5x09 - Harm's Way

Här pratas det om Angel Säsong 5

What's your decision, judge?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
9
23%
7
10
25%
8
11
28%
9
4
10%
10
4
10%
 
Antal röster : 40

Inläggav gaspode » mån feb 23, 2004 2:03

nu håller ju inte jag med om att han mördade sin son.
Särskilt efter att han ifrågasatt profetior i allmänhet genom att nämna just den profetian. :) Men jag håller med en del ändå...
Hoppas mitt ordval angående tro inte vredgade gudinnan, ser nu att det lät lite som att jag tyckte att alla andra lurade sig själva eller nåt, det var inte min mening, när jag skrev "man" menade jag "jag"...

Jag har ärligt talat inte funderat så djupt på det där med mörk/ljus serie som jag borde.. Tycker helt enkelt att det är två serier med både mycket mörker och mycket komik tror jag :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån feb 23, 2004 2:05

Gaspode är lite av en hjälte nu. Tycker Harms Way är sådär och inser att Connor inte blev mördad. Väldigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » mån feb 23, 2004 19:34

Hoppas inte *jag* framstod som en bitch. Tycker bara att det är en intressant diskussion som jag ville hålla igång och jag blev inte vredgad. Däremot intresserad, som sagt.

Om Connor mördas eller inte (jag har alltså läst mig till att han mördades, då jag såg avsnittet trodde jag inte det -- vad bygger ni er teori på?) spelar inte så stor roll i mitt argument. Angel blir i alla fall tvungen att ge upp den person han älskar mest på hela jorden -- sin son -- för att hjälpa honom ur en djup psykos eller depression som har sin grund i en fruktansvärd barndom. There you go: mörker.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » mån feb 23, 2004 19:42

Jag grundar det bara på avsnittet. Vad folk sen skriver (även om det är författare) får stå för dem. Jag kanske ändrar mig till slut men just nu passar det mig bättre att han inte mördade honom.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Simon » mån feb 23, 2004 21:04

Eftersom diskussion runt detta avsnittet på nytt väckts till liv (jag var inte här när avsnittet gick) så tänkte jag bjuda på några synpunkter.

Efter allt var sagt och gjort gillade jag inte avsnittet så mycket. Jag tyckte de flesta skämten kändes trötta och återanvända från filmer med Goldie Hawn eller Dolly Parton, och det enda jag fann riktigt roligt var Angels miner när han hörde de där stamfolken skrika och tjuta. Det tråkiga är att jag fann scenerna när avsnittet började, musiken började, och man såg Harmony göra sig redo för jobbet, väldigt medryckande, och jag hoppades att hela avsnittet kunde upprätthåla den fräscha, käcka attityden.

Jag tyckte inte det gjorde det.

Spikes anledning köper jag helt och fullt, jag tycker det är helt i linje med hans personlighet och poetiska/romantiska syn på saker och ting. Jag är helt övertygad om att han hellre vill att Buffy tror att han är död och dog för henne än att han "finns" fortfarande, på ett annat vis än i hennes hjärta. Däremot att han sa det till Harmony lite sådär ledigt i en bar känns kanske en aning för.. öh, ledigt. Hur som helst ogillar jag inte tanken, alls.

Det här med mörker och ljus vet jag inte riktigt hur man ska diskutera. Liksom, Angel har ju alltid varit mörkare, men inte nödvändigtvis på ett känslomässigt plan. Att folk mördar varandra åt höger och vänster, och att saker är grymmare är ju en direkt bieffekt av att serien riktar sig till en äldre publik, och att den utspelar sig i en stad som Los Angeles. Att de däremot skulle rört vid mörkare sidor i människor (och omänniskor) än Buffy vill jag verkligen inte hålla med om.

Även om Angel oftare är smutsigare, sämre belyst (hihi) och skäggigare.

Därmed inte sagt att Buffy undantagslöst är en mörkare serie heller, förstås, jag vill påstå att de båda har haft regelbundna dopp i känslomässigt skakande djup.

Jag vill däremot hålla med om att Buffy alltid haft närmre till ljus från mörker, men det är helt enkelt, i mina ögon, en kvalitet som Angel besuttit en gång i tiden, förlorat, och nu fått tillbaka igen. En kvalitet som jag tycker är väldigt väldigt viktig. Jag vet att det finns folk som har säsong 6 av Buffy och 4 av Angel som favoritsäsonger, men min åsikt är att de blivit på tok för tunga. Jag förstår berättarmässigt varför de var tvugna att ta Buffy till den platsen i S6 och likaså Angel i S4, men därmed säger jag inte att jag urskiljningslöst gillade det.

Som bäst tycker jag båda serierna är när de kan kasta sig från en känslomässig sida till en annan med absolut lätthet och utan att kompromissa i någon ände. För vissa är mörker = braighet, jag håller inte med.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Off » mån feb 23, 2004 21:34

Bra skrivet mirkan men då jag älskar både s06 och s04 just pga mörkret så är vi rätt långt från varandra. Förstår att det kan bli lite för mycket mörker för vissa och till viss del tyckte jag det om s06 första gången jag såg den. Andra gången jag såg igenom säsongen var jag dock helt ställd över hur otroligt vågat det var att ta serien till en sådant ställe och ännu mer ställd var jag över hur bra jag plötsligt tyckte det var. När sen Angel s04 kom och följde i samma spår hoppade jag upp och ner av lycka (vilket kan te sig lite konstigt kanske, men så var det)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis feb 24, 2004 0:20

Off: Jag diggar också Buffy S6 och Angel S4 för att de är så mörka. Mina problem med Angel S4 är snarare direkt relaterade till mina problem med ploten än att jag inte gillar mörkret.

AKS: Vi har diskuterat hela "Är Connor död?"-grejen i Home-tråden. Kolla där. Tror allas åsikter/teorier kom fram rätt väl.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Simon » tis feb 24, 2004 18:03

Ja alltså, jag tyckte också Buffys sjätte säsong var bra, jag menar bara att det blev så tungt. Jag gillar de effekter "mörker" får på människorna i serien, och jag gillar de berättelser de kan berätta på ett sånt känslomässigt ställe, men det blir lite som att... Bara äta makaroner och ingenting till, eller att ha underbart sex under vatten och inte få komma upp och andas.

Men ja, som sagt, vi är nog olika på det sättet helt enkelt.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Off » tis feb 24, 2004 18:05

eller att ha underbart sex under vatten och inte få komma upp och andas


Bäst idag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 1:23

Bah! Säsong 6 av Buffy har ju samtidigt som det är mörkt en säsongsarc som till stor del består av högnivåskomik. (Buffy S6)Trion för sautan! Om man bortser från de ögonblick då de fokuserar på Buffys depression av att vara levande, så består första halvan av säsongen till stor del av humor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 1:29

Du får ju inte hoppa övar såhär många avsnitt när du kommenterar noike!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 1:45

Jag har sett 2-12 idag i ett långt svep, så jag hoppar allteftersom jag faktiskt kommer på något att säga.

Jag gillar Harm's Way förresten. Humor och man får en paus från Angels broodeing and "everything is fine working at W&H"-självlögn.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » tor okt 21, 2004 18:54

Scenen då Connor skriker till Darla: "...you are not my mother..." eller något liknande och sedan i nästa sekvens drar med sig flickan i håret och dödar henne. Jag tycker Angel är betydligt mörkare. Både ur ett fysiskt och psykologiskt perspektiv.

Är faktiskt ganska förtjust i detta avsnittet. Men det var helt felplacerat. Jag vill se Lindsey och Eve inte en flummig och fummlig Harmony. Mercedes är faktiskt duktig och det känns som hon för karaktären exakt dit det är menat. Som sagt var en ganska underhållande avsnitt, men oerhört felplacerat och kanske är det fel att ens göra ett sådant här avsnitt. Det är ju faktiskt inte riktigt (som många redan har sagt) detta som man vill se i Angel.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » sön dec 12, 2004 3:36

Lugnt en stark åtta. Gillar lilla harman nu förtiden!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Yog-Sothoth » mån dec 13, 2004 2:23

För det första: Vad/vem är ME?!?

Jag älskade det här avsnittet! Som vissa andra håller jag med om att det låg aningen felplacerat, fast om man kollar på alla avsnitt under en kort tid som jag gör spelar det inte så stor roll. Det var kul att få se lite mer av Harmony. Hon har ju varit med i nästan varenda avsnitt nu, när dyker hon upp som regular?

Förresten, var det bara jag som såg likheterna mellan W&H-filmen i början med motsvarande film i Being John Malkovich? Så uppfattade jag det klippet, en introduktionsfilm för nya anställda.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » mån dec 13, 2004 2:33

Mönsterstudent: ME = Mutant Enemy, the boys and girls behind the scenes.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » mån dec 13, 2004 3:28

caffeineaddict skrev:Mönsterstudent: ME = Mutant Enemy, the boys and girls behind the scenes.

Aha, så bra var jag på att associera förkortningar med namn sent en söndagskväll. Är väl vad vid att ni kallar dem "Team Whedon". :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » mån dec 13, 2004 10:23

Vi är flexibla. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sprite » mån dec 13, 2004 12:36

hmm..så spike återuppstår..??! Känns ju inte så troligt. Har inte sett avsnittet (följer inte direkt angel) men tycker att det känns lite dumt med tanke på att spike dog i slutet av buffy. Det känns ju inte så trovärdigt nu. Om joss nu hade velat ha med honom i angel borde han vell tänkt på det innan han dödade honom.
:?
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav noike » mån dec 13, 2004 12:48

Sprite: om du inte har sett avsnittet så måste jag fråga dig: varför läsa en diskssion om det? Och är det inte roligare att se något ospoilad?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » mån dec 13, 2004 13:09

Känns det inte troligt?

Ungefär lika troligt som när Buffy kom tillbaka eller? :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » mån dec 13, 2004 13:20

sprite skrev:hmm..så spike återuppstår..??! Känns ju inte så troligt. Har inte sett avsnittet (följer inte direkt angel) men tycker att det känns lite dumt med tanke på att spike dog i slutet av buffy. Det känns ju inte så trovärdigt nu. Om joss nu hade velat ha med honom i angel borde han vell tänkt på det innan han dödade honom.
:?


Tja jag kan hålla med om att det bort tyngden av Spikes offer i slutet av Buffy. Det har sagts att WB hade som krav att få med Spike i Angel för att förnya kontraktet och jag tror inte att Joss var sugen på att kompromissa med slutet på sin tour-de-force utan han kompromissade hellre med Angel (inte för att Angel är mindre värd utan för att det inte var slutet han behövde komprissa med).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sprite » tor dec 16, 2004 23:57

noike skrev:Sprite: om du inte har sett avsnittet så måste jag fråga dig: varför läsa en diskssion om det? Och är det inte roligare att se något ospoilad?


he he, Är som sagt ingen direkt angel fantast. Jag följer inte angel utan har bara sett 2-3 avsnitt. Föredrar buffy till 100 procent.
Är bara lite intresserad att läsa lite vad som händer och om det påverkar buffy.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav sprite » fre dec 17, 2004 0:02

VelocityBoy skrev:
sprite skrev:hmm..så spike återuppstår..??! Känns ju inte så troligt. Har inte sett avsnittet (följer inte direkt angel) men tycker att det känns lite dumt med tanke på att spike dog i slutet av buffy. Det känns ju inte så trovärdigt nu. Om joss nu hade velat ha med honom i angel borde han vell tänkt på det innan han dödade honom.
:?


Tja jag kan hålla med om att det bort tyngden av Spikes offer i slutet av Buffy. Det har sagts att WB hade som krav att få med Spike i Angel för att förnya kontraktet och jag tror inte att Joss var sugen på att kompromissa med slutet på sin tour-de-force utan han kompromissade hellre med Angel (inte för att Angel är mindre värd utan för att det inte var slutet han behövde komprissa med).


Det säger ju ganska mycket om hur populär karaktären spike är. Men jag gillar inte WB, de förstör ju bara saker på det sättet. James har ju också själv sagt att han inte gillar WB.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav sprite » fre dec 17, 2004 0:05

Off skrev:Känns det inte troligt?

Ungefär lika troligt som när Buffy kom tillbaka eller? :)


Jo, men det här känns ändå annorlunda. Det var ju sista avsnittet i hela serien.
Dessutom var det vell ingen som återuppväckte spike?
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Tob » fre dec 17, 2004 0:07

sprite skrev:he he, Är som sagt ingen direkt angel fantast.


Då råder jag dig att ge serien en riktig chans. Angel är flera gånger om minst lika bra som Buffy, stundtals bättre.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » fre dec 17, 2004 0:08

Snälla editera dina inlägg så det inte blir 3 på rad. :)

Du får väl ta reda på själv om han blir återuppväckt helt enkelt. Bara att titta på s05 från början ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sprite » fre dec 17, 2004 15:28

Off skrev:
Du får väl ta reda på själv om han blir återuppväckt helt enkelt. Bara att titta på s05 från början ;)


He he, nej det orkar jag nog inte. Finns ju annat i livet också ;) Jag får helt enkelt fantisera själv om vad som händer med spike
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Ai » fre dec 17, 2004 15:41

Det här blir lite OT, men jag måste bara fråga.

sprite skrev:James har ju också själv sagt att han inte gillar WB.


När har han sagt nåt sånt? Om han gått ut offentligt och sagt nåt liknande så skulle han vara rätt så svartlistad på WB vid det här laget, och det är han ju inte (The Mountain). Han är smartare än så.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav sprite » fre dec 17, 2004 20:05

Ai skrev:Det här blir lite OT, men jag måste bara fråga.

sprite skrev:James har ju också själv sagt att han inte gillar WB.


När har han sagt nåt sånt? Om han gått ut offentligt och sagt nåt liknande så skulle han vara rätt så svartlistad på WB vid det här laget, och det är han ju inte (The Mountain). Han är smartare än så.


Han har sagt det i en interjuv. Och det verkade trovärdigt
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron