3x08 Lovers Walk

Här pratar vi mest om Säsong 3

Lovers Walk, bästa S3-avsnittet?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
4%
8
10
20%
9
18
35%
10
20
39%
 
Antal röster : 51

Inläggav sharatec » tor dec 23, 2004 1:29

Ai skrev:Japp!

Du behöver inte oroa dig för att jäklas med spoilers för Angel för mig - s. 1 boxen är visserligen den första jag äger, men jag har redan sett allt. :D


:) Jag syftade dock mer på sportgrenen "strö salt i caffeineaddicts sår".
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Ai » tor dec 23, 2004 1:32

"Come on people. This isn't a spectator sport!" :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » tor dec 23, 2004 2:48

Ja ja, jag är dum. Jag vet. Var det någon som inte visste det? Come on, then! Do your worst!

*går och drar något gammalt över sig*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » tor dec 23, 2004 9:48

Ja, glöm för all del inte

spoiler s5 ang språkkunskaper
att Angel i Why We Fight pratar lite tyska med Initiativesnubben. Nu är vi alltså uppe i latin, tyska, koreanska, ryska, spanska, italienska, rumänska... Även om vi inte fått se särskilt mycket av det är det högst sannolikt att han även pratar franska.

Du får nog stanna under det gamla caffeine. Men se det positivt! Du slipper slipprigt julfirande. :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » tor dec 23, 2004 10:55

JRT: *grumble grumble*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » tor dec 23, 2004 11:18

caffeine: *smirks* :twisted:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » mån jan 03, 2005 12:56

Me like. Cordys "I...slipped" när hon blivit spetsad. Xanders ilska över att OZ och Cordy störtar in och räddar dem UTAN ATT KNACKA, då får de ju skylla sig själva om de ser saker de inte mår bra av.

Jag är lite tveksam till Angels latinkunskaper. Han säger till någon att V på latin uttalas som engelskans W. Kan möjligen vara det faktum att romarna när de knackade in skrift i sten skrev V istället för U han/de tänker på, men annars tror jag den gängse teorin är att V:n i latin uttalas ungefär som italienarna gör idag, dvs som vårt V (bortsett från de V som är istället för U). Annars skulle Caesars "Veni, Vidi, Vici" och ordet Video ("jag ser" på latin) låta hemskt skumma, eller hur. Alla andra i serien uttalar V som V, även Angel gör det oftast.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » mån jan 24, 2005 19:56

Varje gång Spike och Joyce är i samma scen så slutar det med succe, komedi av hög valör. Hela avsnittet är riktigt kul faktiskt, full Spike äger. Gillar även hans entre! :D

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav jvc_man » tis feb 01, 2005 1:52

Väldigt väldigt bra avsnitt men ack så sorgligt!
Synd att det alltid skall vara de avsnitten som innehåller sorgliga scener o farväl etc som ska vara bäst...

Spike é grymt härlig o se på, härliga kommentarer*
Xander , ja, vet ej vad jag skall säga.. känns lite obra.
Cordy - tycker så synd om henne, så tragiskt, hennes gnista..
Willow é grym(t elak)*
Oz - stackare stackare*
Buffy/Angel - I knew it!!!! :cry: *tyvärr*

Varför lägger man (jag) alltid så stor tyngd på de ledsna delarna i Buffy/Angel , de fastnar o tar hårdast på en.
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis feb 01, 2005 11:35

jvc_man skrev:Varför lägger man (jag) alltid så stor tyngd på de ledsna delarna i Buffy/Angel , de fastnar o tar hårdast på en.


Om man gillar karaktärerna så bryr man sig naturligtvis om när de mår dåligt och iom Joss 'smärta är underhållning' policy så blir det förstås mycket av den varan.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » lör feb 26, 2005 20:38

underbart avsnitt, och det har inte bara att göra med min spikefanatism (även om det spelar in en hel del).
det visas redan här att spike är en av de få som förstår buffy vilket även hon till viss del verkar inse i detta avsnittet.
willow och xander, här blir man nästan lite arg på deras egoistiska handlande. xander kunde fått henne för längesedan men det är inte förrän de bägge är upptagna han "upptäcker" henne.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Gordo » sön mar 06, 2005 20:01

Ett riktigt bra avsnitt. Spikes entré är underbar, Joyce och Spikes köksscen likaså. Buffy och Angel-delen, Willow och Oz-delen och Xander och Cordy-delen är så sorgliga.

Första gången jag såg avsnittet trodde jag att Cordy dog. En evig tur att hon inte gjorde det.

Avsnittet får en 8:a av mig.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön mar 06, 2005 20:13

Gordo skrev:Första gången jag såg avsnittet trodde jag att Cordy dog.


Jo, det är ju definitivt meningen att man ska tro det. Fortfarande inte bestämt mig för om det är ren sadism från MEs sida eller bara ett riktigt billigt skämt. Men hjärtat hoppar onekligen upp i halsgropen där.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » sön mar 06, 2005 21:55

A bear skrev:
Gordo skrev:Första gången jag såg avsnittet trodde jag att Cordy dog.


Jo, det är ju definitivt meningen att man ska tro det. Fortfarande inte bestämt mig för om det är ren sadism från MEs sida eller bara ett riktigt billigt skämt. Men hjärtat hoppar onekligen upp i halsgropen där.


Med tanke på Joss' mission statement "Buffy in danger - good" så är det nog sadism.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Glorificus » tor mar 31, 2005 2:34

brat har hälsat på mig i kväll och på cirka åtta timmar hann vi med att se ett helt Buffy-avsnitt. ;) Det blev Lover's Walk eftersom brat ville se vad hon egentligen rekommenderat en ny tittare att se.

Tänkte att det kunde vara kul att skriva något i avsnittstråden nu då. Hm. Okej.. några kommentarer under avsnittets gång, möjligen något omkastade (plus att jag inte lyssnade så noga på vad brat egentligen sa):

"Oooozzz."

"The Magic Box känns så liiitet här." - "Mmm."

Glory: "Vad Angel var... poetisk när han var med i Buffy."

brat: "Det är nog bra för en ny tittare att Oz är med."
Glory: "Ja, det höjer avsnittet. Och man känner dessutom nog igen Seth Green."

brat: "Spike/Willow-scener är så bra."
Glory: "Ja, och jag tänkte precis innan att Spike/Xander-scener är så bra."

Glory: "Egentligen är hon ganska dum."
brat: *bla bla*
Glory: "Joyce... som inte fattar att Spike är en vampyr..."
brat: *bla bla*
Glory: "Han sa ju precis att han inte andas."

brat: "Synd att det inte varit fler Spike/Willow-scener."
Glory: "Ja, och jag tänkte precis innan att det är synd att det inte varit fler Spike/Joyce-scener!"
brat: *konstigt skratt* (som nog betyder: jo, allt med Spike, ja).

Glory: "Det känns som att det inte var så längesen jag såg det här."
brat: *säger något*
Glory: "Var det längesen det gick på femman?"
brat: *bla bla* (kalender... gick på femman för längesen)
Glory: "Jag känner igen det här."
brat: *la la la*
Glory: "Vi måste ha sett det här nyligen."
brat: "Det måste vara ett avsnitt vi sett någon kväll men inte sett."
Glory: "Ja, och då sa vi att 'Cordy och pinnen, bla bla bla'..."
brat: "Jaa! Så var det."

brat: "Willow har lite stor näsa här."
Glory: "Jo, men det är det som är så bra med Willow/Aly. Hon kan se så normal ut. Som en vanlig människa."
brat: "Mmm."

s5-6
brat: "Två vampyrer i långa svarta rockar som är kära i Buffy..." *bla bla bla*
Glory: *skrattar*


Glory: "Vad grymma de är egentligen. Mot Oz och Cordy."
brat: "Det händer egentligen mycket i det här avsnittet."
Glory: "Ja, det behövdes nog ändå för att komma förbi hela Xander/Willow-grejen som pågått i flera säsonger."
brat: "Ja, och för att avsluta för Xander/Cordy."
Glory: "Mmm. Avsnittet är en viktig vändpunkt för hela serien... Säsongen... Serien."
brat: "Mmm."

Glory: "Första gången man såg det här hade man bara sett Spike som ond, så man visste inte riktigt vad han skulle göra."
brat: "Det sa du förra gången vi såg det här också."
Glory: "Jo, jag vet."
brat: "Det börjar kännas bekant det här."
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Eisa » tor mar 31, 2005 22:38

LOL
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav a_viktoria » mån maj 09, 2005 18:02

Binchy skrev:Me like. Cordys "I...slipped" när hon blivit spetsad. Xanders ilska över att OZ och Cordy störtar in och räddar dem UTAN ATT KNACKA, då får de ju skylla sig själva om de ser saker de inte mår bra av.

Jag är lite tveksam till Angels latinkunskaper. Han säger till någon att V på latin uttalas som engelskans W. Kan möjligen vara det faktum att romarna när de knackade in skrift i sten skrev V istället för U han/de tänker på, men annars tror jag den gängse teorin är att V:n i latin uttalas ungefär som italienarna gör idag, dvs som vårt V (bortsett från de V som är istället för U). Annars skulle Caesars "Veni, Vidi, Vici" och ordet Video ("jag ser" på latin) låta hemskt skumma, eller hur. Alla andra i serien uttalar V som V, även Angel gör det oftast.


Hej, jag är visst ny postare här. Buffy är min drog, osv osv.

Hur som helst: När jag läste latin fick vi om jag inte minns fel lära oss att i det klassiska latinet uttalades "V" ("U") ungefär som engelskans "W" i vissa sammanhang, däribland just i fråga om citatet "veni, vidi, vici" och ord som video. Bokstavsföljden "vi" har avgörande betydelse, då denna inom klassiskt latin uttalades inte som två vokalstavelser, utan som något konsonantliknande --> engelskans "W". Sedan länge har dock det engelska uttalet av latin dominerat, och när man använder t.ex. nämnda citat i filmer uttalar man bokstäverna som de ser ut, enligt engelska normer.

Kanske var det meningen att Angel här skulle visa på sina uråldriga kunskaper och klassiska bildning? Han har ju, som tidigare sagts i tråden, haft tid på sig att plugga. Men, men, gängse latinbruk i engelskspråkiga områden (och större delen av världen) är att "veni, vidi, vici" uttalas som det är skrivet, och därför är det inte så konstigt om de följer den regeln även i BtVS.

Det här inlägget kan vara det tråkigaste i hela forumet - fin öppning, eller hur? Nu, tillbaka till tredje säsongens DVD-tittande. (Ja, jag blev lika skraj som alla andra när de klippte från Cordy on a stick till en begravning - *burr*.)
a_viktoria
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 apr 2005
Ort: Lund

Inläggav Ai » mån maj 09, 2005 18:33

Jag fortsätter på mitt välkommen-till-forumet-skriv-i-presentationstrådarna-korståg!

Välkommen a_viktoria!

Här hittar du Länkar till olika presentationstrådar!

Edit: Note to Self: Ibland hjälper det om man verkligen skriver in en länk också....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Binchy » mån maj 09, 2005 19:14

Jag är ju också ivrig kämpe i det korståget, men oftast hinner Ai före. Go Ai!!

Det där med uttal av latin är ju inte lätt, ingen som levde då finns ju kvar och kan berätta hur det egentligen var. Det man kan göra är att se på rim i dåtida dikter, och gissa sig till med hjälp av hur dagens italienska, och andra latinska språk låter. Men allt är ju till syvende och sist gissningar, kvalificerade sådana visserligen. Det man med stor säkerhet tror sig veta är att när de knackade in bokstäver i marmor så gjordes oftast ingen skillnad mellan u och v. Uttalet på video, volvo, venio, vicio påminner antagligen om italienarnas uttal av Venezia, Vezuvio. Uttalsregler för latin har ju ändrats många gånger under åren. När mamma läste det så var uttalet betydligt mer svenskt, än när jag läste det ungefär 20 år senare. Någon här som studerar just nu, snart 20 år efter mig?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav a_viktoria » mån maj 09, 2005 20:22

Binchy skrev:Det där med uttal av latin är ju inte lätt, ingen som levde då finns ju kvar och kan berätta hur det egentligen var. Det man kan göra är att se på rim i dåtida dikter, och gissa sig till med hjälp av hur dagens italienska, och andra latinska språk låter. Men allt är ju till syvende och sist gissningar, kvalificerade sådana visserligen. Det man med stor säkerhet tror sig veta är att när de knackade in bokstäver i marmor så gjordes oftast ingen skillnad mellan u och v. Uttalet på video, volvo, venio, vicio påminner antagligen om italienarnas uttal av Venezia, Vezuvio. Uttalsregler för latin har ju ändrats många gånger under åren. När mamma läste det så var uttalet betydligt mer svenskt, än när jag läste det ungefär 20 år senare. Någon här som studerar just nu, snart 20 år efter mig?


Jag hittade denna text från 2004, av en lingvist vid University of Georgia:
http://www.ai.uga.edu/mc/latinpro.pdf

Stycket "Do we know how the Romans pronounced Latin?" är upplysande i frågan. Sammanfattningsvis går det ut på att romarna gillade undervisning, tex grammatik och uttal av det egna språket, och de gillade även att skriva om det - alltså verkar det i varje fall möjligt att veta hur man i antikens Rom undervisades i att uttala latin.
Senast jag pluggade latin var våren 1998, och färskare kunskaper kanske är att föredra. :)
a_viktoria
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 apr 2005
Ort: Lund

Inläggav Binchy » mån maj 09, 2005 20:41

Vi har en latintråd, kanske skulle ta vidare diskussion dit. Du har ju tio år färskare inlärning än jag.

http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=101600#101600
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav a_viktoria » mån maj 09, 2005 21:16

Will do! Tack :)
a_viktoria
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 apr 2005
Ort: Lund

Inläggav A bear » fre jun 24, 2005 15:29

Spike.















Vadå, hände något mer i det här avsnittet?
OK, skönt att få Xander/Willowgrejen ur vägen. Fejkbegravningen är, som sagt, oerhört sadistisk mot tittarna (och hade funkat ännu bättre om den kommit senare i serien.)
än så länge har det ju aldrig hänt att en regular dött.
Lite väl mycket Bängel för min smak.

Men.













Spike.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav ttias » ons aug 10, 2005 18:33

caffeineaddict skrev: Rolig detalj för Joss-fanatiker dessutom: boken Angel läser när Spike bevakar honom är Sartres Nausea (vet inte den svenska titeln). Joss talar i detalj om att Nausea var en oerhört stor inspiration för Firefly-avsnittet Objects In Space på kommentarspåret till det avsnittet, och här dyker den upp in the flesh (eller, ja, ni vet vad jag menar). Jag tror även att Angel sitter och läser den på originalspråk. Hm, jag har aldrig uppfattat honom som väldigt språkkunnig. Men det är klart, som 240-årig Undead World Traveler hinner man väl lära sig en del.


Den gamle nobelpristagaren och existentialistfilosofen Sartres bok heter Äcklet på svenska. Står det Nausea på boken så är det antagligen den engelska översättningen som Angel läser, på franska heter den La nausée.
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Lipton » ons aug 10, 2005 19:06

Sartres roman Äcklet handlar om Roquentin, en man som lever ensam i en främmande fransk hamnstad. Han är en ekonomiskt oberoende historieforskare vars huvudsakliga sysselsättning är att skriva en levnadsteckning om en person som levde på 1700-talet. Forskningen har emellertid slutat att intressera honom och arbetet känns enbart som en betydelselös och ångestframkallande plåga. Han är ensam och bryr sig inte om sådant som människor vanligtvis tycker om. Han plågas allt mer av något han benämner som ”äckel” - en sinnesstämning med djup leda inför allt och alla. Roquentin förstår tillslut var detta ”äckel” har sitt ursprung i. Äcklet uppkommer då han genomskådar allt som utger sig för att vara viktigt, värdefullt och nödvändigt för människorna i hans omgivning.

Låter som att det kunde handla om Angel själv.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tob » ons aug 10, 2005 20:59

ttias skrev:
caffeineaddict skrev: Rolig detalj för Joss-fanatiker dessutom: boken Angel läser när Spike bevakar honom är Sartres Nausea (vet inte den svenska titeln). Joss talar i detalj om att Nausea var en oerhört stor inspiration för Firefly-avsnittet Objects In Space på kommentarspåret till det avsnittet, och här dyker den upp in the flesh (eller, ja, ni vet vad jag menar). Jag tror även att Angel sitter och läser den på originalspråk. Hm, jag har aldrig uppfattat honom som väldigt språkkunnig. Men det är klart, som 240-årig Undead World Traveler hinner man väl lära sig en del.


Den gamle nobelpristagaren och existentialistfilosofen Sartres bok heter Äcklet på svenska. Står det Nausea på boken så är det antagligen den engelska översättningen som Angel läser, på franska heter den La nausée.


Nu kom jag att tänka på min svenska lärare i gymnasiet. En av dem underbaraste människorna jag har träffat, tveklöst en av de bästa lärararna jag har haft någonsin. Under hela svenska B kursen pratade vi om ideologier, dess betydelse för litteratur, civlizationer och kultur. Varje lektion gick ut på att hon förelästa för oss. Hon hatar allt som heter overhead maskiner, tavlan användes sällan, utan istället stod och pratade fritt ur minnet hela lektionen. Ett verbal och kroppsligt språk som var helt enastående, och varje lektion var en upplevelse.

Som ni förstår pratade hon en del om Sartres, Äcklet.

EDIT: Väldigt OT också ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Nyx » tor aug 11, 2005 1:43

Det är La Nausée (på franska) som Angel läser. Han håller handen för det andra e:et så man ser det inte så tydligt. Och översättningen är verkligen undermålig. De kan inte ens stava Drusillas namn rätt (Druscilla). "Honey I'm home" blir "är du hemma?"... fullt av pinsamma missar. "we were happy here" = var du lycklig här? "bitch"= sak (tror att han syftar på dockan, inte Drusilla!?) Suck! "You think I'm afraid of you?"= du tycker att jag är en nolla. Orkar inte fortsätta. Synd att sabba ett så underbart avsnitt!

EDIT: Och Oz menar att de får skaffa honom en "Wacky-hund pez" :rolleyes:
Senast redigerad av Nyx tor aug 11, 2005 2:02, redigerad totalt 1 gång.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tor aug 11, 2005 1:58

Äcklet låter som en intressant bok, den borde jag läsa.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nyx » tor aug 11, 2005 2:01

Illyria: moi aussi. Särskilt efter att ha upplevt starka känslor av sådan natur inför avsnittets översättning. ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tor aug 11, 2005 2:17

Det låter som en extra dålig översättning eller är det alltid dåligt?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron