyller rymden. Monsterfesten har börjat.

Giles först och de andra scoobisarna strax därefter drar slutsatsen att portalen måste stängas till varje pris, snart kommer inte bara Sunnydale utan hela jorden att vara ödelagd. Givetvis vet de att enda sättet att stänga portalen är att döda Dawn. Spike ställer sig tvärtemot de andra med självklarhet på Buffys sida. Vad spelar en ödelagd värld för roll när den ställs mot att följa sin älskades bud? För Spike gäller löftet "Till the end of the world" oinskränkt. Scoobisarna samordnar en attack och försöker storma tornet. Glory är fortfarande svag efter sitt nederlag och kan inte stoppa dem på ett effektivt sätt. Hon ropar på Buffy för att få hjälp att stoppa attacken. Med hjälp av Willows magi faller nedre delen av tornet i scoobisarnas händer. Glory, återstoden av hennes minions och Spike pressas längre upp i tornet. Till sist kämpar Glory sida vid sida med Buffy (två motvilliga kompanjoner). Givetvis kan scoobisarna i längden inte klara ett så formidabelt motstånd, särskilt inte med både Willow, och särskilt Tara, lite borta efter sina upplevelser. De slås till sist ner.

Buffy och Glory har vunnit. I Glorys fall är vinsten en biljett hem, för Buffy visar sig vinsten vara en ny lott, en nitlott. Det enda positiva är att Dawn lever.

Just i det här skedet blir ett annat problem akut för tolkningen. Om Dawns blod inte bara öppnar portalen utan även håller den öppen så innebär det att portalen stängs när Dawn slutar blöda. I så fall är frågan om Dawn verkligen måste dö för att portalen ska stängas: Vad händer om man stoppar Dawns blodflöde utan att hon dör? Om Dawns blod å andra sidan bara behövs för att portalen ska öppnas så spelar det ingen roll om Dawn lever eller dör, portalen förblir öppen. I så fall skulle kravet på att Dawn ska blöda sakta bara vara till för att portalen ska hinna öppnas på vid gavel, och när så väl är gjort går den inte att stänga (det vill säga då har verkligheten så som vi känner den rämnat och det finns inga barriärer mellan dimensionerna längre). Att den fullt öppna portalen skulle stängas när Dawn dött (eller blodflödet stoppats) förminskar det allvarliga i situationen så kraftigt att jag här väljer tolkningen att verkligheten har förändrats för alltid.

Buffy och Dawn tar sig bort från tornet och in i Sunnydale. Överallt omkring dem slits människor i stycken och de som ännu inte blivit infångade springer planlöst omkring i fruktlösa försök att ta sig undan, men det finns ingenstans att fly till. I och med att portalen är permanent öppen och nu har spridit sig så att den nu knappast ens kan kallas portal då den omfamnar hela världen, så har det gått så långt att Sunnydale inte är särskilt utsatt utan bara är en plats bland alla andra där mänskligheten möter sitt öde.

Scoobisarna är sedan länge döda, de befann sig för nära händelsernas centrum för att klara sig särskilt många sekunder, fortfarande slafsar några monster i sig resterna av dem, men det är inte mycket kvar och de är svåra att känna igen. När det gäller Buffy, Dawn och Spike är förhållandet annorlunda. Spike räknas som ond och lämnas därför ifred och ingen bryr sig om honom. Monstren behandlar emellertid Buffy och Dawn på ett helt annat sätt, dels håller de sig utom räckhåll, och dels bugar de och betygar sin vördnad för de två som ombesörjt världens undergång. Många har försökt - apokalyps efter apokalyps har nästan kommit till stånd sedan tidernas begynnelse - men aldrig har någon lyckats förrän nu. Inte konstigt att de är fyllda av respekt.

Buffy har lyckats med uppgiften att rädda Dawn till varje pris (det är svårt att tänka sig ett högre), men vad är uppnått genom detta? För vems skull har Dawn räddats? För Dawns skull, eller för Buffys? Vad känner Dawn i det här läget? Knappast tacksamhet över att vara vid liv. Nu går de omkring i en värld som en gång var deras och de är snart de enda människorna där. Dömda att bli dyrkade och tillbedda av de demoner de svurit att bekämpa.

Sammanfattningsvis ser jag ett flertal problem med säsongsavslutningen. För att visa detta har jag visat på två utvecklingslinjer som utgår från säsongsarcen utan att ta till nödlösningar. Inget av dessa scenarier är genomförbart eftersom de båda leder till fullständigt fiasko för både Buffy och de andra. En sådan säsongsavslutning blir därmed omöjlig. Själv har jag inget emot det första förslaget: Dawn offrar sig och räddar världen. Hon kan eventuellt i efterhand visa sig för dem som det gröna ljus hon vanligtvis har som skepnad. Minnena hos alla inblandade återgår på så sätt att de kommer ihåg Dawn men att de nu vet att hon egentligen inte var med i de minnen de har av henne från innan munkarna skapade henne, och att de nu också kommer ihåg hur det egentligen var vid de tillfällena. Eftersom den lösningen inte är särskilt heroisk är det, som redan sagts, inte konstigt att avsnittet inte fick någon sådan upplösning.

Det andra alternativet är alltför brutalt för att man ens ska behöva argumentera för varför det inte är genomförbart.

Mina syften med de alternativ jag skisserat är tvåfaldiga: För det första vill jag trycka på att Buffy bör överleva. Det här har inte alls med någon tvekan att ta död på huvudpersoner att göra. Nej, skälet är istället det som Buffy så riktigt sa att det svåraste är att leva i världen. Som avsnittet slutade lämnade hon över den delen till Dawn. Måhända var det svårt nog att offra livet för sin syster (och i viss mån världen), men vad jag försökt visa är att hon genom sitt självmord slapp ta i en massa oerhört besvärliga frågor, och att hon därmed i en mening valde den lättare vägen. Ingen skugga ska dock falla över Buffy - den vilar helt på Joss.

Spoiler s. 6
I mångt och mycket ser jag temat om kravet att leva (och lära sig leva) i den här världen som strukturerande för nästa säsong. Den handlar i hög grad om att döden inte innebär någon lösning på de levandes problem. Det som behöver göras, måste göras här och nu ("The hardest thing in this world is to live in it"), och Buffy var inte färdig med den här världen när hon gick över i nästa.

För det andra är den slutsats jag kommer fram till att man som manusförfattare måste vara försiktig med hur svåra man gör sina motståndare. Ska man få till en trovärdig historia måste motståndet vara avpassat efter vad som är möjligt för hjältarna att klara. Det är lätt för en manusförfattare att skapa fruktansvärda motståndare och lika hemska moraliska dilemman - måhända är det alltför lätt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Djehuti » lör jan 15, 2005 15:55

Första gången jag såg detta avsnitt...faktiskt. Har sett de flesta andra mer än en gång...men detta var första gången...helt...underbart. :cry:
Ärligt talat så tror jag att jag rankar det som det bästa Buffyavsnittet någonsin...kanske tom de bästa cirkus 40-minutrarna någonsin. Också enda avsnittet som verkligen fick mig att gråta...då menar jag inte fälla en tår, eller två...eller ens 20, utan verkligen gråta. The Gift fick mig även att skratta ett antal gånger, exempelvis med Anya och kaninen. :)
Alltså...jag vet inte vad jag skall säga...älskar det här avsnittet. Det har allt.
Det fanns vissa saker som inte var perfekt, men helheten... 99 av 100.
Kanske trillar ner till 98/100 när jag tagit mig ur extasen, eller tvärt om...
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tob » lör jan 15, 2005 18:48

Latarmig: Det var långt, men väl värt att läsa. Speciellt nu när jag precis har sett färdigt The Gift och även säsong 5. När jag hade sett avsnittet för första gången var jag besviken på avsnittet. Antagligen mycket pga alldeles för höga förväntningar. Nu efter andra gången känner jag fortfarande lite av samma besvikelse. Många av anledningarna kan jag nog hämta ifrån Latarmigs text.

väl skrivit
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav KarinMee » lör jan 15, 2005 20:27

Jag har suttit och tänkt på det en stund men jag fattar inte vad folk älskar med det här avsnittet. Det är bra till och med mycket bra men det är inte ett avsnitt jag älskar.
Jag tycker fortfarande inte (efter att ha sett det 3 ggr) att det kommer upp i samma nivå som Becoming och Passion där andra huvudkaraktärer dör.

Det är en lite svag 9:a för mig.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav VelocityBoy » lör jan 15, 2005 20:39

KarinMee skrev:Jag har suttit och tänkt på det en stund men jag fattar inte vad folk älskar med det här avsnittet. Det är bra till och med mycket bra men det är inte ett avsnitt jag älskar.
Jag tycker fortfarande inte (efter att ha sett det 3 ggr) att det kommer upp i samma nivå som Becoming och Passion där andra huvudkaraktärer dör.

Det är en lite svag 9:a för mig.


Tja vad är det som jag tycker är så bra med avsnittet.

- Här föds General Buffy jag är förtjust i tuffa Buffy och jag gillar det perfekta slutet där hennes livströtthet och hennes önskan att skydda Dawn sammanstrålar till en lösning...

- Spikes scener med Dawn och Buffy är bland de bästa någonsin i hela serien... då han slåss för Dawn uppe på tornet så visar han att han är något alldelse extraordinärt för en själlös varelse och när Buffy ber hon om att skydda Dawn så visar hon hur mycket hon litar på honom.

- Scenen där Giles dödar Ben är bland de starkaste och mest kontroversiella i serien... hur Giles tar på sig ett kallblodigt mord för Buffys skulle är riktigt tungt.

Det finns många andra bra saker men det är huvudargumenten för mig

Jag tycker fö att avsnittet toppar alla de klassiska avsnitten ifrån s2 men så gillar jag ju generellt mörka sena Buffy bättre...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 22:32

Tob skrev:Det var långt, men väl värt att läsa.

Kul att du gillade det. Jo, jag är medveten om jag ofta skriver långt men jag har svårt att få fram vad jag vill ha sagt i bara ett par meningar. Buffyverse är så komplext att det ofta finns många reflektioner att göra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Buffybot Wannabe » tor jan 20, 2005 13:13

Så otroligt bra! En klockren tia!!!

saknar ord!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Spikelover » sön jan 23, 2005 23:01

Zaxx skrev:otroligt avsnitt... stackars de människor som såg detta på TV.. o inte fick se fortsättningen sedan... :)


FORTSÄTTNING?! vilken fortsättning? nä nu blev jag riktigt ledsen.. fanns det en fortsättning :(
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
_______________________________________
bästa avsnittet i BtVS är helt klart Sleeper. Det handlade ju om Spikey. hehe
Användarvisningsbild
Spikelover
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » sön jan 23, 2005 23:08

Spikelover skrev:
Zaxx skrev:otroligt avsnitt... stackars de människor som såg detta på TV.. o inte fick se fortsättningen sedan... :)


FORTSÄTTNING?! vilken fortsättning? nä nu blev jag riktigt ledsen.. fanns det en fortsättning :(


Är osäker på om du är ironsik eller ej. Men jag antar att Zaxx menar säsong 6 och att det är trist att se allt på tv och behöva vänta mellan säsong uppehållet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Spikelover » sön jan 23, 2005 23:25

Nightcrawler skrev:Jag antar att de lät Buffy dö eftersom det i övrigt var en svag och dålig säsongsavslutning...


När dom gjorde s. 5 så visste dom inte om det skulle bli några fler säsonger. Joss visste inte om det skulle bli några fler säsonger efter någon säsong så han gjorde alla sista avsnitt så att man inte skulle behöva göra fler säsonger.
Spoiler Säsong 6:förutom s. 6. när spikey fick tillbaka sin själ. då var dom ju bara tvungna att göra s. 7 ;)
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
_______________________________________
bästa avsnittet i BtVS är helt klart Sleeper. Det handlade ju om Spikey. hehe
Användarvisningsbild
Spikelover
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » sön jan 23, 2005 23:29

Spoilermärk alltid saker som inte har hänt ännu i tråden du skriver i!
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » sön jan 23, 2005 23:29

Spikelover. Spoilermarkera vad du säger om kommande säsonger.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare